Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-25@15:14:57 GMT

منظور از چاقی چیست و چرا چاق می‌شویم؟

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۹۱۷۸

در تمام دنیا چاقی روبه افزایش است. در کشور‌های غربی حدود ۷۰ درصد جمعیت بالغان، چاقی یا اضافه وزن دارند. در کشور‌های در حال توسعه این روند روبه رشد است. درکشورماحدود ۶۵ درصد اضافه وزن یاچاقی دارند، ولی درکشورما اضافه وزن بیشتراز چاقی شیوع دارد.به گزارش بلاغ، چاقی حتی کودکان راهم درگیر می‌کند و آن‌ها اضافه وزن را به دوران بزرگسالی هم می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به طور معمول بی‌ام‌آی یا شاخص توده بدنی از تقسیم وزن برحسب کیلوگرم بر مجذور قد برحسب متربه دست می‌آید. اگرحاصل این تقسیم بین ۵/۱۸ تا ۲۵ باشد وزن فرد مناسب است. اگربین ۲۵ تا ۳۰ باشد اضافه وزن محسوب می‌شود.

اگر این عدد ۳۰ تا ۳۵ باشد چاقی درجه یک و اگر این عدد بین ۳۵ تا ۴۰ باشد، چاقی متوسط یا درجه دو و بالا‌ی ۴۰ چاقی شدید یا چاقی مرضی است. اگر چاقی ساده باشد به این معنی است که هیچ بیماری ایجادکننده آن‌ها نیست. بعضی بیماری‌ها باعث افزایش اشتها می‌شوند، مثل وجود تومور در هیپوتالاموس که باعث افزایش اشتها می‌شود.

تومور در این ناحیه بسیار نادر است. از هر ده هزار مورد چاقی یک مورد آن به این علت است. افزایش عملکرد غده فوق کلیه باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود. کم‌کاری تیروئید اگر شدید باشد درجاتی از چاقی ایجاد می‌کند که افزایش وزن حداکثر سه تا پنج کیلوگرم است. کم‌کاری تیروئید آب میان بافتی یا آب زیرپوستی را زیاد می‌کند و چربی را زیاد نمی‌کند و با درمان خوب می‌شود. وراثت ۶۰ تا ۷۰ درصد باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود. اگر یک والد چاق باشد ۱۰ تا ۲۰ درصد باعث چاقی می‌شود. والدین چاق، بچه‌های چاق دارند. به دو دلیل یکی وراثت و دیگری رفتار که تاثیرگذار است. اگر چاقی مرضی نیست، بیش از ۹۵ درصد ساده است که عوامل ژنتیک زمینه‌ساز آن است.

پیشگیری از چه زمانی شروع شود؟

اهمیت پیشگیری به این علت است که وقتی کسی چاق می‌شود خیلی وزن کم کردن برای او دشوار است و سخت‌تر از آن حفظ وزن است. در حال حاضر، هم تحرک کمتر شده و هم غذا در دسترس ما بیشتر شده است. البته پیشگیری هرچه زودتر باشد اثر بیشتری دارد. بهترین سن، قبل از شش سالگی است. حتی رژیم غذایی مادر هنگام بارداری روی ذائقه کودک تاثیرگذار است. اگر مادر غذای پرادویه بخورد بر ذائقه کودک تاثیر می‌گذارد. بهترین شیر، شیرمادر است. بچه‌هایی که از شیرخشک تغذیه می‌شوند، اضافه وزن هم در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود. بچه‌های چاق از غذای کمکی زود هنگام استفاده کرده‌اند.

کسی که زیاد گوشت می‌خورد چرا مبتلا به استخوان درد می‌شود؟

استخوان درد غیراختصاصی است. این افراد باید رژیم غذایی سالم داشته باشند. میوه و سبزی مصرف کنند و، چون گوشت قرمز چربی مخفی دارد، کمتر استفاده کنند. لبنیات کم چرب بخورند. افراد نباید بیش از سه یا چهار بار در هفته گوشت قرمز بخورند. سعی کنید ماده‌ای که شما را ناراحت می‌کند، کمتر بخورید.

آیا استفاده از کرم و پماد برای رفع چربی شکم مفید است؟

در این زمینه تبلیغات زیاد است ما حدود ۳۰ میلیون نفر افراد چاق در کشورمان داریم و این می‌تواند سود کلانی برای افراد سودجو پدید آورد. اگر افراد تحرک داشته باشند، ورزش کنند، شیوه زندگی سالم داشته باشند به سلامت روانی اهمیت دهند احساس خوب بودن به فرد دست می‌دهد. اگر چاقی فقط شکم است، روش‌های موضعی مثل لیپوساکشن می‌تواند کمک کند.

روش‌های جراحی امروزه خطر اندکی دارد که قابل اغماض است. افرادی که سندرم تخمدان پلی کیستیک و اشتهای زیادی دارند و چاق هستند اساس درمان آن‌ها کم کردن وزن است. مصرف داروها، روش‌های فرعی درمان است. تغییر شیوه زندگی برای این‌ها مشکل است. تغییر عادات غذایی، تغییر عادات فعالیتی برای آن‌ها
مشکل است.

آیا کلینیک‌های درمان چاقی داریم؟

بله در مراکز دانشگاهی تیم جراحی چاقی و سایر تخصص‌های مرتبط با آن وجود دارد.
۵ تا ۱۰ درصد موارد چاقی متوسط و شدید برای جراحی کاندیدا می‌شوند و ۹۰ درصد بقیه باید به شیوه زندگی درست عمل کنند. کد مطلب: 351101  

آیا این اقتصاد، مقاومتی است؟!/ مسئولان به‌جای وعده عمل کنند

کلان‌نگری؛ حقله مفقوده توسعه در مازندران

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تیغه دولبه برای کودکان/ نظارت دقیق به‌جای ممانعت مطلق

به لیلا بگو هوووو بکشه

اقتدار ایران رویاهای دشمنان را به کابوس تبدیل کرد/ گردان مسلم خط‌شکن سخت‌ترین محورهای عملیاتی بود

روسای قوا درگذشت پدر شهیدان عبوری را تسلیت گفتند

    ۸ راهکار برای غلبه بر خستگی مزمن منظور از چاقی چیست و چرا چاق می‌شویم؟ خوراکی‌های مفید برای مبتلایان به «سندرم روده تحریک پذیر» از کجا بفهمیم کمبود کلسیم داریم؟ سلامت مردان در خطر است سوءاستفاده از هوش مصنوعی برای حملات سایبری مذاکره آموزش‎وپرورش و مجلس درباره تغییر آغاز سال تحصیلی ظرفیت کنکور دکتری اعلام شد چرا لثه خونریزی می‌کند؟ ۵ اشتباه رایج در رژیم غذایی چگونه دلواپسی‌ها را از همسرتان بگیرید؟ این بیماری شایع عامل ناباروری دختران جوان است! موهایتان را با این ۵ دمنوش گیاهی تقویت کنید! با تغذیه صحیح از آنفولانزا پیشگیری کنید ۱۰ راهکار طبیعی سفید کردن دندان‌ها ۶ عادت صبحگاهی که چاقتان می‌کند ۷ باور اشتباه در مورد رژیم کاهش وزن شامپوی ستاره‌های سینما درمان فوری سردرد با سرکه سیب اندر احوالات مشکلات آبسه دندان  

جزئیات حوادث خیابان پاسداران از زبان سخنگوی ناجا

شهادت سه مأمور پلیس در منطقه پاسداران تهران

4 غایب قطعی الهلال برای بازی با استقلال

دانش آموز تهرانی معلم خود را مجروح کرد

اعزام تکاوران تیپ ۶۵ به جست‌و جوی هواپیمای مفقودی

عوامل اختلال در پرواز کرمان–تهران دستگیر شدند

تایید تیراندازی در تجمع دراویش در تهران

ادامه عملیات کوهنوردان حرفه‌ای در محل سقوط هواپیما

کشف لوازم آرایشی فاسد قبل از توزیع در اشتهارد

۲۰ خاصیت بی نظیر گوشت اردک

      صفحه نخست شهرستان‌ها سیاسی فرهنگ اقتصادی مذهبی اجتماعی ورزشی آرشیو تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.   توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۴۹۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمسایی: بازی با ازبکستان جذابیت‌های خاصی خواهد داشت

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران گفت: بازی فردا، بازی جذابی است و ما با تمام قدرت برای بهترین نمایش در زمین حاضر می‌شویم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، وحید شمسایی در نشست پیش از بازی تیم ملی فوتسال ایران مقابل ازبکستان در نیمه نهایی گفت: بازی فردا برای ما جذابیت خاص خودش را دارد، ازبکستان از نظر تاکتیکی و فیزیکی تیم خوبی است، اما من و بازیکنانم با آمادگی کامل منتظر بازی فردا هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه همه بازیکنان را بدون مشکل در اختیار داریم. البته ما و ازبکستان در این تورنمنت یک تفاوت کلیدی با هم داشتیم. ازبکستان به دلیل میزبانیِ جام جهانی از قبل صعودش مسجل شده بود و بدون استرس مسابقاتش را پی گرفت، اما فشار صعود روی بازیکنان ما و سایر تیم‌ها بود که خوشحالم بازیکنان ما دیروز با شایستگی به جام جهانی صعود کردند.

شمسایی در پاسخ به پرسشی در خصوص عملکرد بازیکنان ایران تا این مرحله گفت: بازی به بازی مسلط‌تر عمل کردند، آن‌ها می‌دانند کجا هستند و چه مسئولیتی دارند و نمی‌خواهند چنین موقعیتی را از دست بدهند.

او در پایان خاطرنشان کرد: بازی فردا، بازی جذابی است و ما با تمام قدرت برای بهترین نمایش در زمین حاضر می‌شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شمسایی: بازی با ازبکستان جذابیت‌های خاصی خواهد داشت
  • بدون حواله هم قهرمان می‌شویم!
  • مظلومی: دیگر در آسیا حذف نمی‌شویم +فیلم
  • خولین آلوارز: سیتی این فصل هم دبل می‌کند
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • یوسفی: می‌خواهیم قهرمان جام حذفی شویم
  • چگونه طلبه شویم؟
  • فیلم/ نظر اوسمار درباره جمله نمی‌گذارند ما قهرمان شویم!
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است