Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@18:00:43 GMT

درس کشتی به فوتبال

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۲۷۱۱۲

در این سال‌ها اما درکنار تمام این عوامل، داشتن کرسی یا افراد و عوامل تاثیرگذار در کنفدراسیون‌ها و نهادها و کمیته‌های تصمیم‌گیرنده آسیایی و بین‌المللی بسیار مهم است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ورزش مانند سکه دو رو دارد، موفقیت و ناکامی؛ همانطور که موفقیت ماحصلبرنامه‌ریزی و تأمین بودجه لازم توسط مدیران توانمند، تاکتیک و استراتژی مربیان و آماده‌سازی و تلاش مناسب ورزشکاران بوده، در زمان ناکامی هم تمام این عوامل نقش دارند که درصد تأثیر آنها متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این سال‌ها اما درکنار تمام این عوامل، داشتن کرسی یا افراد و عوامل تاثیرگذار در کنفدراسیون‌ها و نهادها و کمیته‌های تصمیم‌گیرنده آسیایی و بین‌المللی بسیار مهم است زیرا تصمیم‌های چنین نهادهایی، به یکی از مسائل مهم در موفقیت یا ناکامی، کاروان ورزشی، رشته‌های تیمی و ورزش‌های انفرادی دارد.


از دریافت سهمیه برای حضور در مسابقات معتبر جهانی و آسیایی، دریافت میزبانی رقابت‌های مهم بین‌المللی، انتخاب محل برگزاری مسابقات، معرفی داوران و ناظران گرفته تا نحوه انجام قرعه‌کشی که همگی در احقاق حق تیم‌های ورزشی و ورزشکاران تاثیرگذار است، همگی ماحصل داشتن افراد با نفوذ و کرسی‌های مهم جهانی و آسیایی است.

 


متاسفانه در این سال‌ها ورزش ایران بارها و بارها به‌خاطر ضعف بزرگ و اساسی در داشتن افراد تاثیرگذار و کسب کرسی‌های مهم بین‌المللی، با لطمه‌های جبران ناپذیری را در مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی روبه‌رو شده ولی درس گرفتن از گذشته در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیران جدید، نقشی ندارد.


اگر هم مدیری با شناخت شرایط، هزینه مالی لازم و لابی بین‌المللی مناسب به پست مهمی در سطح جهانی یا آسیایی دست پیدا می‌کند، مدیر بعدی به‌جای هماهنگی و تلاش برای حفظ این کرسی، با نگاهی منفعت‌طلبانه، توجه نداشتن به منافع ملی و بزرگ کردن اختلاف‌های شخصی، هزینه‌های بسیاری را در گرفتن این جایگاه از دیگر مدیر ایرانی انجام می‌دهد.


همین اتفاقات باعث شده در سال‌های اخیر، در کمیته‌های تاثیرگذار برای گرفتن میزبانی مسابقات آسیایی و جهانی یا احقاق حق تیم‌های ورزشی و ورزشکاران مدال آور، شکست‌های بزرگی را متحمل شویم اما به‌جای پیدا کردن راه چاره، همچنان درگیر جنگ‌های داخلی هستیم...



کشتی و فوتبال، دو روی سکه


مدیران دو فدراسیون کشتی و فوتبال، در چندماه اخیر با چالش محرومیت‌های بین‌المللی مهمی روبه‌رو بودند که کشتی توانست با داشتن افراد با نفوذ و دفاع مناسب این فدراسیون و ورزشکارانش را از محرومیت‌ها و جریمه‌های بزرگ دور کند اما فدراسیون فوتبال دوباره ضعفش در مراودات بین‌المللی را به نمایش گذاشت.


در کشتی و پس از اتفاقی که برای علیرضا کریمی در رقابت‌های قهرمانی امیدهای جهان و به‌خاطر عدم رویارویی با نماینده رژیم اشغالگرقدس رخ داد، ابتدا اتحادیه جهانی کشتی قصد داشت ضمن تعلیق کشتی ایران، علیرضا کریمی و مربی‌اش حمیدرضا جمشیدی را به‌ صورت مادام‌العمر از حضور در فعالیت‌های ورزش محروم کند ولی تلاش 80 روزه‌ رسول خادم که عضو هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی نیز هست، مانع چنین جریمه سنگینی شد.


در نهایت و پس از پیگیری‌های IOC و فشارهای سیاسی این کمیته بر اتحادیه جهانی کشتی که شرایط پیچیده و دشواری را در مناسبات بین‌المللی برای کشتی ایران رقم زد، ضمن رفع تعلیق کشتی ایران، محرومیت کریمی به 6 ماه و جمشیدی به 2 سال کاهش یافت؛ اتفاقی که ماحصل حضور مدیران کاربلد، ورزشی و مرتبط با ورزش کشتی در رأس این فدراسیون، شناخت آنها از فضای بین‌المللی، داشتن کرسی‌های مهم در اتحادیه جهانی کشتی و لابی و هزینه مناسب داشت.


در فوتبال اما قضیه کاملاً متفاوت است زیرا مدیران کارنابلد، غیر فوتبالی و بدون ارتباط و شناخت مناسب از فضای بین‌المللی این رشته در فیفا و AFC، در رأس این فدراسیون هستند که حتی نمی‌توانند یک میزبانی ساده را برای تیم‌های ایرانی گرفته یا مانع تصمیم‌های غیر منصفانه علیه ورزشکاران و تیم‌های ورزشی کشورمان شوند.


یکی از مهمترین این اتفاقات، بحث از دست رفتن میزبانی تیم‌های باشگاهی ایران مقابل تیم‌های عربستان سعودی است و برگزاری دیدارهای طرفین در زمین بی‌طرف است که بزرگترین لطمه را به نمایندگان کشورمان وارد کرده است.


نداشتن توان برای گرفتن میزبانی برای تیم‌های ایرانی نخستین شکست مدیران فدراسیون در روابط بین‌المللی بود اما برگزاری بازی تیم‌های ایرانی با رقیبان عربستانی در زمین تحمیلی یعنی کشور عمان، باخت دیگر این مدیران کارنابلد بود. ضمن اینکه بر این شکست‌ها باید داستان عدم پرداخت غرامت حدود 6میلیاردی به تیم‌های ایران از سوی AFC برای برگزاری دیدارها در زمین بی‌طرف را هم اضافه کرد که خودش یک تحقیر بزرگ است.


این اتفاق‌های درحالی رخ می‌دهد که علی کفاشیان عضو مهمترین ساختار AFC است و در مصاحبه‌هایش با صراحت می‌گوید: «الان از نظر بین‌المللی و نفوذ ما در FIFA و AFC بهترین دوران را می‌گذرانیم».


هرچند فدراسیون فوتبال هم کرسی‌های خوبی در فیفا و AFC دارد اما نفراتی که در این پست‌ها هستند، شایستگی‌های لازم را در عرصه دیپلماسی، تعامل‌ها و لابی‌های بین‌المللی ندارند؛ برای نمونه معرفی یک مسوول در باشگاه اصفهانی به کمیته تعیین وضعیت بازیکنان به جای مهدی مهدوی‌کیا...



ضعفی که باید برطرف شود


دیپلماسی ورزشی، بزرگ‌ترین ضعف این روزهای ورزش ایران است و برای رفع این مشکل بزرگ، نه ستادی تشکیل می‌شود و نه کمیته‌ای. وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک هم برنامه خاص و هماهنگی برای آن ندارند تا اگر جایگاهی را در گذشته داشته‌ایم، حفظ کرده و بیش از این کرسی‌های بین‌المللی را از دست ندهیم.


مطمئناً برای رسیدن به کرسی‌های بین‌المللی نیاز به لابی و هزینه داریم اما این لابی‌ها و هزینه‌ها باید برای فردی انجام شود که ارزش آن را داشته باشد نه فردی که چون رییس وقت سازمان تربیت بدنی است، به‌عنوان نماینده ایران معرفی شود و مغلوب فردی شود که کشورش، جایگاهی در فوتبال آسیا ندارد. وقتی علی کفاشیان می‌گوید: «یکی از اهداف مدنظر فوتبال ما همین است که بتوانیم در ساختار فیفا حضور داشته باشیم و حتی‌المقدور بتوانیم یکی از کرسی‌های جهانی فوتبال را در اختیار بگیریم تا روی فوتبال ما تاثیرگذار باشد» چرا نباید فردی که معرفی می‌شود، به جای یک چهره‌های ناشناس، مهدی مهدوی‌کیا باشد؟ چرا باید به علی دایی اجازه دهیم به راحتی پست مهم خود در فیفا را از دست دهد و چرا چهره مطرح فوتبالی خود را برای کسب کرسی‌های مهم بین‌المللی، به‌عنوان نماینده معرفی نمی‌کنیم. چرا نباید از هادی ساعی‌ها حمایت کنیم که در کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) کرسی ارزشمندی را برای ورزش ایران بدست آورد؟ و اصلاً چرا برای این مسائل، هیچ برنامه‌ریزی خاصی نداریم. هنوز یادمان هست که علی دایی می‌گفت، فرانسویان برای انتخاب میشل پلاتینی برای ریاست یوفا (کنفدراسیون فوتبال اروپا) حتی با فدراسیون فوتبال که هیچ ربطی با این انتخابات نداشتند، لابی کردند اما ما هنوز اصول لازم برای این انتخاب‌ها را نمی‌دانیم...

 

منبع: صبح نو

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۷۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایات اسرائیل در غزه و اثبات حقانیت تشکیل جبهه مقاومت در منطقه

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: تشکیل جبهه مقاومت جهانی (در سطوح سیاسی، دیپلماتیک و جنبش مردمی) به عنوان یک اقدام متقابل اجباری و ضروری در برابر جنایات سیستماتیک و پاکسازی قومی اسرائیل علیه مردم فلسطین به نظر می رسد لازم و ضروی باشد. این یک ایده نظری نیست، بلکه از نیاز فوری به حمایت از قوانین بین‌المللی و استانداردهای حقوق بشر ناشی می‌شود. چنین اتحادی می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای همبستگی جهانی در برابر اقدامات یکجانبه ای که صلح و امنیت جهانی را به خطر می اندازد، عمل کند.

جنایات رژیم صهیونیستی، این رژیم را در زمره گروه‌های تروریستی بزرگ و سازمان‌یافته قرار می دهد که تهدیدهای بزرگی برای صلح جهانی و آینده نسل بشر و زندگی طبیعی برای کودکان به وجود می آورند. تشبیه صهیونیسم و اسرائیل به عنوان یک سرطان بدخیم، تهدید وجودی این ایدئولوژی را نه تنها در سطح منطقه، بلکه در مقیاس جهانی نشان می دهد. فراخوان مردم جهان برای پاسخ به "رژیم اشغالگر و دروغین اسرائیل" که مانند غدد سرطانی است، فراخوانی برای همبستگی بین‌المللی و اقدامی مشابه مداخله پزشکی علیه یک تومور بدخیم یا بیماری اپیدمیک و پاندمیک ویروسی است.

گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در اراضی فلسطینی، فرانچسکا آلبانیز، با عنوان «آناتومی نسل‌کشی»، ارزیابی انتقادی و مبتنی بر شواهد از وضعیت کنونی غزه و ناتوانی جامعه بین‌الملل در متوقف کردن این موارد ارائه می‌کند. یافته‌های آلبانیز نشان می‌دهد جنایات اسرائیل در غزه را می‌توان به عنوان نسل‌کشی تعبیر کرد. این گزارش ماهیت سه جانبه اقدامات نسل کشی را تحلیل می کند که شامل کشتن گروهی مردم، آسیب جدی به تمامیت جسمی یا روحی آنها و تحمیل عمدی شرایط برای تخریب جسمی و روحی یک گروه می شود.

جنگ جاری در غزه، که با تلفات عظیم و بی سابقه همراه است، گواهی واضح بر نیاز فوری به یک رویکرد بین‌المللی اصلاح‌شده برای حل مناقشه و کمک‌های بشردوستانه است. جنایات اسرائیل که جان بیش از ۳۲۰۰۰ نفر را گرفته که بیشتر آنها کودک و زن بودند و حدود ۷۵۰۰۰ نفر مجروح شدند، بر ضرورت های فوری بشردوستانه و اخلاقی جامعه جهانی تأکید می کند.

در پرتو این ملاحظات، ترتیبات ژئوپلیتیکی و نهادی کنونی نیازمند یک ارزیابی مجدد عمیق و فوری است. نگاه به آینده باید شامل بررسی انتقادی از نقش ها و مسئولیت های بازیگران کلیدی جهانی، احیای استانداردهای حقوقی و اخلاقی بین المللی، و تعهد مجدد به صلح، امنیت و کرامت انسانی در سطح جهانی باشد.

محمد علی صنوبری؛ مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و آینده پژوهی نگاه نو

کد خبر 6064055

دیگر خبرها

  • حضور ۱۵ تیم خارجی در رقابت‌های بین‌المللی کوراش
  • حضور ۱۵ تیم خارجی در رقابت‌های بین‌المللی کوراش اسفراین
  • جنایات اسرائیل در غزه و اثبات حقانیت تشکیل جبهه مقاومت در منطقه
  • اعلام اسامی داوران کشتی آزاد نوجوانان جام موحد
  • روز جهانی تئاتر + تاریخچه و شعار
  • معمای ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد برای المپیک ۲۰۲۴ و هندوانه دربسته‌ پادشاه
  • معرفی داوران رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان
  • بانوان ورزشکار حمایت می‌شوند/ افزایش کسب کرسی‌های بین‌المللی
  • تشریح توانمندی های استان آستاراخان در همایش بین المللی روسیه
  • دعوا بر سر یزدانی/ خرج ۲.۵ میلیاردی روی دست دبیر!