Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@20:57:50 GMT

اخذ مجوز چاپ کتاب «راهنمای گردشگری در کردستان»

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۵۲۳۳

به گزارش ایکنا از کردستان، در این کتاب آمده است: کردستان از دیر باز محل تاخت و تاز قدرت‌های مختلف در بسترهای تاریخی متفاوتی بوده است و در فراز و نشیب‌های این تحولات کمترین تأثیری در یکتاپرستی آنها نداشته است.
کردستان دیاری‌ست سر سبز با قدمت تاریخی بسیار و می‌توان اقرا داشت که کردستان دیاری ست که در زمینه معرفی برای جذب توریست از نگاه برخی از مسئولان مظلوم واقع شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنچه درباره سنندج محرز است كه از سال 1046 ه ق یعنی در دوره صفوی( در زمان شاه صفی)؛ سلیمان خان اردلان مركز حكومت را از قلعه‌های حسن ‌آباد و پالنگان در جنوب سنندج به شهر سنه منتقل نمود. تا قبل از آن سنندج به صورت دهكده‌ای كوچک به حیات خود ادامه می‌داد و احتمالاً شهر كهن « سنه » در اثر زلزله و یا هجوم مغول ویران شده بود زیرا تپه باستانی توس ‌نوذر در كنار رودخانه قشلاق و قلعه حسن ‌آباد و سایر شواهد مانند قبرهایی با قدمت بیش از هزار سال كه در سنندج پیدا شده است، گواهی بر قدمت شهر دارد. سلیمان خان اردلان پس از انتقال مركز حكومت به سنندج، قلعه حكومتی را با استحكام تمام در بالای تپه‌‌ای بنا نهاد و عمارات، حمام، مسجد و بازار را در خارج و اطراف قلعه ساخت؛ گفتنی است سنندج به لحاظ موقعیت جغرافیائی و فعالیت‌های شهرسازی عصر صفوی و قاجار، از بافت شهری سنتی باارزشی برخوردار است كه بناهای مسكونی و عام‌ المنفعه متعددی مانند حمام، مساجد، بازار و تكیه در آن باقی ‌مانده است .
اصل شهر سقز در قدیم محدود بود از شرق به جلو حسینیه کنونی و از شمال به مرقد پیرغزائی و از جنوب به طاقه ره‌ش در کنار مسجد کنونی شیخ مظهر و از غرب به کاخ حاکم؛ در سقز با این مساحتی که گفته شد مساجد قدیمی دو مناره و دیمه کاران و جامع وجود داشته که قدمت مسجد دومناره به دوران افشاریه و اوایل زندیه بر می‌گردد و ساختمان مسجد و مناره‌ها و حوض وضوی آن به صورت قدیمی تاکنون پابرجاست لاکن مساجد جامع و دیمه ‌کاران تخریب و بازسازی شده‌اند پس از آن مساجد حاج شیخ ابراهیم که بعدا به شیخ مظهر تغییر نام داد و مسجد ملا ابراهیم و خانقاه مرحوم حاج شیخ مصطفی و خانقاه شیخ علاالدین و تکیه باباشیخ از قدمت بیشتری برخوردارند .
یادآور می شود؛ این کتاب با 85 صفحه به معرفی آثار تاریخی و مذهبی کردستان پرداخته است و توسط نشر ئالای رووناکی منتشر شده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۵۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان

به گزارش خبرنگار مهر، منصور مهرزاد ظهر سه شنبه به خبرنگاران رسانه‌ها اعلام کرد: روستای پالنگان تفرجگاه‌های زیبا و گردشگرپذیر، مناطق طبیعی و تاریخی دیدنی، سوغات و صنایع‌دستی برجسته و مراکز فرهنگی- اقامتی بسیاری دارد که هر یک از آن‌ها می تواند نقش مهمی در رونق گردشگری و اقتصاد منطقه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: در این راستا و با توجه به کثرت گردشگران داخلی و خارجی بازدیدکننده ازاین روستای تاریخی، تعداد ٥٣ تابلوی معرفی امکان گردشگری و خدماتی موجود در روستا به همت این اداره‌کل و با همکاری و مشارکت فرمانداری کامیاران و اهالی پالنگان برای راهنمایی گردشگران به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه و نصب شد.

وی با بیان اینکه تعدادی تابلوی خوشامدگویی و تفسیری در جاده منتهی به روستا نیز نصب شده است، عنوان کرد: این اقدام با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ارائه اطلاعات و معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه به گردشگران ورودی و ارتقاء کیفیت خدمت‌رسانی به مردم انجام شد.

مهرزاد یادآور شد: بر روی این تابلوها اطلاعاتی از جاذبه‌های گردشگری و خدمات موجود از جمله مراکز اقامتی، فروشگاه‌های صنایع‌دستی و محصولات روستایی، مسجد، تابلوهای مربوط به شیلات، تعاون روستایی، فوریت‌های پزشکی و … در سایزهای مختلف درج شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مختلف خدماتی و نظارتی بتوانیم خدمات بیشتری به مسافران و گردشگران ارائه و باعث رونق بیش از پیش گردشگری استان شویم.

کد خبر 6093240

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • مردم کردستان برای حل اختلاف به صلح‌یاران مراجعه می‌کنند
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد