Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - مجری طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای مرحله اول طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی حاشیه رودخانه های مرزی کشور هم اکنون از 63 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

سید رحیم سجادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اجرای این طرح در 400 هزار هکتار از اراضی کشور برنامه ریزی شده که در مرحله اول آن 227 هزار هکتار ساماندهی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: برای مرحله اول این طرح 50 هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده که این میزان تا پایان نیمه اول سال 97 در شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه ‌های مرزی، 227 هزار هکتار زمین زراعی هزینه و اجرا می شود.
سجادی با بیان اینکه اعتبارات این طرح به دستور رهبر معظم انقلاب و از محل صندوق توسعه ملی کشور تامین اعتبار می شود، اضافه کرد: حدود 20 تا 30 درصد طرح به احداث باغات اختصاص بافته و در باقی اراضی، مزارع زراعی ایجاد می شود که در تمامی آنها، اجرای سیستم های نوین آبیاری نیز مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته مجری طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی وزارت جهاد کشاورزی، در پایان مرحله اول این طرح علاوه بر ایجاد 200 هزار شغل در حوزه های مختلف کشاروزی، حدود چهار میلیون و 500 هزار تُن نیز محصول زراعی و باغی در این اراضی نیز تولید می شود.
سجادی گفت: مرحله اول این طرح در 10 استان اجرا می شود که آذربایجان غربی با 61 هزار و 570 هکتار زمین بیشترین و خراسان جنوبی با 300 هکتار کمترین سطح عملیات در دست اجرا را دارند.
به گفته وی، هدف از اجرای پروژه های مصوب در حریم رودخانه های مرزی برای افزایش راندمان آبیاری با مهار آب های مرزی، تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و افزایش تولید و اشتغال موثر و افزایش درآمد و رفاه روستاییان است که اتمام آنها نقش موثر و بسزایی در توسعه مناطق مرزی دارد.
وی سهم استان کردستان در مرحله اول اجرای این طرح را 17 هزار و 102 هکتار با 300 میلیارد ریال اعتبار مصوب اعلام کرد و گفت: اجرای طرح در این استان هم اکنون 61 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به عبارتی در بیش از هشت هزار و 600 هکتار اجرا شده است.
سجادی با بیان اینکه وزارت نیرو در این طرح عهده دار نگهداری و ذخیره آب است، تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد اجرای مرحله دوم این طرح را بزودی به نهادهای ذیصلاح پیشنهاد کند تا در صورت تامین اعتبار مورد نیاز به محض پایان مرحله اول، اجرای طرح در اراضی باقی مانده نیز آغاز شود.
به گزارش ایرنا، 50 درصد درصد از 17 هزار و 102 هکتار اراضی مورد هدف طرح جامع ساماندهی رودخانه های مرزی کشور در کردستان برای احداث باغ و نیم دیگر آن برای احداث مزارع آبی در نظر گرفته شده است.
پروژهای پایاب سد ژاوه سنندج با یک هزار هکتار، پایاب سد آزاد سنندج با چهار هزار و 300 هکتار و پایاب سد قشلاق سنندج با یک هزار 500 هکتار به صورت کامل برای توسعه باغات در نظر گرفته شده است.
استان کردستان دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی است که از این میزان ۱۲۰ هزار هکتار آبی است و از میزان کل اراضی آبی نیز حدود ۴۸ هزار هکتار باغ است.
۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن میزان تولید سالیانه محصولات کشاورزی استان کردستان است که ۳۲۰ هزار تن از این میزان مربوط به محصولات باغی است و باقی نیز مربوط به زراعت است.
عمده محصول تولید زراعی این استان مربوط به گندم با حدود ۸۰۰ هزار تن است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تن است.
رودخانه سیروان طولانی ترین رود در استان کردستان است و شاخه های اصلی آن رودهای گاورود و قشلاق است، گاورود از کوه های کان کبود سقز سرچشمه می گیرد و قشلاق از کوه های پیر محمد سرازیر می شود.
قسمتی از این رود، در بخش های میانی باعث ایجاد مرزی بین ایران و عراق می گردد و به منطقه دیاله مشهور است و پس از آن به خلیج فارس می ریزد.
رودخانه قشلاق به طول 90 کیلومتر، رودخانه سیروان به طول 100 کیلومتر، زرینه رود به طول 302 کیلومتر، تلوار به طول 142 کیلومتر و گاورود به طول 120 کیلومتر از جمله رودخانه هایی است که سرچشمه یا بخشی از آن در کردستان جریان دارد. کردستان 230 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
3034/9102

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۲۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرداد ۵۰ هکتار اراضی ملی البرز

آفتاب‌‌نیوز :

 حسین فاضلی هریکندی در حاشیه عملیات آزادسازی اراضی ملی در ساوجبلاغ که با حضور وی اجرا شد با اعلام رفع تصرف و بازگشت بیش از ۵۰ هکتار از اراضی ملی به بیت‌المال به‌ارزش تقریبی ۲ هزار میلیارد تومان با حکم قطعی شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان البرز گفت: در سال ۱۳۶۹ بیش از ۵۰ هکتار از اراضی ملی به‌پلاک ثبتی ۳۱۷ اصلی واقع در روستای «آردهه» شهرستان ساوجبلاغ در قالب «طرح طوبی» به‌منظور «کاشت درختان گردو» از سوی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تنظیم قرارداد اجاره برای مدت ۱۵ سال در اختیار فردی حقیقی قرار داده می‌شود.

اقدامات غیرقانونی مستأجر پس از پایان مدت اجاره

رئیس‌کل دادگستری استان البرز اضافه کرد: مستأجر علاوه بر عدم‌اجرای طرح مصوب، پس از اتمام مدت اجاره و به‌خلاف مفاد قرارداد، ضمن عدم استرداد اراضی به دولت و با وصف عدم‌مالکیت نسبت به اراضی مذکور، ابتدا با شهرداری کوهسار برای تغییر کاربری و تفکیک اراضی ملی توافق می‌کند و در مرحله بعد اقدام به انعقاد قرارداد مشارکت با یک شرکت تعاونی به‌منظور احداث باغ‌ویلا می‌کند؛ همچنین در ادامه اقدامات غیرقانونی خود، اقدام به واگذاری حدود ۲ هزار مترمربع از اراضی ملی به یک شخص حقوقی دیگر در قالب اجاره به‌شرط تملیک می‌کند و چند ساختمان معدود هم در بخش کوچکی از اراضی احداث می‌شود.

ورود اداره‌کل بازرسی استان البرز

فاضلی هریکندی تصریح کرد: با توجه به تخلفات متعدد مستأجر و متصرف اراضی ملی نسبت به مفاد قرارداد اجاره و همچنین اتمام مدت آن، با گزارش اداره‌کل بازرسی استان البرز، هیئت نظارت موضوع ماده واحده قانون اصلاح ماده ۳۳ اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان مرجع ناظر بر طرح‌های کشاورزی با احراز تخلفات مستأجر، در سال ۱۳۹۸ حکم بر فسخ قرارداد اجاره و خلع‌ید و استرداد اراضی به دولت را صادر کرد و رأی صادره علی‌رغم اعتراض متصرف، در دیوان عدالت اداری هم مورد تأیید قرار گرفت.

رأی به محکومیت در دادگاه حقوقی ساوجبلاغ

رئیس‌کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۸ با توجه به اینکه این اراضی ملی در حریم «شهر کوهسار» قرار گرفته بود با تغییر نمایندگی دولت، از سوی منابع طبیعی استان به اداره مسکن و شهرسازی ساوجبلاغ و اداره‌کل راه و شهرسازی استان منتقل می‌شود، متذکر شد: با توجه به عدم‌تمکین متصرف نسبت به اجرای رأی هیئت نظارت و عدم‌رفع تصرف و عدم‌تحویل اراضی به دولت، اداره‌کل راه و شهرسازی استان البرز در راستای حفظ حقوق دولت و بیت‌المال دادخواست خلع‌ید و قلع‌وقمع اراضی و مستحدثات موجود را در دادگاه شهرستان ساوجبلاغ مطرح می‌کند و پرونده جهت رسیدگی به شعبه ۵ دادگاه حقوقی هشتگرد ارجاع می‌شود که دادگاه پس از انجام تشریفات قانونی و اخذ استعلامات مربوطه و با تشکیل جلسه رسیدگی، مالکیت دولت را در اراضی مورد ادعا محرز تشخیص می‌دهد و حکم به محکومیت وی به خلع‌ید از اراضی و قلع‌وقمع مستحدثات موجود در ملک صادر می‌کند.

قطعیت خلع‌ید در دادگاه تجدیدنظر استان البرز

وی اضافه کرد: پس از صدور رأی دادگاه شهرستان ساوجبلاغ با توجه به تجدیدنظرخواهی متصرف، این پرونده مورد رسیدگی مجدد قرار گرفت و با احراز تخلفات صورت‌گرفته از سوی متصرف، در نهایت رأی مذکور مبنی بر محکومیت وی به خلع‌ید از اراضی ملی و قلع‌وقمع مستحدثات ایجادشده، در ۹ اسفند سال قبل از سوی شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان البرز تأیید و قطعی شد.

اجرای حکم خلع‌ید

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز با بیان اینکه پس از قطعیت رأی، در ششم فروردین ماه سال جاری با دستور رئیس دادگستری شهرستان ساوجبلاغ، اجرائیه صادر و به محکوم‌علیه ابلاغ شد که با توجه به عدم‌اجرای حکم توسط متصرف، روز جاری حکم قضایی در خصوص خلع‌ید و قلع‌و‌قمع مستحدثات غیرقانونی ایجادشده در این اراضی ملی اجرا گردید و بر این اساس و در راستای اجرای دستورات و تأکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی و نیز جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در مراحل اولیه، با اجرای رأی قطعی صادرشده از دادگاه‌های استان البرز، علاوه بر استرداد بیش از ۵۰ هکتار از اراضی ملی به‌ارزش تقریبی ۲ هزار میلیارد تومان به بیت‌المال، از تغییر کاربری، تفکیک، قطعه‌بندی، ویلاسازی و واگذاری غیرقانونی این اراضی پیشگیری و جلوگیری شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • پیشرفت فیزیکی مسکن ملی سیستان و بلوچستان به ۵۰ درصد رسید
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • رفع تصرف ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی درشهرستان مرزی میرجاوه
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح آبرسانی شهر میبد
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد
  • استرداد ۵۰ هکتار اراضی ملی البرز
  • ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در زنجان
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • پیشرفت فیزیکی بیمارستان کسری به ۹۸ درصد رسید