Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-30@02:40:45 GMT

در «غوطه شرقی» دمشق چه می گذرد؟

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۵۶۵۱۶

سران غربی ـ عربی و در رأس آنها آمریکا درحالی با وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها در غوطه شرقی برای غیرنظامیان اشک تمساح می‌ریزند که خود کارنامه سیاهی در عرصه حقوق بشری دارند.به گزارش بلاغ، شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته به منظور بررسی پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای سوئد و کویت درباره «غوطه شرقی» دمشق تشکیل جلسه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پیش نویس ارائه شده از سوی سوئد و کویت هیچ سخنی از لزوم مقابله با گروه های تروریستی ـ تکفیری در غوطه شرقی به عمل نیامده است. لذا پیش نویس ارائه شده با اعتراض شدید مقامات روسی مواجه شد. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه صراحتا اعلام کرد که مسکو با طرحِ سوئد و کویت برای غوطه شرقی مخالف است و زیر بار آن نخواهد رفت.

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که این کشور اصلاحیه هایی را در پیش نویس ارائه شده توسط کویت و سوئد اعمال کرده که میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد توزیع خواهد شد. در همین ارتباط، مقامات کویتی به دفاع از طرح ارائه شده خود پرداخته اند. «شیخ صباح خالد الصباح، وزیر خارجه کویت در این خصوص گفته است: «طرح ما ساده و واضح است، ما خواهان توقف ۳۰ روزه درگیری در غوطه شرقی به منظور کمک رسانی و خدمات انسانی هستیم». این مقام کویتی همچنین در ادامه اظهارات خود تأکید کرده است: «جای تأسف است که شمار کشته ها در غوطه به ۱۲۰۰ غیر نظامی رسیده است».

طبیعی است که گروه های تروریستی ـ تکفیریِ مورد حمایت محور غربی ـ عربی تمام عزم خود را برای تسلط بر این منطقه راهبردی عزم کرده و با قربانی کردن غیرنظامیان در اندیشه تحقق اهداف شوم خود باشنداما سؤال اصلی اینجاست که «غوطه شرقی» دمشق چه می گذرد؟

غوطه شرقی دمشق، یک منطقه استراتژیک در حومه پایتخت سوریه است و ۴۰۰ هزار نفر در آن سکونت دارند. از آنجایی که غوطه شرقی در امتداد مرکز پایتخت سوریه واقع شده است، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. این منطقه همچنین در مجاورت فرودگاه بین المللی دمشق قرار گرفته است. از همین روی، طبیعی است که گروه های تروریستی ـ تکفیریِ مورد حمایت محور غربی ـ عربی تمام عزم خود را برای تسلط بر این منطقه راهبردی عزم کرده و با قربانی کردن غیرنظامیان در اندیشه تحقق اهداف شوم خود باشند.

درحال حاضر ارتش سوریه حدود دو سومِ مساحت غوطه شرقی دمشق را در اختیار دارد. یک سومِ مناطق تحت تصرف تکفیریها نیز هم اکنون در محاصره نیروهای سوری است. ارتش سوریه قصد دارد با نابودی تروریست های تکفیری در غوطه شرقی برای همیشه به سایه تهدید بر سَر دمشق، پایتخت این کشور پایان دهد؛ این همان مسئله ای است که تکفیریها و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها را به شدت نگران ساخته و فریادشان را به آسمان بُرده است. تسلط ارتش سوریه و نیروهای مقاومتِ همپیمان آن بر غوطه شرقی دمشق می تواند به تمامی امیدهای محور غربی ـ عربی برای به زیر کشیدن دولت قانونی سوریه پایان بخشد.

به همین دلیل است که فریاد سران محور غربی ـ عربی از عملیات بزرگ ارتش سوریه در غوطه شرقی دمشق به آسمان رفته است. سران کشورهای غربی و عربی که کارنامه سیاهی در زمینه مسائل حقوق بشری دارند، طی روزهای گذشته یکی پس از دیگری نگرانی خود از وضعیت انسانی در غوطه شرقی را ابراز داشته اند! به عنوان مثال، وزارت خارجه سعودی با صدور بیانیه ای از آنچه ادامه حملات نظام سوریه به غوطه شرقی دمشق خواند ابراز نگرانی کرد. در واقع نگرانی ریاض از تروریستها مورد حمایت خود در غوطه شرقی است.  وزارت خارجه عربستان مدعی شد: «نظام سوریه باید خشونت را متوقف کند و زمینه را برای ورود کمک های انسانی فراهم کند و روند حل سیاسی بحران سوریه با شکل جدی مورد توجه قرار گیرد».

وزارت خارجه امارات نیز در واکنشی مشابه مراتب نگرانی خود را از افزایش خشونتها و اوضاع انسانی و سلامت غیر نظامیان در غوطه شرقی اعلام کرد و بر ضرورت اجازه دادن به کمکهای به نظر می رسد که معنا و مفهوم حقوق بشر برای سران کشورهایی نظیر ریاض و ابوظبی، از یمن تا سوریه، زمین تا آسمان تفاوت داردانسانی برای درمان زخمی شدگان و فراهم آوردن دارو و غذا شد. مواضع سران امارات و عربستان در خصوص وضعیت انسانی در غوطه شرقی درحالی است که آنها طی سه سال گذشته با همکاری یکدیگر بیش از ۳۵ هزار یمنی را شهید و زخمی کرده اند. به نظر می رسد که معنا و مفهوم حقوق بشر برای سران کشورهایی نظیر ریاض و ابوظبی، از یمن تا سوریه، زمین تا آسمان تفاوت دارد.

علاوه بر سران کشورهای عربی، مقامات کشورهای غربی نیز به اتهام زنی علیه دمشق و همپیمانان آن در مسئله غوطه شرقی مبادرت ورزیده اند. درهمین ارتباط، نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است: «پیش نویس قطعنامه شورای امنیت نیازمند توقف هرگونه اقدامات جنگی برای رعایت عوامل انسانی است». این مقام فرانسوی ضمن اتهام زنی به دمشق مدعی شده است: «بمباران غوطه شرقی بدون مراعات غیر نظامیان صورت می گیرد، باید شرایط رسیدن به راه حل سیاسی بحران سوریه فراهم شود. شرایط سوریه نشان می دهد که باید بی وقفه برای آتش بس در غوطه شرقی تلاش کنیم در غیر این صورت به ناچار خود را باید برای شرایط بدتر آماده کنیم»..

به دنبال اظهارات نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل، وزارت خارجه سوریه دو نامه جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت این سازمان ارسال کرد.این وزارتخانه در نامه های خود به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، حمایت های فرانسه از تروریسم در سوریه را محکوم کرده است. در نامه های وزارت خارجه سوریه آمده است: «پاریس به دلیل حمایت از تروریسم شایستگی شرکت در روند صلح سوریه را ندارد». این وزارتخانه اعلام کرده است: «سیاست های فرانسه در دروغ پراکنی و اتهام زنی به دمشق متوقف نشده است. هدف از این دروغ پراکنی ها ایجاد حاشیه امنیت برای جبهه النصره است که طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، یک گروه تروریستی محسوب می شود».

درست یک سال پیش بود که شعبه شرکت فرانسوی سوئیسی «لافارژ» در سوریه بود که صراحتا به حمایت تسلیحاتی از داعش در این کشور اذعان کردفرانسه درحالی همچون هم پیاله های غربی خود مانند انگلیسی ها، آلمانی ها و آمریکایی ها از نقض حقوق بشر در سوریه و کشتار مردم بی گناه توسط دولت دمشق! سخن می راند که گویی مقامات آن فراموش کرده اند، پاریس طی هفت سال گذشته در خط مقدم ارائه حمایت های تسلیحاتی به گروه های تروریستی از جمله داعش در سوریه ایستاده است. درست یک سال پیش بود که شعبه شرکت فرانسوی ـ سوئیسی «لافارژ» در سوریه بود که صراحتا به حمایت تسلیحاتی از داعش در این کشور اذعان کرد. پیشتر «شریف شحاده» نماینده پارلمان سوریه در این ارتباط گفته بود: «اذعان این شرکت به حمایت مالی از داعش اثبات کننده و موید صحت اظهارات مقامات سوری است که همواره اعلام می کردند کشورهای غربی حامیان اصلی گروه های تروریستی هستند و اروپایی ها آن را به سخره می گرفتند ولی امروز حقیقت گفته های مقامات سوری برای همه آشکار شد».

در همین حال، ایالات متحده آمریکا نیز انگشت اتهام را در خصوص غوطه شرقی همچون گذشته به سمت دولت دمشق نشانه رفته است. «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت این سازمان ادعاهای مضحکی را علیه دمشق و مسکو مطرح کرد. وی ضمن نادیده گرفتن حمایتهای کشورش از تروریست های تکفیری در سوریه، دمشق و مسکو را به کشتار غیرنظامیان در غوطه شرقی متهم کرد. نماینده آمریکا افزود که آمریکا آماده دادن رأی مثبت به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کویت و سوئد است. غوطه شرقی دمشق بیش از این نباید شاهد اقدامات مجرمانه باشد!

وی همچنین به منظور فریب افکار عمومی و تطهیر چهره آمریکا در نزد افکار عمومی گفت که باید اجازه ورود کمک های پزشکی و انسانی به غوطه شرقی داده شود. این درحالی است که عامل اصلی تشدید بحران انسانی در غوطه شرقی دمشق، تداوم حمایت های تسلیحاتی ایالات متحده آمریکا از تکفیریهای مستقر در این منطقه است. مقامات ارتش سوریه صراحتا اعلام کرده اند که تسلیحاتِ ساختِ آمریکا را در نزد تکفیریها در غوطه شرقی دمشق کشف و ضبط کرده اند. آمریکایی ها که حتی خود نیز حمایتهایشان از گروه های مسلح در سوریه را رد نمی کنند، اکنون حامی حقوق بشر شده و برای غیرنظامیان غوطه شرقی اشک تمساح می ریزند.

درحال حاضر پروژه ای که سران کشورهای غربی ـ عربی در پیش گرفته اند، مقصر نشان دادن تهران و مسکو در اقدامات ضد حقوق بشری و ضد حقوق بشردوستانه علیه غیرنظامیان در غوطه ادعای کشتار غیرنظامیان توسط مسکو و تهران درحالی مطرح می شود که عناصر تکفیری به دلیل ناتوانی از مقابله با نیروهای سوری، غیرنظامیان را می کُشند تا بلکه به چهره مسکو و تهران در نزد افکار عمومی خدشه وارد سازندشرقی است. این سیاستی است که پیشتر نیز در جبهه های مختلف نبرد در سوریه توسط محور غربی ـ عربی اتخاذ شده بود. ادعای کشتار غیرنظامیان توسط مسکو و تهران در غوطه شرقی درحالی مطرح می شود که هم اکنون هزاران عنصر تکفیری در این منطقه حضور دارند؛ عناصری که به دلیل عجز و ناتوانی در مقابله با نیروهای دولتی سوریه، غیرنظامیان را آماج حملات خود قرار داده و آنها را به خاک و خون می کشند تا بلکه به چهره مسکو و تهران در نزد افکار عمومی خدشه وارد سازند.

با تمامی این ها باید گفت که سرنوشت تروریست های تکفیری ازجمله تروریست های جبهه النصره در غوطه شرقی کاملا محتوم است. تکفیریها راهی جز مرگ یا تسلیم در غوطه شرقی ندارند؛ حتی اگر فریادِ حامیان غربی ـ عربی آنها به سرکردگی ایالات متحده آمریکا بیش از این به آسمان برود. بدون شک غوطه شرقی تا چندی دیگر به جرگه مناطق راهبردی آزادشده در سوریه خواهد پیوست و قدرت های بیگانه شاهد گوشه ای دیگر از قدرت نمایی دمشق و همپیمانان آن خواهند بود. درهمین راستا «بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل می گوید: «سوریه را برای تروریست ها به جهنم تبدیل خواهیم کرد. سرنوشت غوطه شرقی و ادلب همانند حلب خواهد شد».

کد مطلب: 351250 مرجع : مهر 

آیا این اقتصاد، مقاومتی است؟!/ مسئولان به‌جای وعده عمل کنند

کلان‌نگری؛ حقله مفقوده توسعه در مازندران

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تیغه دولبه برای کودکان/ نظارت دقیق به‌جای ممانعت مطلق

مشکلات کشور با راه‌حل‌های یک خطی درست نمی‌شود/ قدرت‌های غربی جرات حمله نظامی به ایران را ندارند

به لیلا بگو هوووو بکشه

اقتدار ایران رویاهای دشمنان را به کابوس تبدیل کرد/ گردان مسلم خط‌شکن سخت‌ترین محورهای عملیاتی بود

    در «غوطه شرقی» دمشق چه می گذرد؟ درخواست سعودی‌ها از آمریکا برای بمباران ایران حمایت اسرائیل از معارضان سوری حداکثر حقوق مقامات چقدر است؟ دور جدید بازداشت‌ عوامل کودتای 2016 ترکیه فرافکنی الجبیر در مورد شکست در یمن چرا در اجرای عدالت عقب افتاده‌ایم؟ آغاز اقدامات عملی برای بازگشت الواح هخامنشی وضعیت عادی هواپیمای آسمان 4 دقیقه قبل از سقوط درخواست چاووش اوغلو از ایران و روسیه انتقاد از وجود نرده‌های جداکننده مسئولان و مردم حزب‌الله سکوهای گازی اسرائیل را کوه آتش می‌کند کمپین خداپسندانه وزیر ارتباطات برای زلزله‌زدگان اعتراف ائتلاف عربستان به بمباران خودرو «برنامه غذای جهانی» جامعه مدرسین: قاطعانه با آشوب‌طلبان برخورد شود زلزله‌زدگان کرمانشاه نیازمند توجه بیشتری هستند/ قوه قضاییه با عاملان جنایت پاسداران برخورد قاطع کند نامه‌ محرمانه حریری به آیت‌الله سیستانی نگرانی ترامپ از شعار «مرگ بر آمریکا» اروپا آمریکا را پایبند اجرای برجام کند تذکر قاضی سراج به شهرداری تهران  

پروژه تخریب ایران و زمان تصمیم بزرگ

بمباران «صرواح» در مارب یمن از سوی جنگنده‌های سعودی

خط و نشان دوباره عادل الجبیر برای قطری‌ها

ظریف: اقداماتی که صورت می‌دهند حباب روی آب است

عباس: آماده تبادل اراضی مطابق مرزهای ۶۷ هستیم

۲ شرط آمریکا برای طالبان

زمان نشان دادن مشت آهنین همین حالاست

دومین شب مراسم ایام فاطمیه با حضور رهبر انقلاب

نتیجه جایزه دادن سلبریتی ها به جنایتکاران چیست؟

تحریم محصولاتی که ترویج فرقه ضاله می‌کنند

      صفحه نخست شهرستان‌ها سیاسی فرهنگ اقتصادی مذهبی اجتماعی ورزشی آرشیو تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.   توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۵۶۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟

فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی با عنوان «مناظره در مورد حجاب» در روزنامه اعتماد نوشت:

سایت «مدرسه آزاد» گفت‌وگوی به نسبت مفصلی (اینجا ببینید) را میان دکتر محسن برهانی و دبیر سابق «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» انجام داده که با دیدن آن متوجه می‌شویم، چگونه سرنوشت یک جامعه و مردم به ذهنیت‌های ساده‌انگارانه گره خورده است. ذهنیت‌هایی که نه آشنایی کافی با فقه و کلام دارد و نه بهره‌ای از حقوق و جامعه‌شناسی برده است و نه حتی چارچوب عملی قابل اجرا و موثری دارد.

اینکه در پس ذهن حکومت در موضوع حجاب چه می‌گذرد، روشن نیست. حداقل برای بنده روشن نیست، چون خیلی کلی و کلان فقط به ضرورت فقهی و قانونی آن اشاره می‌شود. ولی اگر سخنان رییس ستاد مزبور را موضع رسمی تلقی کنیم در این صورت، آقای دکتر برهانی به دلیل آشنایی و تسلط بر هر دو حوزه فقه و حقوق به خوبی نشان می‌دهد که ادعاهای طرف مقابل به کلی نادرست است. ضمنا توجه کنیم که طرف مقابل رییس ستاد مهم‌ترین نهاد رسمی برای ترویج حجاب و مقابله با بی‌حجابی است، بنابراین باید قوی‌ترین فرد حکومت در توجیه و دفاع از حجاب باشد ولی تعجب از این رو بود که اصولا ایشان چگونه پذیرفته که در چنین گفت‌وگویی شرکت کند.

کافی است به حدود ۳۰۰۰ نظری که فقط طی دو روز در زیر فیلم این مناظره گذاشته شده است، نگاهی بیندازند تا ببینند آن‌گونه دفاع کردن از حجاب و خدا و حکومت اسلامی دقیقا تایید تحلیل آقای برهانی است که نه تنها موجب تقویت حجاب نمی‌شود، سهل است که منجر به بدبینی بیشتر مردم از ارزش‌های اسلامی و حکومتی نیز می‌شود. در واقع باید توصیه کرد که همه دست‌اندرکاران حکومت این مناظره را ببینند. اگر واقعا کفه گفت‌وگو را به سود دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر دیدند خب این را رسما اعلام دارند تا همه متوجه شوند مبنا و منطق قانون‌نویسی و سیاستگذاری در ایران چیست و دیگر بحث را ادامه ندهند.

ولی اگر معتقدند که استدلال‌های مهم‌تری برای دفاع از سیاست‌های جاری در امر حجاب دارند آنها را در گفت‌وگویی دیگر اظهار کنند. خوبی گفت‌وگو در این است که شنونده یکسویه به قاضی نمی‌رود. نکته بسیار مهم‌تر در ذهنیت نادرستی است که این افراد از نقش مردم در جمهوری اسلامی دارند که گفت‌وگو را بلاموضوع می‌کنند و این خطرناک است. چنین رویکردی در آغاز انقلاب مطلقا جایگاهی نداشت و اصولا هم نمی‌توانست با مفهوم انقلاب سازگاری داشته باشد. ولی چگونه شده که ۴۵ سال بعد از انقلاب عده‌ای به خود جرات می‌دهند که خود را متولی حقانیت معرفی کرده و برتر از اراده مردم تعریف کنند؟ جالب‌تر اینکه طرفداران این رویکرد حتی قادر به ارایه یک اندیشه منسجم از آنچه می‌خواهند انجام دهند، نیستند. نه درکی از تفاوت حق و تکلیف و نه تحلیلی از فلسفه حقوق و جامعه‌شناسی کیفری دارند. استدلال‌های رایج‌شان در حد روزنامه‌نگاری دیواری مدارس است. به علاوه شیوه مواجهه با مردم و اقناع آنان باید بر اساس عقلانیت و ادبیات عمومی و سخنان دقیق و مبتنی بر آمار و منطق علمی باشد.

اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بی‌حجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی می‌کنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان می‌دهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود.

عجیب‌تر اینکه قرار دادن پلیس و دستگاه قضایی جلوی مردم و به میدان آوردن تمام توان حکومت برای مقابله با امری اجتماعی که ماهیت آن مجرمانه نباشد، قابل فهم و دفاع نیست و همه این نیروها را مستهلک و اتفاقا مردم و زنان را بیشتر عصبانی و منزجر می‌کند. ادامه رسیدگی به طرح حجاب با گفت‌وگوهای غیرشفاف گویای واقعیت است. چرا شورای نگهبان چنین وضعیتی را می‌پذیرد و مذاکرات با تعدادی از دست‌اندرکاران طرح درباره جزییات این قانون را شفاف نمی‌کند؟ چرا باید موضوعی را جرم‌انگاری کرد در حالی که مردم نه تنها از آن حمایت نمی‌کنند، بلکه از زنان و دخترانی که مورد هجوم واقع می‌شوند، حمایت می‌کنند؟

مردم باید از اجرای قانون توسط نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگر استقبال کنند ولی این چه قانونی است که امام جمعه قم می‌گوید: از نیروی انتظامی و همه کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند، تشکر می‌کنیم یا فرمانده انتظامی بگوید: «هیچ اراده‌ای، تهمتی، افترایی، هیچ سرزنشی و شماتتی ما را از این راه پر فیضی که حضرت حق در برابرمان قرار داده به عقب نخواهد راند.» مگر قرار است در مواجهه با جرم کسی را سرزنش کنند؟ پس آنچه که با آن مقابله می‌شود حداقل از نظر مردم جرم نیست.

دیگر خبرها

  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • رنگ بدنه خودرو با روش غوطه وری در استخر (فیلم)
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند