گشتی در موزه ژئوپارک طبس/ از گیاهان فسیلی تا ستارههای سنگی
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۵۹۴۴۶
اگرچه تنها یک سال از افتتاح موزه ژئوپارک طبس میگذرد اما آثاری را به نمایش گذاشته که میلیونها سال قدمت دارند مانند گیاهان سنگی، لاک حلزونهای غول پیکر و یا سنگهای ستارهای.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موزه میراث زمین طبس همزمان با فعالیتهای گروه ژئوپارک طبس آغاز به کار کرد. موزهای که اکنون جزئی از عمارت باغ گلشن شده و در آن انواع کانیها، سنگها، فسیلها، مواد معدنی و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در شناسنامه این موزه که ورودی آن برای بازدید کنندگان دو هزار تومان است آمده که «علوم زمین از شاخههای مهم علوم پایه است که شاید بیشترین ارتباط را با زندگی روزمره انسان داشته و تاثیر متقابلی در رشد و توسعه تمدن بشری دارد موزه از جمله مکانهایی است که با ورود به آن میتوان زوایای مختلف زندگی را بهتر و بیشتر درک کرد و بسیاری از واقعیتهای دنیای پیرامونی را از نزدیک مشاهده واحساس کرد.
در کنار انواع و اقسام موزههای علمی فرهنگی و هنری، نوع متفاوتی از موزه یعنی موزه زمینشناسی نیز وجود دارد که به عنوان مکانی برای نمایش میراث به جا مانده از فعالیتهای طبیعی و بشری زمین عرضه می شود.
با این همه زمین شناسی یکی ازغریبترین رشتههای علوم در ایران است. این ناآگاهی، آثار زیانباری در برنامهریزی توسعه کشور میگذارد.
موزه میراث زمین طبس به منظور ارائه بخشی از مستندات و توانمندیهای زمین شناسی طبس بهعنوان بهشت زمینشناسی ایران و با توجه به اهمیت و نقش علوم زمین در تمامی ابعاد زندگی و همچنین با هدف گسترش فهم عمومی زمینشناسی به متن جامعه از سال ۸۹ با پیشنهاد و پیگیریهای مجدانه خانم وصال یحیی شیبانی، مدیر گروه ژئوتوریستم طبس به همراه اعضای گروه (مهدی رحمانی، احسان زمانیان، ابوالفضل قنبری) آغاز و در دی ماه ۹۵ با پشتیبانی همه جانبه طلایی مقدم معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، موزه وارد فاز اجرایی شد.
این گنجینه در اسفند ماه سال ۹۵ همزمان با مراسم اختتامیه یازدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران در طبس با حضور اندیشمندان و زمینشناسان کشور افتتاح و به بهرهبرداری رسید.
در این موزه میتوان فسیلی به نام «استروماتولیت» را دید که ۵۲۰ میلیون سال سن دارد این فسیل در واقع جلبکهای بوده که روی هم انباشته شدهاند.
این فسیلها از شمال طبس به موزه آورده شدهاند. فسیل «تریلوبیت» هم از شما طبس آمده تریلوبیتها موجوداتی از خانواده بندپایان بودهاند که بدن آنها از سه بخش تشکیل میشده است این موجودات تا یک متر هم رشد میکردهاند اما چون نتوانستند خود را با شرایط جوی وفق دهند در طول زمان منقرض شدهاند شکل کامل این موجودات را میتوان در تصاویر موجود در موزه دید.
فسیلهای گیاهی موزه هم قدمتی بیش از ۲۱۰ میلیون سال دارند این فسیلها نشان میدهد که طبس در میلیونها سال پیش جنگلهای انبوه داشته و شرایط برای تشکیل ذغال سنگ خوب بوده است. حتی در طبس ردپای دایناسور نیز دیده شده است.
فسیلهای دیگری نیز به شکل ستاره در این موزه وجود دارد که باید اطلاعاتشان را از راهنمایان موزه گرفت. در کنار این فسیلها صدفها و یا سنگهایی که میلیونها سال قدمت دارند در رنگها و شکلهای متفاوت وجود دارد حتی حلزونهایی که صدف آنها بسیار بزرگتر از آن چیزی است که هر بیننده تصور میکند.
برخی از این آثار متعلق به طبس نیست بلکه متعلق به شهرها و یا کشورهای دیگر است. با این وجود محل کشف این سنگها و فسیلها در کنار هر کدام از آنها نوشته شده است هر چند توضیحات این فسیلها کامل نیست و اسامی سخت آنها برای بازدیدکننده عادی ناشناخته است اما به گفته اعضای گروه ژئوپارک قرار است که در آیندهای نزدیک این موزه ۲۰۰ متر مربعی که با همکاری ایمیدرو، شرکت زغال سنگ، فرمانداری ویژه طبس و گروه زمینشناسی دانشگاه پیام نورافتتاح شده بود، به مکان بزرگتری انتقال یابد در آن صورت اطلاعات مربوط به هر اثر تکمیلتر شده و از فناوریهای جدید برای اطلاعرسانی درباره هر کدام از آنها استفاده میشود.
به این ترتیب هر بازدیدکننده در کنار هر اثری که توقف کند میتواند تمام اطلاعات مربوط به فسیلها و سنگها را در موبایل خود بخواند و یا شکل کامل شده آن را ببیند.
منبع:مهر
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۵۹۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزدم برای فسیل کم بود
به گزارش همشهری آنلاین، هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامهنویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیشرو، قیمتهای پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.
در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آنکه این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامهنویس فسیل و بسیاری از فیلمهای کمدی چند سال اخیر به گفتوگو نشستیم.
صالحی در واکنش به قیمتها و درصد تحقق آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردانها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمیکنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود. در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد
صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامهنویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص میدهند اما اینجا اینگونه نیست.
جزئیاتی تازه درباره سال گربه و بهرام افشاری | کمدی متفاوت در سینمای ایران ارگانها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمیگیرندنویسنده فیلم بخارست با بیان آنکه با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگانها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگانها یا تهیهکننده نباشد با شما چانه میزنند و آن عدد را دریافت نمیکنید. در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی
این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسندهها در سینما رخ میدهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد.
حمزه صالحی نویسنده فیلم «فسیل»او ادامه داد: از این رو در بازار قیمتشکنی اتفاق میافتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمیکنند چراکه قیمتهای خیلی پایینتری وجود دارد. قیمت را نصف میکنند و با یک فیلمنامهنویس دیگر کار میکنند.
نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامهنویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگانها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.
در این بیانیه حتی قیمتها به تفکیک ژانر نوشته نشدهاند!صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دستهبندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دستهبندی نشدهاند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام میشود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند. در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند
وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را میکنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه میدانیم که بودجه تهیهکننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد میدهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار میکند.
او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرمها، دستهبندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا میتوان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژههای خاص و تاریخی.
فیلمنامه اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش میشودنویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلمهای کمدی هم تعلق نمیگیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش میشود.
صالحی در نهایت با اشاره به پرفروشترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار میکنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی میفروشد، خودشان یک هدیه در نظر میگیرند.
کد خبر 849248 منبع: ایرنا برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهرههای مشهور