Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره مستثنی شدن اساتید دانشگاه از ممنوعیت افزایش حقوق در مصوبه اخیر مجلس اظهار داشت: طبق این مصوبه افزایش حقوق اعضای هیئت علمی به صورت پلکانی تصویب شد اما سقف پاداش بازنشستگی  آنها باقی ماند.

وی با اشاره به نامه روسای برخی دانشگاه‌ها به رئیس مجلس در این زمینه افزود: ما سه موضوع پلکانی کردن مالیات، عدم افزایش حقوق و ثابت نگه داشتن سقف افزایش حقوق  را از مجلس در این زمینه پیگیر شده بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: خیلی از اعضای هیئت علمی شامل موضوع پلکانی کردن مالیات نمیشوند زیرا حقوق اکثر اعضای هیئت علمی زیر 10 میلیون تومان است، منتها ممکن است متخصصان دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عدم افزایش حقوق هم مخالف برنامه های توسعه کشور و یک نوع تبعیض بود.

نیلی احمدآبادی گفت: ممکن است ثابت نگه داشتن سقف پاداش بازنشستگی منجر به افزایش درخواست ها برای بازنشستگی از سوی اعضای هئیت علمی شود.

پس از اینکه کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهاد داد حقوق اعضای هیئت علمی در سال 97 افزایش نداشته باشد، روسای برخی دانشگاهها و وزیر علوم در نامه‌ای به رئیس مجلس این مصوبه را باعث دلسردی اعضای هیئت علمی دانسته و خواستار عدم تصویب آن شدند. مجلس روز گذشته با افزایش حقوق اعضای هیئت علمی موافقت کرد. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۲۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروپناه: برداشتن موانع قانونی؛ راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در دیدار با دانشگاهیان استان زنجان با تبریک اقتدار علمی و تمدنانه «وعده صادق» که به دست رزمندگان اسلام تحقق پیدا کرد، اظهار کرد: معمولا بعد نظامی این عملیات مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که بعد علمی این عملیات نیز باید مورد توجه باشد چراکه این عملیات ناشی از اقدامات علمی دانشمندان و محققان در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده است.


وی با بیان اینکه استان زنجان حکمت بنیان، فضیلت محور و معنویت پایه است، بیان کرد: اگر علما و حکمای بزرگی مثل شیخ اشراق در این استان پرورش پیدا کرده‌اند، اگر شور و شعور حسینی نماد معنویت این استان است، اگر ظرفیت عظیم میراث فرهنگی در این استان شکل گرفته و غواصان دریادل جهادگر مخلص در این استان تربیت شده‌اند، زاییده همین حکمت و فضیلت و معنویت استان زنجان است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر کارکرد‌ها و موفقیت‌های این شورا ادامه داد: بنده تا قبل از اینکه دبیر شورای عالی شوم هیچ‌گاه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نبودم بنابراین اگر از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی دفاع می‌کنم، نمی‌توان اینگونه تفسیر کرد که به خاطر حضورم در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات مختلف اقدامات مؤثری داشته است.

وی با اشاره به سالروز تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات متعددی در حوزه علم و فناوری در کشور انجام داده است و درصد بالایی از زیرساخت‌های آموزش عالی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، تأسیس دانشگاه تربیت مدرس، تدوین آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها، ایجاد دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان مرکز علوم انسانی در کشور، تنظیم جذب ساز و کار جذب هیئت علمی، تشکیل مرکز هیئت عالی جذب، آیین‌نامه فعالیت تشکل‌های اساتید و دانشجویان، هیئت امنای دانشگاه‌ها تنها بخشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علمی و دانشگاهی است.

خسروپناه تأکید کرد: هم اکنون ۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم در حالی که اوایل انقلاب ۵ تا ۶ هزار عضو هیئت علمی داشتیم، توسعه آموزش عالی و توسعه منابع انسانی باعث شده که در شاخص‌های علمی جز سرآمدان باشیم و این دستاورد‌ها مرهون شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند هوافضا در تحول و رشد اقدامات موشکی و ماهواره‌ای کشور بسیار مؤثر بوده است، سند فناوری نانو، سند زیست فناوری، سند علوم شناختی، سند توسعه فناوری نرم، سند گیاهان دارویی، سند سلول‌های بنیادین، صندوق توسعه علم و فناوری، جایزه علمی مصطفی (ع) جزء مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این اسناد شورا را نخبگان کشور نوشتند و شورا حکمرانی اسناد را برعهده داشته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سند صنایع دستی در حال تدوین است و ۱۴۰۰ ذی‌نفع در نوشتن آن نقش دارند، سند موسیقی که بعد ۴۰ سال با مشارکت اساتید و شخصیت‌های موسیقی تدوین و ابلاغ شد. در حال به روزرسانی نقشه جامع علمی هستیم و فرهنگستان‌های علوم و علوم پزشکی در حال انجام آن هستند.

خسروپناه افزود: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه علم و فناوری بحث تقویت دانش‌بنیان‌هاست، آیین‌نامه ارتقاء ناظر به توسعه علمی، دیپلماسی علمی تا تولید علم بین‌المللی را در دستور کار داریم. باید ارتباطات علمی بین المللی داشته باشیم و آنها را توسعه دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تدوین سند هوش مصنوعی تمام شده در آینده نزدیک مصوب می‌کنیم، موضوع کوانتوم یکی از اولویت‌های ماست چراکه یک پارادایم علمی جدید است، دانشگاه آزاد درباره کامپیوتر کوانتومی و دانشگاه شهید بهشتی در زمینه سلول اتمی کوانتومی کار می‌کنند. در یکسال بیش از ۲۰۰ دانش‌بنیان را از نزدیک دیدیم و در جریان مشکلاتشان قرار گرفتین و برایشان میز تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک قرارگاه علم و فناوری است، گفت: در حوزه فرهنگ نیز کار‌های زیادی انجام شده البته تا قبل از این ۷۰ درصد مصوبات علم و فناوری بوده و ۲۰ درصد فرهنگی و ۱۰ درصد مشترک بوده است، الان ۵۰ درصد علمی و ۵۰ درصد فرهنگی است. مصوبات شورا هم مصوباتی روی کاغذ نیست وزرا درباره مصوبات گزارش می‌دهند

 خسروپناه با بیان اینکه اتاق وضعیت علم و فرهنگ تشکیل داده ایم، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با مشکلات زیادروبه‌رو بود، اما هم اکنون رونق پیدا کرده و وزارت آموزش و پرورش برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تعطیل بود، نقشه راه نوشته که به زودی مصوب می‌شود. قانون جهش دانش بنیان یکی از اولویت‌هاست، معتقدیم حلقه میانی دانشگاه و صنعت، دانش‌بنیان‌هاست. همچنین باید در هم تنیدگی علوم مورد توجه باشد، امروز دیگر رشته پزشکی فقط علوم پایه و بیمارستان نیست بلکه پیوند وثیقی با رشته‌های دیگر پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم، بسیاری کار‌های فرهنگی اراده می‌خواهد نه بودجه، مخالف بودجه نیستم، اما الزاما با بودجه مشکل حل نمی‌شود. موضوع دیگر آمایش رشته‌ها یعنی حذف و جذب رشته مطرح است، باید رشته‌ها تغییر کنند برخی هم باید حذف شوند و برخی اضافه شود، ریاضیاتی که با کوانتوم ارتباط دارد کاربرد دارد.

وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: در حجاب و عفاف به سیاستی جدیدی نیاز نداریم، صدا و سیما کار‌های خوب انجام داده است، دستگاه‌ها در حال تدوین برنامه هستند، اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که جریان پست مدرن و نهلیسیتی از قرن ۱۹ شروع شده است. زیست جهان پست مدرن، مانند سیل و سونامی دنیا را گرفته است، کتاب‌های زیادی نوشته است، اخیرا کتابی از نویسنده آلمانی به نام «چگونه غرب خدا را واقعا از دست داد؟» ترجمه شده است که نویسنده می‌گوید که غرب اول خانواده را از دست داد و بعدا خدا را از دست داد، کتاب‌هایی که غربی‌ها درباره خانواده نوشته از ما بیشتر است، آنها هم دغدغه دارند، نباید فکر کنیم نیروی انتظامی میتواند موضوع حجاب را حل کند البته آنها مسئولیتی دارند، اما مسئله اصلی در جایگاه تبیینی و شناختی است. حجاب در ایران قدمت دیرینه دارد.

وی گفت: در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را بر داریم، این قانون در حال اصلاح است چراکه علم نباید امنیتی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای اینکه در شورا حکمرانی علم و فناوری درست باشد هیئت اندیشه‌ورز استان‌ها را به راه انداختیم در تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، اصول حاکم بر آن و به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور از نظر اساتید استفاده می‌کنیم، بنابراین اساتید در هیئت‌های اندیشه ورز نظرات خود درباره مسائل ارائه دهند. وزارت علوم بهداشت فرهنگستان علوم به جد درگیر موضوعات شورا شده اند، دانشگاه‌ها ارتباط خوبی با شورا دارد و این دقیقا حکمرانی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه
  • نخستین نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه
  • نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه
  • خسروپناه: برداشتن موانع قانونی؛ راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان
  • تحقیقات مسئله‌محور در مسیر موفقیت/ امیدها به رشد درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد آباده افزایش یافت
  • توضیحات شرکت پلیمر آریاساسول در رابطه با مصوبات مجمع عمومی سال ۱۴۰۲
  • امتیاز پژوهشی تألیف کتب درسی بدست اعضای هیئت علمی افزایش می‌یابد
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می‌شود
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می شود
  • سرمربی تیم ملی تنیس روی میز، رئیس هیئت کردستان شد