Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، بايد توجه داشت همانطور كه مهريه حق زن است، طلاق نيز حق مرد است و اگر زنى بخواهد بدون دليل مشروع و به واسطه كراهتى كه از ادامه زندگى با شوهر دارد طلاق بگيرد بايستى رضايت شوهر در صرف نظر از حق طلاق را جلب نمايد.

 

لازمه اين سخن آن است كه اگر زنى به دليل عسر و حرج ناشى از عدم رعايت حقوق زناشويى مانند عدم پرداخت نفقه، تقاضاى طلاق كند حاكم مى تواند مرد را به رعايت حقوق زناشويى الزام، تعزير و نهايتا طلاق زن را بدون رضايت شوهر اجرا نمايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

[1] از اين رو زن مى تواند كليه مهريه خود را مطالبه كند و از شوهر ناسازگار خويش جدا  شود.

 

ولي اگر زن بخواهد بدون دليل مشروع و بدون اينكه شوهر از وظايف شرعى و قانونى خود كوتاهى كرده باشد و صرفا به دليل كراهت از شوهر از او جدا شود بايستى رضايت شوهر را در طلاق دادن جلب نمايد كه اين امر در قالب طلاق خلع[2] و مبارات[3] محقق مى شود. حكمت آن نيز روشن و منطقى است. شوهر براى ازدواج، متحمّل هزينه هايى گوناگون مادى و معنوى شده است و اراده كرده براساس قوانين و  ضوابط شرعى با همسر خود زندگى كند امّا زن به دلايل مورد نظر خودش خواهان طلاق است، لذا بايد به نوعى جبران كند.

 

ثانيا، طلاق حق مرد است، لذا زن با بذل مال يا مهر خود به نوعى رضايت او را جلب مى كند و از لجاجت مرد مى كاهد.

 

ثالثاً، زن براى رهايى خود اين كار را انجام مى دهد و بديهى است كه كسى كه مى خواهد به خواسته اى دست يابد، بايد از خواسته ديگرى چشم پوشى كند و اين معنا ندارد كه زن هم خواهان طلاق باشد و هم خواهان مهريه. زيرا زن به دنبال رهايى از مردى است كه از وى كراهت دارد و در اين صورت طلب مهريه به عنوان هديه و شيرينى زندگى از او توقع بى جايى است.[4]

 

منبع:

[1]. وسايل الشيعه، ج 21، روايات ص 515 به بعد ابواب النفقات

[2]. طلاق خلع: هرگاه زني حاضر به ادامه زندگي با شوهر نباشد اما شوهر مايل به جدايي نباشد، چنانچه زن مهريه يا مقداري از اموال خود را به شوهرش ببخشد تا او را به طلاق راضي كرده و شوهر، او را طلاق دهد، اين طلاق را طلاق خلع مي‌نامند.

[3]. طلاق مبارات: هرگاه عدم تمايل به زندگي از سوي زن و شوهر، هر دو باشد و بخواهند از يكديگر جدا شوند و زن مالي به شوهر بدهد كه او را طلاق دهد، آن طلاق را طلاق مبارات گويند. نكته: در طلاق خلع و مبارات، مرد حق رجوع ندارد مگر آنكه زن مالي را كه بخشيده، بازگرداند و از بخشش خود صرف نظر كرده و پول را باز پس گيرد. 

[4]. براى آگاهى بيشتر در اين زمينه ر.ك: الف. مختصر حقوق خانواده، دكتر سيد حسين صفائى، دكتر اسداللّه امامى، نشر دادگستر. ب. حقوق خانواده، دكتر محمدجعفر جعفرى لنگرودى، كتابخانه گنج دانش.

سيد ابراهيم حسيني، حقوق خانوادگي و اجتماعي زن، پرسش 14

 

انوارطاها

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۳۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم اردبیلی در این مراسم با اشاره به لزوم پیوند کودکان با طبیعت و آموزش‌های لازم جهت حفظ منابع زیستی اظهار کرد: اینکه در بدو تولد، با کاشت نهال پیوندی بین کودکان با طبیعت برقرار می‌کنیم سبب خواهد شد که یک تعلق خاطر، انس و یک رشته پیوند بین نوزادان و درخت‌های جدیدمان برقرار شود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال مستحکم‌تر کردن این پیوند هستیم، ادامه داد: امید داریم که این نوزادان هم به شهرشان، هم به طبیعت و هم محیط زیست تعلق خاطر بیشتری داشته باشند و از سوی دیگر نشانه وجود مبارکشان در یک نقطه‌ای از این شهر، به طور دایمی و شناسنامه دار حک شده باشد.

وی با اظهارامیدواری از اینکه تک تک نوزادان، آینده بسیار درخشان و سبز و پر از رویش و شکوفایی و داشته باشند، یادآورشد: این پویش ویژه نوزادان متولد دی ماه ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ است که به صورت محله‌ای و ناحیه‌ای در شهر تهران برگزار شد. در این پویش به رسم یادبود با حضور خانواده‌های نوزادان و مادر بزرگ محله و فعالان حوزه جمعیت به نام نوزادان، نهالی غرس شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روش و نرخ محاسبه خدمات قضایی به کمک مشاوره حقوقی
  • دام سیاه مرد رمال برای ۵ زن | می‌خواستم شوهر خوبی نصیبم شود اما این مرد...
  • وینیسیوس جونیور: رئال مادرید به جایی جز فینال لیگ قهرمانان اروپا تعلق ندارد
  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • تخمین بازه زمانی پروسه طلاق در نبود شوهر با مشاوره حقوقی
  • زلنسکی مجوز نقض حقوق بشر در جنگ اوکراین را از اروپا می‌گیرد
  • درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه
  • گزارش تسنیم از اختتامیه جشنواره خلیج فارس در بندرعباس‌
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد