Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر زمانیان رئیس انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت در حاشیه آیین افتتاح انستیتو فرآورش گاز در جمع خبرنگاران ،اظهار کرد:ایران اولین دارنده ذخائر گازی دنیاست از اینرو دستیابی به فناوری و دانش فنی تولید مواد شیمیایی که در حوزه فرآورش گاز چه در بخش بالادستی در زمینه استخراج و استحصال و چه در بخش شیرین سازی و زنجیره پایین دستی(مصرف) برای کشور اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل از 2 سال گذشته تاسیس انستیتوهای تخصصی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به منظور انجام فعالیت‌های پژوهشی در بخش پایین‌دست صنعت نفت در مسیر تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به این که شرکت ملی گاز سه قرارداد پژوهشی در این زمینه امضا کرده است، امروز ، در فاز نخست اجرای یکی از این قراردادها، انستیتو فرآورش گاز افتتاح شد و بر مبنای آن، در چند سال آینده شاهد دستیابی به فناوری‌هایی مرتبط با صنعت گاز خواهیم بود.

رئیس انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت، درباره فعالیت‌های انجام شده در فاز نخست قرارداد پژوهشی با شرکت ملی گاز، به تدوین نقشه راه و برنامه جامع تحقیقاتی انستیتو فرآورش گاز اشاره کرد و گفت: حدود ۲ ماه پیش این اقدامات نهایی و فاز نخست راه اندازی شد.در ادامه کار ،ظرف 5 سال آینده به تدریج فناوری های مورد نیاز چه در حوزه فرآیند  و چه در حوزه تولید مواد شیمیایی بدست خواهد آمد.

وی به فعالیت‌های پژوهشگاه در حوزه گاز اشاره کرد و گفت: در ۱۰ سال گذشته با مشارکت  شرکت ملی گاز فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام شده است که هم اکنون شاهد صنعتی شدن برخی از این دستاوردها و بهره مندی از آنها در صنعت گاز هستیم.

رئیس انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد:نقش این انستیتو این است که حوزه های ناقص باقی مانده را تکمیل کند.برای مثال یکی از آن حوزه ها که قرار است تکمیل شود بحث بازیافت گوگرد و آلاینده های گازی و فلرهاست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

زمانیان ادامه داد:اکنون محیط زیست  عسلویه ،اهواز و برخی از  کلان شهرها دچار چالش ها و مسائلی شده است . این انستیتو با هدف کاهش ارسال گاز به فلر و آلایندگی ناشی از آن اقداماتی انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه  مدت زمان قرارداد پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت ملی گاز ایران 5 ساله است،افزود:فاز نخست آن 6 ماه است که به اتمام رسیده است و فاز دوم آن از ابتدای سال 97 تا 4 سال و 6 ماه بعد ادامه خواهد داشت.پیش بینی اولیه بودجه مورد نیاز 50 میلیارد تومان است ولی امکان افزایش آن  تا حدود 70 میلیارد تومان هم  وجود دارد که از جانب شرکت ملی گاز تامین خواهد شد.

رئیس انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت درباره تجهیزات مورد نیاز این انستیتو نیز گفت:بخشی از تجهیزات مورد نیاز از وسائل داخلی خود پژوهشگاه تامین خواهد شد.البته در حال خرید بخش مورد نیاز دیگر هستیم که ظرف این چند سال تامین خواهدشد.با این حال قسمت عمده ای از تجهیزات مورد نیاز ما اکنون  موجود و در دسترس است.

گفتنی است، انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت، پیرو قرارداد پژوهشی امضا شده بین شرکت ملی گاز ایران و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف همکاری پژوهشی در حوزه تصفیه و شیرین‎سازی گاز  امروز (چهارشنبه، دوم اسفندماه) با حضور حبیب‎اله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت ، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ،جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و جمعی از مدیران و رؤسای این مجموعه افتتاح شد.

 انتهای پیام/

حداکثر بودجه فاز دوم انستیتو 70 میلیارد تومان است

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۲۹۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۰ درصدی حوادث طبیعی در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: حوادث نسبت به سال قبل از آن حدود ۳۰ درصد کاهش داشت.

سید رضا عباسی نیشابوری افزود: این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۱۶ حادثه طبیعی از قبیل سیل، زلزله، برف، سرما و مسایل ناشی از افت فشار گاز ثبت شد که مهم‌ترین آنها سیل مرداد ماه کلات و درگز و سرما و افت فشار گاز در زمستان این سال بود.

وی ادامه داد: پارسال هیچ فوتی در جریان حوادث طبیعی در استان نداشتیم و این در حالی بود که در جریان حوادث طبیعی سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۳ نفر جان باختند که ۱۰ نفر از آنان در سیل مرداد ماه اطراف مشهد کشته شدند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: امسال عمده حوادث طبیعی شامل گرد و غبار و آلودگی هوا، خشکسالی و بارش برف نیمه بهمن ماه و ایام انتخابات در ۱۱ اسفند ماه بود که در جریان بارش برف ۱۴ بهمن ماه به حدود هزار نفر در پیست اسکی شیرباد امداد رسانی شد.

عباسی نیشابوری با اشاره به کاهش حوادث طبیعی در استان افزود: در سال ۱۴۰۱ در مجموع حوادث طبیعی به ویژه سیل و خشکسالی ۳۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی، زیربنایی و مسکونی استان خسارت وارد شد که این رقم پارسال ۳۳ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال بود که در بخش کشاورزی و خشکسالی بود.

وی اضافه کرد: با گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ شاهد بارش ۹۳ میلیمتری باران در خراسان رضوی بودیم که این رقم در مدت مشابه سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به میزان ۸۸ میلیمتر باران بود.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از دلایل کاهش حوادث طبیعی و به تبع آن کاهش خسارت در حوزه حوادث ناشی از سیل انجام اقداماتی نظیر لایروبی رودخانه‌ها بوده است.

عباسی ادامه داد: پارسال و همچنین دربخشی از سال ۱۴۰۱، بیش از ۸۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌ها توسط شهرداری‌ها و شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی لایروبی و ۵۵۰ هکتار از اراضی حاشیه رودخانه‌های استان نیز رفع تصرف شد که نتایج این اقدامات می‌تواند به نوعی از دلایل کاهش اثرات سیلاب‌ها در سال گذشته باشد هرچند اعلام دقیق‌تر دلایل کاهش اثرات بلایای طبیعی نیازمند مطالعات کارشناسی بیشتر است.

دیگر خبرها

  • رونمایی از پویش «با انرژی»
  • جایزه جی‌ئی‌سی‌اف قدردانی از تلاش‌های وزارت نفت برای توسعه صنعت گاز است
  • فعالیت ایمن در مراکز مجاز گردشگری دریایی استان بوشهر تداوم دارد
  • کاهش ۳۰ درصدی حوادث طبیعی در خراسان رضوی
  • تداوم فعالیت ایمن در مراکز مجاز گردشگری دریایی استان بوشهر
  • تداوم فعالیت سامانه بارشی در اغلب نقاط کشور
  • رشد ۲۰ درصدی بارگیری در سال ۱۴۰۲ در راه آهن شرق
  • تداوم فعالیت سامانه بارشی در بوشهر / دریا متلاطم است
  • تداوم بارندگی‌ها در اصفهان و پیش‌بینی طوفان و گردوخاک / ثبت بیشترین بارندگی در پادنای علیا
  • فعالیت کامل واحدهای نیمه فعال و حوزه دانش بنیان