Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز - این نکته ثابت شده که خواب ناکافی در طول شب، استرس، پرخوری و عادات بد تغذیه ای در روز بعد را افزایش می دهد.

شما هم از افرادی هستید که خواب خوب شبانه را تجربه نمی کنید، بهتر است نگاهی به لیست خوراکی هایی که پیش از خواب مصرف می کنید، بیندازید. در اینجا بهترین و بدترین خوراکی ها و تاثیر آنها در سیر خواب شبانه بیشتر معرفی شده است:

بادام: یکی دیگر از منابع غنی از منیزیوم، بادام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمنا بادام سرشار از کلسیم بوده و مصرف آن، بدن و عضلات را آرام می کند. کلسیم نقش مهمی در کمک به مغز برای تبدیل تریپتوفان به ملاتونین دارد.

اسفناج: این سبزی تیره رنگ، بهترین دوست بی خوابی است. اسفناج نه تنها حاوی تریپتوفان است، بلکه منبع خوب فولات، منیزیم، و ویتامین های ب ۶ و ث نیز به شمار می رود که همه این مواد مغذی عوامل کلیدی در سنتز سروتونین و ملاتونین دارند. اسفناج همچنین حاوی گلوتامین، یک اسید آمینه است که بدن را برای خلاص شدن از سمسوم سلولی که منجر به بی خوابی می شوند، تحریک می کند.

مرغ: این نوع گوشت هم حاوی تریپتوفان است که اثرات قدرتمند خواب آور آن ثابت شده است. مصرف مرغ همراه با کربوهیدرات های پیچیده ای مانند برنج قهوه ای چند ساعت قبل از خواب، به افزایش کیفیت خواب شبانه کمک می کند.

کیوی: این میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئیدها، ویتامین ث و ویتامینEبعلاوه یک هورمون آشنا به نام سروتونین استاین هورمون مرتبط با خواب در صورتی که سطوحش پایین باشد، باعث بی خوابی می گردد. کیوی همچنین غنی از فولات است و نشان داده شده که یکی از عوارض کمبود فولات، بی خوابی است.

گیلاس: یک مطالعه که درمجله اروپایی تغذیه به چاپ رسیده، حاکی از آن است که افرادی که تنها در روز یک اونس آب گیلاس می نوشند، خواب طولانی تر و کامل تری نسبت به سایرین دارند. گیلاس حاوی ملاتونین است؛ یعنی هورمونی که مرتبط با چرخه خواب و بیداری است. ملاتونین گیلاس سیستم عصبی را آرام کرده، استرس و تحریکات عصبی را کاهش داده و به وضعیت های بی خوابی و سردرد کمک فراوانی می کند.

غلات و شیر بدون چربی: هرچند غلات کامل و شیر کم چرب بیشتر برای صبحانه مناسب به نظر می رسد، اما می تواند یک میان وعده مناسب قبل از به خواب رفتن هم باشد. شیر حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ای است که به عنوان پیش ماده برای سروتونین و شبیه یک عامل خواب آور عمل می کند. فقط باید مطمئن شوید که شیر کم چرب است چون شیر با چربی کامل دیر هضم می شود و خواب را به تعویق می اندازد. علاوه بر این خوردن محصولات با کربوهیدرات های پیچیده ۴ ساعت قبل از خواب، می تواند کیفیت خواب شبانه را افزایش دهد.

موز: یک منبع عالی از منیزیوم و پتاسیم است. مصرف موز می تواند با آرام بخشی عضلات، بدن را بهتر در حالت خواب قرار دهد. ضمنا منیزیوم اثر مثبت بر کیفیت خواب در افراد مسنی دارد که از بی خوابی رنج می برند. موز همچنین حاوی تریپتوفان است و هورمون های خوئاب مانند سروتونین و ملاتونین را تنظیم می کند.

قهوه: کافئین می تواند برای چند ساعت، سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. اثرات کافئین قادر است ۸ تا ۱۴ ساعت در بدن بماند و چرخه خواب را مختل کند. کافئین موجود در قهوه سایر نوشابه های انرژی زا نباید ۸ ساعت قبل از خواب شبانه وارد بدن شود.

شکلات: درست مانند قهوه، شکلات سیاه نیز حاوی کافئین است و خواب عمیق شبانه را می شکند.

غذاهای چرب: انواع این غذاها باعث بروز نفخ و سوء هاضمه شده و استراحت شبانه را دچار تداخل می کند. ضمن این که احساس کسالت و خواب آلودگی در صبح روز بعد نیز با مصرف غذاهای چرب بیشتر می شود.

غذاهای تند: غذاهای ادویه دار و ترشی جات حاوی سوزش سر دل در افرادی که سیستم گوارشی شان حساس است را افزایش می دهد. این غذاها همچنین خواص ترموژنیک دارد که درجه حرارت مرکزی بدن را افزایش می دهد.

میوه خشک شده: مصرف بیش از حد غذاهای با فیبر بالا م انند میوه خشک باعث ناراحتی های گوارشی در طول شب می شود ضمن این که گرفتگی عضلات را نیز افزایش می دهد.

منبع: سلامت نیوز

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۸۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سلامت نیوز، یبوست عارضه‌ای است که با تخلیه نامنظم و غیرمداوم مدفوع یا دشواری در خروج آن از بدن تعریف می‌شود و حدود ۱۵ درصد جمعیت جهان تاکنون با آن مواجه‌ شده‌اند. این مشکل در دختران بیشتر از پسران مشاهده می‌شود و احتمال ابتلای زنان ۶۵ ساله و بالاتر به آن نسبت‌به بقیه گروه‌ها و رده‌های سنی، بیشتر است.

علائم رایج یبوست عبارت‌اند از مدفوع سفت، زور زدن برای دفع، احساس انسداد در ناحیه آئورکتال (دهانه‌ای که مدفوع از آن عبور می‌کند)، دفع ناقص، ناراحتی شکمی و نفخ.

مصرف نکردن مایعات و فیبر به اندازه کافی و همچنین نداشتن تحرک از دلایل یبوست به شمار می‌روند. از جمله علل دیگر می‌توان به برخی اختلالات متابولیک نظیر دیابت و کم‌کاری تیروئید، بعضی داروها، برخی بیماری‌های مغز و اعصاب نظیر پارکینسون، ام‌اس و زوال عقل، بیماری‌های مرتبط با عضلات یا بیماری‌های جدی مانند سرطان روده بزرگ اشاره کرد.

حرکات منظم روده‌ برای سلامتی دستگاه گوارش ضروری است، زیرا به حذف مواد زائد از بدن و جلوگیری از تجمع سموم کمک می‌کند.

یکی دیگر از عوامل موثر بر یبوست منیزیم است، که وری‌ول‌هلت در گزارشی به آن پرداخته است.

علائم کمبود منیزیم در بدن | مقدار مورد نیاز منیزیم در بدن چقدر است؟

منیزیم چیست؟

منیزیم یک ماده معدنی مغذی است که در بسیاری از فرایندهای بدن نقش مهمی دارد. از جمله اینکه عملکرد عضلات، سلول‌های عصبی، سطح قند خون، فشار خون و همچنین ضربان قلب را تنظیم می‌کند، به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند و پروتئین دی‌ان‌ای و آران‌ای را می‌سازد.

منیزیم در اشکال مختلف مانند اکسید منیزیم، هیدروکسید منیزیم، سولفات منیزیم، سیترات منیزیم، کلرید منیزیم و ترکیبات دیگر موجود است.

این ماده معدنی را می‌توان با مصرف برخی مواد غذایی هم به بدن رساند و در خوراکی‌هایی مانند دانه کدو تنبل، دانه چیا، بادام، اسفناج تازه و اسفناج آب‌پز و بادام هندی وجود دارد.

منیزیم با افزایش میزان آب و حجم مدفوع، مانند یک ملین اسمزی (دارای قابلیت جذب آب و ایجاد فشار اسموتیک) برای رفع یبوست عمل می‌کند و قابلیت منیزیم برای کشیدن آب به روده کمک می‌کند که مدفوع نرم شود و این مدفوع متورم به تحریک روده منجر می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر به منیزیم یا ترکیبات آن حساسیت دارید، باید از مصرف آن اجتناب کنید و در صورت مواجهه با واکنش آلرژیک شدید مانند خارش، کهیر و تنگی نفس، فورا به پزشک مراجعه کنید. کلیه‌ها تنظیم سطح منیزیم در خون را برعهده دارند. بنابراین اگر مشکلات کلیوی دارید، نیز احتمال دارد با افزایش خطر تجمع منیزیم مواجه می‌شوید.

از طرفی منیزیم با برخی داروها هم تداخل دارد و افراد مبتلا به شرایط پزشکی خاص باید از مصرف آن خودداری کنند یا از قبل از مصرف آن با پزشک و متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند.

البته متخصصان برای درمان یبوست راهکارها دیگری هم ارائه می‌دهند. افزایش مصرف مایعات، افزایش فعالیت بدنی، واکنش فوری به احساس نیاز به اجابت مزاج از جمله روش‌های مفید برای درمان این مشکل‌اند.

کد خبر 846336 برچسب‌ها مواد غذایی خبر مهم بیماری - یبوست

دیگر خبرها

  • با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای
  • نحوه صحیح استفاده از انواع محصولات مراقبت پوست برای حفظ شادابی و سلامت
  • مصرف روزانه شکلات چه تاثیری بر روده دارد؟
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • این شکلات سطح کلسترول بد را افزایش می‌دهد | چه نوع شکلاتی انتخاب کنیم؟
  • خطرات از دست دادن آب بدن؛ چگونگی تأمین
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب