Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@11:59:39 GMT

رشد ۱۸درصدی بارش در حوضه دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۳۲۴۲۴

رشد ۱۸درصدی بارش در حوضه دریاچه ارومیه

بررسی بارش باران در حوضه‌های آبریز نشان می‌دهد که درسال آبی جاری تا ۱ اسفندماه ارتفاع بارش‌ها به ۶۴.۶ میلیمتر رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ تا ۱ اسفند ماه سال جاری نشان می‌دهد ارتفاع بارش‌های جوی بالغ بر ۶۴.۶ میلیمتر بوده است.

در این میان میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۴۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶) ۵۴.۱ درصد کاهش داشته و نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۱۴۳.۶ میلیمتر) ۵۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که حجم بارش‌ها از اول مهر تا ۱ اسفند ماه سال جاری معادل ۱۰۶.۴۶۳ میلیارد مترمکعب گزارش شده است.

بررسی بارش‌های جوی در استان تهران نشان می‌دهد که در سال آبی جاری تا روز ۱ اسفندماه بالغ بر ۸۱.۶ میلیمتر بارش گزارش شده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۹.۵ میلیمتر بوده است و مقایسه آن کاهش ۵۴.۵ درصدی بارش‌ها را نشان می‌دهد.

دراین میان میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر در سال آبی جاری تاکنون ۲۱۳.۴ میلیمتر گزارش شده، که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۰.۴ درصد کاهش و در مقایسه با بلند مدت ۴۹ ساله ۱ درصد افزایش داشته است.

در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، میزان بارش‌ها ۸۴.۱ میلیمتر گزارش شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۴.۱ درصد کاهش و در مقایسه با متوسط ۴۹ ساله ۶۴.۳ درصد کاهش داشته است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد ۱۸۴.۷ میلیمتر بارش بوده که این رقم در سال گذشته ۱۵۷.۴ میلیمتر ثبت شده، از همین رو در مقایسه با سال آبی گذشته این حوضه آبریز با افزایش ۱۸.۶ درصدی مواجه بوده است.

میزان بارش در فلات مرکزی ایران با ۷۴.۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته ۲۴.۵ میلیمتر بارش را برای خود به ثبت رسانده است.

گفتنی است این حوزه در مدت مشابه سال گذشته ۹۶.۲ میلیمتر بارش داشته و همچنین میانگین متوسط بارش در ۴۹ ساله گذشته این حوضه ۷۲.۴ میلیمتر گزارش شده است.

حوضه مرزی شرق در سال آبی جاری ۵.۲ میلیمتر بارندگی داشته و این در حالی است که این منطقه در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۹.۳ میلیمتر بارش را تجربه کرده بود که نشان می‌دهد بارش‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته با کاهش ۸۶.۸ درصدی و در دراز مدت ۴۹ ساله با اُفت ۹۰.۱ درصدی مواجه بوده است. لازم به ذکر است که در حوضه آبی قره‌قوم تاکنون ۳۲.۵ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته که ۱۱۰.۸ میلیمتر بوده با کاهش ۷۰.۷ درصدی روبرو بوده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۲۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری اصفهان استحصال شد

حسین یاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در پی بارش‌های هفته گذشته و بازدید میدانی که از شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، اردستان، نائین، نطنز، خور و بیابانک و مبارکه انجام شد، شاهد آبگیری اکثر سازه‌های آبخیزداری در این مناطق بودیم.

وی با بیان اینکه هفته گذشته در مناطق شمال و شرق استان بین ۲۰ تا ۶۲ میلیمتر باران باریده بود، افزود: میانگین بارش‌ها در حسین آباد آران و بیدگل به ۶۲ میلیمتر می‌رسید و در مناطقی چون روستاهای ابوزیدآباد، محمدآباد و فخره در این شهرستان بین ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر متفاوت بود که در همه این مناطق سازه‌های آبخیزداری عملکرد خوبی داشت و خوشبختانه از خسارت به مزارع کشاورزی، زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی پایین دست جلوگیری کردند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در پی بارش‌های هفته گذشته حجم زیادی از روان‌آب و سیلاب در سازه‌های آبخیزداری استان کنترل و بر اساس برآورد اولیه در مجموع ۳۰ میلیون مترمکعب آب استحصال شد.

یاری با بیان اینکه بارش‌های اخیر هیچ آسیب یا خسارتی به بندهای آبخیزداری استان وارد نکرد، گفت: متأسفانه سیلاب به مزارع کشاورزی زواره و حوضه حسین آباد و خور و بیابانک آسیب زده که البته این مناطق در سال‌های گذشته جزو حوضه‌های مطالعاتی ما برای اجرای سازه‌های آبخیزداری بود اما به دلیل کمبود اعتبارات عملیاتی نشد.

کد خبر 6089549

دیگر خبرها

  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • کاهش ۸۶ میلیمتری بارش‌ها در تهران
  • ۳۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری اصفهان استحصال شد
  • بیرجند رکورددار بارش های روز گذشته در استان
  • میانگین بارش‌ها در چهارمحال به ۴۷۲ میلیمتر رسید