Web Analytics Made Easy - Statcounter

                                                      ساربانا بار بگشا ز اشتران                         شهر تبریزست و کوی گلستان
سخن از تبریز و جاهای دیدنی تبریز است. کهن شهری آرمیده بر شاه راه جاده ابریشم، بر فراز قرن ها شکوه و شکوت. هوایش، هنوز از پس قرن ها، آغشته به نفس شمس است و خاکش هنوز یادگار ردپای شهر یاران دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان تبریز، از شهرهای مهم ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر با حدود 24 هزار کیلومترمربع مساحت، دومین شهر بزرگ کشور، بزرگ ترین شهر منطقه شمال غرب ایران و قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می شود. شهرستان تبریز در مجموعه سه دوره تاریخی ایلخانیان، ترکمانان و صفوی، 185 سال پایتخت سرزمینی ایران بوده و علی رغم زلزله های مهیب، با استقرار در شاه راه جاده ابریشم، برخورداری از موهبت بزرگ ترین بازار مسقف جهان و آثار بدیع تاریخی و گردشگری از قبیل مسجد کبود، موزه آذربایجان، ارک علی شاه، موزه عصر آهن، تفرجگاه ائل گلی، مقبره دو کمال، عمارت شهرداری و خانه های تاریخی بدیع و مساجد زیبا، نامی زبانزد از خود در تاریخ برجای گذاشته است. کلان شهر تبریز در دوره حاضر، پیشتازی خود را با اجرای پرشتاب پروژه های تحول آفرین تداوم بخشیده و طی آن، راه اندازی قطار شهری تبریز، به نماد پویایی و زیبایی شهر تبدیل شده است. فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز، با بیش از نیم قرن سابقه، عهده دار حدود 200 پرواز داخلی و 20 پرواز خارجی در هفته است. خط راه آهن تبریز، علاوه بر خطوط گسترده شمال تا جنوب کشور، از ترکیه، آسیای میانه و اروپا عبور می کند. پایانه مرکزی شهرستان تبریز، از زیباترین مراکز مسافربری خاورمیانه به شمار می رود و با فعالیت شرکت های مسافربری، نقش موثری در توسعه ارتباطات اجتماعی و اقتصادی قطب شمال غرب کشور دارد. در سال های اخیر، زیرساخت های گردشگری شهر تبریز با توسعه هتل های مجلل و اقامتگاه های زیبا، ارتقا یافته و این شهر را مهیای میزبانی از گردشگران از جای جای جهان ساخته است. مجموعه علی ربع رشیدی تبریز، برجسته بوده و این شهر را به یکی از قطب های علمی کشور تبدیل کرده است. آداب، سنن و رسوم مردم تبریز، از تاریخ کهن و فرهنگ متمدن این شهر حکایت دارد. آوازه غذاهای محلی تبریز، به جزوی از فرهنگ عمومی شهر و حتی کشور تبدیل شده و اعتبار صنعت شیرینی و شکلات آن، مرزها را درنوردیده است. فرش دست باف تبریز، زینت بخش تشریفات محافل بین المللی و صنایع دستی آن، تجلی هنر در زندگی روزمره مردمانش است. با توجه به جغرافیای خاص شهرستان تبریز، اقلیم خنک شهر، به فرصتی برای حضور گردشگران از جای جای ایران و جهان تبدیل شده است. مجموعه ظرفیت ها و دستاورهای این کلان شهر، در سال های اخیر موجب شده تبریز به موقعیت کم نظیر در عرصه فرهنگی و بین المللی نایل شود. انتخاب تبریز به عنوان « پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 » و « پایتخت نگارگری جهان اسلام» گواه موقعیت برجسته تبریز در عرصه های جهانی فرهنگی و هنری است. پس در ادامه با ما در مجله همگردی همراه باشید برای بازدید از مناطق دیدنی شهر تبریز... 
رویداد ملی « تبریز 2018» به عنوان نقطه عطفی در نقش بین المللی مطرح بوده و نام این شهر را در محافل گردشگری، طنین انداز کرده است. در این موعد ارزشمند، مشتاقانه چشم انتظارتان هستیم و دستان گرم تان را می فشاریم.

مجموعه بازار تاریخی تبریز

تبریز از روزگاران کهن محل تبادلات فرهنگی بوده است و بازار تاریخی آن یکی از مهم ترین مراکز تجاری واقع بر جاده ابریشم است. مجموعه بازار تاریخی تبریز، مشتمل بر تعداد زیادی از سازه های به هم پیوسته و سرپوشیده آجری، بناها و فضاهای محصور با کارکردهای متنوع می باشد. تبریز و بازار آن در قرن سیزدهم و همزمان با پایتخی تبریز در عهد صفویه بسیار معروف و پررونق بود. با اینکه تبریز عنوان پایتختی خود را در قرن 16 از دست داد، اما تا انتهای قرن 18 و هم زمان با بسط قدرت عثمانی، باز به عنوان قطب تجاری باقی ماند. بازار تبریز یکی از کامل ترین مثال ها برای سیستم های سنتی تجاری و فرهنگی ایران قلمداد می شود. هم چنین این بازار یکی از مهم ترین جاهای دیدنی تبریز قلمداد می شود.
بازار تبریز با وسعتی بالغ یک کیلومتر مربع و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، بزرگ ترین بازارسرپوشیده جهان بوده و در سال 2010 میلادی به عنوان یازدهمین اثر جهانی ایران در حافظه جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است که این بازار از مناطق دیدنی شهر تبریز محسوب می شود. این اثر در دوره سلجوقی که دارای 5500 باب حجره و مغازه، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته، 11 باب دالان، 9 باب مدرسه دینی، 5 باب حمام و 40 گونه شغل است، بزرگ ترین مرکز داد و ستد جاده ابریشم در مشرق زمین بوده است.  

مسجد کبود

مسجد کبود، فیروزه جهان اسلام، از شاهکارهای هنر و معماری دوران پس از اسلام با شیوه معماری آذری است که به دستور "جهان شاه"، حاکم سلسله قراقویونلوها که تبریز را به عنوان پایتخت برگزیده بودند، به سال 870 هجری قمری بنا شده است. این مسجد که یکی از جاهای دیدنی تبریز با کاشی های معرق فیروزه ای و لاجوردی، انواع خطوط عالی مانند ثلث، نستعلیق، نسخ و طرح های بدیع هندسی و اسلیمی بسیار مورد توجه بوده است. این بنا در سال 1352 با نظارت سازمان ملی حفظ بناهای باستانی مرمت و باز سازی شد.

روستای کندوان، معماری سنگی عجیب در ایران

روستای باستانی شگفت آور کندوان که یکی از مناطق دیدنی شهر تبریز محسوب می شود، در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است.  این روستای توریستی یکی از جاذبه های منحصر به فرد طبیعی در شمال غرب ایران و در 48 کیلومتری تبریز و در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده است. با قدمتی بالغ بر 700 سال ، این روستا دارای 670 سکنه بوده و خالق زیبایی های بدیع برای مسافران است. ویژگی منحصر به فرد کندوان این است که تنها روستای صخره ای جهان است که هنوز مردم در آن ساکنند و زندگی در آن جریان دارد. روستایی که قدمت آن به 4000 هزار سال قبل از میلاد می رسد و بنای خانه های آن از نوع معماری صخره ای است. گفته می شود که این صخره ها چندین صد سال پیش توسط بقایای گدازه های حاصل از فوران آتشفشان کوه سهند ایجاد شده این روستا که تنها مصالح ساختمانی آن کرانه (سنگ) است و به اعتقاد باستان شناس مشهور انگلیسی "دیوید رول" به عنوان یکی از اسناد یکجا نشینی بشر غارنشین و نمونه زندگی اجتماعی ادوار قدیم و از ابتدایی ترین نوع زندگی بشر و هم زیستی او با طبیعت به شمار می رود. معماری جالب این روستا ماورای قوانین معمول بوده و به یاری شیب ها و مسیرهای غیر قابل باور خود تمامی بازدیدکنندگان را به تحیر وا می دارد و در حقیقت آن چه به کندوان هویت باستانی و تاریخی داده است، وجود 117 خانواده و منزل مسکونی درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره هاست، که آن را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی تبریز کرده است. اخیرا، در این محل هتلی با الهام از شکل و طرح صخره ای روستا به نام " هتل صخره ای" ساخته شده است که دارای فضای داخلی بسیار زیبا و فضاهای نشیمن بسیار راحت می باشد.

ائل گلی

تفرجگاه بزرگ ائل گلی یا شاه گلی، اصلی ترین جاذبه گردشگری و تفریحی و از مناطق دیدنی شهر تبریز به شمار می رود که با داشتن فضای سبز مناسب، به همراه دریاچه وسیع ( 55000 متر مربع ) و عمارت زیبای کلاه فرنگی هشت ضلعی که میان دریاچه قرار دارد در کنار فضاسازی مناسب آن، بهترین اوقات را برای استفاده کنندگان از آن فراهم می آورد که یکی از جاهای دیدنی تبریز است که در اردیبهشت ماه هر سال غوغای رنگ لاله ها و در زمستان چهره زیبا، سفید پوش و یخ زده آن منظره ای بی بدیل را پدید می آورد.

مقبرة الشعرا

این یادمان با معماری ایرانی به عنوان یکی از نمادهای شهر تبریز و ایران بر فراز منزلگاه ابدی شعرای نامی ایران و جهان هم چون اسدی طوسی، قطران تبریزی، خاقانی شروانی، ظهیر الدین فاریابی، همام تبریزی و سرآمد همه آن ها، استاد سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، سایه گسترده و آفتاب گیر مدفن عرفا و ادباب نامی سرزمین آفتاب و شهر تبریز فیروزه جهان اسلام شده است که جزء مناطق دیدنی شهر تبریز محسوب می شود. 

عمارت شهرداری

کاخ موزه شهرداری تبریز یکی از ابنیه تاریخی، زیبا و مستحکم شهر تبریز و از مناطق دیدنی شهر تبریز است که در مرکزی ترین نقطه و در میدان شهرداری (ساعت)، تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و ارتش واقع است و به سبک معماری آلمانی، به شکل یک عقاب در حال پرواز بال های خود را در مرکز شهر گسترده است. این عمارت در فاصله سال های 1314 تا 1320 هجری شمسی در محل گورستان متروکه کوی نوبر و در سه طبقه ساخته شده است. بنای زیبای عمارت، دارای برج ساعت چهار صفحه ای به ارتفاع 4/30 متر است که از زمان ساخت بی وقفه آوای گوش نواز آن، گذشت زمان را به مردم شهر یادآوری کرده است. این عمارت یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز قلمداد می شود.

ارک علیشاه

بنای با شکوه ارک علیشاه تبریز که از مناطق دیدنی شهر تبریز است، در قرن هشتم هجری توسط تاج الدین علیشاه وزیر الجایتو ساخته شده است. قسمت جنوبی آن دارای طاقی بزرگ بوده که فرو ریخته است. عرض این بنا سی متر و ارتفاع آن بیست و شش متر است. عرض دیوار ها ده متر و داخل آن ها مرکب از دو دیوار عریض است که توسط طاق هایی به هم اتصال یافته است.

کلیسای سهرقه

این کلیسا  که یکی از جاهای دیدنی تبریز است، توسط معماران روس و فرانسوی و استادکاران آذربایجانی ساخته شده است و مقدمت آن را به سال 1840 میلادی رقم زده اند که در شمار یکی از نفایس معماری آذربایجانی به شمار می آید. روستای سهرل یا سهرقه، بعد از فرودگاه تبریز – مرند و در سی و پنج کیلومتری تبریز و در امتداد مسیر دسترسی به روستای زبرلو واقع شده است.

موزه عصر آهن

در لایه نگاری حفاری های منطقه باستانی در اطراف مسجد کبود، وجود سیزده دوره تاریخی از جمله اعصار آهن یک تا سه و استقرار تمدن دوران هخامنشی تا ظهور اسلام و بعد از آن به خوبی مشاهده می شود. وجود چنین آثار و گورستانی در این قسمت از شهر، قدمت شهرنشینی و تمدن را در شهرستان تبریز حداقل به سه هزار و پانصد سال پیش برد.

ربع رشیدی

شهرکی دانشگاهی که روزگاری به صورت آباد، مرکز علم و صنعت منطقه و جهان در زمان خود و بزرگ ترین بنیاد خیریه ای بود که تاریخ ایران به خود دیده است که توسط خواجه رشید الدین فضل الله همدانی پس از زلزله 671 قمری در شهرستان تبریز ساخته شده بود و مرکز پژوهش و تبادل علم و هنر بود، کتاب خانه بزرگی داشت که حاوی مهم ترین کتاب های عصر خود بوده، بیش از 60 هزار کتاب نفیس داشت و دانشمندانی از سراسر جهان برای تدریس علوم مختلف از جمله پزشکی توسط رشیدالدین دعوت شده بودند. خواجه همه این تشکیلات را از طریق عایدات موقوفات اداره می نمود که پس از قتلش در سال 718 قمری ویران شد.

شمس تبریزی

 شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی ملقب به شمس تبریزی عارف صاحب نام قرن هفتم هجری در تبریز متولد شد. او به خاطر شخصیت بی نظیر و متمایزش، شهرت خود را از مردم پنهان داشت و روزگار خود را به سیر و سیاحت و جهان گردی می گذرانید و از قبول خلق می گریخت و می گفت "خدا خود مرا تنها آفرید، در این جهان من غریبم و غریب را کاروان سرا لایق است". در تاریخ شش دسامبر 1244 میلادی وقتی به قونیه رسید با مولانا جلال الدین محمد رومی ملاقات کرد و با شخصیت نفوذ پذیر و نفس گرمی که داشت مولانای بزرگ را تحت تاثیر افکار جهان شمول خود قرار دارد و اورا دگرگون ساخت. مولانا به جهت ارادت انکار ناپذیر خود به وی، دیوان شمس را به نام این عارف بزرگ اسلامی به نظم کشید. مقالات شمس تبریزی مجموعه ای از سخنان و حکایات نغز است که از شمس تبریز به یادگار مانده است.

موسیقی آذربایجان

یکی از مهم ترین میراث هنری آذربایجان، اشعار و موسیقی فولکلوریک و ویژه عاشیقی است، گنجینه ای گران بها که دامنه آن، در تاریخ این سرزمین گسترده است. عاشیق های آذربایجان را باید در میان آن دسته از هنرمندانی جای داد که سازشان نوای عشق و شیفتگی و کلامشان بیان معنویت و دلداگی است. عاشیق ها به معنایی کامل ترین هنرمندان آذربایجان هستند زیرا که آن ها هم صاحبان سخن هستند، شعر می سرایند، هم خالق موسیقی اند و کلام موزون و ریتم و آهنگ میسازند و ابداع گر و حماسه ساز و وجدآفرین و همین طور هم مجری شعر و آهنگ خود هستند.

شهر غذاهای خوش مزه

خاطره خوش غذاهای سنتی در کنار کیفیت خوب و طعم بسیار خوشمزه آن را با خوردن کوفته تبریزی، دلمه برگ مو، قارنی یاریخ، آبگوشت و انواع مختلف کباب در تبریز تجربه کنید.

سوغاتی شهرستان تبریز

یکی از سوغاتی های معروف تبریز قرابیه است.
سفال فیروزه ای تبریز: معدن خاک سفید زنوز بهانه ای بوده تا هنرمندان تبریز بتوانند ظروف سفالی با لعاب بسیار خوش رنگ آبی فیروزه ای و با کیفیت بالا و بدون ترک تولید کنند. اجرای نقوش ایرانی و بسیار زیبا به روش برجسته، حکاکی، مشبک و نقاشی از دیگر ویژگی های این هنر می باشد.
تبریز، شهر جهانی فرش دست باف، شهرستان تبریز در میان شهرهایی که به بافت فرش مشغول هستند از نظر طراحی و بافت فرش و زنده بودن این هنر در آن، و وجود قیمت دیرینه هنر صنعت فرش، متمایز است. بر همین اساس کمیته جهانی صنایع دستی، عنوان شهر جهانی فرش دستباف را در سال 2015 میلادی به تبریز اعطا کرده است.

جاذبه های تاریخی و جاهای دیدنی تبریز

-  بازار تاریخی تبریز
- ارگ علیشاه
- مسجد کبود
- مقبرة الشعرا
- عمارت شهرداری
- کاخ استانداری
- برج یانقین
- پل قاری
- پل سنگی
- دانشکده معماری

موزه های شهرستان تبریز

- موزه آذربایجان
- موزه عصر آهن
- موزه قاجار
- موزه قرآن و کتابت
- موزه مشروطه
- موزه ادبی استاد شهریار
- موزه شهر و شهرداری
- موزه سنجش
- موزه سفال
- موزه علی مسیو
- موزه محرم
- موزه مشاغل
- موزه کاریکاتور
- موزه استاد بهتونی

خانه های تاریخی شهرستان تبریز

- خانه پروین اعتصامی
- خانه حیدرزاده
- خانه ثقة الاسلام
- خانه گنجه ای زاده
- خانه بهنام
- خانه قدکی
- خانه نیکدل
- خانه کلکته چی

مساجد تاریخی شهرستان تبریز

- مسجد 63 ستون
- مسجد جامع
- مسجد صاحب الامر
- مسجد استاد شاگرد
- مسجد حسن پادشاه
- مسجد مقبره
- مسجد دال و ذال

مراکز خرید شهرستان تبریز

- تیمچه مظفریه
- بازار تربیت
- بازار کفاشان
- بازار شیشه گر خانه
- بازار مشروطه
- پاساژ ارک
- پاساژ سهند (کامپیوتر)
- پاساژ والمان 

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۸۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه داشته و دارد.

وی افزود: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می‌شود. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و و از سال‌ها قبل پرداخت به دلیل ماهیت غیردولتی، پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی انجام می‌شود.

او ادامه داد: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند. 

گفتنی است که  روز گذشته مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری این وزارتخانه با نهادهای غیر دولتی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • پایان دوران سلطنت هتل‌ها
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد ۳.۵ میلیون نفر گردشگر نوروزی
  • اعلام آمار بازدید از نمایشگاه نوروزی موزه هنرهای معاصر تهران
  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشورهای عضو شانگهای برقرار شود
  • ارائه خدمت ۱۳۷ قایق به بیش از ۱۵ هزار گردشگر نوروزی بوشهر
  • ۶۷۵ هزار گردشگر نوروزی از خدمات دریایی استان بوشهر استفاده کردند
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری