Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@14:12:55 GMT

دلايل زردي پوست؛ از کم خوني تا نارسايي قلبي

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۵۹۴۰۵

دلايل زردي پوست؛ از کم خوني تا نارسايي قلبي

خبرگزاري آريا - هفته نامه سلامت - دکتر محمدعلي نيلفروش زاده*: زردي پوست حالت ناخوشايندي است که تقريبا هيچ کس نمي تواند با آن کنار بيايد و در چنين مواقعي افراد سعي مي کنند براي برطرف کردن آن اقدام کنند. زردي علل متفاوتي دارد که تشخيص آن از عهده بيمار خارج است. اين حالت گاهي خطرناک و گاهي هم کاملا بي خطر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زردشدن پوست و غشاي صلبيه چشم، نشان بالا بودن بيلي روبين خون است که به آن «زردي» يا «آيکتز» گفته مي شود. زردي پوست معمولا در نور طبيعي نمود بهتري دارد و واضح تر مشاهده مي شود، اما وقتي بيماري با شکايت زردي پوست مراجعه مي کند، چند سوال بايد از او پرسيده شود؛
زردي پوست از چه زماني شروع شده؟ آيا با خارش همراه است؟ آيا رنگ مدفوع و ادرار تغيير کرده است؟ (در بيماري هپاتيت رنگ مدفوع زرد و رنگ ادرار تيره مي شود) خستگي و تب و لرز وجود دارد؟ فرد به بيماري گوارشي، ريوي و قلبي مبتلاست؟ آيا در تاريخچه بيمار سابقه ابتلا به بيماري هاي بدخيم، کبد، کيسه صفرا، هپاتيت و سنگ هاي صفراوي، سابقه مصرف دارو و الکل و کاهش وزن زياد طي ماه هاي اخير وجود دارد؟ و سوال هايي از اين قبيل. با گرفتن چنين شرح حالي از بيمار اين نتيجه حاصل مي شود که زردي پوست علل مختلفي دارد. معمولا مردم تصور مي کنند هرکسي که پوست زردي دارد، به هپاتيت مبتلاست، در حالي که اين طور نيست و علت زردي بايد پيدا شود. در اين مطلب به چند علت شايع زردي پوست اشاره کرده ايم. با ما همراه شويد.

1. التهاب کيسه صفرا و مجاري صفراوي
التهاب مجاري صفراوي باعث زردي و درد ناحيه شکم، تب و خارش مي شود. التهاب کيسه صفرا يا کوليت نيز موجب زردي غير انسدادي در پوست مي شود. البته سنگ هاي کيسه صفرا که باعث انسداد مجراي صفرا شوند نيز علاوه بر درد ممکن است باعث زردي پوست شوند.
2. زردي پوست در کودکان
کودکان در بدو تولد ممکن است دچار زردي پوست باشند که ناشي از بالا بودن بيلي روبين خون است و با مراقبت هاي ويژه برطرف مي شود. کودکان بزرگ تر نيز ممکن است زردي پوست داشته باشند. در اين موارد معمولا اگر مشکل خاصي وجود نداشته باشد به تدريج و با افزايش سن کودک زردي برطرف خواهدشد.
3. سيروز کبدي
سيروز کبدي باعث زردي خفيف تا متوسط مي شود. خارش پوست، بزرگي شکم در اثر آب آوردن، ضعف و خستگي، تورم پاها، تهوع و استفراغ و در مراحل شديد کاهش سطح هوشياري از علائم اين بيماري هستند. سيروز کبدي بايد کنترل شود، در غير اين صورت احتمال فوت بيمار وجود دارد. بسياري از اين بيماران از خارش پوست شکايت دارند که با تجويز لوسيون هاي مخصوص و کرم هاي ضدخارش مي توان خارش پوست را کاهش داد.
4. سرطان هاي گوارشي
شايد مهم ترين علت زردي پوست سرطان کبد و سرطان کيسه صفرا باشد که البته اين بيماري ها صرفا يک علامت ندارند و علامت هاي زياد ديگري هم مشاهده مي شود. دردهاي شکمي، تب و لرز، کاهش وزن، خارش، بي اشتهايي، دفع مدفوع چرب، ضايعات پوست و... از علائم توأم با زردي هستند.
5. مصرف بعضي از داروها و غذاها
اما يکي از مهم ترين علل زردي پوست مصرف بعضي داروهاست. بعضي از داروها مانند قرص هاي ضدبارداري، استامينوفن، داروهاي استروييدي و... باعث زردي پوست مي شوند. به همين دليل وقتي بيماري با زردي پوست مراجعه مي کند، يکي از سوال هاي رايج اطلاع از نوع دارويي است که بيمار مصرف مي کند. نوع تغذيه نيز مي تواند در رنگ پوست نقش داشته باشد. مصرف زياد غذاهاي حاوي کاروتن که در سبزيجاتي مثل هويج ديده مي شود موجب زردي پوست خواهدشد. البته اين رنگدانه در پوست وجود دارد و تجمع آن هم در پوست ژنتيکي است ولي در بعضي از افراد ممکن است زياد باشد يا با مصرف غذاهاي حاوي کاروتن بيشتر شود.
بتاکاروتن در هويج، گوجه فرنگي، نخود سبز، کلم و... وجود دارد و اتفاقا باعث خوشرنگ شدن پوست مي شود، ولي زياده روي در آن اصلا توصيه نمي شود. توجه کنيد اين مواد خوراکي در افرادي که پوست زرد ژنتيکي دارند نبايد حذف شود، بلکه فقط بايد تعادل را حفظ کرد. کم آبي پوست را هم بايد مدنظر داشت. البته کم آبي باعث زردي نمي شود، ولي درخشش پوست را کاهش مي دهد و موجب تيرگي، خشکي و بد رنگي آن مي شود و در افرادي که زردي ژنتيکي دارند نمود بيشتري پيدا خواهدکرد.
6. عمل جراحي
بعضي از افراد نيز بعد از عمل جراحي دچار زردي پوست مي شوند. در جراحي هايي که روي کبد انجام مي شود بيشتر شاهد زردي پوست هستيم.
7. ضربه به پوست
مورد بعدي خونمردگي بعد از ضربه است که در اين مواقع با تغييرات رنگ مواجه هستيم. قسمت آسيب ديده بدن ممکن است قرمز رنگ، کبود مايل به آبي تيره و زرد شود. اين نوع از زردي به تدريج بهبود خواهديافت.
8. زردي ژنتيکي و نژادي
گاهي زردي پوست زمينه ژنتيکي دارد. مثلا فردي که از بدو تولد پوست زردي داشته يا پوست تيره که به زردي مي زند. در اين افراد پوست بدن و ملتحمه چشم و حتي زير زبان به زردي مي زند. با آزمايش هاي کلي و تشخيصي براي اين افراد هيچ علامت و نشانه بيماري اي ديده نمي شود. براي تغيير رنگ پوست اين افراد نمي توان کار خاصي انجام داد. در صورتي که بيمار خانم باشد مي توان توصيه کرد از کرم هاي آرايشي براي روشن کردن و تغيير رنگ پوست استفاده کند. بعضي از بيماري هاي ژنتيکي مانند «ژيلبرت» که بي خطر هستند نيز مي توانند باعث زردي شوند. اين افراد هنگام گرسنگي و تشنگي دچار زردي پوست مي شوند که معمولا گذراست. همچنين در بعضي از نژادها مانند نژاد کشورهاي شرق دور، رنگ پوست افراد عمدتا زرد است. اين مورد نيز ژنتيکي است و قابل تغيير نيست.
9. کم خوني
بيماران دچار کم خوني هم ممکن است پوست رنگ پريده و مايل به زرد داشته باشند، به خصوص در کم خوني هاي داسي شکل اين حالت شديدتر ديده مي شود. افراد دچار کم خوني علائمي مانند خستگي، ضعف، تعريق، تپش قلب و... دارند. در اين مواقع بايد براي از بين بردن زردي پوست کم خوني جبران و بيماري کنترل شود.
10. نارسايي قلبي
در بيماري نارسايي قلبي بيماران اغلب دچار سيانوز (نوعي تنگي نفس) هستند، ولي در اين مواقع ممکن است رنگ پوست زرد هم به نظر برسد.
حرف آخر
اگر با زردي پوست و ملتحمه چشم مواجه شديد، حتما براي يافتن علت به پزشک مراجعه کنيد. زردي ممکن است علت خاصي نداشته يا نشانه يک بيماري جدي باشد. آزمايش هاي تخصصي زيادي از جمله تست هاي کبدي، سنجش سطح آنزيم هاي بدن، سونوگرافي و... وجود دارد که مي توان علت را خيلي زود پيدا کرد. وقتي بيماري وجود دارد، براي از بين بردن زردي حتما بايد بيماري درمان يا کنترل شود، ولي در زردي هاي ژنتيکي نمي توان کار زيادي براي فرد انجام داد.
*متخصص بيماري هاي پوست، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۵۹۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاق ها، عصرها ورزش کنند

به گزارش مدیکال نیوز، مطالعه جدید محققان دانشگاه سیدنی استرالیا نشان می‌دهد که انجام بیشتر فعالیت‌های بدنی در طول شب بیشترین فواید سلامتی را برای افراد چاق دارد.

مطالعه اخیر گزارش می‌دهد که بیش از ۱ میلیارد نفر در جهان به چاقی مبتلا هستند و پیش بینی می‌شود که این تعداد به طور بالقوه تا سال ۲۰۵۰ به ۴ میلیارد نفر برسد.

«آنجلو ساباگ»، محقق و فیزیولوژیست ورزشی در دانشگاه سیدنی استرالیا، گفت: «اضافه وزن یا چاقی یک عامل خطر مهم برای بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها است».

یکی از عوامل کلیدی عوارض مرتبط با چاقی، مقاومت به انسولین است - وضعیتی که در نهایت منجر به سطح بالای گلوکز خون و دیابت نوع ۲ می‌شود. ساباگ گفت: «داشتن سطوح بالای گلوکز خون می‌تواند آسیب فاجعه بار به سیستم قلبی عروقی ما وارد کند و منجر به نارسایی اندام شود.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های حدود ۳۰۰۰۰ نفر بالای ۴۰ سال را تجزیه و تحلیل کردند. همه شرکت‌کنندگان دچار چاقی بودند و حدود ۳۰۰۰ نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند.

محققان سطح فعالیت بدنی آن‌ها را در صبح، بعدازظهر و عصر طی حدود هشت سال زیر نظر داشتند.

در پایان مطالعه، دانشمندان دریافتند افرادی که بیشتر فعالیت بدنی هوازی متوسط تا شدید خود را بین ساعت ۶ بعد از ظهر تا نیمه شب انجام می‌دادند کمترین خطر مرگ زودرس و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را داشتند.

هم فعالیت بدنی متوسط و هم شدید، ضربان قلب و تنفس فرد را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از فعالیت بدنی متوسط عبارتند از:

• پیاده روی سریع

• چمن زنی

• بلند کردن وزنه

• شنا کردن

انواع فعالیت بدنی شدید عبارتند از:

• دویدن

• بیل زدن

• ایروبیک

• بازی فوتبال یا بسکتبال

ساباگ گفت: «نتایج ممکن است تا حدودی با بهبود تنظیم متابولیک قلبی مرتبط با انجام فعالیت بدنی در طول شب توضیح داده شود، نظریه‌ای که توسط مطالعات بالینی اخیر پشتیبانی می‌شود.»

او توضیح داد: «بدن ما در شب بیشترین مقاومت را به انسولین دارد و برای کسانی که نمی‌توانند انسولین بیشتری برای جبران آن تولید کنند انجام فعالیت بدنی در این زمان ممکن است مقداری از مقاومت طبیعی به انسولین در شب را جبران کند.»

ساباگ افزود: «علاوه بر این، یافته‌های اخیر یک مطالعه بالینی کوچک‌تر نشان داد که ورزش در اواخر روز منجر به بهبود بیشتر فشار خون می‌شود، که یک عامل خطر مهم برای مرگ زودرس و بیماری‌های قلبی عروقی است.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ علت نارسایی کلیه
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • این افراد مراقب باشند در خطر حمله قلبی اند
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • فیبریلاسیون دهلیزی عامل زمینه ساز قوی برای نارسایی قلبی است
  • این افراد بیشتر در معرض حملات قلبی هستند