Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:06:26 GMT

داروهای افسردگی موثرتر از تلقین هستند

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۳۶۵۷۱

داروهای افسردگی موثرتر از تلقین هستند

محققان دانشگاه "آکسفورد" یک تحقیق بزرگ را روی تعداد زیادی بیمار انجام دادند و دریافتند که داروهای "ضدافسردگی" در اغلب موارد موثر بوده و اثربخشی بالاتری نسبت به"پلاسیبوها"(Placebo) یا روش‌های تلقینی دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل ازگیزمگ، سالهاست که اثربخشی داروهای "افسردگی" در مطالعات مختلف، مورد بحث محققان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بعضی مواقع هم این مطلب مطرح شده که " پلاسیبوها"(روش‌های درمانی تلقینی و صوری) اثر بهتری نسبت به داروهای دیگر دارند.

"پلاسیبو" به معنی "من خوب خواهم شد" به استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی گفته می‌‌شود که می‌‌تواند با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی داشته باشد. اثر درمانی که از به کار بستن چنین روش‌هایی حاصل می‌شود را نیز اثر پلاسیبومی‌نامند.

رایج‌ترین روش‌ها برای ایجاد اثر پلاسیبو استفاده از دارونما (چیزی ظاهراً شبیه به دارو بدون هیچ اثر واقعی) و جراحی‌های دروغین است. در روند استفاده از شبه داروها، یک قرص بدون اثر به بیمار داده می‌شود و به او گفته می‌شود که با خوردن این قرص حالش بهبود می‌یابد. البته بیمار نباید بفهمد که این قرص، قرص بی‌اثر است و شما در حال اجرای یک روند شبه‌دارویی بر روی وی هستید.

نتایج یک فراتحلیل جدید از بیش از 500 آزمایش که شامل بزرگترین مجموعه داده‌ها تا به امروز است، نشان می دهد که داروهای "افسردگی" قطعا از "دارونماها" موثرتر هستند.

دریک مطالعه جدید از دانشگاه "آکسفورد"، داده‌های حاصل از 522 آزمایش و بیش از 116 هزار شرکت کننده مورد مطالعه قرار گرفت. در این مطالعه 21 داروی متدوال "افسردگی" مورد بررسی قرار گرفت و نتایج مطالعه تمامی این داروها نشان داد که داروهای "افسردگی" بسیار موثرتر از "دارونماها" هستند و در این بین برخی داروها از بقیه موثرتر هستند.

جان یونیدیس، پروفوسور و یکی محققان این مطالعه گفت: البته نتایج این مطالعه به این معنا نیست که داروهای "افسردگی" لزوما و از هر منظری به جز در مقایسه با "پلاسیبو"ها موثر هستند.

آندره سیپریانی محقق اصلی این مطالعه خاطرنشان کرد، البته داروهای "افسردگی" همچنان به طورکلی روی حدود یک سوم از بیماران بی اثر هستند. بنابراین هنوزهم نیاز است که روش‌های درمانی مورد مطالعه بیشتری قرار گیرند.

دکتر سیپریانی افزود، داروهای ضد افسردگی می‌توانند ابزار موثری برای درمان اغلب افسردگی‌ها باشند ولی این به این معنا نیست که این داروها همیشه باید در اولین خط درمان بیمار قرار بگیرند. این داروها همیشه باید همراه با گزینه‌های درمانی دیگر مانند "درمان‌های روانشناختی" مورد استفاده بیمار قرار گیرند.

محققان این مطالعه امیدوارند تا هرگونه عوارض حاصل از مصرف داروهای "افسردگی" را از بین ببرند و به بیماران نشان دهند که این داروها در بعضی شرایط می‌توانند از نظر بالینی ارزشمند باشند.

نتایج این مطالعه در مجله "The Lancet" منتشر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۶۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه دو فوریتی اصلاح قانون تعزیرات حکومتی به مجلس می‌رود

سخنگوی دولت گفت: برای نظارت موثرتر بر بازار، لایحه اصلاحی وزارت دادگستری بر قانون تعزیرات حکومتی با قید دو فوریت مورد موافقت قرار گرفت تا فرآیند رسیدگی سازمان تعزیرات حکومتی را تسریع کند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران طی سخنانی بیان کرد: برای نظارت موثرتر بر بازار، لایحه اصلاحی وزارت دادگستری بر قانون تعزیرات حکومتی با قید دو فوریت مورد موافقت قرار گرفت تا هم فرآیند رسیدگی سازمان تعزیرات حکومتی را تسریع کند و هم ضمانت اجرای محکومیت‌ها و مجازات تعزیرات حکومتی را تقویت کند تا در نهایت نظارت موثرتر بر گران‌فروشی، احتکار و تخلفات دیگر انجام شود.

واردات خودرو دنبال می‌شود/ نظر دولت درباره تعطیلی آخر هفته وی افزود: هیئت وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی موافقت کرد که سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول افزایش یابد تا حق امتیاز و حق رأی ایران حفظ شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: پیش از این وزارت آموزش و پرورش، آیین‌نامه‌ای ارتقای مهارت‌آموزی در حوزه آموزش و پرورش ارائه کرده بود که تکالیف متعددی برای دستگاه‌های مختلف در بر داشت و همدلی مناسبی هم از سوی بخش‌های مختلف دولت دریافت کرد و این آیین‌نامه امروز در هیئت وزیران به تصویب رسید. امیدواریم با این اقدام، ارتباط آموزش با صنعت و اشتغال هرچه بیشتر شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لایحه دو فوریتی اصلاح قانون تعزیرات حکومتی به مجلس می‌رود
  • نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود
  • چگونه افسردگی را از خود دور کنیم؟
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد
  • دارو زباله نیست!
  • ۷ داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است
  • هفت داروی پرکاربرد که مصرف بی‌رویه آن‌ها مشکل‌ساز است