Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@02:56:27 GMT

آل سعود و کابوس نبود امنيت/ تحليل

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۳۷۷۴۰

آل سعود و کابوس نبود امنيت/ تحليل

خبرگزاري آريا - پارس تودي - منابع خبري از جمله پايگاه خبري «ميدل ايست آي» فاش کردند که علت استقرار تعداد بيشتري از نيروهاي پاکستاني در عربستان حفاظت از خاندان سلطنتي اين کشور در پي پاک‌ سازي‌هاي دروني در داخل اين خاندان و افزايش آسيب پذيري حاکمان عربستان است.
چند روز بعد از آنکه پاکستان اعلام کرد بالغ بر 1000 سرباز جديد به عربستان اعزام مي‌ کند، هنوز جزئيات ماموريت آنها و اينکه چه کاري قرار است انجام دهند و چرا اعزام شده‌اند مبهم باقي مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزير دفاع پاکستان به سناي اين کشور گفته است که در حال حاضر 1600 پرسنل نظامي ما در عربستان هستند.
ارتش پاکستان به طور رسمي درباره اعزام نيروهاي جديد به عربستان گفته که اين سربازان در يک ماموريت مشاوره و آموزش شرکت خواهند کرد و مدعي شده است که به هيچ وجه خارج از مرزهاي عربستان به ويژه در يمن مستقر نخواهند شد.
سه سال پيش نيز پاکستان از فرستادن سربازانش براي شرکت در مداخله نظامي تحت رهبري عربستان در يمن خودداري کرد.
در اين ميان يکي از تحليلگران به نام «کمال علام»، عضو موسسه خدمات متحد سلطنتي انگليس مي‌گويد:
"عربستاني‌ها احتمالا از بابت يک مساله داخلي نگران هستند و نمي‌توانند به اطرافيانشان اعتماد کنند، بنابراين به سراغ پاکستاني‌ها رفته‌اند."
اين اولين بار نيست که پاکستاني‌ها از خاندان سلطنتي محافظت کردند.
در اوايل دهه 1970 «ملک فيصل» با «ذوالفقار علي بوتو»، نخست وزير اسبق پاکستان روابطي نزديکي برقرار کرد که طي آن اولين حضور نظاميان پاکستان در عربستان اتفاق افتاد.
به درخواست ملک فهد در سال 1982 نيز ژنرال «ضياء الحق»، رئيس‌جمهور پيشين پاکستان يک يگان زرهي به عربستان فرستاد و اين يگان نيروي ويژه براي دفاع از خاندان سلطنتي عربستان محسوب مي‌ شد.
امروز نيز نيروهاي پاکستاني قرار است، در يگان ويژه حفاظتي «محمد بن سلمان» و تقويت محافظان سلطنتي به کار گرفته شوند.
چند ماه پيش مقام‌هاي اين کشور به ويژه محمد بن سلمان، وليعهد عربستان دست به يک پاکسازي داخلي ميان اعضاي خاندان سلطنتي و بازرگانان به بهانه مبارزه با فساد زدند و صدها نفر را دستگير کردند.
اقدامات محمد بن سلمان در تشکيل واحد حفاظتي جديد با حضور نيروهاي خارجي بيانگر بي اعتمادي کامل خاندان «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه کنوني سعودي به نيروهاي امنيتي اين کشور در حفاظت از خاندان سلطنتي است.
شکاف ميان آل سعود بر اثر اقدامات پادشاه عربستان جهت قبضه قدرت که به دور جديد جنگ قدرت در ميان آل سعود انجاميده است، سران اين رژيم را در کابوس واکنش کودتا گونه از جانب رقباي خود در اين خاندان فروبرده است.
از سوي ديگر خاندان آل سعود به انحاء مختلف درصدد تشديد سرکوب مردم عربستان است که به سياستهاي استبدادي و چپاولگرانه آل سعود در عربستان معترض هستند.
در اين چارچوب حاکمان عربستان درصدد هستند با بکارگيري بيشتر نيروهاي خارجي در دستگاههاي امنيتي و حفاظتي زمينه استفاده از اين نيروها را براي تشديد سرکوب مردم عربستان فراهم کنند.
افزايش مداخلات نظامي عربستان در منطقه
اين در حالي است که رژيم آل سعود در چارچوب سياستهاي مداخله گرايانه و فتنه افکنانه اش در منطقه که نمونه بارز آن در دخالت مستقيم اين رژيم در سرکوبگري آل خليفه در بحرين و نيز جنگ افروز در يمن مشاهده مي شود بر تحرکات نظامي خود در منطقه افزوده است.
در اين چارچوب آل سعود با فضا سازي هاي مختلف درصدد بکارگيري نيروهاي مزدور و يا نيروهاي نظامي خارجي براي پيشبرد سياستهاي مداخله جويانه اش در منطقه است.
اين سياست آل سعود در حالي است که اين رژيم بدليل مقاومت مثال زدني مردم يمن عملا" با شکست جدي مواجه شده است و اين موضوع به شدت باعث تضعيف روحيه نيروهاي عربستاني شده است.
در مجموع سياستهاي آل سعود نشان مي دهد که استراتژي اين رژيم مبني بر اختصاص هنگفت بودجه اين کشور به بخشهاي امنيتي و نظامي حتي نتوانسته امنيت موردنظر براي خاندان سلطنتي عربستان را تامين کند.
آل سعود با اتخاذ سياستهاي نادرست موجب فاصله گرفتن بيش از پيش خود از مردم عربستان و انزجار افکار عمومي منطقه شده است.
نبود مشروعيت و مقبوليت آل سعود موجب شده که اين رژيم همواره در کابوس ناامني بسر برد و متوهمانه در پي حفاظت بيشتر از خود از طريق تکيه بر نيروهاي خارجي باشد.
نويسنده: بيژن نجفي
116/112

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۷۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه

رسانه‌های رژیم صهیونیستی عصر دوشنبه جزئیات جدیدی از پیشنهاد مصر در خصوص آتش‌بس در نوار غزه فاش کردند.

به گزارش مشرق، طبق گزارش کانال عبری زبان «کان»، پیشنهاد مصر روی میز به صراحت بیان می‌کند که هیچ بازرس اسرائیلی در کریدوری که شمال و جنوب نوار غزه را جدا می‌کند، وجود نخواهد داشت.

بر اساس این پیشنهاد، تفتیش ساکنانی که به شمال خواهند بازگشت توسط نیروهای مصری و نیروهای دیگر انجام خواهد شد و اسرائیل آنها را با ابزارهای دیگر ردیابی خواهد کرد.

این کانال اشاره کرد رژیم صهیونیستی با خروج نیروهای خود از کریدور نتزاریم به عنوان بخشی از آنچه آن را انعطاف پذیری بیشتر در مذاکرات خواند، موافقت کرد.

این کانال گزارش داد حماس خواستار شفاف سازی و تضمین در خصوص اجرای خواسته‌های اساسی خود مانند آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی از غزه است.

در رابطه با تهاجم به رفح، سازمان پخش «کان» خبر داد که «اسرائیل» پس از گفت‌وگوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیست‌ها تاکید می‌کند که هنوز وتوی آمریکا برای ورود به رفح وجود دارد.

سازمان پخش «کان» تاکید کرد که یک هیئت اسرائیلی در سطح حرفه‌ای که شامل رهبران شین بت و موساد نمی‌شود، روز سه شنبه یا چهارشنبه به عنوان بخشی از مذاکرات برای معامله مبادله اسیران پس از پیشنهاد مصر، به قاهره می‌رود.

این کانال اشاره کرد که هیئت اطلاعاتی مصر که در روزهای گذشته در اسرائیل بود به قاهره بازگشت.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • امنیت و اقتدار کشور محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • تقلای جنایتکاران جنگی برای رهایی از کابوس بازداشت
  • تظاهرات ضدصهیونیستی دانشجویان پاکستانی در مقابل کنسولگری آمریکا
  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان
  • نیروهای یگان ویژه موجب ارتقاء احساس امنیت شهروندان است
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • موافقت با جدول توزیع اعتبارات نیروهای مسلح در بودجه سال ۱۴۰۳
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه