Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-29@20:53:47 GMT

کتاب «خبرنگاری موبایلی» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۵۸۶۵۰

کتاب «خبرنگاری موبایلی» منتشر شد


کتاب «خبرنگاری موبایلی» اثر ایوو بوروم و استیون کویین ترجمه احسان بخشنده، توسط انتشارات ثانیه منتشر شد.

به گزارش امتداد نیوز، روزنامه‌نگاری موبایلی بیش از خبررسانی و گزارش‌دهی خبری از جمله شیوه‌های نوین ارتباطی است. این نوع جدید از روزنامه‌نگاری در واقع نوید انقلابی در حضور شهروندان در فضای عمومی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر شهروندی با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه و مهارت‌هایی که در این کتاب توضیح داده می‌شود می‌تواند محتوایی قابل قبول و متقاعدکننده تولید کند.

کتاب «روزنامه‌نگاری موبایلی» روش‌هایی را برای افراد معرفی می‌کند که آن‌ها از طریق آن سواد دیجیتالی خود را ارتقا داده و می‌توانند با قدرت بیشتری در عرصه رسانه‌ای فعالیت کنند.

شهروندان در جوامع و محیط‌هایی که سواد دیجیتالی بیشتری در آن‌ها وجود دارد قادرند زندگی و کار بهتری داشته باشند. از یک منظر، چنین جوامعی را می‌توان به عنوان«جوامع دیجیتالی جدید» یا جوامع مجازی یا شبکه‌ای نام برد که در آن محتوای تولید شده توسط کاربر  خلق می‌شود.

آموزگاران در چنین جوامعی می‌توانند آموزش و پرورش را با آموزش چگونگی استفاده دانش آموزان از گوشی تلفن همراه برای نقل داستان‌هایشان متحول کنند و از این طریق دانش آموزانی با ذهنیت اجتماعی و مدرن تربیت کنند. و روزنامه‌نگاران می‌توانند روش‌های جدیدی برای انتشار اخبار خود بیابند و سریع‌تر و قدرتمندتر به مخاطبانشان دسترسی پیدا کنند.

داستان های خبری در روزنامه‌نگاری موبایل به صورت یک بسته کامل تولید می‌شوند. دکتر ایوو بوروم به این نوع داستان‌های خبری عنوان «داستان های تولید شده توسط کاربر» اطلاق کرده است.

ایوو بوروم نویسنده کتاب، تهیه کننده نویسنده و کارگردان استرالیایی است که تاکنون چندین جایزه بین المللی در حوزه تولیدات تلویزیونی دریافت کرده است. استیون کویین دیگر نویسنده‌ کتاب، استاد روزنامه‌نگاری در دانشکده نوآوری نروژ در اسلو است. وی ۲۴ سال سابقه فعالیت روزنامه نگاری دارد و این بیست و یکمین کتاب وی است.

احسان بخشنده، مترجم کتاب، دکترای خود را در رشته ارتباطات بین‌الملل از دانشگاه وستمینستر انگلیس دریافت کرده و بیش از ۱۰ سال در رسانه‌های ایران سابقه فعالیت روزنامه‌نگاری دارد.

true برچسب ها : خبرنگار معرفی کتاب موبایل true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۵۸۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره آسمون، اولین دورهمی آسمونی‌ها در جشن ۱۰ سالگی فعالیت بادبوم ویژه فعالیت‌های سینمایی نوجوان‌ها در مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی، با حضور حمید امامی دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان کارگردان سینما و جمعی از هنرمندان در خانه هنرمندان برگزار شد.

ابتدا، سید حمید امامی مدیر بادبوم به آغاز فعالیت بادبوم در سال ۹۲ پرداخت و از خانواده‌های بچه‌های عضو بادبوم قدردانی کرد و افزود: از تمام پدر و مادران بچه‌های عضو بادبوم برای اینکه این‌ سال‌ها با ما ساختند درحالی که بارها موقعیت بادبوم عوض شد، تشکر می‌کنیم.

دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و اضافه کرد: امروز آغاز رسمی جشنواره «آسمون» است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوا برای بچه‌های ۹ تا ۱۸ سال خواهد بود.

امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزییات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است، تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط با نسل ضد و دهه هشتاد و نودی‌ها باشد چون می‌خواهیم ثابت کنیم نوجوان‌ها می‌توانند آینده‌ خودشان را شکل بدهند.

برای فیلمسازی از خودتان شروع کنید

سپس، محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در توصیه‌هایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و آثار ارزان‌قیمت شروع کرده‌ام. کسانی که می‌خواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، از خودشان و تجارب و خاطراتشان شروع کنند.

وی اضافه کرد: تمام آنچه که شما هستید و تجریه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهند کرد. یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست پس در خاطرات‌تان جستجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را به خوبی می‌شناسید چوم همراه با رنج و حس غرور و ... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همین‌ها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد چراکه به ابعاد آن اشراف دارید.

وی به ذکر نمونه‌هایی از تجارب مشترک بچه‌ها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که به‌خوبی آن را می‌شناسید، فیلم بسازید. موضوعاتی که جزییات قابل لمسی از آن‌ها در ذهن داشته باشید که همگی برآمده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ اولین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساخته‌اند. البته اینکه آیا این خاطرات به‌تنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آن‌ها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.

کارگردان «بیست و یک روز بعد» تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوان‌ها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم در اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی می‌شد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و این سوژه برای من محور یک داستان شد چون او را به‌خوبی می‌شناختم. من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و اولین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم می‌توانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم «بیست و یک روز بعد» که قصه‌ ای واقعی داشت را ساختم که درون مایه تخیل به آن آمیخته شد تا بتوانیم در فیلم حرفی داشته باشیم.

خردمندان خطاب به حاضران گفت: توصیه می‌کنم تجربیات و خاطرات‌ خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که به‌شدت آن‌ها را می‌شناسید، بنویسید این کار برای شما تولید داستان می‌کند. به‌نظرم فیلم ساختن به‌شدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلم‌سازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دست همگی قرار دارد.

وی در پایان بیان کرد: بچه‌هایی که می‌خواهند بازیگر شوند باید ده برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و ده‌ها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یاد بگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیه‌سازی کنند و برای نقش‌های مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.

کد خبر 6090133 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟