Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-30@17:59:55 GMT

دو راهی انتخاب مسواک برقی یا دستی

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۳۶۰۸۲

دو راهی انتخاب مسواک برقی یا دستی

مسواک‌های برقی علاوه بر اینکه قدرت زیادی دارند و از ویبره و چرخش برای تمیز کردن سطح دندان‌ها استفاده می‌کنند، مانع آسیب‌دیدگی مینای دندان می‌شوند. به عبارت دیگر در عین پرقدرت بودن با ملایمت عمل می‌کنند.به گزارش بلاغ، از زمانی که مسواک برقی وارد بازار شد همیشه این سوال وجود داشت که استفاده از مسواک برقی بهتر است یا مسواک دستی؟به نقل از سلامت نیوز آن‌هایی که طرفدار تغییر نیستند، همچنان از مسواک‌های دستی استفاده می‌کنند و کسانی که از تکنولوژی‌ها و گجت‌های تازه لذت می‌برند، سراغ مدل برقی مسواک‌ها می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما واقعیت چیست؟

 

 

کدام یک از این مسواک‌‎ها دهان و دندان ما را سالم‌تر نگه می‌دارند و نمی‌گذارند بخش زیادی از پس‌انداز یا درآمدمان خرج پر کردن دندان، عصب‌کشی یا حتی کشیدن آن شود؟ چند سالی است که محققان تلاش می‌کنند جنبه‌های مختلف استفاده از هر کدام از این مسواک‌ها، برقی یا دستی را به مشتریان نشان دهند تا آن‌ها بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. با هم نگاهی بیندازیم به مقایسه مسواک برقی و مسواک دستی تا بتوانیم بهترین را برای حفظ سلامت دهان و دندانمان انتخاب کنیم. ابتدا با مسواک برقی شروع می‌کنیم و سراغ مسواک دستی می‌رویم.

هیچ گرانی بی‌حکمت نیست؟

طرفداران مسواک برقی ویژگی‌های زیادی برای این نوع مسواک در نظر می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌شود:

احساس خیلی خوبی می‌دهد:

نتایج تحقیقات منتشر شده توسط «اتحادیه دندانپزشکان آمریکا»، ADA، نشان می‌دهد مسواک برقی روی ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان تاثیر مثبتی داشته است. افراد معمولا بعد از استفاده از این مسواک‌ها متوجه تمیزی بیشتر دندان‌هایشان می‌شوند و احساس خوب تمیزی پیدا می‌کنند. این احساس اگر همراه با نخ کردن دندان و استفاده از دهان شویه باشد، بیشتر هم می‌شود.

به ما هشدار می‎‌دهد:

در‌حالی‌که ممکن است موقع استفاده از مسواک دستی فشار زیادی روی سطح دندان بیاوریم یا خیلی زود دست از مسواک کردن برداریم، انواع متنوعی از مسواک‌های برقی نمی‌گذارند زیر دو دقیقه سر و ته مسواک زدن را هم بیاوریم و هر بار که فشار زیادی به دندان وارد کنیم به ما هشدار می‌دهند که این سرعت یا فشار برای دندان زیاد است و باید کم شود.

مورد تایید دندان‌پزشکان است:

دکتر «آناستازیا تورشتا»، دندان‌پزشک است و اعتقاد دارد مسواک برقی قبله آمال دندان‌پزشکان است. او می‌گوید: «مسواک برقی ما را به تمام هدف‌هایی که برای سلامت دهان و دندان بیمار مد نظر داریم، می‌رساند. تورم لثه را کاهش می‌دهد، حساسیت دندانی را کم می‌کند و پلاک‌ها را که باعث پوسیدگی می‌شوند از دندان پاک می‌کند.» مسئله اینجاست که بعضی از بیماران به علت گرانتر بودن این مدل نسبت به مدل دستی نسبت به انتخاب آن تردید می‌کنند؛ در‌حالی‌که «هر سرمایه‌گذاری برای حفظ سلامت دندان ارزشش را دارد.»

پر قدرت، اما نرم عمل می‌کند:

مسواک‌های برقی علاوه بر اینکه قدرت زیادی دارند و از ویبره و چرخش برای تمیز کردن سطح دندان‌ها استفاده می‌کنند، مانع آسیب‌دیدگی مینای دندان می‌شوند. به عبارت دیگر در عین پرقدرت بودن با ملایمت عمل می‌کنند.

تک‌تک دندان‌ها را تمیز می‌کنند:

شاید برایتان جالب باشد بدانید برای تمیز کردن پشت دندان‌ها لازم است بین ۱۰ تا ۱۵ بار فرچه مسواک را رویشان بکشید که قطعا کاری خسته‌کننده است؛ اما مسواک‌های برقی این کار را به مراتب آسان‌تر می‌کنند. بهترین مدل‌های مسواک برقی تمام پلاک‌های دندانی را هدف می‌گیرند و سراغشان می‌روند.

راحت استفاده می‌شوند:

واقعیت این است که ممکن است ندانیم دستمان را در چه زاویه‌ای حرکت دهیم تا تمام سطوح دندان‌هایمان را تمیز کنیم یا حتی بدانیم، اما بر حسب عادتی که از کودکی در ما شکل گرفته، گاهی وقت‌ها یادمان بروددرست مسواک بزنیم. مسواک‌های برقی، اما این کار را برای ما آسان می‌کنند و تمام کاری که لازم است انجام دهیم رفتن از دندانی به سراغ دندان دیگر است.

برای افراد مسن یا بیمار مناسب هستند: کسانی که از آرتروز رنج می‌برند یا به بیماری‌های حرکتی دچار هستند ارتباط خیلی خوبی با مسواک برقی برقرار می‌کنند، چون بیشتر کار را خود مسواک انجام می‌دهد و آن‌ها نیاز به انجام فعالیت زیادی ندارند.

لکه‌بر است:

سیگار، قهوه، چای و نوشیدنی‌های رنگی روی دندان‌های ما لکه‌هایی به جا می‌گذارند که پاک‌کردن آن‌ها نیاز به استفاده از انواع خمیر دندان‌های زغالی و جرم‌گیر دارد. جالب است بدانید یکی از مزایای مسواک‌های برقی این است که می‌توانند به کمک خمیر‌دندان‌های جرم‌گیر بیایند و لکه‌های دندانی را از بین ببرند. در نهایت چیزی که باقی می‌ماند لبخندی زیباتر با دندان‌هایی سفیدتر است. نکته مهم این است که تعداد دفعات استفاده از خمیر دندان جرم‌گیر باید با مشورت دندان‌پزشک انجام شود، اما برای استفاده از مسواک برقی محدودیتی وجود ندارد.

دوست بچه‌هاست:

بچه‌ها معمولا مقاومت عجیبی نسبت به مسواک زدن دارند؛ اما کافی است پای مسواک برقی کودکانه با طرح‌های جالب و هیجان‌انگیز وسط بیاید و موقع استفاده هم متوجه احساس غلغلک ظریفی شوند که مسواک ایجاد می‌کند. آن‌وقت است که ماموریت غیرممکن تشویق بچه‌ها به مسواک زدن، ممکن می‌شود.

برای ارتودنسی مناسب است: یکی از بهترین انواع مسواک که می‌تواند بعد از کار گذاشتن سیم‌های ارتودنسی به کمک تمیز نگه داشتن دندان بیاید، مسواک برقی است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان آن هم زمانی که دندان‌ها سیم‌کشی شده‌اند، باعث ایجاد لکه‌های سفید روی آن‌ها می‌شود. برای خواندن سایر ویژگی‌های مسواک برقی میتوانید به این آدرس مراجعه کنید.

پس تکلیف مسواک دستی چه می‌شود؟

با خواندن ویژگی‌های مسواک برقی، شاید با خودتان فکر کنید باید فاتحه استفاده از مسواک دستی را بخوانید؛ اما واقعیت اینطور نیست. به تایید «انجمن دندان‌پزشکان آمریکا»، انواع مسواک‌های سخت و نرم که دستی هستند دقیقا می‌توانند به اندازه مسواک‌های برقی موثر واقع شوند؛ اما شرط دارد. شرطش این است که نحوه درست مسواک زدن را بلد باشیم؛ درست مسواک کنیم، نخ دندان بکشیم و از دهان‌شویه کمک بگیریم. خوبی مسواک برقی این است که بخش زیادی از بلد نبودن ما در مسواک زدن را جبران می‌کند و خودش قسمت عمده کار را انجام می‌دهد؛ وگرنه اگر خودمان حوصله به خرج دهیم و وقت کافی برای مسواک زدن داشته باشیم، فرقی ندارد سراغ مدل‌های برقی برویم یا دستی. اگر انتخاب شما به هر دلیلی مسواک دستی است، موقع خرید به نکات زیر دقت کنید:

نرمی و سختی فرچه: اگر دندانتان حساس است سراغ مسواک نرم یا نهایتا متوسط بروید. استفاده از مسواک سخت فقط در صورتی توصیه می‌شود که دندان‌پزشکتان آن را تایید کرده باشد.

اندازه فرچه:

فرچه‌های کوچک نواحی غیر قابل دسترسی دندان را بهتر از فرچه‌های یک‎‌سره بزرگ تمیز می‌کند؛ اما به زمان بیشتری برای مسواک کردن نیاز پیدا خواهید کرد.

وجود ماساژور:

بخش پلاستیک‌مانند بعضی مسواک‌ها به عنوان ماساژ دهنده لثه به کار می‌رود که با توجه به نیازتان می‌توانید سراغش بروید یا نروید.

سری متحرک:

فرچه یا سری متحرک کارکرد بهتری نسبت به فرچه ثابت دارد و دندان‌ها را بهتر پاک می‌کند.

به خاطر داشته باشید برای خرید مسواک هرگز سراغ دست‌فروش‌ها یا مسواک‌هایی از برند‌های ناشناخته و نامعتبر نروید. مسواک را از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های معتبر بخرید. سلامت دندان شوخی‌بردار نیست.

کد مطلب: 350824  

کلان‌نگری؛ حقله مفقوده توسعه در مازندران

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تیغه دولبه برای کودکان/ نظارت دقیق به‌جای ممانعت مطلق

فاطمه(س)؛ الگوی تمام عیار انسانیت در اعصار تاریخ

چرایی ادامه‌دار بودن فروش اسلحه با وجود کشتار دانش‌آموزان در آمریکا  

بازار همچنان در خواب زمستانی/ خبری از تب‌وتاب بازار شب عید نیست

لوازم بهداشتی قاچاق بلای جان مردم/ افزایش ارز ؛ عامل اصلی گرانی کالاها

    دو راهی انتخاب مسواک برقی یا دستی دویدن روزانه استرس‌تان را کاهش می‌دهد ۱۱ دلیل برای از بین نرفتن چاقی شکمی! اوریون در کودکی، ناباروری در بزرگسالی دهان شویه بهتر است یا آب نمک؟ نوشیدن سرکه سیب می‌تواند خطرناک باشد؟ ارتباط رژیم لاغری و سر درد را بخوانید آیا سرکه سیب در درمان سردرد موثر است؟ واقعا مدرسه خانه دوم کودکان است؟ ۵ خاصیت بی نظیر کرفس نوشابه را با این خوراکی‌ها نخورید گازدار کردن نوشابه‌ها با گازوئیل کذب است نوشابه یا ماء الشعیر کدام بهتر است؟ روستای ایرانی بدون سیگار بدون طلاق! +عکس ارتباط صبحانه با سلامت قلب چیست؟ پسری که مانند مرغ، تخم می‌گذارد! +عکس فروش گوشت خرس و کفتار برای شکستن طلسم،با گارانتی! برف و باران در جاده‌های ۷ استان لحظه سال تحویل ۹۷ چه روز و چه ساعتی است؟ زنده‌ ماندن مسافر هواپیما در لحظه‌ حادثه صحت‌ دارد؟  

جزئیات حوادث خیابان پاسداران از زبان سخنگوی ناجا

شهادت سه مأمور پلیس در منطقه پاسداران تهران

4 غایب قطعی الهلال برای بازی با استقلال

دانش آموز تهرانی معلم خود را مجروح کرد

اعزام تکاوران تیپ ۶۵ به جست‌و جوی هواپیمای مفقودی

چتر سبز جاسوسی

عوامل اختلال در پرواز کرمان–تهران دستگیر شدند

تایید تیراندازی در تجمع دراویش در تهران

ادامه عملیات کوهنوردان حرفه‌ای در محل سقوط هواپیما

کشف لوازم آرایشی فاسد قبل از توزیع در اشتهارد

      صفحه نخست شهرستان‌ها سیاسی فرهنگ اقتصادی مذهبی اجتماعی ورزشی آرشیو تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.   توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۶۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان فک و صورت گفت: مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع در مینای دندان ایجاد کند، خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسید کربنیک باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

الهام فقیهیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نشانه‌های دندان آسیب دیده، اظهار کرد: درد دندان یکی از نشانه‌های دندان آسیب دیده است اما بیمار باید دقت کند مراجعه به دندان پزشک نباید تنها زمانی که درد دندان وجود دارد اتفاق بیفتد، اگر بیمار در مراحل اولیه پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه داشته باشد، هزینه کمتری را از لحاظ مالی و آسیب به دندان برای بیمار به همراه دارد تا اینکه در مراحل انتهایی پوسیدگی دندان به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: وقتی که یک دندان پوسیدگی سطحی دارد با یک ترمیم و پر کردن ساده بهبود پیدا می‌کند که هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان ریشه و عصب‌کشی که دندان پوسیده به بیمار تحمیل می‌کند، دارد.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت تصریح کرد: در پوسیدگی سطحی بافت دندان هم کمتر تخریب می‌شود، اما وقتی که دندانی عصب‌کشی یا مورد درمان ریشه قرار گیرد دیگر بیمار درد را حس نمی‌کند و بافت دندان بسیار شکننده شده و نیاز به درمان روکش و پروتزهای دندانی دارد، از این جهت حائز اهمیت است زمانی که بیمار احساس پوسیدگی دندانی داشت، سریع به دندان پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به حساسیت دندان‌های پوسیده به بعضی از مواد غذایی گفت: دندان وقتی در معرض پوسیدگی قرار دارد، اولین حساسیتی که نشان می‌دهند به خوردن مواد غذایی شیرین و سرد است، هنگامی که بیمار مواد غذایی شیرین را می‌خورد این مواد لا به لای شیارهای دندان می‌رود و موجب شروع یک درد تیر کشنده شده که بعد از مدتی این درد تسکین پیدا می‌کند.

فقیهیان ادامه داد: این درد غیرقابل تحمل نیست و بیمار سریع به دندان پزشک مراجعه نمی‌کند، به همین دلیل وقتی بیمار یک ماه غذایی سرد مانند یک لیوان آب خنک را مصرف می‌کند، این نوع احساس درد شکل گرفته و سریع هم آرام می‌شود، در این مرحله دندان احتمال دارد دچار پوسیدگی شده و نیاز به درمان ریشه و عصب‌کشی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پوسیدگی خود به خود درمان نمی‌شود، ادامه داد: بسیاری از اعضای بدن هستند که وقتی دچار بیماری می‌شوند، سیستم ایمنی بدن می‌تواند آن را درمان کند، اما بافت دندان از این مورد تبعیت نمی‌کند، وقتی که مینای دندان پوسیده شد دیگر بهبودی در کار نیست.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: پوسیدگی‌های دندان را در بعضی از موارد با رعایت نکاتی می‌توان کمتر کرد، اما بهبودی توسط بافت بدن صورت نمی‌گیرد، همچنین لازم است بدانیم پوسیدگی شروع به پیشرفت می‌کند تا به عصب دندان برسد، در این مرحله بیمار یک درد غیرقابل تحمل و شبانه روزی را تجربه می‌کند و شدت درد شب‌ها بیمار را از خواب بیدار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد بیمار یک لیوان چای داغ مصرف کند و درد خیلی شدید و تیر کشنده‌ای را داشته باشد، وقتی که بیمار درد دندان را تجربه می‌کند، دندان او نیاز به عصب‌کشی دارد، یعنی درد طولانی مدت با محرک‌های بیشتری صورت می‌گیرد، بسیاری از اوقات احتمال دارد پوسیدگی به عصب دندان برسد و دندان نیاز به عصب‌کشی داشته، اما بیمار هیچ دردی نداشته باشد و درمان ریشه بدون وجود درد برای بیمار تجویز شود.

کدام مواد غذایی پوسیدگی سریع در دندان ایجاد می‌کند؟

فقیهیان با تاکید بر اینکه مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع در مینای دندان ایجاد کند، گفت: خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، بنابراین مدت زمان استفاده از این مواد غذایی حائز اهمیت است، برخی از افراد عادت دارند لیمو ترش را با دندان فشار دهند و این حرکت می‌تواند پوسیدگی و آسیب به بافت مینای دندان را برای بیمار ایجاد کند.

وی در خصوص اهمیت مراجعه زود هنگام به دندان‌پزشک تصریح کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی وابسته به رعایت بهداشت دهان بیمار دارد، افرادی که رعایت بهداشت دهان آن کمتر بوده و مصرف مرتب سیگار و محرک‌ها را دارند، باید هر شش ماه یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند، اما افرادی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت می‌کنند و استفاده مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه‌های فلوراید دارند، مراجعه آنها به دندان‌پزشکی می‌تواند در زمان طولانی‌تر و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک بار انجام شود.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی بر اساس ارزیابی و بروز پوسیدگی دندان‌های بیمار است، پیشگیری بهتر از درمان است، باید مراجعه کودکان به دندان‌پزشک هر شش ماه یا سالی یک بار انجام شود، به دلیل اینکه دندان‌های کودکان تازه روییده شده و مداخله زودتر هزینه‌های درمانی کمتر و نتیجه بهتری را به دنبال دارد و اگر نیاز به فلورایدتراپی باشد، توسط دندانپزشک صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم در موارد انتهای پوسیدگی دندان اگر به دندان‌پزشک مراجعه کنیم، هزینه‌های بیشتری به بیمار تحمیل می‌شود، در واقع وقتی که یک دندان ترمیم می‌شود، نسبت به زمانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، استحکام بیشتری خواهد داشت، اما با درمان ریشه‌ای دندان استحکام آن کمتر می‌شود و نیاز به درمان‌های جانبی مانند روکش دندان هم ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 748407

دیگر خبرها

  • هفتمین کاروان کمک‌های مصر راهی غزه شد
  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟