Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،پدیده خشک‌سالی و خسارات ناشی از آن در چند سال اخیر موجب نگرانی مردم به ‌ویژه کشاورزان شده و ضرب المثل "خوشا چاهی که آب از خود بر آرد " سال هاست که ورد زبان کشاورزان هرمزگانی شده است.

خشکسالی که حدود 18 سال است گریبانگیر هرمزگان شده، همچون غولی بی شاخ و دم بر صنعت کشاورزی این خطه سایه افکنده و ضربه های بسیار سنگینی را وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح آبیاری نوین دارویی تجویزی برای رفع کم آبی مزارع

اینک اجرای طرح های آب و خاک با محوریت آبیاری نوین با کمک های بلاعوض دولت طی چند سال اخیر به دارویی تجویزی از سوی جهاد کشاورزی برای مقابله با این بحران، افزایش رونق کشاورزی و سیراب کردن اراضی در استان مبدل شده است.

 به اعتقاد کارشناسان توسعه سیستم های نوین آبیاری یکی از مهمترین راه های مقابله با بحران کم آبی شده و

با اجرای طرح آبیاری نوین در هر هکتار حدود شش هزار مترمکعب آب صرفه جویی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،علی باقر زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این باره می گوید: اجرای طرح های آبیاری نوین منجر به افزایش راندمان آبیاری، پیشگیری از کاهش ذخیره منابع آب های زیرزمینی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی می شود.

وی در ادامه گفت: طی چند سال اخیرنه تنها تنش آبی تا حدی مرتفع شده بلکه دربسیاری از موارد با صرفه جویی و درست مصرف کردن آب، افزایش سطح زیرکشت و ماندگاری روستاییان را نیز در روستاها شاهد بوده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: این طرح قابلیت اجرا در 130هزار هکتار از زمین های باغی و زارعی هرمزگان را دارد.

علی باقر زاده گفت: تا کنون بیش از 101 هزار هکتار از زمین های استان با بیش از 417 میلیارد تومان اعتبار به این سیستم تجهیز شده است.

وی در خصوص سهم دولت و کشاورزان در هزینه های اجرایی این طرح می گوید: 85 درصد هزینه ازسوی دولت و مابقی از سوی کشاورزان تامین می شود.

هرمزگان دارنده رتبه چهارم اجرای سامانه آبیاری نوین در کشور

علی مهران زاده مدیر آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم با اشاره اجرای این طرح در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،گفت: شهرستان های میناب، رودان و حاجی آباد در تجهیز به این سیستم پیشرو هستند.

وی پیش بینی کرد در خصوص تامین اعتبار لازم 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تا پایان سال به این سامانه مجهز شود.

مدیر آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: امسال هرمزگان رتبه چهارم اجرای این طرح را در کشور به خود اختصاص داده است.

علی مهران زاده کاهش راندمان آبیاری، افزایش هدر روی آب ، هزینه های بالای کارگری و بیماری های قارچی درختان به دلیل آبیاری نامناسب غرق آبی را تنها بخشی از مشکلات نحوه آبیاری علی رغم معضل خشکسالی پیش از اجرای این طرح برشمرد.

وی گفت: اجرای این طرح موجب افزایش 85 درصدی راندمان آب، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش محصول در واحد سطح، خودکفایی محصولات کشاورزی، احیای منابع زیر زمینی، بهبود کمی و کیفی تولید محصول را به دنبال داشته است.

علی تختی یکی از کشاورزان 45 ساله هرمزگانی می گوید: کشاورزی پیشه پدران ما برای گذران زندگی و کسب روزی حلال بوده که من هم به آن مشغولم.

وی کم آبی چاه ها را یکی از مشکلات اساسی این حرفه معرفی کرده و گفت: قبل از اجرای این طرح در زمین های کشاورزی خود برای آبیاری هر هکتار زمین کشاورزی به بیش از 2 نفر کارگر نیاز بود اما حالا یک نفر با کمترین زحمت می تواند چندین هکتار زمین را آبیاری کند.

این کشاورز افزود: بعد از آشنایی با این طرح از طریق کارشناسان جهادکشاورزی و مزایای آن بسیاری از مشکلات رفع شده و اکنون سطح زیر کشت را توسعه دادم.

آموزش بهره برداران و آشنا کردن آنان با طرح سیستم آبیاری نوین و مزایای آن از طریق برگزاری کلاس هاس آموزشی، تغییر الگوی کشت، استفاده از روش های نوین آبیاری ، ترویج کشت متراکم، اجرای طرح های جمع آوری رواناب ها وقیمت گذاری مناسب برای آب مصرفی بخش کشاورزی و صنعت را می توان به عنوان بهترین راهکارهای صرفه جویی مصرف آب مبارزه با معضل خشکسالی در بخش کشاورزی برشمرد.

انتهای پیام/ز

سیستم آبیاری نوین راهکاری برون رفت مزارع هرمزگان از معضل کم آبی

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۶۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی استان با نوارتیپ است، گفت: این نوار به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.

وی اضافه کرد: در این سیستم آبیاری، آب به منطقه‌ای که توسعه ریشه گیاه انجام شده به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود که عدم رشد علف‌های هرز و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای حفاظت خاک در این سیستم می‌باشند.

دیانتی با اشاره به ضرورت استفاده از این سیستم آبیاری، افزود: از مهمترین مزایای آن قابلیت نصب نوارتیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگزاری ساده آنها به صورت دستی است.

وی ادامه داد: این روش را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت، کلزا، گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و همه محصولات زراعی که به شیوه کشت ردیفی هستند، استفاده کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به مزایای این طرح درصدد ترویج و جلب مشارکت هر چه بیشتر بهره‌برداران برای استفاده از نوارتیپ در تمامی کشت‌های بهاره هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری