Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:38:49 GMT

گفت ‌وگوی ملی برای پایان اختلافات

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۳۲۲۸۱

گفت ‌وگوی ملی برای پایان اختلافات

تهران- ایرنا- شرایط فعلی ایران مستلزم حرکت به سوی گفت ‌وگوی ملی است. راهی جز گفت ‌وگوی ملی و اتحاد و مشارکت جو شدن شهروندان ایران برای آینده کشور عزیزمان وجود ندارد.

کمال الدین پیرموذن فعال سیاسی در ادامه این یادداشت در روزنامه آرمان می نویسد: امروزه گونه‌ای ارتقا در سطح فرهنگ جامعه را با طرح بحث در کنار همیم یا ما همه با هم هستیم در موقع بروز مخاطرات ملی، لمس و احساس می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اتحاد و گفت‌ وگو و آشتی ملی دامنه پشتوانه مشروعیت نظام ارتقا یافته و تامین امنیت و اقتدار و پایداری ایران میسر می‌گردد.

باید حقوق شهروندی، نظام رقابتی حزبی، همبستگی میان نسل‌ها، مطبوعات آزاد و غیره تامین شود. امروزه بسیاری از اختلافات و سوء تفاهماتی که بین مردم ایران وجود دارد یا به عدم درک موضوع از تمامی جوانب آن برمی‌گردد یا به تقلید کورکورانه از هوی و هوس، منافع شخصی، حسادت‌ها، دشمنی‌ها یا قدرت و شهرت ‌طلبی‌ها، مطلق‌ گرایی گروهی و باندی ارتباط مستقیم دارد.

تخریب، تحقیر و پایمال کردن حقوق دیگران در جهت بسترسازی برای رشد خویش، باند بازی‌ها و زیاده خواهی‌ها و همچنین حذف خصمانه نیروهای انسانی توانمند نه تنها در افزایش اختلافات زیانبار بین گروه‌های سیاسی موثر بوده، بلکه مسئولان کشور را در حل مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داخلی و خارجی کشور ناتوان و عاجز نموده است. در اغلب کار‌ها و خدمات صاحب منصبان، آن چیزی که بیش از هر چیز دیگر ملاک و هدف است.

تبلیغ فردی و تبلیغ سیاسی است و نه واقعیت و باطن آن خدمت. به نیروی انسانی کشور که نقش اساسی در توسعه و پیشرفت جوامع ایران رابر عهده دارد، لطمات جبران ناپذیر روز افزونی می‌رسانند و کماکان در عمل برای لشکر عظیم بیکاران جوان، ظرفیت‌های شغلی پایدار فراهم نمی‌آورند. برخی تنگ نظران و نیز برخی از انحصارگران و خود حق‌پنداران هر دو جناح سیاسی کشور، تغییر رنگ داده و پوسته اعتدال را یدک می‌کشند، اما تغییر ماهیت نداده و در مواقعی در کوره تندروی‌های تخریبی می‌دمند.

مطلق‌ گرایی و قطبی کردن جامعه توسط انحصارگران خاص و دافعه‌ها و انگ زدن‌های آنان و سلیقه‌ای، انحصارطلبانه و فراقانونی عمل کردن‌ ها، ممکن است تلقی بی‌فایده بودن رای دادن را به‌وجود بیاورد و مشروعیت نظام را در نزد ملل جهان با سوال مواجه کند. مطلق گرایی هیچ کدام از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی کشور و کشمکش‌ ها و تندروی‌ های تخریبی انحصارگران با روح اسلام، انقلاب، عقل و منطق و منافع ملی سازگار و موافق نیست و باعث انسداد مشارکت سیاسی در ایران می‌شود. باید از انحصارطلبی و خود حق‌پنداری دست برداشت و به جای محکوم کردن اشخاص مورد وثوق مردم و فرافکنی، به درد واقعی ملت و کشور رسید. بسیاری از مردم، شرمنده تامین نان خانواده و یا بنزین ماشین خانواده خویش هستند. یک نفر یک مسئول و یا یک چهره سیاسی را در یک شب به اوج می‌بریم و شب بعد به زیر می‌کشیم و دشنام می‌دهیم. کی می‌خواهیم اشتباهاتمان را به گردن بگیریم؟ آیا مطالبات مردم به درستی درک شده است؟ در دنیای امروز وقتی کسی اندیشه‌ای یا نظریه‌ای می‌دهد، ثانیه‌ای بعد به غربال نقد فرستاده می‌شود، اما گاهی به جای نقد و تحلیل، مدح و تجلیل وجود داشته است و در نتیجه افرادی همچون احمدی‌نژاد ظهور و بروز می‌کند. اگر گروهی به‌موقع در این باره هشدار دادند به مقابله و مجادله با آنان پرداخته شد. اکنون با گفت‌وگوی ملی و همگرایی می‌توانیم از شرایط دشوار دور شویم و همگان، چه یک فرد و چه یک ملت، باید از اشتباهات، به جای فرافکنی و توجیه، با افتخار یاد کند، چرا که همان خطاها و شکست‌ها هستند که پل پیروزی و تکامل را ایجاد می‌کنند.

مخالف تحقیر کردن و انتقام گرفتن چه از خود و چه از دیگری هستم، اما با انتقاد، اعتراف، ادراک، گفت‌ وگو و اصلاح موافقم. امروز هرکسی که در کوره تندروی‌های تخریبی بدمد و با مردمسالاری دینی و گفت‌وگو و آشتی ملی مخالفت کند، قطعا راه را برای تحقق تعالی ملت و پیشرفت کشور بسته است. همه مسئولان موظف به تامین امنیت مدنی و حقوق شهروندی عموم مردم و نیز زمینه‌ ساز گفت ‌وگوی ملی جریان‌ های سیاسی موجود در کشور هستند.

*منبع: روزنامه آرمان؛ 1396،12،3
**گروه اطلاع رسانی**9117**2002

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۲۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات

بلینکن و رئیس جمهور چین بر اهمیت مدیریت مسئولانه اختلافات بین آمریکا و پکن تاکید کرده و درباره یک سری مسائل از جمله امور جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه صحبت داشتند.

به گزارش ایسنا، گفت‌وگوها بین دو کشور در ماه‌های اخیر و در حالی افزایش یافته که اختلافات نیز همچنان زیاد است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین نگرانی خود را درباره حمایت پکن از روسیه و حمله به اوکراین و همچنین مسائل مربوط به تایوان و دریای چین جنوبی، حقوق بشر و تولید و صادارت مواد مورد نیاز برای تولید مواد مخدر صنعتی ابراز داشت.

بلینکن همچنین گفت در یک سری موارد همکاری دوجانبه با چین پیشرفت‌هایی داشته که شامل ارتباطات نظامی، مقابله با مواد مخدر و هوش مصنوعی می‌شود و دو طرف همچنین توافق کردند تا مذاکراتی را درباره کاهش خطرات ناشی از این فناوری هوش مصنوعی آغاز کنند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «ما به حفظ و تقویت خطوط ارتباطی برای پیشبرد در این حوزه و دستیابی به توافقی برای رسیدگی به اختلاف‌نظرها به منظور اجتناب از هرگونه سوءتعبیر، برداشت‌های نادرست و ارتباطات اشتباه ادامه می‌دهیم و متعهدیم.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین تاکید کرد: «با اینکه ما به دنبال تعمیق همکاری هستیم که به نفع دو طرف است، آمریکا درباره چالش‌هایی که توسط چین ایجاد شده، به شدت هوشیار است. واشنگتن همیشه از منافع اصلی و ارزش‌های خود دفاع می‌کند.»

وی همچنین به‌ویژه نگرانی خود را درباره تامین قطعاتی از جمله ابزارآلات و قطعات میکرو الکترونیک برای مسکو ابراز داشت و پس از دیدار با رئیس جمهور چین به خبرنگاران گفت: «روسیه بدون حمایت‌های چین برای حفظ حملاتش علیه اوکراین به مشکل برمی‌خورد. تامین صنایع دفاعی روسیه هم تهدیدی علیه اوکراین و هم تهدیدی علیه امنیت اروپاست.»

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین با شی جین‌پینگ درباره مانورهای دریایی چین در دریای چین جنوبی صحبت و بر حمایت قاطع آمریکا از فیلیپین تاکید کرد.

رئیس جمهور چین نیز تاکید کرد که چین و آمریکا باید به جای دخیل شدن در رقابتی شرورانه به دنبال همکاری در مسیری مشترک باشند.

وی افزود: «چین از دیدن یک آمریکای مطمئن، باز، موفق و پر رونق خوشحال می‌شود. ما امیدواریم که آمریکا هم به دنبال توسعه چین در مسیری روشن و مثبت باشد. این یک مساله نهادی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.»

دیدار بین بلینکن و رئیس جمهور چین در پایان سفر سه روزه وزیر خارجه آمریکا به این کشور آسیایی انجام شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • تبریک متفاوت شمسایی پس از قهرمانی ایران در آسیا! | فیلم
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند