Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- صنعت کشور در هفته‌اي که به پايان رساند رويدادهاي مختلفي را پشت سرگذاشت که از جمله مهمترين آنها اعلام آمادگي شرکت هاي خودروساز داخلي براي مشارکت در طرح نوسازي ناوگان سنگين کشور بود.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، بر اساس آمار پليس راهنمايي و رانندگي و ستاد مديريت حمل و نقل سوخت بيش از 21 هزار اتوبوس درون شهري، بيش از 13 هزار اتوبوس برون شهري، 19 هزار کاميونت، 57 هزار ميني بوس و ون و 240 هزار کاميون و کشنده فرسوده در کشور وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برنامه دولت براي بازسازي اين ناوگان پرداخت تسهيلات بانکي به دارندگان خودروهاي فرسوده است، موضوعي که «محمد شريعتمداري» وزير صنعت، معدن و تجارت نيز بر آن تاکيد داشته و به تازگي اعلام کرد: تعداد خودروهاي جايگزين شده در سه سال اجراي طرح 202 هزار و 500 دستگاه است که منابع اختصاص يافته از سوي دولت معادل قطعات منفصله خودرو (بيش از هفت ميليارد دلار) برآورد شده است.
وي افزود: در اين طرح سهم تسهيلات بانکي 212 هزار و 600 ميليارد ريال و آورده متقاضي 183 هزار ميليارد ريال خواهد بود.
خروج خودروهاي فرسوده نخستين بار در دولت اصلاحات اجرايي شد و دولت با پرداخت تسهيلات ارزان قيمت، به نوسازي ناوگان تاکسيراني به ويژه در کلانشهرها روي آورد.
به کمک اين طرح و سياستگذاري هاي دولت به ويژه مجوز واردات خودرو به ازاي خروج خودروهاي فرسوده بود که بسياري از خودروهاي بالاي 25 سال از چهره شهرها رخت بستند و جاي خود را به خودروهاي جوانتر دادند.
با اين حال اين مسير همچنان ناتمام مانده است به ويژه آنکه در حوزه ترانزيت و ناوگان حمل و نقل عمومي شهري و جاده اي، اقدام هاي اساسي براي نوسازي صنعت حمل و نقل کشور صورت نگرفته است.
اکنون دولت دوازدهم اميدوار است با اجراي چند طرح، مسير نوسازي ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومي را بپيمايد تا در کنار صرفه جويي در مصرف انرژي و کاهش آلايندگي هوا، زمينه ساز توليد و اشتغال بيشتر در کشور باشد.
در همين پيوند، رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) با اشاره به طرح ملي نوسازي ناوگان سنگين، بر استفاده از فرصت پيش آمده براي فعال سازي ظرفيت هاي موجود در کشور در بخش هاي توليد قطعات و مجموعه هاي مورد نياز تاکيد کرد.
«منصور معظمي» خاطرنشان کرد: پيش نيازهاي طرح با دستور مستقيم رئيس جمهوري مهيا شده و همه دست اندرکاران در بدنه دولت در اجراي مناسب طرح مشارکت فعال خواهند داشت.
به گفته وي، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز همه تلاش خود را با همکاري شرکت هاي خودروسازي در اجراي مناسب اين طرح به کار خواهد گرفت.
همچنين در اين راستا مقرر شد تا نمايندگان شرکت ها با اعلام نظر درباره مشکلات و چالش‌هاي احتمالي اجراي طرح، نسبت به بررسي جزئي طرح ارائه شده اقدام کنند.
** امضاي تفاهم نامه همکاري خودرويي ايران و فرانسه
همچنين در هفته گذشته صنعت خودروسازي شاهد تحولي ديگر از جمله امضاي تفاهم نامه همکاري ميان انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور و انجمن قطعه سازان فرانسه بود.
اين تفاهم نامه که در هفت سرفصل به امضا رسيده، به ارتقاي فناوري قطعه سازان ايراني، حضور فرانسوي ها در بازار قطعه سازي ايران، استفاده از مزيت هاي نسبي توليد در کشورمان و صادرات توليدات کمک خواهد کرد و مي توان به جذب بيشتر سرمايه گذاري خارجي در صنعت قطعه سازي کشورمان که يکي از پاشنه آشيل هاي اين صنعت است، اميدوار بود.
ايجاد کميسيون مشترک اقتصادي و صنعتي بين دو انجمن به منظور انجام تجزيه و تحليل هاي فني و اقتصادي، ارتقاي راهبردي قطعه سازان و تامين کنندگان زنجيره تامين براي ورود به بازار خودروسازي، بازار لوازم يدکي و توسعه بازارهاي خودرويي، اعزام گروه هايي از قطعه سازان 2 کشور براي بازديد از امکانات و پتانسيل هاي دو طرف و برگزاري همايش ها و سمينارهايي در هر دو کشور در راستاي ارتقاي رقابت پذيري، بهبود کيفيت محصولات، ارتقاي مديريت و کاهش قيمت تمام شده از جمله محورهاي اصلي اين تفاهم نامه است.
اميد مي رود با اين تفاهم مشترک، خودروسازان و قطعه سازان دو کشور بتوانند به تقويت روابط تجاري پرداخته و هدف صادرات 30 درصد محصولات توليدي که مي تواند شامل قطعات خودرويي نيز باشد، محقق شود.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام *3065**1055
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۷۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا

به گزارش «تابناک» به نقل از سایپانیوز، جواد توسلی‌مهر، در حاشیه مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در خصوص اصلی‌ترین تاثیر برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران بر توسعه روابط تجاری کشور،‌اظهارداشت: یکی از محاسن این رویدادها این است که بازارهای صادراتی بیشتر شناخته می‌شوند؛ همچنین بازارهای هدف از محصولات ما اطلاعات بیشتری به دست می‌آوردند و تعامل خوبی می‌تواند برای صادرات محصولات ایجاد کند.

گروه خودروسازی سایپا در این نمایشگاه مهم و استراتژیک،‌ ‌تازه‌ترین دستاوردهای خود در زمینه تولید خودروهای سبک و تجاری،‌ موتورهای تولید داخل،‌ قطعات مصرفی خودروها و آخرین یافته‌های تحقیقاتی و صنعتی خود را عرضه کرده است.

در این نمایشگاه نمونه هایی از خودروهای شاهین پلاس اتوماتیک، سهند، وانت نیسان اکستند چپ فرمان، وانت نیسان راست فرمان، پادرا پلاس کمپرسی و نیسان لانگ به نمایش در آمده است. از گروه خودروسازی سایپا، شرکت سایپا(خودروساز) به همراه هفت شرکت تحت پوشش خود، پارس خودرو(خودروساز)، زامیاد(خودروساز)،‌ سایپا یدک(تامين کننده قطعات يدكی و ارائه خدمات پس از فروش)، ‌مالیبل سایپا(توليدکننده قطعات ريخته‌‌گری و انواع مصنوعات فلزی)،‌ فنرسازی زر سایپا (توليدکننده انواع فنر، میل موجگیر و تورشن بار) و رادیاتور ایران (از بزرگترین تولیدکنندگان رادیاتور خودرو و مبدل‏‌های حرارتی در خاورمیانه)، دستاوردهای خود در زمینه‌های مختلف را در معرض دید عموم قرار دادند.

گفتنی است،‌ ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران؛‌ از روز گذشته کار خود را آغاز کرد و در این نمایشگاه بیش از ۲ هزار بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از  ۸۵ کشور جهان حضور دارند. نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳، مورد استقبال گسترده و منحصر به فرد تولیدکنندگان،‌تجار و بازرگانان خارجی قرار گرفته است. نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران تا 12 اردیبهشت ماه برپا است و بازدید برای عموم مردم،‌ تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی از ساعت 9 تا 16 فراهم است.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، در ۱۷ سالن نمایشگاهی در متراژ ۵۰ هزار متر با حضور ۸۰۰ شرکت ایرانی در حالی آغاز به کار خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود در آن سه هزار و ۵۰۰ جلسه بی تو بی با حضور ۵۰ هیات عالی رتبه برگزار شود. در این نمایشگاه امکاناتی از جمله هماهنگی جلسات اختصاصی بی تو بی (B2B) بین بازدیدکننـدگان خارجـی و شرکت‌های ایرانــی،گردهمایی‌های صنعت محور با بازدیدکنندگان خارجی، تورهای تخصصی داخل نمایشگاه برای بازدیدکنندگان خارجی، برگزاری وبینارهای آشنایی با توانمندی‌های صنعتی ایران، برگــزاری وبینارهــای تخصصی، معرفی دسته محصولات منتخب ایـران، انتشار گزارش‌های تخصصی بازار محصولات منتخب صنایع خودرو، صنایع غذایی، انتشار گزارش‌های تخصصی، معرفی محصولات منتخب صنایـع پزشکی، ارائه خدمات مشاوره در طول برگزاری نمایشگاه، دسترسی به نرم افزار اختصاصی، دسترسی به مترجم و سایر موارد ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۱۴۰۰ اتوبوس در ۳۲ ماه به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شده است
  • ۱۰۰۰ قطعه زمین در راستای اجرای طرح جوانی جمعیت آماده سازی شد
  • تویوتا به دنبال فرصت در آفریقا
  • اضافه شدن ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور
  • ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد
  • در نمایشگاه امسال خودروی پکن خبری از خودروهای بنزینی نیست
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • نوسازی ۷۲ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا