Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@04:27:51 GMT

شب بیداری کودکان رازودپیرمی کند

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۰۳۰۰

شب بیداری کودکان رازودپیرمی کند

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد شب بیداری و کمبود خواب تنها سبب بد اخلاقی و بروز کج خلقی در کودکان نشده و این موضوع می تواند موجب پیری زودرس و تسریع روند پیر شدن سلول های کودکان شود.

 

اندازه تلومر در کودکانی که دارای کمبود خواب هستند کوتاه تر از سایر کودکان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوتاه شدن تلومر ارتباط مستقیمی با بیماری هایی از قبیل سرطان، بیماری های قلبی و عروقی؛ اختلال حافظه و زوال عقل دارد که هیچ کدام از این نشانه ها در کودکان دیده نمی شود و این مساله احتمالا به دلیل سن کم آن ها است و در سال های بعدی عمر کودکان و دوران میان سالی نمود پیدا کرده و می تواند موجب پدیدار شدن بیماری های فوق شود.

 

در این پدیده، تلومر ها یا کلاهک های بخش انتهای کروموزوم ها، با هر تقسیم سلولی کوچک تر شده و زمانی که این تلومرها به ابعاد بسیار کوچکی تقلیل پیدا کنند، به نظر می رسد که سلول توانائی تکثیر خود را از دست داده و حتی قادر به ترمیم خود نیز نخواهد بود. این مساله از نخستین علائم پیری به شمار می رود و برخی از پژوهش های پیشین نشان می داد که کم خوابی و اختلال در خواب شبانه می تواند سبب کاهش اندازه تلومرها در افراد بزرگسال شود.

 

موارد فوق سبب شد تا پژوهشگری به نام سارا جیمز (Sarah James) با همکاری دانیل نوترمن (Daniel Notterman) در دانشگاه پرینستون به بررسی این موضوع بپردازند که کم خوابی چه تاثیراتی در تلومرهای کودکان خواهد داشت؟ برای دستیابی به این هدف، تیم تحقیقاتی فوق از بانک اطلاعاتی جامعی استفاده کردند که شامل اطلاعاتی درباره متوسط زمان خواب یگ هزار و 567 کودک 9 ساله می شد که همگی در شهرهای مختلف ایالات متحده آمریکا زندگی می کردند. در ادامه اعضای این تیم تحقیقاتی اقدام به دریافت نمونه های دی ان ای این کوکان کرده و نوع و ابعاد تلومرهای آن ها را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

 

در پی این مطالعات و بر اساس مقاله ای که در مجله تخصصی پزشکی کودکان (The Journal of Pediatrics, doi.org/b87r) منتشر شد، مشخص شد که اندازه تلومر در کودکانی که دارای کمبود خواب هستند کوتاه تر از سایر کودکان است. سارا جیمز در این رابطه اعلام کرد: «اندازه تلومر کودکانی که تنها یک ساعت خواب کمتر شبانه دارند به نسبت سایرین به میزان یک و نیم درصد کوتاه تر است.»

 

مساله فوق به این جهت اهمیت دارد که کوتاه شدن تلومر ارتباط مستقیمی با بیماری هایی از قبیل سرطان، بیماری های قلبی و عروقی؛ اختلال حافظه و زوال عقل دارد که هیچ کدام از این نشانه ها در کودکان دیده نمی شود و این موضوع احتمالا به دلیل سن کم آن ها است.  دانشمندان اعتقاد دارند این موضوع در سال های بعدی عمر کودکان و دوران میان سالی نمود پیدا کرده و موجب پدیدار شدن بیماری های فوق شود.


البته در نظر داشته باشید که مطالعات پژوهشگران همچنین نشان می دهد که داشتن میزان زیاد خواب در طول شبانه روز نیز برای سلامتی انسان مضر بوده و تاثیرات نامطلوبی در پی دارد. اما این موضوع درباره کودکان صدق نکرده و هر چه میزان خواب آن ها در طول شبانه روز بیشتر باشد، اندازه تلومرهای آن ها نیز بزرگتر بوده و سلول های بدنشان قابلیت بیشتری برای تکثیر خواهند داشت و در نتیجه روند پیری سلولی در آن ها دیرتر رخ می دهد.
لازم به توضیح است که پCوهشگران هنوز قادر به شناسائی روند رشد و طولانی شدن تلومرها بر اثر خواب نشده اند و توصیه می شود کودکان دست کم بین 9 تا 11 ساعت در شبانه روز بخوابند.

 

بهداشت نیوز

2025

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۰۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت:واکسیناسیون پنوموکوک از ۱۰ اردیبهشت‌و همزمان با هفتۀ جهانی واکسیناسیون در مجموعۀ زیر پوشش  دانشگاه آغاز خواهد شد.

دکتر محمد قربانی با بیان این‌که برنامۀ توسعۀ ایمن‌سازی کودکان از اولین و موفق‌ترین برنامه‌های ادغام شده در نظام ارائۀ خدمات بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۶۳ بوده است، گفت: فراهم‌آوری امکانات و تجهیزات لازم برای توزیع و نگهداری واکسن، تامین به‌موقع واکسن و به‌کارگیری نیرو‌های آموزش دیده در رده‌های مختلف سبب گردید که پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یک سال از ۳۷ درصد در سال آغاز برنامه به سرعت به‌بالای ۹۰ درصد در سال ۱۳۶۸ برسد و به‌لطف الهی و در سایۀ تلاش خدمت‌گزاران نظام سلامت کشور، در ۱۵ سال گذشته همواره بالای ۹۵ درصد بوده است.

وی افزود: حاصل این تلاش‌ها، حذف کزاز نوزادی، کنترل بیماری‌های دیفتری و سیاه سرفه، کاهش چشم‌گیر موارد شدید بیماری سل در دورۀ کودکی، حذف سرخک و سندروم سرخجۀ مادرزادی و عاری شدن کشور از فلج اطفال بوده است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه هم با بیان اینکه پنج درصد بیماری‌های تهاجمی و ۸۳ درصد مننژیت‌ها در کودکان زیر دو سال رُخ می‌دهد، گفت: استرپتوکوک پنومونیه از علت‌های اصلی بیماری‌های پنومونی، مننژیت، سینوزیت، اوتیت مدیا و سپتی سمی است که در سال ۲۰۱۵ این عفونت‌ها، عامل مرگ حدود ۳۰۰ هزار کودک زیر پنج سال بوده است.

جواد علی‌نژاد زرمهری با اشاره به این‌که این واکسن از واکسن‌های کم‌عارضه در گروه هدف کودکان زیر یک سال است، افزود: ایمنی‌زایی این واکسن تا پایان عمر می‌باشد و کودکان زیر یک سال در سه نوبت این واکسن را دریافت می‌کنند که اولین نوبت نیز در دو ماهگی کودکان تزریق می‌گردد.

وی گفت: واکسیناسیون پنوموکوک از ۱۰ اردیبهشت‌در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام آغاز و بعد از تامین واکسن مورد نیاز، در سراسر کشور اجرا می شود
پنوموکوک یکی از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان است. این باکتری عامل اصلی بیماری پنومونی (سینه پهلو) است. این باکتری‌ می‌تواند عفونت‌های دیگری مانند سینوزیت،  اوتیت (عفونت گوش میانی)، باکتریمی، سپسیس،  مننژیت،  استئومیلیت،  آرتریت، سپتیک،  اندوکاردیت،  پریتونیت،  پریکاردیت،  سلولیت و آبسه‌های مغزی را نیز ایجاد کند

دیگر خبرها

  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • بهترین زمان برای مصرف قهوه
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • خانم معلمی که کلاس درسش را در بیمارستان بر پا کرد
  • اغازواکسیناسیون پنوموکوک (سینه پهلو)در مجموعۀ زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد