Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ ماهر اونال معاون رییس و سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت: ائتلاف حزب حاکم ترکیه و حزب حرکت ملی با یکدیگر تا انتخابات سال 2023 ادامه دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، اونال با حضور در برنامه تلویزیونی خبر تورک اظهار کرد: احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی به ویژه پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016، در خصوص امنیت ملی، مبارزه با گروه های تروریستی و تجزیه طلب و تامین امنیت مرزها دارای رویکردها و دیدگاه های مشترکی هستند و به همین دلیل با مذاکرات صورت گرفته میان اعضای ارشد این دو حزب، ائتلافی موسوم به 'جمهور' میان این دو تشکیلات سیاسی ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد: ائتلاف جمهور به هیچ عنوان محدود به سال 2019 نخواهد بود بلکه تا سال 2023 پابرجاست و انتخابات آن سال را نیز در بر می گیرد.
وی مدعی شد: امرو احساسات وطن پرستانه و ملی گرایانه در کشور رو به افزایش است و سیاست حزب حاکم نیز این روزها با تامین امنیت مرزها و مبارزه با گروه های تروریستی در همین راستا حرکت می کند.
به گزارش ایرنا، اردوغان روز گذشته پس از نشست گروه با اعضای حزب عدالت و توسعه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی در انتخابات سال 2019 با هم ائتلاف خواهند کرد و نام آن جمهور خواهد بود.
در همین ارتباط روزنامه سوزجو در گزارشی نوشت: ائتلاف حزب حرکت ملی و حزب عدالت و توسعه در آستانه همه پرسی قانون اساسی ترکیه آغاز شد و بعد از چندین مذاکره دو جانبه میان رجب طیب اردوغان رئیس حزب عدالت و توسعه با 'دولت باغچه لی' رئیس حزب حرکت ملی، ائتلاف این دو رهبر حزب به صورت رسمی برای انتخابات 2019 میلادی ترکیه نیز اعلام و نام ائتلاف جمهور را به خود گرفت.
به نوشته این رسانه، ائتلافی که پیش از این تحت عناوینی مانند ائتلاف ملی – میهنی، ائتلاف ماه و ستاره از آن یاد می شد، بعد از سه دور مذاکره اردوغان با باغچه لی و 9 دور مذاکرات مختلف میان سران احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی، روز گذشته در نهایت ائتلاف به صورت رسمی اعلام و نام جمهور بر آن نهاده شد.
این رسانه افزود: طرح ائتلاف جمهور با 26 ماده به مجلس ارائه خواهد شد و پس از تصویب، حزب حرکت ملی به صورت رسمی موتلف حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال 2019 خواهد بود.
به گزارش ایرنا، تابستان سال 2016 میلادی مرال آکشنر به علت انتقاد از کادر رهبری حزب حرکت ملی از این حزب اخراج شد و اواخر سال گذشته ضمن تاسیس حزبی جدید به نام نیک به رهبری این حزب نیز برگزیده شد.
حزب حرکت ملی به دلیل اعلام حمایت هایش از اردوغان و جدایی مرال آکشنر، دچار کاهش محبوبیت شده و دولت باغچه لی ضمن آگاهی از وضعیت متزلزل حزب متبوعش، اواخر سال گذشته در سخنانی اعلام کرد که شرط کسب 10 درصد آرای انتخابات برای ورود احزاب به مجلس در ترکیه بسیار بالاست و باید این معیار با توافق سران احزاب معین شود.
بدین ترتیب حزب حرکت ملی ترکیه که بعد از برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی و همچنین تشکیل حزبی تحت عنوان حزب نیک با ریاست مرال آکشنر از اعضای قدیمی و مهم حزب حرکت ملی به شدت تضعیف شده و بر اساس تمامی نظرسنجی های صورت گرفته در ترکیه، زیر حدنصاب لازم انتخابات برای ورود به مجلس قرار گرفته و به همین علت با ائتلافی که با حزب عدالت و توسعه انجام داده و بدین صورت می خواهد از ماندن زیر حدنصاب 10 درصدی انتخابات فرار و در سایه حزب حاکم، حضور خود را در مجلس ملی ترکیه تداوم خواهد بخشد.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۳۹۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت قاطع اردوغان از ایران | اسرائیل صبر ایرانی ها را لبریز کرد

به گزارش همشهری آنلاین «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه) گفت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تنها مسئول تشدید تنش‌های اخیر در غرب آسیا است.

اردوغان در یک نشست خبری در آنکارا با بیان اینکه «اسرائیل سعی دارد در منطقه درگیری ایجاد کند» گفت حمله این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق تازه‌ترین نمونه از اقدامات این رژیم در این راستا بود که صبر ایران را لبریز کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت تا وقتی ظلم و نسل‌کشی در غزه ادامه داشته باشد، ممکن است درگیری‌های منطقه‌ای تازه‌ای به وقوع بپیوندد. او در همین راستا از همه طرفین خواست با عقل سلیم عمل کنند.

اردوغان همچنین به محکومیت حمله ایران توسط غرب و چشم‌پوشی این بلوک قدرت بر حمله پیش‌دستانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران اشاره کرد و این استاندارد دوگانه غرب را شدیداً محکوم کرد.

ایران بامداد یکشنبه با ده‌ها پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک به مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی حمله کرد. این حمله در واکنش به حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد که در آن هفت مستشار نظامی ایران به شهادت رسیده بودند.

کد خبر 844872 برچسب‌ها خبر ویژه ترکیه - رجب طیب اردوغان

دیگر خبرها

  • حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
  • بهترین راه توقف تنش در منطقه، پایان دادن به جنگ در غزه است
  • نگاه ویژه‌ای به دانشگاه داریم
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد
  • حمایت قاطع اردوغان از ایران | اسرائیل صبر ایرانی ها را لبریز کرد
  • حواشی «مست عشق» همچنان ادامه دارد/ چرا اکران فیلم به تعویق افتاد؟
  • حمایت ائتلاف اردنی از حمله ایران به اراضی اشغالی
  • آرامش قبل از طوفان اگر تصویر بود! (عکس)
  • ادامه رمز و رازهای کشتی تایتانیک ۱۱۲ سال پس از غرق شدن!