Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دهلي نو- ايرنا- «غلام رضا انصاري» سفير ايران در هند با اشاره به سفر اخير حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران به دهلي نوگفت پيام مهم اين سفر به جهان اين است که روابط سياسي هند و ايران عليه هيچ کشوري نيست.

وي در مصاحبه اختصاصي با ايرنا در خصوص پيام سياسي سفر حسن روحاني رئيس جمهور ايران به هند گفت: هند داراي استقلال سياسي است و منافع خود را دنبال مي کند، همانطور که ايران داراي منافع گسترده در هند است اين کشور نيز داراي منافع در ايران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رابطه ايران با هند موافقان و مخالفان خود را دارد.
وي افزود، تاکيد دو کشور در ديدار رئيس جمهوري ايران اين بود که نبايد روابط هند و ايران تحت تاثير کشور سوم قرار گيرد. اتحاد سياسي، اقتصادي هند و ايران عليه هيچ کشوري نيست. اراده سياسي هند و ايران نشان دهنده علاقه دو کشور در ايجاد يک رابطه بلند مندت و راهبردي است.
وي در خصوص جايگاه ايران در سياست جديد هند مبني بر نگاه به شرق گفت: با توجه به جغرافياي هند، اين کشور داراي روابط بسيار عميقي با کشور هاي غرب خود است. بخش عمده انرژي هند از خليج فارس تامين مي شود. روابط هند با کشور هاي حوزه خليج فارس بسيار گسترده است. اين کشور داراي رابطه تاريخي با اروپا است. بنابراين هند براي احياي اقتصاد خود به شدت به انرژي و ثبات در منطقه غرب آسيا احتياج دارد.
انصاري گفت، دهلي نو با اکثر کشور هاي منطقه رابطه خوبي دارد. بيش از 8 ميليون هندي در کشورهاي حوزه خليج فارس مشغول کار هستند که درآمد سالانه چند ميليارد دلاري براي هند به ارمغان مي آورند. بنابراين هند براي تثبيت منافع خود در اين منطقه به بازار غرب آسيا نياز دارد.
وي افزود، ايران نقش مهمي مي تواند در اين نگاه هند داشته باشد. به عنوان مثال هند هيچ دسترسي به افغانستان ندارد اما ثبات در افغانستان بر هند تاثير مستقيم مي گذارد. ايران نيز خواهان ثبات و رشد افغانستان است. هند همچنين دسترسي مستقيم به آسياي ميانه ندارد که اين امر از طريق ايران برآورده خواهد شد.
سفير ايران در هند گفت: دسترسي هند به متحد تاريخي خود يعني روسيه نيز با مشکل رو به رو است. اين کشور مي تواند از طريق ايران به روسيه نيز دسترسي پيدا کند. نزديک شدن ايران و هند طبييعي و راهبردي است. دو کشور مي توانند نقش بسيار مهمي در اقيانوس هند داشته باشند.اقيانوس هند در توسعه آسيا نقش مهمي دارد. درياي عمان و بندر چابهار از ورودي هاي بسيار استراتژيک اقيانوس هند است. بندر چابهار همچنين مي تواند نقش بسيار مهمي در صادرات کالاي شمال ايران از جمله افغانستان، روسيه و آسياي ميانه به آفريقا داشته باشد. محصولات چابهار نيز مي تواند از طريق دريا به هند حمل شود. در مذاکرات مقامات ايراني و هندي در دهلي نو همکاري با آفريقا از مبدا چابهار مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش ايرنا، روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران روز پنجشنبه گذشته در راس هياتي که تعدادي از اعضاي دولت از جمله محمد جواد ظريف وزير امور خارجه او را همراهي مي کردند، به هند سفر کرد.
گروهي از فعالان اقتصادي بخش خصوصي نيز رئيس جمهوري را همراهي مي کردند.
سفر رئيس جمهور کشورمان به هند شنبه به پايان رسيد.
آساق**267*شبس*1613*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۲۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی

رئیس جمهور در پیامی فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک فرا رسیدن روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی به «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور و مردم این کشور ابراز امیداوری کرد با مساعی و تلاش‌های مجدانه مقامات عالی‌رتبه آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران، دو کشور و دو ملت شاهد توسعه و تقویت روزافزون روابط دوجانبه و اشتراک نظر در عرصه‌های بین‌المللی باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • ایران تنها کشوری است که با تمام قدرت علیه اسرائیل ایستاده است
  • بررسی روابط دوجانبه در دیدار علی باقری با یک مقام روس
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است
  • رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است