Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلگراد-ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه در بلگراد در آستانه صد و هشتادمین سالگرد روابط دیپلماسی بین روسیه و صربستان مورد استقبال ایویتسا داچیچ وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف قرار است شامگاه چهارشنبه با آلکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان دیدار و درباره روابط دو کشور و مسائل سیاسی و منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ووچیچ در این نشست به لاوروف نامه ای را تحویل می دهد که در آن ولادیمیر پوتین ریاست جمهوری روسیه برای دیدار از صربستان رسما دعوت شده است.
رئیس جمهوری صربستان همچنین در این نامه از برگزاری مراسم صد و هشتادمین سالگرد روابط دیپلماسی بین صربستان و روسیه (23 فوریه / 4 اسفند) که در هر دو کشور جشن گرفته می شود، ابراز رضایت کرده است.
ووچیچ بارها تاکید کرده است که صربستان فدراسیون روسیه را تحریم نکرده و نخواهد کرد.
صربستان در مورد پیوستن به کشورهای غربی تحریم کننده روسیه زیر فشارهای سیاسی قرار دارد اما بلگراد با توجه به روابط سنتی و همچنین مذهبی که با مسکو دارد، اعلام کرده است تحت هیچ شرایطی حاضر به تحریم این کشور نیست.
سیاست صربستان صلح آمیز است و با کشورهای بسیاری همکاری نظامی دارد و رزمایش انجام می دهد.
رئیس جمهوری صربستان 27 آذر ماه گذشته برای یک سفر دو روزه رسمی به منظور تقویت روابط و همکاری با فدراسیون روسیه به خصوص در زمینه همکاری های تجاری و نظامی وارد مسکو شد.
صربستان و روسیه به طور سنتی روابط نزدیکی دارند و دارای سیاست مشترک برای برقراری صلح و ثبات در منطقه بالکان هستند.
موضع مسکو حل و فصل مساله کوزوو از طریق مذاکرات و موضع بلگراد، حمایت نکردن از سیاست تحریم علیه دولت مسکو است.
اروپام**436*شبس*1488 **

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۸۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن با موضع تهدید به چین می‌رود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، ممکن است در سفر آتی خود به چین که در ۲۴ تا ۲۶ آوریل انجام می‌شود، پکن را به دلیل حمایت از مجتمع نظامی-صنعتی روسیه تهدید به اقدامات تنبیهی کند.

به نوشته روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، اگر چین از ارسال فناوری‌های ادعایی مرتبط با تسلیحات به روسیه دست نکشد، "ایالات متحده اقدامات تنبیهی" انجام خواهد داد.

نوع "اقدامات تنبیهی" گزارش نشده است، اما این فرض وجود دارد که در مورد اعمال تحریم‌ها علیه موسسات مالی چین و سایر سازمان‌ها صحبت شود.

در واقع، تعجب آور نیست که بلینکن با مواضع تهدید به چین می‌رود. اخیرا جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا نیز چین را به خاطر روابط با مسکو تهدید کرده است.

جانت یلن چند روز قبل از ورود سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به چین تهدید کرد که اگر شرکت‌های چینی حمایت از روس‌ها را متوقف نکنند، «عواقب جدی» خواهد داشت.

وزیر خزانه داری آمریکا گفت: چینی‌ها نباید به روسیه در درگیری علیه اوکراین کمک کنند.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا آمادگی واشنگتن را برای اتخاذ تدابیر اضافی علیه شرکت‌های چینی برای حمایت احتمالی از مجتمع نظامی-صنعتی روسیه اعلام کرده بود.

از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روابط بین مسکو و پکن به طور قابل توجهی تقویت شده است. در همین راستا در مارس ۲۰۲۳، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از مسکو بازدید کرد و در آنجا با ولادیمیر پوتین، همتای خود بر دوستی بی حد و حصر بین دو کشورشان که هژمونی غرب در صحنه بین المللی را به چالش می‎کشد، تاکید کرد.

چند ماه بعد، در اکتبر همان سال، رئیس جمهور روسیه با همتای چینی خود در حاشیه مجمع راه ابریشم جدید در پکن دیدار کرد. در آن روز، جین پینگ از اعتماد سیاسی متقابل فزاینده بین چین و روسیه صحبت کرد. پوتین پس از انتخاب مجدد خود در مارس ۲۰۲۴، روابط بین مسکو و پکن را به عنوان یک عامل ثبات توصیف کرد و از روابط شخصی بسیار خوب خود با شی گفت.

پکن خود را به عنوان یک طرف بی طرف در جنگ بین اوکراین و روسیه معرفی می‌کند، اما دو سال پیش به شریک اصلی اقتصادی مسکو تبدیل شد. چین خواستار حل و فصل سیاسی برای پایان دادن به جنگ است، در حالی که غربی‌ها مرتباً از این کشور می‌خواهند تا با استفاده از نفوذ خود بر مسکو، تلاش بیشتری برای توقف جنگ انجام دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به غرب؛ در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • لاوروف: غرب در آستانه یک درگیری هسته‌ای است
  • لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد
  • کنعانی: آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران | اقدام ایذایی در اصفهان، بی‌ارزش بود
  • لاوروف: غرب در آستانه درگیری نظامی بین قدرت‌های هسته‌ای است
  • اعلام همبستگی کامل صربستان با ایران
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و صربستان
  • امیرعبداللهیان: ایران برای روابط با صربستان اهمیت قائل است
  • بلینکن با موضع تهدید به چین می‌رود
  • سفیر ایران در صربستان، صدای فعالان مسلمان را درآورد