Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-18@04:17:54 GMT

غرب بالکان در کشاکش ورود به اتحاديه

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۰۶۴۲

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا وسيما ،اتحاديه اروپا به عنوان يک بازيگربين المللي که علاوه برگسترش نفوذ اقتصادي خودگامهاي مهمي درجهت افزايش وزن سياسي بين المللي خود برداشته است. اتحاديه همواره باقدرت هنجاري و اثرگذار در عرصه بين الملل به عنوان بازيگري متمايل به شکل دهي، کوشيده با القا نشر و هنجاري نمودن قواعد و ارزش هاي خود در امور بين الملل از طريق ابزارهاي مسالمت آميز، اقدام مي نمايند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اتحاديه اروپا براي اين منظور از پنج معيار اصلي صلح، آزادي، دموکراسي،حکومت قانون و احترام به حقوق بشر و چهار معيار فرعي همبستگي اجتماعي،توسعه پايدار،حکمراني خوب و عدم تبعيض پيروي مي کند.
اتحاديه اروپا با به کارگيري اصول فوق در سياست خارجي درصدد تاثيرگذاري هنجاري در عرصه بين الملل ومنطقه اي به تامين منافع خود اقدام مينمايد.

تاثيرگذاري در غرب بالکان
يکي از مناطقي که اتحاديه اروپا درصدد تاثيرگذاري هنجاري خود است منطقه غرب بالکان ميباشد که شامل صربستان،بوسني و هرزگوين،مقدونيه آلباني،کوزوو،مونته نگرواست نزديکي جغرافيايي،مشترکات تاريخي و فرهنگي و داشتن مرز مشترک زمينه هاي توسعه روابط بين دو طرف را ايجاد کرده است.
اين منطقه به لحاظ ويژگي هاي ژئوپليتيک شاهراه ارتباطي غرب به شرق اروپا بوده و همواره در طول تاريخ محلي براي تاخت و تاز قدرت هاي بزرگ بوده و منطقه اي نسبتا آشفته است که از مناقشات نژادي و جنايات سازمان يافته رنج ميبرد و به همين دليل اتحاديه اروپا مدتهاست به دنبال تقويت ثبات در اين منطقه است.
ضمن اينکه بالکان منطقه اي ترانزيتي و به همين دليل بايد با ساختارهاي تامين کننده انرژي کشورهاي اروپاي غربي هماهنگ شود.
اتحاديه اروپا از سال 1990 به بعد راهبرد ويژه اي تحت عنوان سياست گسترش اتحاديه اروپا و اصل مشروط سازي را براي اين منطقه تدوين نموده،هدف اين راهبرد نخست برقراري ثبات و سپس نزديکي هرچه بيشتر کشورهاي اين منطقه است.
با توجه به سياست گسترش ،هر کشوري که به دنبال عضويت در اتحاديه اروپاست بايد ملاک هاي کپنهاگ را رعايت کند،معيارهاي کپنهاگ بيان مي کند که اعضاي جديد بايد سه استاندارد ذيل را داشته باشند:

1- ثبات موسساتي که دموکراسي،حاکميت قانون،حقوق بشر و مراعات حقوق اقليت ها را تضمين مي کند

2- وجود يک اقتصاد آزاد مبتني بر بازار

3- پذيرش دستاوردهاي اجتماعي اتحاديه اروپا که شامل تعهدات عضويت پايبندي به اهداف سياسي،اقتصادي و پولي اتحاديه است.

برهمين اساس فدريکا موگريني نماينده عالي اتحاديه اروپا در سياست خارجي و امور امنيتي در استراسبورگ به خبرنگاران گفت : "موج الحاق، شش کشور آلباني ،بوسني و هرزگوين ،کوزوو،مقدونيه ،مونته نگرو و صربستان را در بر ميگيرد. بايد تلاش کنيم کشورهاي بالکان غربي در همين زماني که زنده ايم و با قدرت نسل ما به عضويت اتحاديه اروپا در آيند."
بازار کشورهاي غرب بالکان با 18ميليون جمعيت فرصت مناسبي براي اتحاديه اروپااست ،اتحاديه اروپابراي اماده سازي کشورهاي غرب بالکان باآنها در زمينه هايي چون حکومت قانون ،حمل و نقل،اموزش و بهداشت همکاريهاي ويژه اي دارد.
قرار است در سال جاري ميلادي 2018 بيش از يک ميليارديورو براي تحقق عضويت در اتحاديه اروپا در اختيار شش کشور قرار گيرد. از سال 2007 تا 2017 نيز حدود 9 ميليارد يورو در همين زمينه به اين کشورها پرداخت شده است.

سياست گسترش و چشم انداز عضويت
در حال حاضر اين قرارداد با تمامي کشورهاي بالکان غربي به امضا رسيده و آنها را به کشورهاي کانديد عضويت در اتحاديه مبدل ساخته است.محور روابط اتحاديه اروپا با کشورهاي غرب بالکان بر سياست گسترش و چشم انداز عضويت قراردارد لذا هدف نهايي اين اقدامات برقراري ثبات و نزديکي هر چه بيشتر کشورهاي اين منطقه با اتحاديه ميباشد، از اين رو اين اتحاديه با پيگيري سياست گسترش ضمن ترويج هنجارهايش نفوذ خود را در منطقه گسترش مي دهد.
منطقه بالکان غربي از پيچيدگي هاي خاص خود برخوردار است با اينکه نفوذ هنجاري اتحاديه اروپا در اين منطقه ثبات نسبي و پيشرفت هايي حاصل گرديده است اما چالش هايي را نيز پيش رو دارد.
کشورهاي اين منطقه در درجات مختلفي از حيث توسعه سياسي،اجتماعي و اقتصادي قراردارند . کرواسي و مقدونيه هر دو در سال 2005 نامزد رسمي براي عضويت در اتحاديه اروپا شدند،کرواسي مذاکرات را با بروکسل در سال 2012 کامل کرد و در سال 2013 به اتحاديه اروپا پيوست .
يونان به دليل جدال بر سرنام مقدونيه، در واقع مذاکرات اين کشور را مسدود کرده وهنوزبه طوررسمي براي مقدونيه مسير بازنشده است.
آلباني از سطح بالايي از فساد سياسي ،عدم اصلاحات قضايي و فضاي پراکنده سياسي رنج ميبرد.
مونته نگرو براي عضويت در اتحاديه اروپا سال 2008 اقدام کرد و توافقنامه ثبات و همبستگي را در سال 2010 امضا کرد.
جديدترين گزارش پيشرفت اتحاديه اروپا در خصوص مونته نگرو نگرش مثبتي نسبت به نهادسازي براي يک کشور جديد و مستقل دارد،اما نسبت به انجام تلاش بيشتر براي ايجاد يک خدمات مدني حرفه اي ،پاسخ گو و عاري از دخالت هاي سياسي ضعيف عمل کرده است.
توافقنامه ثبات و همبستگي بوسني در سال 2008 امضا و توسط 23 کشور عضو تاييد شد.از آنجايي که قانون اساسي بوسني براي پايان دادن به خصومت ها طراحي شده و راه حلي موقت بوده در ايجاد يک حکومت با دوام موفق نبوده در حال حاضر به ثباتي منجر شده است علاوه بر اين رهبران کشور همچنان وفاداري بيشتري به ترکيبات قومي خود نسبت به کل کشور نشان مي دهند.
اختلافات مرزي يکي ازعوامل اصلي کندي سرعت بخشيدن به روند پذيرش بالکان غربي به اتحاديه اروپا است اتحاديه اروپابراي سرعت بخشيدن به روندپذيرش بالکان غربي تلاش مضاعفي داردويکي ازمهترين دلايل آن حضورضعيف روسيه در اين منطقه از اروپا است.
در اين ميان کشورهايي چون صربستان و مونته نگرو بيشترين شانس را براي عضويت در اتحاديه اروپا درچند سال آينده دارند. اين دو کشور در سالهاي اخير اراده قوي خود در جهت اصلاحات اساسي در ساختار سياسي و اقتصادي را به نمايش گذاشته اند.اين دو کشور تا سال 2025 ميلادي به اتحاديه اروپايي ملحق ميشوند اما با توجه به بحران آوارگان و پناهجويان در اروپا و انديشه راست هاي افراطي در اين دو کشور مانند اغلب کشورهاي شرق اروپا افزايش يافته و احتمال به قدرت رسيدن آنها در اين کشورها تقويت شده وحرکت به سوي عضويت آنان را کند مي کند.

چالش اصلاحات
مقامات بروکسل اصرار دارند تا کشورهاي منطقه بالکان اصلاحات اساسي را در زمينه مبارزه با فساد مالي و رعايت شفافيت کامل در سيستم قضايي را اجرا کنند تا انتخاب خود در خصوص اساس قرار دادن ارزشهاي دموکراتيک اروپايي را اثبات کنند.
علاوه بر اصلاحات داخلي هر شش نامزد پيوستن اين سازمان بايد سياست خارجي خود را نيز به گونه اي اصلاح کند که بر خط مشي سياسي بروکسل مطابقت داشته باشد.
اين مسئله براي برخي کشورها از جمله صربستان دشورامي باشد از آن جهت که مقامات بلگراد با تحريم هاي ضد روسي اتحاديه اروپا عليه روسيه موافق نيستندزيراصربستان ازنظرنژادي وتاريخي متحدروسيه بوده برهمين اساس کميسيون اتحاديه اروپا پيش شرط هايي را براي عضويت سريع کشورهاي غرب بالکان نام برده از جمله تحکيم سياست امنيتي و اقتصادي اين کشورها.
از سوي ديگر اگر در يکي از اين کشورها مشکلي امنيتي رخ دهد به طور خودکار کل اتحاديه اروپا با اين مشکل روبرو خواهد شدزيراامنيت بالکان باامنيت کل اروپاگره خورده است.

 

جمع بندي
دليل اينکه اتحاديه اروپا به منطقه بالکان توجه پيدا کرده تلاش براي خنثي کردن نفوذ ژئوپليتيکي روسيه و چين در اين منطقه است،و آنکه ابتکار عمل را از دست روسيه و چين بيرون آورد . ديگر اينکه تقويت ثبات در منطقه بالکان تضميني براي امنيت اتحاديه اروپا بويژه با توجه به بحران آوارگان خواهد بود براي اينکه دقيقا از اين منطقه است که گروه هاي افراطي به کشورهاي اروپاي غربي وارد مي شوند.
منطقه بالکان غربي با ترکيبات قومي،نژادي،فرهنگي وسياسي گوناگون به منطقه ناامني درنزديکي مرزهاي اتحاديه اروپابدل گرديده است برهمين اساس اين منطقه بالقوه داراي حق عضويت دراتحاديه اروپا رادارد.
هرچندکشورهاي موردنظرداراي درجات متفاوتي ازلحاظ الگوهاي اتحاديه اروپاقراردارندولي به مرورزمان وبراساس سياست گسترش به ملاکهاي کپنهاک نزديک خواهند شد.
=======================================
نويسنده : ابوالقاسم مرادي - کارشناس سياست در شرق اروپا .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۰۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجارستان: رهبری اروپا ضعیف شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان گفت که اتحادیه اروپا به رهبری جدید نیاز دارد، زیرا مقامات ارشد فعلی اتحادیه کاملاً ناموفق هستند.

نخست‌وزیر مجارستان گفت: اکنون ما رهبری در اتحادیه اروپا داریم که در برخی از پروژه‌های بزرگ که از سوی خودشان انتخاب شده‌اند، مانند مهاجرت، جنگ در اوکراین و سیاست تحریم‌ها شکست خورده اند.

اوربان گفت که رهبری فعلی اتحادیه اروپا باید کنار رود.

نخست وزیر مجارستان تاکید کرد که اروپا به رهبران جدید نیاز دارد.

نخست وزیر مجارستان چندی پیش از مردم کشورش خواست برای دفاع از حاکمیت این کشور به سمت مقر اتحادیه اروپا در بلژیک راهپیمایی کنند.

«ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان اعلام کرد که به همراه حامیانش آماده است تا برای دفاع از حاکمیت این کشور در اتحادیه اروپا به سوی بروکسل راهپیمایی کند.

کد خبر 6081413

دیگر خبرها

  • مجارستان: رهبری اروپا ضعیف شده است
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • سانچز: برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تلاش می‌کنیم
  • بورل: نمی‌توانیم سپاه را «تروریستی» اعلام کنیم
  • نمی‌توانیم سپاه را «تروریستی» اعلام کنیم
  • بورل: اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند
  • اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد
  • بورل: شکست سیاست خارجی اروپا، تمام جهان را مقابل غرب قرار داده است