Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:44:28 GMT

خواب دیگر بس است، معتادان باید کارآمد شوند

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۶۶۵۹

خواب دیگر بس است، معتادان باید کارآمد شوند

کرمانشاه- ایرنا- بیش از 75 درصد از معتادان بهبودیافته، خیلی زود پای منقل و مواد برمی‌گردند زیرا راهی به خانواده و جامعه پیدا نمی‌کنند؛ پیشنهاد رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه برای حل این مشکل 'پایان دادن به خواب معتادان در کمپ‌ها و مهارت‌آموزی واقعی به آنان' است.

مهمترین نهاد مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در استان کرمانشاه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است که بیش از 20 دستگاه و سازمان عضو آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این شورا، هم بودجه جداگانه‌ای دارد و هم هر یک از اعضای آن موظف به هزینه بخشی از اعتبار خود برای مبارزه با مواد مخدر هستند.
برخی اعضای شورای مبارزه با مواد مخدر استان به وظایف خود بخوبی عمل نمی کنند یا بر وجهه نمادین فعالیت ها متمرکز می شوند.
پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تیر 96 اعلام کرد که 2 میلیون و 802 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد. آمار معتادان استان کرمانشاه هم بیش از 80 هزار نفر است.
یکی از اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه نیروی انتظامی است که مسئولیت 'کمیته مقابله' شورا را بر عهده دارد.
مسئولیت اجرای وظایف این کمیته، بر دوش سرهنگ علیرضا دلیری سنگینی می کند؛ او چند ماهی است که از فرماندهی انتظامی بروجرد به ریاست پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه منصوب شده است.

**افزایش رضایتمندی از پلیس مواد مخدر
دلیری تاکید دارد که رویکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه 'اجتماعی کردن' و درگیر کردن مردم در پیشبرد اهداف است.
به اعتقاد او باید به صورت جدی در حوزه گروه های پرخطر و در معرض آسیب از جمله دانش آموزان و دانشجویان کار کنیم زیرا پیشگیری مقدم بر برخورد است و در کنار آن آموزش و اطلاع رسانی هم نقش کلیدی دارد.
دلیری در عین حال تاکید دارد که برخورد با فروشندگان عمده مواد و باندها نیز دیگر راهبرد پلیس است؛ رشد بیش از 150 درصدی کشف انواع مواد مخدر طی چند ماه اخیر در استان دلیلی که او برای تایید مدعای خود بیان کرد.
به گفته این مقام انتظامی، رضایتمندی مردم استان کرمانشاه از پلیس مبارزه با مواد مخدر طی سه ماه اخیر 20 درصد اضافه شده است.

**چرخه ترک اعتیاد باید تکمیل شود
'ناقص بودن چرخه ترک اعتیاد' دیگر مشکلی است که رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه به آن اشاره کرد و گفت اگر معتادان بهبود یافته نتوانند به آغوش خانواده و جامعه باز گردند، به راحتی دوباره در دام اعتیاد می افتند.
او تاکید کرد که باید همزمان با فرایند ترک اعتیاد در کمپ ها، آموزش و حرفه آموزی هم به صورت کارآمد و موثر اجرایی شود.

**یک کمپ، کفاف کرمانشاه را نمی دهد
هم اکنون 22 مرکز ماده 15(کمپ ترک اعتیاد خصوصی و غیراجباری) و یک مرکز ماده 16(کمپ اجباری) در استان کرمانشاه فعال است اما به اعتقاد دلیری وجود یک مرکز ماده 16 کفاف استان 2 میلیونی کرمانشاه را نمی دهد و حتماً باید ظرفیت آن افزایش پیدا کند.
ظرفیت تنها مرکز ماده 16 استان کرمانشاه حدود 400 نفر است که به باور رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه باید دست کم به هزار نفر برسد.
یکی دیگر از مشکلات کمپ ماده 16، غربالگری سختگیرانه معتادان است که به گفته دلیری با اجرای آن بیش از 70 درصد معتادان معرفی شده، به دلایل مختلف پذیرش نمی شوند.

**خوابیدن بس است
دلیری نمونه موفق مرکز ماده 16 را در شهر تبریز دانست و گفت: همه دستگاه های عضو شورای مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی با تخصیص هزینه های مصوب، یک مرکز کارآمد ایجاد کرده اند که خروجی آن معتادان بهبود یافته ای است که دارای مهارت و حرفه درآمدزایی هستند.
او گفت: در مرکز ماده 16 کرمانشاه دیگر خوابیدن بس است و باید ارائه آموزش ها و مهارت آموزی کارآمد و موثر آغاز شود.
تاکنون اقدام های پراکندهای برای آموزش معتادان در کمپ های ترک اعتیاد انجام شده اما خروجی آن به گونه ای نبوده است که زمینه ورود بیشتر معتادان بهبود یافته به بازار کار فراهم شود.
بیش از 75 درصد از معتادان بهبود یافته کرمانشاه به فاصله کمی از ترک کمپ، بار دیگر در دام اعتیاد گرفتار می شوند.
دلیری از همه دستگاه های متولی خواست که در عمل و به صورت موثر وارد میدان مبارزه با مواد مخدر شوند زیرا اقدام های نمادین و تئوری تاثیری در بهبود وضعیت اعتیاد و مواد مخدر استان نخواهد داشت.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در ادامه تاکید کرد: در زمینه مقابله با تولیدکنندگان مواد مخدر صنعتی اقدام های خوبی شده است اما فضای مصرف مواد مخدر در استان به سمت این نوع مواد می رود و باید شیوه های مقابله هم متناسب با آن تغییر کند.

**پیشنهاد خوبی که عملی نشده
تلفن 128 راه ارتباطی شهروندان با پلیس مبارزه با مواد مخدر است که به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌ها و اطلاعات شهروندان برای مقابله با تهیه و توزیع مواد مخدر است.
دلیری گفت: در نامه ای به شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه درخواست کردیم که اقدام های لازم برای درج شماره 128 در پشت قبوض برق، آب، گاز و... انجام شود اما تاکنون این پیشنهاد عملی و در قبوض قید نشده است.

**مقابله با موادفروشی مجازی
یکی از مشکلات فضای مجازی، سوء استفاده خلافکاران و مواد فروشان از آن است؛ کار تا جایی پیش رفته که خرید و فروش انواع مواد مخدر به راحتی از طریق پیام رسان های مجازی در حال انجام است.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در این باره با تایید وجود این اقدام غیرقانونی در استان گفت: پلیس فتای کرمانشاه به این حوزه ورود کرده و در صورت شناسایی موارد موردنظر، آن را برای برخورد و انجام عملیات به ما ارجاع می دهد.
برخورد مستمر با افرادی که اقدام به فروش قرص های روانگردان و غیرمجاز در میدان آزادی شهر کرمانشاه می کنند دیگر موردی بود که دلیری به آن اشاره کرد.
او همچنین گفت: برای ساماندهی مشکلات حوزه مواد مخدر در هر کلانتری یک افسر ناجا به عنوان مسئول مبارزه با مواد مخدر حضور دارد که این شیوه تاکنون توفیقات خوبی به دنبال داشته است.

**رابطه مستقیم بیکاری و اعتیاد
اعتیاد یکی از دغدغه های مهم استان 2 میلیون نفری کرمانشاه است و بنابر اعلام دادستانی این استان، رتبه کرمانشاه در این آسیب اجتماعی بین هفت استان اول کشور است.
براساس آمار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه 65 درصد بزهکاری ها، 55 درصد طلاق ها، 30 درصد کودک آزاری ها، 35 درصد قتل های عمد، 23 درصد نزاع ها، 20 درصد جرائم منکرانی و 10 درصد جرائم مالی استان ناشی از اعتیاد است.
آماری از افرادی که به واسطه بیکاری اسیر دام اعتیاد می شوند وجود ندارد اما به گفته کارشناسان، بیکاری یکی از علل اصلی گرایش جوانان به سمت اعتیاد است.
استان کرمانشاه دست کم 150 هزار بیکار دارد و آنچنان که استاندار سابق کرمانشاه گفته، این استان در 18 سال گذشته 15 بار رکورددار بیکاری کشور بوده است.
گزارش از عبدالله الماسی
7444/8066

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۶۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان از کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور مواصلاتی کاشان - قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، احمد نیکبخت اظهار کرد: در راستای طرح مقابله با قاچاق مواد مخدر و برخورد با سوداگران مرگ، مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی از انتقال محموله بزرگ مواد مخدر به وسیله دو دستگاه خودروی سواری در محور مواصلاتی کاشان - قم مطلع شدند و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: در این راستا تیمی از مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان کاشان با همکاری مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قم در ابتدای محور کاشان - قم حاضر شدند، در عملیاتی ضربتی دو دستگاه خودروی پژو حامل مواد مخدر را توقیف و در بازرسی از آنها مقدار ۴۳ کیلو و ۱۵۰ گرم حشیش و ۴۲ کیلو و ۸۵۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه‌ای داخل خودروها جاساز شده بود را کشف کردند.

رئیس پلیس مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: در این رابطه سه متهم دستگیر و ضمن تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شدند.

کد خبر 748554

دیگر خبرها

  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان مکشوفه
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • کشف و توقیف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان