Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت با توسعه مدلی نوین و الگو مابانه، نه تنها باعث پیشرفت تعاملات سازنده بین دانشجویان شده بلکه شاخص های کمی و کیفی تولید علم را در دانشکده صنایع این دانشگاه به طرز چشمگیری افزایش داده است.

یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت با توسعه مدلی نوین و الگو مابانه، نه تنها باعث پیشرفت تعاملات سازنده بین دانشجویان شده بلکه شاخص های کمی و کیفی تولید علم را در دانشکده صنایع این دانشگاه به طرز چشمگیری افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، امروز شاخص‌های اساسی علم در هر رشته و گرایش، مبنای قضاوت در خصوص تولیدات علمی افراد، مؤسسات و کشورهاست. شاخص کمی تولید علم، تعداد مقاله علمی و پژوهشی منتشر شده در نشریات علمی نمایه شده در پایگاه‌های نمایه‌سازی معتبر دنیاست. شاخص کیفی نیز تعداد ارجاعات و استنادهای داده شده به اسناد علمی افراد، مؤسسات و کشورها به شمار می رود.

از سوی دیگر یکی از الزامات مهم در توسعه و پیشرفت هر کشوری انجام پژوهش‌های مولد است. در ارتباط با اینکه چه پژوهشی می‌تواند مولد باشد و این نوع پژوهش در چه بستری می‌تواند محقق شود، نظرات مختلفی وجود دارد. اما در مورد اهمیت این نوع پژوهش برای ارتقا و بالندگی صنایع مختلف یک کشور در حال توسعه تردیدی وجود ندارد.

در اسناد بالادستی کشورهای پیشرفته همواره توجه خاصی به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پشتیبانی از پژوهش وجود دارد و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را متولی اصلی آن در نظر می‌گیرند. در کنار زیرساخت های دانشگاهی، اساتید دانشگاه‌ها نیز از جمله عناصر کلیدی در روند پژوهش و تحقیق در مراکز علمی به شمار می‌روند که رویکرد آنان تأثیر قابل توجهی بر دستاوردهای این حوزه دارد.

در کشور ما علیرغم وجود استعداد و توانمندی های فراوان در دانشگاه ها، خروجی دستاوردهای پژوهشی که در نهایت تعیین کننده رتبه بین المللی هر دانشگاه به شمار می رود چندان چنگی به دل نمی زند. آمار برگرفته از سایت های معتبر کیو اس و تایمز نشان می دهد که بهترین دانشگاه های کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه پلی تکنیک از برترین دانشگاه های بسیاری از کشورهای دنیا عقب تر هستند.

افرادی که مقطع کارشناسی ارشد را گذرانده‌اند به‌خوبی می دانند که نیمی از این دوره کوتاه‌مدت عملاً صرف گذراندن تعداد کمی واحد درسی شده و به‌طورمعمول کار تحقیق از سال دوم آغاز می‌گردد. با توجه به یافتن فراغ بال در سال اول این دوره، بسیاری از دانشجویان وارد بازار کار شده و رسالت خود را که کسب دانش و بینش است فراموش می‌کنند. در سال دوم هم با توجه زیاد شدن مشغله کاری و دور شدن از فضای دانشگاه، انجام پایان‌نامه به معضلی تبدیل می‌شود که هدفی برای انجام آن جز دریافت مدرک نمی‌ماند.

«انرژی امروز» به منظور تعامل بیشتر با حوزه دانشگاه و ارتقای ارزش این حوزه در صنعت کشور با ورود به متن  انجمن ها، تشکلات و گروه های دانشجویی و علمی سعی بر انتشار بیشتر دستاوردها و معضلات این قشر فرهیخته از جامعه دارد.

از همین سو اخیرا مطلع شدیم که یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت با توسعه مدلی نوین، شاخص های کمی و کیفی تولید علم را در دانشکده صنایع این دانشگاه به طرز چشمگیری افزایش داده است.

  آقای دکتر سید مهدی حسینی مطلق به‌منظور بهبود فرآیند پژوهش و تحقیق در دوره تحصیلات تکمیلی، گروهی تحت عنوان گروه هم‌افزایی راه‌اندازی کرده‌اند. این گروه در سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز نموده و اعضای آن متشکل از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

 این گروه با هدف رشد و توانمندسازی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی بنا نهاده شده است. انتقال تجربیات و تمرین کار تیمی از جمله مفاهیم کلیدی در این گروه به شمار می‌رود. در این گروه، دانشجویان در بدو ورود ابتدا به تمرین هنر شاگردی کردن نزد سایر دانشجویان پرداخته و پس از مدتی، به تمرین هنر معلمی می‌پردازند. ابتدا از سایرین می‌آموزند و پس از مدتی آموزش سایرین را تمرین می‌کنند. ابتدا از فرصت‌های ایجاد شده در گروه استفاده می‌کنند و پس از مدتی به فرصت سازی برای گروه می‌پردازند.

یکی از موضوعات بسیار حائز اهمیت در این گروه، ایجاد هدف برای دانشجویان و باور به توانمندی‌ها است. دانشجویان با دیدن سایر اعضای گروه، با فرصت‌های بالقوه و ارزش‌آفرینی‌هایی که می‌توانند در آینده داشته باشند آشنا شده و این امر، عطش فعالیت و حرکت در جهت اهداف را در آنان چندین برابر می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، دانشجویان به‌روشنی می‌بینند که می‌توانند چه دستاوردهای با ارزشی در دوره تحصیل کسب نمایند و چگونه می‌توانند به ایجاد فرصت برای آینده خود بپردازند.

مدیریت، هماهنگی و برگزاری جلسات هم‌افزایی بر عهده خود دانشجویان می‌باشد. علاوه بر این،  فضای پژوهش و تحقیق در گروه هم‌افزایی از فضای عمل و صنعت فاصله بسیار کمی دارد. برخی دانشجویان در راستای زمینه تحقیقاتی خود هماهنگی های لازم جهت بازدیدهای دوره‌ای از سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط را انجام می دهند.

در همه این فعالیت‌ها و فرصت‌های ایجاد شده دانشجویان یاد می‌گیرند چگونه در مقابل جمع صحبت کنند، چگونه با سایرین تعامل کنند، چگونه از فرصت‌ها استفاده کنند، چگونه روابط خود را با همکاران تنظیم کنند، چگونه گزارش بدهند، چگونه گزارش بگیرند، چگونه شاگردی کنند، چگونه مدیریت کنند، چگونه توانمندی‌های خود را پرورش دهند، چگونه تصمیم گیرند، چگونه فکر کنند، چگونه بازخورد بگیرند، چگونه بر اساس بازخوردها عمل کنند، چگونه برای رسیدن به اهداف تلاش کنند و هزاران هزار چگونه دیگری که در ادامه مسیر زندگی خواه‌ناخواه با آن روبرو می‌شوند.

نکته جالب توجه دیگر ارتباط دانشجویان با این گروه پس از فارغ‌التحصیلی است. برخی از دانشجویان این گروه پس از فارغ‌التحصیلی وارد مقاطع تحصیلی بالاتر (در داخل و یا خارج از کشور) شده و برخی دیگر وارد بازار کار شده‌اند. در هر صورت، ارتباط مؤثر دانشجویان فارغ‌التحصیل و تبادلات علمی آن‌ها همچنان با گروه حفظ می‌شود.

نحوه شکل گیری و ساختار گروه هم افزایی

دکتر حسینی مطلق درباره نحوه شکل گیری این گروه به خبرنگار «انرژی امروز» گفت: به خاطر دارم در روزهایی که خودم دانشجو بودم، سختی های بسیار زیادی برای یافتن موضوعی نه چندان پیچیده در بین مقالات کشیدم. سختی هایی که شاید با اختصاص زمان کوتاهی از یک فرد آگاه و یا یک دانشجوی سال بالاتر به راحتی قابل رفع بود. از همین رو وقتی به عنوان هیئت علمی وارد دانشگاه شدم تلاش کردم مدلی پیاده سازی کنم که دانشجویان دیگر با چنین مشکلاتی رو در رو نشوند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در کشور ما مقاله به خودی خود ارزش است و در خیابان های انقلاب خرید و فروش می شود. برخی از افراد ممکن است تصور کنند که مدل ایجاد شده، کارخانه ای برای تولید مقاله باشد ولی هدف اصلی از ایجاد این گروه، استفاده از فاکتور مقاله به عنوان ابزاری برای توانمندسازی دانشجویان در مهارت های ارتباطی، کسب اعتماد به نفس، فکر کردن و بسیاری از مهارت های تخصصی دیگر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت درباره ساختار این گروه اظهار کرد: جلسات هم افزایی از آغاز تا به امروز تغییرات زیادی داشته است. به خاطر دارم در روزهای ابتدایی دانشجویان تنها برای جست و جو و ترجمه مقاله و تقویت زبان انگلیسی، با استرس زیادی در جلسات شرکت می کردند، اما به تدریج با کسب تجربه، دریافت و تحلیل بازخورد و پیاده سازی مدل های مختلف تعاملی در این جلسات، امروز دیگر من در جلسات شرکت نمی کنم و دانشجویان به صورت داوطلبانه با اختصاص بیش از ۵ ساعت به طور هفتگی در جلسات شرکت می کنند و موضوعاتی مانند تعریف و حل مسئله، مدلسازی، روش حل و نحوه ویرایش مقاله و ... را در سطوح مختلف از یکدیگر می آموزند.

دکتر حسینی مطلق درباره چگونگی ایجاد این انگیزه و اتحاد بین دانشجویان عنوان کرد: نکته اساسی در توسعه این مدل، نهادینه سازی اشتراک گذاری تجربه و دانش در اعضای گروه به یک ارزش بود. به عنوان مثال، یک دانشجوی کارشناسی ارشد تازه وارد با نگاه به دانشجویان سال بالاتر خود که در عرض یک سال موفق به انتشار ۵ مقاله ISI و بیش از ۳ مقاله ISC شده است، انگیزه لازم در جهت مشارکت فعالانه در این جلسات را پیدا می کند.

وی ادامه داد: دانشجویان موفق و با تجربه نیز به دلیل اینکه خود روزی در ابتدای این چرخه قرار داشتند و سود بسیاری از این جلسات دیدند، ناخودآگاه برای کمک و ارتقای تازه واردها ترغیب می شوند. از طرفی عطش کسب علم و موفقیت علمی بیشتر نه تنها در این افراد خاموش نمی شود بلکه با رسیدن به سطوح علمی بالا بیشتر شده و برای کسب مطالب جدید از سایرین تشنه تر می شوند.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: در کنار این فاکتورهای انگیزشی، فاکتورهای تشویقی نیز برای اشتراک گذاری علم و تجربه در این مدل به گونه ای طراحی شده است که هر فردی با تعداد ساعات بیشتر آموزش و اشتراک گذاری، اولویت بیشتری برای کسب تجربه و دانش سایرین در ساعات جلسه دارد.

تجربیات یکی از اعضای فعال گروه
دکتر نعمت الهی فارغ التحصیل دکتری دانشکده صنایع دانشگاه علم و صنعت یکی از افرادیست که از ابتدای دوره دکتری در راه اندازی این جلسات مشارکت فعال داشته است و امروز با ارسال و پذیرش ۱۲ مقاله داخلی و ۲۲ مقاله خارجی یکی از اعضای کلیدی این گروه به شمار می آید.
وی درباره دستاوردهای شخصی این جلسات به خبرنگار «انرژی امروز» گفت: کسب مهارت های ارتباطی و تعاملی به همراه تعدد مقالات علمی که حاصل شرکت در جلسات هم افزایی است، فرصت های دانشگاهی و صنعتی بسیار زیادی را برای من فراهم کرده است. همچنین، تقویت ارتباط با اساتید خارج از کشور و روزمه قوی بدست آمده در این دوره، اکنون زمینه های بسیاری برای ادامه تحصیل در دوره پسا دکتری در داخل و خارج از کشور برای من ایجاد کرده است. از طرفی این رزومه عالی و توانایی بالای آموزش، راه را برای کسب سهمیه هیئت علمی در داخل کشور نیز هموار کرده است.
دکتر نعمت اللهی در ادامه افزود: دستاوردهای مهارتی و علمی به دست آمده در طول این مدت بدون وجود گروه هم افزایی به راحتی میسر نبود.
دکتر نعمت الهی مهارت های مدیریتی و ارتباطی کسب شده و یادگیری کار تیمی در طول دوره دکتری را بسیار با ارزش تر از مهارت های علمی کسب شده مطرح کرد. وی در این باره افزود: سعی و تلاش منسجم و برنامه ریزی کارا از جمله مهارت های اصلی است که دانشجویان در گروه هم افزایی تمرین می کنند و پس از مدتی این ارزش ها در وجود آن ها نهادینه می شود.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۵۱۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی جهانشاهی صبح امروز سه شنبه در دیدار رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان و هیأت همراه، بیان کرد: دانشگاه‌ها رسالت بسیار مهمی بر عهده دارند، امروز مساله اصلی استان عقلانیت حکمرانی است باید دانشگاه در این زمینه مؤثر باشد.

وی افزود: دانشگاه‌ها همیشه چشمه جوشان عقلانیت بوده و باید رسالت واقعی خود را دنبال کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حوزه فرهنگی به عنوان سرباز این حوزه در حال فعالیت هستیم و خوشحال از اینکه دانشگاه در جنگ رسانه‌ای در حوزه فرهنگی ورود کرده، ما به دنبال استفاده از دانش تخصصی در این زمینه هستیم تا با کمک علم روز در این عرصه گام برداریم.

وی اظهار کرد: در سطوح مختلف اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در کنار دانشگاه بوده و خواهیم بود و برای پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی کمک کار خواهد بود.

جهانشاهی گفت: دانشگاه باید همچون گذشنه منشأ معنویت، آغاز جهان بینی، شناخت سیاست و فرهنگ و اجتماع باشد اینها باید برای دانشجویان تبیین شود تا در این زمینه گام بردارند.

وی تاکید کرد: یکی از شکاف‌های اختلاف در سیستان و بلوچستان، مسائل قومی مذهبی است، پیام نور، به عنوان دانشگاهی که بیشتر دانشجویان آن بومی هست باید در زمینه هم صدایی و پیشرفت استان ورود کند.

اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در اولویت امورات قرار دارند

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار بیان کرد: این دانشگاه مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۷ با شعار «آموزش برای همه، همه جا و همه» در راستای توسعه عدالت آموزشی بویژه سیستان و بلوچستان است که بیش از ۱۰ هزار دانشجو در ۱۰ مرکز و واحد آموزشی آن مشغول به تحصیل هستند.

ابوالفضل توسلی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در اولویت امورات قرار دارند، گفت: دانشگاه پیام نور به عنوان یک بازو در کشور و استان خواهد بود و این مهم را در عملکرد خود نشان می‌دهیم.

وی ادامه داد: این دانشگاه به علت سطح گستردگی این استان یکی از دانشگاه‌های مؤثر در بحث جذب اشتغال است و بیش از ۶۰ درصد محصلان این دانشگاه، در ادارات دولتی جذب شده‌اند.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ یک سری اهداف را برنامه‌ریزی و برای رسیدن به آنها تلاش کردیم، بنابراین در فرصت یک ساله زحمات زیادی کشیده شد تا پیام نور سیستان و بلوچستان را به عنوان یک دانشگاه مؤثر در سطح استان معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: نگاه توحیدی به مسائل و کار برای رضای خدا و تسهیل کار دانشجویان با تفکر انقلابی به صورت جهادی، مدیریت میدانی و مدیریت بدون مرز سه استراتژی در دستورکار است؛ یعنی خود را معطل اجرای دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌ها قرار نداده‌ایم و به صورت آتش به اختیار در چارچوب قوانین گام برمی‌داریم.

توسلی در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، برگزاری میزگردهایی با حضور اساتید و نخبگان و دانشجویان رأی اولی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات، اعزام دانشجویان به اردوهای راهیان نور، برپایی نمایشگاه به مناسبت دهه فجر، برگزاری جشن و جُنگ شادی به مناسبت اعیاد مذهبی و ملی، برپایی موکب‌های پذیرایی از زائران اربعین حسینی و برگزاری نخستین همایش ملی کارآفرینی و توسعه پایدار با تاکید بر نقش آب در زابل از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار توسط این دانشگاه است.

وی افزود: دانشگاه پیام نور مفتخر به داشتن ۱۵ شهید در حوادث تروریستی استان است که در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز گام‌های مؤثری برداشته است.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان گفت: در دهه دوم اردیبهشت ماه جاری یادواره شهدای شاخص دانشگاه پیام نور برگزار خواهد شد که نیاز به همکاری در این زمینه از سوی تبلیغات اسلامی داریم، همچنین در هفته جاری ساختمانی در مرکز دانشگاهی تهران به نام یکی از شهدای دانشگاه پیام نور استان نامگذاری می‌شود که این مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

کد خبر 6086199

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه زابل و فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان منعقد شد
  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی علوم پزشکی و کمیته تحقیقات دانشجویی
  • رویکردی نوین در آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی