Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛جلیل زاده معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی تغییر الگوی مصرف را از جمله راهکارهای مهم مدیریت منابع آب استان دانست و گفت: در صورتی که وضعیت به روال کنونی تداوم یابد، سال آینده در اغلب شهرستان های آذربایجان شرقی به ویژه شهرهای اطراف دریاچه ارومیه با بحران کم آبی مواجه خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 330 هکتار از بستر و حاشیه های رودخانه های استان رفع تصرف شده است.

جلیل زاده با بیان اینکه این اقدام توسط شرکت آب منطقه ای استان و با هماهنگی دستگاه های مربوطه از جمله دادگستری و نیروی انتظامی به انجام رسیده است، گفت: رفع تصرف از بستر رودخانه ها یکی از برنامه های اولویت دار و مهم شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی است که با حساسیت ویژه ای دنبال می شود.

وی اظهار کرد: بیشتر اراضی رفع تصرف شده در شهرستان تبریز است که به روستاهای هروی و بیرق مربوط می شود که عده ای از متخلفان در حاشیه و بستر رودخانه اقدام به ساخت ویلاهای متعددی کرده بودند که تمامی آنها رفع تصرف و خانه های ویلائی نیز از بستر برچیده شد.

جلیل زاده ادامه داد: بر اساس تبصره چهار ماده دو قانون مربوط به توزیع عادلانه آب، اقدامات مربوط به رفع تصرف از بستر و حاشیه رودخانه های استان با شدت تمام اجرا و پیگیری می شود.

به گفته وی، در شهرستان تبریز تاکنون 100 ویلا در بستر رودخانه ها تخریب و به بستر رودخانه ها افزوده شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مدیریت مصرف را نیاز اصلی و مبرم آب در استان بیان و اظهار کرد: در صورتی که مدیریت مصرف آب در استان را پیگیری نکنیم، بدون تردید سال آینده بحران آب را تجربه خواهیم کرد.

جلیل زاده، تغییر الگوی مصرف را از جمله راهکارهای مهم مدیریت منابع آب استان دانست و افزود: در صورتی که وضعیت به روال کنونی تداوم یابد، سال آینده در اغلب شهرستان های آذربایجان شرقی به ویژه شهرهای اطراف دریاچه ارومیه با بحران کم آبی مواجه خواهیم شد.

جلیل زاده، توجه به هموارسازی مسیل های رودخانه ها را ضرورت مهم دوره های خشکسالی بیان کرد و گفت: سیل از نعمت های بزرگ خداوند است که باید برای بهره برداری درست از آن امکانات و تمهیدات لازم را در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: در دوره هایی که با کمبود آب روبرو هستیم، مدیریت مسیل ها جزو اولویت هاست تا با رهاسازی حاشیه های رودخانه ها و رفع موانع طبیعی و غیرطبیعی، از این موهبت الهی بهره برداری کنیم.

انتهای پیام/ش

رفع تصرف از 330 هکتار بستر رودخانه های آذربایجان شرقی

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۴۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرماندار شهرستان اهر در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی با تشریح وضعیت آبی شهرستان در سال جاری گفت: مطابق پیش بینی‌ها و گزارشات واصله امسال نیز تنش آبی خواهیم داشت و باید در این خصوص تدابیر لازم اتخاد شود و شایسته است شهروندان و کشاورزان در صرفه جویی و مدیریت مصرف بهیته آب اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

ابوالفضل غنی زاده با بیان اینکه ۲۰۸ هزار کیلومتر مربع مساحت شهرستان اهر است، افزود: یک چهارم مساحت شهرستان، ذخایر معدنی بوده و تعداد ۲۸ مورد پهنه معدنی ثبت شده که در مرحله اکتشاف و بهره برداری هستند و در صورت فعال شدن این معادن، به شدت ناترازی آب خواهیم داشت که باید از الان برای آن چاره اندیشید.

وی با بیان اینکه که در سطح جهانی ارزش افزوده‌ای که از آب برداشت می‌شود ۴ دلار است، گفت: این موضوع در ایران زیر ۷۵ سنت است و باید در این خصوص راهکار‌های مناسبی در تغییر الگوی کشت و سوق دادن کشاورزان برای تولید با ارزش افزوده و بهره وری بالا ارائه گردد.

غنی زاده همچنین عنوان کرد: متأسفانه شاهد بودیم که باغداران، سیب‌هایی که در سردخانه انبار کرده بودند را به عنوان سیب بادریز فروختند که جهاد کشاورزی باید نسبت به این موضوع ورود کند تا امسال شاهد ورود خسارت به باغداران نباشیم.

رئیس شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان اهر با اشاره به تغییرات آب و هوایی و ترسیم وضعیت آبی منطقه گفت: تغییر الگوی کشت و مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی، اصلی‌ترین راه حفاظت از منابع آبی خواهد بود که باید در این خصوص کشاورزان بصورت اقنایی و علمی توجیه شوند.

فرماندار اهر از دبیر و اعضای این شورا خواست تا همایشی با عنوان آب، محیط زیست و امنیت غذایی، بصورت سراسری در شهرستان برگزار شده و از ایده، طرح و مقالات علمی برتر ارائه شده به این همایش در راستای مدیریت مصرف آب استفاده شود.

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز
  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • ۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی
  • طبخ غذا‌های دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد
  • جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه/ لزوم صیانت از منابع آب