Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: اگربه مثابه فرضیه به متن دین توجه کنیم، سطوح مختلفی می یابیم که به بحث های تمدنی برمی گردد و می تواند الگوی زیست ارائه کند؛ لذا این نظام فکری قابلیت آن را دارد که دوباره در متن قرار گیرد و تمدن نوین اسلامی را تولید کند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: آیین افتتاحیه سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، چهارشنبه 2 اسفند در سالن ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این برنامه که با حضور دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب، برگزار شد تنی چند از استادان حوزه و دانشگاه به ارایه مباحث خود در باب مساله تمدن نوین اسلامی پرداختند.

 

حجت الاسلام محسن الویری، استاد حوزه و دانشگاه طی سخنانی اظهار کرد: از پرسش های جدی در مورد تمدن نوین اسلامی، امکان وقوع تمدن است. آیا آنچه که سودای آن را در سر می پرورانیم امکان تحقق دارد؟ این پرسش دو وجه دارد؛ یکی بُعد آن پرسش از اثبات است که آیا واقعا با توجه به شرایطی که امت اسلامی تجربه می کند، می توان امید بست که خروجی اش تمدن اسلامی باشد؟

 

وی ادامه داد: در عالم اثبات نیز مباحث متعددی وجود دارد از جمله بحث های درون امت، وضع کشور، قابلیت ها و خط مشی مشخص برای تحقق تمدن، که تمامی این موارد این سوال را ایجاد می کند که آیا شرایط پیرامونی اجازه تحقق این امر را می دهد؟ وقتی می دانیم که همسایه شرور داریم که دور از چشم ما به باغچه، نفت تزریق می کند.

 

عضو گروه علمی فلسفه علوم انسانی مجمع عالی حکمت اسلامی تصریح کرد: اسلام یکبار آمد و این نظام فکری تمدنی را به بشریت عرضه کرد. اما آن تمدن با آن شوکت دیگر نیست، حال آیا می توان امکان زایش تمدن از همان نظام فکری را ممکن دانست؟ این پرسشی است که در عالم ثبوت مطرح است.

 

الویری اظهار کرد: باید در عالم عینیت بیرونی بررسی کنیم که شرایط برای تحق این امر مهیا است یا خیر. اگر بتواند قابلیت برای ارائه الگوی بیرونی و زیست را داشته باشد این یک دستگاه فکری تمدن ساز خواهد بود که از ساحت عمل برخودار است. اگر نظام فکری اینگونه باشد و عمومیت یابد و به جامعه تزریق شود، آن وقت می تواند پیشرفت آفرین باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه اندیشه اسلامی از این خصلت ها برخوردار است، تاکید کرد: وقتی این موارد که عنوان شد بروز و ظهور یافته و عمومیت یابد، در قسمت و قامت اندیشه و فکر اسلامی در دسترس خواهد بود و امکان بازخوانی اش فراهم می شود.

 

الوی در پایان خاطرنشان کرد: مساله دیگر و بُعد سومی که باید مد نظر قرار دهیم، این است که در بازخوانی این اندیشه همواره به نکاتی می رسیم که خود مسلمانان از آن به وجد می آیند و البته اندیشه غریبی نیست. اگر به مثابه فرضیه به متن دین توجه کنیم سطوح مختلفی دارد که به بحث های تمدنی برمی گردد و می تواند الگوی زیست ارائه کند. لذا این نظام فکری قابلیت این را دارد که دوباره در متن قرار گیرد و تمدن نوین اسلامی در قامت عمل بروز یابد.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۴۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«امتداد» آماده پخش شد/ فیلم و سریال از دریچه فلسفه و اندیشه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، برنامه تلویزیونی «امتداد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی انصاری پس از پشت سر گذاشتن مراحل تولید و پس‌تولید آماده پخش شده است و به زودی روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

این برنامه گفت‌وگومحور به سردبیری سیدعرفان حسینی قصد دارد به بررسی اندیشه‌ای و فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه نظیر فیلم و سریال، تکنولوژی، فضای مجازی و موسیقی در گفت‌وگو با مهمانان بپردازد.

هدف کلی از ساخت «امتداد»، علاوه بر به تصویر کشیدن طرح‌ها و اندیشه‌هایی که جهان امروز را ساخته‌اند، انتقال این گزاره به مخاطب است که «مولفه‌های زندگی و سبک زندگی به شکل باری به هر جهت و خود به خودی به وجود نمی‌آیند و منشا آن‌ها، وادی فکر و اندیشه است.»

برنامه تلویزیونی «امتداد» به میزبانی رامین پورمند در ۲۶ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای و در مرکز سیمرغ تولید شده است و به زودی مهمان مخاطبان خود در شبکه چهار می‌شود.

کد خبر 6097126 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ضرورت جهش نوین نشریات دانشجویی در جهت حل مساله دانشگاه‌ها
  • رویداد گفتاورد ملی نخبگان برگزار می‌شود
  • طرح دانشگاه حکمت بنیان در ۱۰ دانشگاه اجرایی شد
  • خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است
  • فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد
  • تقویت قطب‌های فکری و فرهنگی توسط دفتر تبلیغات اسلامی
  • بحث درباره «فیلم و سریال» به شبکه چهار کشیده شد
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • «امتداد» آماده پخش شد/ فیلم و سریال از دریچه فلسفه و اندیشه
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد