Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-19@02:34:06 GMT

داوود فیرحی: در باب علم دینی با دکتر داوری موافقم

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۸۰۸۴

رویداد۲۴-هر تلاشی در توضیح «علم انسانیِ دینی» فقط بر ابهام و غبار می افزاید و تقلّا در تحقق آن آب در هاون کوفتن است. هر تلاشی در توضیح «علم انسانیِ دینی» فقط بر ابهام و غبار می افزاید و تقلّا در تحقق آن آب در هاون کوفتن است.گروه اندیشه:

دکتر داوود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، اخیرا در صفحه شخصی خود به متن اخیری که دکتر داوری اردکانی به همایش، « هم اندیشی اسلامی» فرستاده بود، واکنش نشان داده و یادداشتی را تحت عنوان « علم دین و علمِ انسانیِ دینی» منتشر کرده است که گزیده ای از آن در ادامه ارائه می شود:

چند روزی بود دنبال فرصتی بودم تا درباره یکی از مهم ترین گسل های جامعه امروزمان چیزی بنویسم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نامه استاد داوری اردکانی کارم را آسان نمود. فیلسوف ما بر نکته مهمی انگشت نهاد و مناقشه چهل ساله و لاینحل علم و دین را باز هم به مسئله روز بدل نمود. داوری به درستی تأکید کرد؛
«علم ماهیتی متفاوت با دین دارد و به این جهت آن را به صفت دینی نمی توان متصف کرد». این عبارت، بر قیاس منطقی مهمی استوار است؛
الف- علم انسانی ، "علم" است؛
ب- علم ماهیتی متفاوت با دین دارد و قابل اتصاف به صفت دینی نیست.
ج= علم انسانی را نمی توان به صفت دینی متصف کرد.
بنا بر این، دو ترکیب زیر را باید از هم تفکیک نمود؛
1- «علم دین یا علم دینی» که ترکیبی دقیق و درست است؛ موضوع روشنی دارد که عبارت از کاوش روشمند در باره دین و دین شناسی است؛ به قرینه علم طبیعی که موضوع آن کاوش در طبیعت است، یا علم ریاضی، و غیره.
2- اما «علم انسانیِ دینی یا علوم انسانیِ اسلامی» ترکیبی منطقاً نادرست و به تعبیر داوری عملاً ناممکن است. زیرا،موضوع علوم انسانی، انسان و جامعه انسانی است و مسائل و روش خاص خود را دارد که با مسائل علم دین و دین شناسی متمایز است. هر چند که انسان ها و جوامع انسانی نیز ماهیت فرهنگی- تمدنی دارند.
بدین سان، هر تلاشی در توضیح «علم انسانیِ دینی» فقط بر ابهام و غبار می افزاید و تقلّا در تحقق آن آب در هاون کوفتن است. نتیجه ای جز اتلاف سرمایه ملی ندارد. به گفته سعدی؛
چند استخوان که هاون دوران روزگار
خردش چنان بکوفت که خاکش غبار کرد

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۸۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غبار روبی مزار شهدای کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه،  معاون هماهنگ کننده قرارگاه عملیاتی ارتش در منطقه غرب کشور در این مراسم ارتش را نیرویی برآمده از جامعه و جان فدای اسلام، انقلاب، ولایت و مردم دانست و افزود:  ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اقتدار و ‌با رشادت های مثال زنی در مقابل گروهک های ضد انقلاب و رژیم بعث عراق ایستاد و در تاریخ این مرز و بوم خوش درخشید.
امیر حسینی با اشاره به عملیات وعده صادق علیه رژیم غاصب صهیونیستی اظهار داشت: ارتش به همراه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و با فرماندهی مقام‌معظم رهبری قلب رژیم صهیونیستی را نشانه رفت و ابهت پوشالی آن را بار دیگر در جهان فرو ریخت و روحیه ی ایمان، ایثار و از خودگذشتگی توأم با اراده پولادین مبتنی بر فناوری های نظامی بومی شده را به جهانیان نشان داد.

دیگر خبرها

  • رضا داوری اردکانی درگذشت عباس شریفی را تسلیت گفت
  • گواردیولا: تبریک به رئال مادرید؛ با کرویف موافقم، چیزی به نام شانس وجود ندارد!
  • تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در ۱۱ استان
  • پیش بینی غبار محلی و افزایش دما در البرز
  • پیش‌بینی زمان وزش طوفان‌های گرد‌ و غبار با هوش مصنوعی
  • پلمب قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل حجاب
  • پیتزا داوود تهران پلمب شد
  • پیشنهاد کاربران خبرگزاری خبرآنلاین به کاظم صدیقی؛ لطفا استعفا دهید
  • غبار روبی گلزار شهدا به مناسبت روز ارتش-زنجان
  • غبار روبی مزار شهدای کرمانشاه