Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشاگرد، گفت:تاکنون حدود ۱۰ درصد از هیئت‌های مذهبی سطح شهرستان بشاگرد به ثبت رسیده که آمار بسیار پایین نسبت به سایر شهرستان های هم‌جوار می باشد که بودجه آوری فرهنگی برای شهرستان و مقابله با آسیب های هیئت داری را از جمله اهداف ثبت هیئت‌های مذهبی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بشاگرد نیوز؛ شهرستان بشاگرد واقع در شرق استان هرمزگان از جمله مناطقی است که از دیر باز تا کنون بافت سنتی و مذهبی خود را حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان از قدیم‌الایام پرچم دار عزاداری اهل بیت علیه سلام بوده و در تمامی مناسبت ها و حتی روز غیر مناسبتی هم از کوچه و خیابان صدای عزاداری های مردم به گوش می رسد.

سبک عزاداری ها و نوحه خوانی های این منطقه منحصر به فرد است که نشان از جاری بودن عشق اهل بیت در رگ های این مردم از سالیان دور و دراز دارد.

عزاداری اهل بیت علیه سلام عجین شده با فرهنگ بشاگرد

بشاگرد دارای بیش از ۲۰۰ روستای کوچک و بزرگ است که تمام روستا ها یا بصورت ترکیبی با روستا های هم‌جوار خود و یا اختصاصی حداقل یک هیئت عزاداری دارد که به صورت خود جوش توسط مردم به وجود آماده و اداره می شود.

هیئت های عزاداری بشاگرد در تمام طول سال و به خصوص در مناسبت ها میزبان عزاداران اهل بیت علیه سلام هستند که با بودجه مردمی سالانه تعداد زیادی از اقشار مختلف مردم را به دور خود جمع می کند.

این هیئت ها توانسته مکتب مناسبی برای نشر آموزه های دینی به تمام اقشار مردم و زمینه ساز کاهش بسیاری از منکرات و بزهکاری ها به ویژه در مناسبت ها باشد.

سازمان دهی  و ثبت این گونه هیئت ها و برنامه ریزی جهت کنترل و کارشناسی در انتقال مفاهیم دینی و فرهنگی در این‌گونه مجالس می تواند ظرفیت انتقال مفاهیم تربیتی را چندین برابر کند.

آمار پایین ثبت هیئت های مذهبی بشاگرد

مظفر اورنگ دبیر شورای هیئت های مذهبی شهرستان بشاگرد با اشاره به عدم ثبت هیئت های مذهبی این منطقه اظهار کرد: تا کنون حدود ۱۰ درصد از هیئت های مذهبی سطح شهرستان  بشاگرد به ثبت رسیده که آمار بسیار پایین نسبت به سایر شهرستان های هم‌جوار است.

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشاگرد، نبود سازوکار دقیق جهت تبلیغ و اطلاع رسانی  برای ثبت این هیئت ها از سوی مسئولان ذی‌ربط را اصلی‌ترین دلیل عدم ثبت نام آن ها عنوان کرد.

اورنگ در ادامه گفت: عدم احساس تکلیف و توجه مسئولان هیئت‌ها از دیگر دلایل ضعف در ثبت هیئت‌های مذهبی است.

وی بابیان اینکه بودجه هیئت‌های شهرستان بر اساس تعداد ثبت‌شده آن‌ها تعلق می‌گیرد، افزود: طبق رایزنی‌هایی که شورای هیئت‌ها با سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بشاگرد داشته‌ایم و تأکید موکد مدیر کل جدید سازمان تبلیغات اسلامی استان هرمزگان برآن شدیم که به ثبت این هیئت ها در سامانه طوبی اولویت بخشیم.

عدم رسیدگی به مشکلات و مسائل هیئت ها  در سایه نبود آمار کافی آن ها

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشاگرد در ادامه به آسیب‌های عدم ثبت این هیئت‌ها پرداخته و ضعف در سازمان‌دهی مناسب امور هیئت‌ها و عدم بودجه آوری را اصلی‌ترین مشکل به وجود آمده دانست.

اورنگ اظهار کرد: بی‌توجهی مسئولان استانی به شهرستان بشاگرد در خصوص هیئت‌ها، عدم نظارت دقیق بر فعالیت آن‌ها ، عدم رسیدگی به مشکلاتشان و بی‌نظمی در هیئت‌ها از دیگر آسیب‌های عدم ثبت آن‌ها است.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها بیش از ۱۰۰ هیئت مذهبی در سطح شهرستان بشاگرد وجود دارد که به دلیل ثبت نبودن، آمار دقیقی از آن در دسترس نیست.

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشاگرد به مزایای ثبت این هیئت‌ها پرداخت و گفت: در صورت وجود بودجه و مزایا اداره کل این اجازه را به ما داده که از هیئت‌های فعال درزمینهٔ های مالی حمایت شوند و هیئت‌های غیرفعال را لغو مجوز کنیم.

اورنگ بودجه آوری فرهنگی برای شهرستان و مقابله با آسیب‌های هیئت داری را ازجمله اهداف ثبت هیئت‌های مذهبی دانست.

وی اضافه کرد: ارتقاء سطح زیرساخت‌های فرهنگی شهرستان، مقابله با آسیب‌های اجتماعی طی فراینده آموزشی و نظارتی، نظارت بر هیئت‌ها، مقابله با بدعت‌گذاری‌ها در عزاداری‌ها و سایر شئونات دینی را از دیگر اهداف ثبت هیئت‌ها عنوان کرد.

هیئت ها در حال حاضر به صورت خودجوش و مردمی اداره می شوند

دبیر شورای هیئت‌های مذهبی بشاگرد در خصوص وضعیت کنونی هیئت‌های مذهبی شهرستان اظهار کرد: ازلحاظ اجرایی بحمدالله به‌صورت خودجوش، مردم همیشه در اجرای مناسبت‌های مذهبی علیرغم کمبود امکانات و بودجه مالی پای کار بوده و تمام هیئت ها حداقل در محرم صفر ولو با تعداد نفرات کم خوشبختانه چراغ هواداری از ائمه را روشن نگاه داشته اند.

اورنگ گفت: از دیرباز تا کنون ما مفتخریم تنها شهرستان استان باشیم که به صورت صد در صد جمعیتش از محبین اهل بیت بوده.

وی خاطر نشان کرد: برخی آسیب ها و بدعت هایی خواسته یا ناخواسته وارد عزاداری ها شده که اصلی ترین دلیل آن عدم آموزش صحیح بوده  ودر شورا پیگیر آموزش در مقابله با برخی آسیب ها هستیم.

انتهای پیام/ح

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۱۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم برای حقوق بگیران؛ آیین نامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه اولین نشست هفتگی هیئت دولت در سال ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران گفت: امسال همه دولت تکلیف سنگینی دارند و رشد همزمان تولید و مشارکت مردمی در اقتصاد نیازمند برنامه‌ریزی و اسنجام همه دولت دارد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه با توجه به نقش محوری که دارد جلسات را بلافاصله پس از سخنرانی رهبر انقلاب آغاز کرده و در حال نگارش برنامه اجرایی است تا سهم تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله زیربنایی، خدماتی و سایر دستگاه‌های اجرایی در تحقق این حکم برای سال جدید مشخص شود.

منظور در ادامه درباره بار مالی بودجه و خلق نقدینگی و اختلاف بین مجلس و دولت گفت: ما در مرحله رسیدگی بودجه در مجلس اختلاف نظر‌هایی داشتیم ولی نهایتاً آنچه ابلاغ شد متن مورد توافق دولت و مجلس است و آنچه که هم‌اکنون به صورت قانون بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ شد نظرات دولت را به شکل حداکثری تامین کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امروز آیین نامه مهم بودجه ۱۴۰۳ یعنی حقوق و دستمزد در هیئت دولت تصویب شد. بودجه‌ای که دولت ارائه کرده فاقد کسری بودجه و قابل اجرا است و کسری بودجه پنهان عملا در قانون بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد و مطمئن هستیم که این قانون امسال بسیار راحت‌تر از سال‌های گذشته اجرایی خواهد شد.

وی درباره نظر سازمان برنامه بودجه برای واردات خودرو گفت: موضوعات هر کدام دو بعد دارد یکی بعد اجرای قانون و بعد دیگر نظرات کارشناسی. بعضاً ممکن است بنده یا هر کدام از اعضای دولت در یک همایش نظرات شخصی خود را بیان کنیم، اما همه دولت خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانند. بر همین اساس در مورد واردات خودرو دولت بر اساس قانون عمل کرده و هم در حوزه ثبت سفارش خودرو و هم تامین ارز برای واردات خودرو بر اساس مصوبه دولت کار‌ها در حال انجام است که گزارش خودرو‌های وارد شده و خودرو‌هایی که هم‌اکنون در مرحله واردات هستند طبیعتا توسط همکاران ما در وزارت صمت به رسانه‌ها اعلام می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

tags # حقوق کارگران سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • لیورپول و کلوپ به دنبال جمع آوری همه جام‌های ممکن؛ آیا منچسترسیتی بازهم قهرمان انگلیس و اروپا می‌شود؟
  • اعلام برنامه هیئت‌های مذهبی قزوین در ایام ماه رمضان
  • برگزاری مراسم لیالی قدر در ۲۰۰ مسجد و هیئت مذهبی شهرستان قائنات
  • برگزاری مراسم شب قدر در بیش از ۹۵ مسجد شهرستان بهار
  • خبر مهم برای حقوق بگیران؛ آیین نامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
  • هیات‌های مذهبی استان بوشهر در انتظار حمایت‌های دولتی
  • تأمین مایحتاج هیئات‌ مذهبی استان تهران در شب‌های قدر
  • اقلام اساسی هیئت‌های مذهبی برای شب قدر تامین شد
  • ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد به تصویب دولت رسید
  • برپایی سفره‌های ساده افطاری جمعی در بشاگرد