امین رستم زاده، معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در نشست بررسی قانون مداری و قانون گرایی از منظر اسلام و قرآن که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد با بیان اینکه بستر حقوقی طی دهه های گذشته درجامعه ما مغفول مانده بود تصریح کرد، با بررسی و مطالعه متون و قوانین کشورهای دیگر پی به کارکرد حقوق در تمامی حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سرمایه گذاری می بریم


به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان، امین رستم زاده، معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در نشست بررسی قانون مداری و قانون گرایی از منظر اسلام و قرآن که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد با بیان اینکه بستر حقوقی طی دهه های گذشته درجامعه ما مغفول مانده بود تصریح کرد: با بررسی و مطالعه متون و قوانین کشورهای دیگر پی به کارکرد حقوق در تمامی حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سرمایه گذاری می بریم.


رستم زاده گفت: قانون گذاران از طریق تنقیح قوانینی که متناسب با نیازهای ان جامعه است مدیریت و راهبری توسعه جامعه را کنترل و اجرایی می کنند.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه حقوق تاثیر بی بدیلی در تمامی حوزه ها دارد اظهار کرد: هرچه قدر مردم جامعه فرهنگ قانون مداری را با المانهای مختلف در جامعه که توسط متولیان جامعه ارائه می شود نهادینه کنند، اثربخشی آن درتمامی حوزه های جامعه نمایان خواهد شد.
رستم زاده با اشاره به اهمیت آموزه های نهج البلاغه در مباحث فوق خاطرنشان کرد: تمام خطبه های نهج البلاغه غنی از آموزه های متعالی است اما نامه 53 یا همان نامه مالک اشتر در این زمینه در حوزه های مختلف حائز اهمیت بسیار زیادی می باشد که نیازمند به مطالعات بین رشته ای عمیق تری می باشد.
معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هدف از فرستادن انبیاء اجرای حق و عمل مطابق بر قوانین متعالی است گفت: در آیه 105 و 65 سوره نساء و 23 بقره و آیه 48 و 49 سوره نور و آیه 15 شوری و آیه 8 سوره مائده بر قانون مداری در قرآن تاکید شده است.
دکتر هاشم پور، مدیرگروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در ادامه این نشست با بیان اینکه دین و قانون در مبنای تعریف قانون مداری اشتراک دارند تصریح کدر: هدف نهایی اسلام و قانون سعادتمند کردن جامعه از طریق برقراری نظم و عدل است.
وی ضمن ارائه تعریفی از قانون اظهار کرد: قانون عبارتست از هنجارهایی که توسط قوه مقننه اجرایی می شود.
هاشم پور با بیان اینکه قانون به دودسته الهی و بشری تقسیم می شود گفت: قوانین الهی خود به دو دسته تکوینی و تشریعی تقسیم می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ارومیه با بیان اینکه قوانین تدوین شده توسط بشر در هیچ نظام حکومتی کامل نبوده و به سبب شراطی دستخوش تغییراتی شده است گفت: قوانین الهی در مقایسه، به مراتب کامل تر و جامع تراز قوانین بشری بوده و درحقیقیت قوانین بشری در سایه قوانین الهی تکمیل می شوند.
این استاد حقوق دانشگاه با اشاره به کارکردهای قانون در جامعه اظهار کرد: برقراری عدل و نظم یکی از کارکردهای قانون در جامعه بوده که در سیره نبوی و اسلام نیز به برقراری نظم و عدالت تاکید داشته اند.
هاشم پور با تاکید بر اینکه قوانین در جامعه باید ضمانت اجرایی داشته باشند تصریح کرد: وضع قوانین بدون داشتن ضمانت اجرایی قابل قبول و مجازاتهای متناسب و مطابق با میزان خسارت وارده در صورت عدم اجرای آن قوانین، عملاً نتایج نا امید کننده ای در بر خواهد داشت.
وی گفت: ضمانت اجرایی در قوانین الهی هم جنبه دنیوی و هم جنبه اخروی دارد اما در قوانین بشری، تنها جنبه دنیوی آن ملموس است.
وی با بیان اینکه ضمانت اجرایی قوانین بشری ناقص است افزود: حاکمان در اجرای قوانین گاهی مصلحت اندیشی کرده و ملاحظاتی را در اجرای قوانین لحاظ می کنند.
هاشم پور با مطرح کردن این سوال که برای قانون مدار شدن جامعه چه باید کرد گفت: هدف از بیان قوانین آشنایی صرف با ان نبوده بلکه هدف اصلی قانون مدار شدن مردم، جامعه است که برای این منظور از سنین کودکی آموزش های لازم شروع و الزامات در نهاد فرد از همان دوران خردسالی پایه گذاری شود.
مدیرگروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با بیان اینکه قانون مداری در اسلام ریشه درونی دارد اظهار کرد: ضمانت اجرایی قوانینی بشری جنبه مادی داشته و یکی ازدلایل عدم رعایت قانون در جامعه از سوی برخی افراد ، مادی گرایی آنها است و در صورتیکه این مردم را به سمت معنویات سوق دهیم قانون مداری در بین افراد جامعه نیز بیشتر می شود.
ادامه جلسه بصورت پرسش و پاسخ ادامه یافت.

منبع: ایکنا

خبر بعدی:

فرهنگ ايثار و شهادت،کشور را از بحران‌ها نجات داد

خبرگزاري آريا- فرهنگ ايثار و شهادت کشور را در بسياري از بحران‌ها و تنگنا‌ها نجات داده است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، دکتر اسحاق جهانگيري با تاکيد بر اينکه تجربه نشان داده که ، گفت: آنچه ما را در دوران دفاع مقدس سرفراز کرد و باعث شد تا در جنگي نابرابر پيروز شويم موضوع از خودگذشتگي و فرهنگ ايثار و شهادت بود.
معاون اول رييس جمهور در دومين جلسه شوراي عالي ترويج و توسعه فرهنگ ايثار و شهادت که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، گفت: در دوران دفاع مقدس با وجود مشکلات اقتصادي و مسائل متعدد، شهدا و ايثارگران با از خودگذشتگي و ايثار کاري بزرگ کردند، امروز نيز اگر مي خواهيم از مشکلات عبور کنيم بايد به فرهنگ ايثار و شهادت مردم اتکا داشته باشيم.
وي با اشاره به تاکيد رهبر معظم انقلاب بر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، گفت: اين يک واقعيت است که هر قدر مسئولان در جهت تعالي فرهنگ ايثار و شهادت خدمت کنند و ايثارگران را تکريم نمايند در پيشرفت کشور موفق تر خواهيم بود.
دکتر جهانگيري با اشاره به منابع محدود دولت براي اداره کشور افزود: دولت در برنامه ريزي ها و سياست گذاري هاي خود تلاش کرده است تا بتواند بيشترين خدمت را به خانواده هاي شهدا، آزادگان و جانبازان و ايثارگران کشور ارائه کند به طوري که ظرف 5 سال گذشته بودجه خدمات درماني به اين بخش از جامعه بيش از ده برابر شده است.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه اعضاي دولت با فرهنگ ايثار و شهادت غريبه نيستند و مشکلات خانواده هاي شهدا، جانبازان و ايثارگران را درک کرده اند، گفت: نبايد تصور شود که عده اي در محلي براي تصميم گيري نشسته اند که اين موضوع برايشان فاقد اهميت است.
وي افزود: فرهنگ ايثار و شهادت به ما کمک مي کند و نحوه رفتار ما با اين عزيزان مي تواند درس آموزي داشته باشد تا ببينند ما با ايثارگران خود چه رفتاري کرده ايم.
دکتر جهانگيري همچنين بر شناساندن ارزش هاي دفاع مقدس و فرهنگ ايثار و شهادت به نسل جديد تاکيد کرد و گفت: حضور مردم و نقش آنها در برگزاري همايش ها، کنگره ها و يادواره هاي مربوط به شهدا و ايثارگران چشمگير و قابل تقدير است و بايد ضمن آسيب شناسي و پرهيز از دولتي شدن برنامه ها در جهت تشويق و حمايت از آنها گام برداشت.
در اين جلسه که وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي، علوم، تحقيقات و فناوري، آموزش و پرورش و کشور و معاون رييس جمهور و رييس بنياد شهيد و نيز رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و رييس بنياد حفظ و نشر آثاردفاع مقدس حضور داشتند چند مصوبه به تصويب رسيد.
راهبردها و سياست هاي شوراي عالي ترويج و توسعه فرهنگ ايثار و شهادت، دستورالعمل ساماندهي، حمايت و تشويق تشکل هاي مردم نهاد در حوزه ترويج و توسعه فرهنگ ايثار و شهادت با محوريت دبيرخانه شوراي عالي از جمله مصوبات شوراي عالي ترويج و توسعه فرهنگ ايثار و شهادت بود.

ماجرای هاله نور احمدی‌نژاد چه بود؟ آیا محسن رضایی مالبرو وارد می‎کرد؟ سلطان قیر و شکر چه کسانی هستند؟ پرونده فساد 3 هزارمیلیاردی و بابک زنجانی چگونه افشا شد؟

تجمع مردم در اعتراض به خودروسازان+فیلم

اقدام تحسین برانگیز جوانان تبریزی پس از بی‌حرمتی به دو دختر در پارک ائل گلی +عکس

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۱۷۳۵۳۴۲۹ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • دومین نشست شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد
  • عوامل تاثیر گذار بر نشاط اجتماعی
  • معیار پلیس اسلامی؛ داشتن اخلاق و نظم است
  • بریا عبور از مشکلات باید به فرهنگ ایثار و شهادت مردم اتکا داشته باشیم
  • لایحه ای برای تضمین حقوق اساسی
  • تعداد کتاب‌خوان‌ها کم است/ لزوم ترویج فرهنگ مطالعه در بین جوانان
  • دومین نشست شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود
  • آیا مفهوم نظم در ایران و استرلیا تفاوت دارد؟
  • فرهنگ زیربنای رشد جامعه است
  • جهل به قانون رافع مسئوليت!
  • ترویج فرهنگ مطالعه، کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد
  • نقض قوانین حقوق بشری و داخلی آمریکا با بازداشت غیرقانونی خبرنگار پرس‌تی‌وی
  • سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مومنی با موضوع ولایت مداری حضرت فاطمه(س)
  • شهدا درس ولایت‌مداری را از حضرت زهرا‌(س) آموختند
  • مطهری: روحانیون نباید پست اجرایی بگیرند!
  • آیا می‌توان مدیر کم‌کار و بی‌اثر را مجازات کرد؟/ 14 برنامه دشمنان علیه ایران
  • فضیلت‌های حضرت زهرا(س) کامل ترویج نشده است
  • ترویج و تبلیغ فرهنگ و مفاهیم قرآنی هدف برگزاری جشنواره عترت و قرآن در سطح کشور است
  • ترویج فعالیت‌های قرآنی، فرهنگ ایثار و شهادت در برنامه سوم توسعه شهر تهران