Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@20:46:08 GMT

پرورش آبزيان در خوزستان ممنوع شد

تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۲۷۸۳۸

پرورش آبزيان در خوزستان ممنوع شد

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - سازمان آب و برق خوزستان با ارسال نامه اي به اداره کل شيلات خوزستان، برداشت آب براي کارگاه ها و مجتمع هاي پرورش ماهي را از ابتداي اسفند امسال در اين استان ممنوع اعلام کرده است.

مديرکل شيلات خوزستان روز چهارشنبه در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: مزارع شيلات در استان با زيرساخت ها و سرمايه گذاري وسيع راه اندازي شده و هم اکنون به دليل تسهيلات بسياري که از بانک ها دريافت کرده اند، اقساط زيادي را بدهکار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نبي اله خون ميرزايي ادامه داد: خوزستان رتبه نخست پرورش ماهيان گرمابي و رتبه دوم آبزي پروري را در کشور دارد و تعداد زيادي از شاغلان استان در اين عرصه فعال هستند بنابراين نمي توان به راحتي دستور منع اين فعاليت ها را صادر کرد.
وي گفت:اين اداره کل در حال رايزني در جلسات فني و کارشناسي و مديريتي استان و نيز محيط زيست است تا از نهايي شدن اين دستور جلوگيري شود.
خون ميرزايي افزود: اميد است با تداوم بارش ها در اسفند و نيز ابتداي سال آينده، با افزايش حجم ورودي سدهاي استان، تخصيص آب به پرورش آبزيان در خوزستان ادامه يابد.
مدير دفتر حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهارکرد: امسال بارندگي ها در خوزستان حدود 34 درصد کاهش داشته است.
مهران مومن غريب ادامه داد: متوسط بارش در خوزستان در سال آبي گذشته 205 بود، که در سال آبي جاري تاکنون 114 ميليمتر بوده و متوسط بلندمدت آن 280 ميليمتر بوده که به ترتيب کاهش 44 درصدي و 60 درصدي را نشان مي دهد.
وي درخصوص آورد آب سدهاي خوزستان توضيح داد: آورد آب در سال آبي گذشته کاهش 51 درصدي و امسال کاهش 71 درصدي را نسبت به متوسط بلندمدت نشان مي دهد.
مديردفتر حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بيان اينکه آب قابل برنامه ريزي سدهاي خوزستان تنها يک ميليارد و 590 ميليون متر مکعب است، گفت: حدود 6 هزار هکتار پرورش ماهي مجاز و چهارهزار هکتار غيرمجاز در خوزستان وجود دارد که سالانه نياز به آب زيادي دارند که تامين آن ممکن نيست.
وي افزود:هر هکتار مزرعه شيلات سالانه 100هزار متر مکعب آب نياز دارد و بر اين اساس بايد حدود 700 تا 800 ميليون مترمکعب سالانه به اين صنعت تخصيص داد که در عمل امکان آن وجود ندارد.
مومن غريب با بيان اينکه نخستين و مهم ترين اولويت سازمان آب و برق خوزستان تامين آب شرب مردم استان در تابستان 97 است، گفت: بخش زيادي از خوزستان هنوزاز آب هاي سطحي استفاده مي کنند که تخصيص آب به صنعت شيلات، آنها را از نظر کمي و کيفي دچار مشکل مي کند.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه حجم آب سدهاي خوزستان کمتر از ميزان نرمال است و رودخانه ها قدرت خودپالايي خود را از دست داده اند، نياز است تا شيلات با پساب هاي ناشي از فعاليت خود، آنها را با مشکلات بيشتري روبه رو نکند.
مدير دفتر حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: هم اکنون کميته بحران در خوزستان تشکيل شده تا پيگيري لازم صورت گرفته و ساز و کار مناسب براي حل مشکل بيکاري شاغلان اين عرصه ارايه شود.
گفتني است هم اکنون کاهش دبي آب رودخانه ها مزارع کشت شيلات را در نقاط مختلف استان از جمله در حاشيه گرگر در شوشتر و مزارع پايين دست رودخانه ها در بستان، رفيع، سوسنگرد، خرمشهر و آبادان تحت تاثير قرار داده و در مواردي باعث غيرفعال يا تعطيل شدن مزارع در برخي از اين مناطق شده است.
اين کاهش دبي آب باعث شده تا فشارهاي مضاعفي از سوي دستگاه هايي مانند اداره کل حفاظت محيط زيست خوزستان و سازمان آب و برق در خصوص وضع جرايم سنگين براي مزارعي شود که هنوز مجوز لازم را دريافت نکرده اند.
کاهش دبي رودخانه ها همچنين باعث کاهش عملکرد ايستگاه هاي پمپاژ آبرسان از جمله ايستگاه آبرسان فاز 1 و 2 مجتمع آبزيان آزادگان و فاز 1 و 2 شهيد احمديان شده که در مورد نخست مجبور به تقويت ايستگاه پمپاژ و در مزارع انتهايي کانال هاي آبرسان باعث بروز مشکلات در آبگيري شده است.
هم اکنون 14 هزار هکتار مزرعه پرورش ماهي گرمابي وجود دارد که باعث اشتغال حدود 14 تا 15 هزار نفر در اين عرصه شده و سالانه بيش از 55 هزار تن از آنها برداشت مي شود.
علاوه بر پرورش ماهيان گرمابي، پرورش ساليانه هزار تن ماهي سردآبي نيز در خوزستان به ويژه در ايذه، دزفول و انديکا صورت مي گيرد که آب مورد نياز آنها از آب سرد چشمه هاي اين مناطق تامين مي شود.
به گفته مدير کل شيلات خوزستان، پيش بيني مي شود ميزان پرورش ماهيان سردآبي در سال 96 به 850 هزار تن کاهش يابد.
هفته گذشته مدير عامل سازمان برق با اعلام حاد بودن شرايط در همه حوضه هاي آبي استان، گفته بود امکان کشت بهاره و تابستانه وجود ندارد.
محمدرضا شمسايي همچنين گفته بود با توجه به کاهش 51 درصدي حجم ورودي سدهاي خوزستان، با ادامه روند کنوني بارش، در تابستان از نظر تامين آب و برق به شدت با مشکل روبه رو خواهيم شد.
از سال زراعي گذشته کشت برخي محصولات مانند برنج که نياز آبي بيشتري دارند در خوزستان ممنوع شد که در ادامه کيخسرو چنگلوايي رييس سازمان جهادکشاورزي ممنوعيت اين کشت را سبب بيکاري جمعيت کشاورزان و مهاجرت آنها به حواشي شهرهاي بزرگ عنوان کرد.
لازم به ذکر است ميزان سطح زير کشت برنج در استان در حالي از 89هزار هکتار به 49هزار هکتار کاهش يافت که به گفته کشاورزان خوزستاني در استان هاي بالادست از جمله اصفهان، نه تنها ممنوعيتي اعمال نشد، بلکه آب مورد نياز نيز تخصيص داده شد.
6037/ س.ا
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۷۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های مرتبط با آبزیان در استان بوشهر گسترش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی تنگستانی ظهر چهارشنبه در حاشیه دوره آموزشی ممیزی رسمی از مراکز فرآوری آبزیان در بوشهر اظهار کرد: توسعه برنامه‌های آموزشی را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار داریم.

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر گفت: سازمان دامپزشکی کشور طی برنامه‌هایی مدون قصد دارد با تجهیز تیم‌های ممیزی در استان‌ها روند تولید و فعالیت‌های اقتصادی را تسریع داده و با رفع موانع در جهت پیشبرد اهداف جهش تولید پیشگام باشد.

تنگستانی افزود: با توجه به پتانسیل استان بوشهر در زمینه آبزی پروری و تعدد کارگاه‌های فرآوری این آمادگی را داریم در برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در این زمینه در خدمت همکاران باشیم.

دوره آموزشی ممیزی رسمی از مراکز فرآوری آبزیان با حضور مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور و همچنین کارشناسان دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور و استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان به میزبانی استان بوشهر آغاز شد.

کد خبر 6087566

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است
  • ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است
  • آموزش‌های مرتبط با آبزیان در استان بوشهر گسترش می‌یابد
  • رد ۱۶۰۰ درخواست مجوز صیادی بدون اعلام دلیل
  • ایجاد بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان
  • توقیف دو فروند قایق صیادی ترال در آب‌های قشم
  • توقیف ۲ فروند قایق صیادی در آب‌های قشم
  • توقیف ۲ فروند قایق صیادی ترال متخلف در قشم
  • شیلات و کشاورزی رکورددار افزایش سرمایه‌گذاری در قشم
  • توقیف ۲ فروند شناور متخلف صید ترال در آب‌های قشم