Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@20:37:18 GMT

رضاخان مزدور انگلیس را نخست وزیر ایران کرد

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۰۶۲۱

رضاخان مزدور انگلیس را نخست وزیر ایران کرد

در چنین روزی، رضاخان ضمن کودتایی با ایجاد وحشت در احمدشاه توانست سد ضیاءالدین طباطبایی را که عمری مزدوری انگلیس را کرده بود را نخست وزیر ایران کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  ماسال نیوز، عباس حکیمی راد دبیر تاریخ مدارس شهرستان ماسال به مناسبت سوم اسفند سالروز کودتا رضاخان در سال ۱۲۹۹ شمسی نوشت:

با آغاز جنگ جهانی اول، روسیه و انگلیس شمال و جنوب کشورمان را اشغال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
یکسال قبل از پایان جنگ یعنی در سال ۱۲۹۶ در روسیه انقلابی به پا شد و روس‌ها تصمیم گرفتند شمال ایران را ترک کنند. با خروج روس‌ها از ایران، برای انگلیسی‌ها  فرصتی پیش آمد تا بیشتر در ایران دخالت کنند. انگلیسی‌ها می دانستند حکومت قاجار و احمدشاه توانایی تامین اهدافشان را ندارند و به همین دلیل برای اجرای سیاست استعماری خود تصمیم گرفتند احمدشاه را مجبور کنند که سیّد ضیاء طباطبایی مدیر روزنامه رعد را به نخست وزیری قبول کند تا زمینه کارهای بعدی خود را فراهم کنند. برای این کار رضاخان که در آقابابای قزوین اردو زده بود به عنوان فرمانده کودتا و ترساندن احمدشاه انتخاب شد. بنابراین در سوم اسفند سال ۱۲۹۹ نیروهایی به فرماندهی رضاخان از قزوین حرکت کرده و به طرف تهران رهسپار شدند و احمدشاه را مجبور کردند که سیّد ضیاء را به نخست وزیری بپذیرد. بعد از آن رضاخان نیز به فرماندهی کل قوا انتخاب شد.   حمید گروکان در این باره می‌نویسد: «از یک طرف رضاخان میرپنج (که چندی پیش بنا بر پیشنهاد فرمانده سپاه انگلیس در ایران [ژنرال آیرون ساید] به فرماندهی لشکر قزّاق منصوب شده بود) دست به کودتا زده و در تهران حکومت نظامی برقرار کرده؛ از طرف دیگر سپهدار – رئیس بی لیاقت دولت وقت – به سفارت انگلیس پناهنده شده؛ و مصیبت بارتر از همه، سیّد ضیاء الدین طباطبایی که سال‌های عمرش را با مزدوری دولت انگلیس سپری کرده، اینک به فرمان احمد شاه به نخست وزیری رسیده است.» (۱)   … پی نوشت:   ۱- گروکان، حمید، حماسه میرزا کوچک خان، ۱۳۶۴، تهران، وزارت ارشاد اسلامی، انتشارات چاپخانه، چاپ اول انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۰۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه انگلیس: اسرائیل تصمیم گرفته به حمله ایران پاسخ بدهد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس در جریان سفر به اسرائیل گفته است واضح است که اسرائیل تصمیم گرفته به حمله ایران پاسخ دهد.

کامرون در این سفر با ابراز امیدواری گفته که واکنش اسرائیل در عین شدید بودن، «هوش‌مندانه» باشد و تنش‌ها در منطقه را به کم‌ترین میزان ممکن کاهش دهد.

از سوی هم وزیر خارجه بریتانیا بر لزوم وضع «تحریم‌های هماهنگ» علیه ایران تأکید کرد و هشدار داد بریتانیا می‌تواند اقداماتی فراتر از این انجام دهد.

او همچنین افزود که ایران  باید پیامی «صریح و واضح» از سوی گروه جی-۷ دریافت کند.

گفتنی‌ست که حمله ایران به اسرائیل تاریخ (۲۵ حمل) توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هماهنگی نیرو‌های مقاومت اسلامی عراق، حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها با نام عملیات «وعده صادق» آغاز گردید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انگلیس درخواست نتانیاهو برای «تروریستی» خواندن سپاه را رد کرد
  • نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد
  • استخر شهدای دانش آموز سمنان به بهره‌برداری رسید
  • تشکر نتانیاهو از انگلیس و آلمان بابت «حمایت‌های بی‌چون و چرا»
  • رئیس جمهور هوادار روسیه در سودای نخست‌وزیری کرواسی
  • کاردار ایران در مصاحبه با گاردین: تله جنگ اسرائیل برای غرب
  • وزیر خارجه انگلیس: اسرائیل تصمیم گرفته به حمله ایران پاسخ بدهد
  • وزیری که سردسته اوباش شد | ببینید
  • اهداف سفر وزیر خارجه انگلیس به رژیم صهیونیستی دعوت به خویشتنداری
  • رویارویی حامیان و مخالفان رژیم صهیونیستی در مجلس انگلیس