Web Analytics Made Easy - Statcounter

همدان - لالجین در حالی به دومین سالگرد جهانی‌شدنش نزدیک می‌شود که همچنان برخی زیرساخت‌های گردشگری در این شهر فراهم نیست و حال چشم امید به رویداد«همدان ۲۰۱۸» دارد تا شاید منجی آن شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: لالجین که به شهر گل و سفال معروف است با جمعیتی افزون بر ۱۵ هزار نفر در ۲۳ کیلومتری مرکز استان همدان واقع‌شده و یکی از شهرهای شهرستان بهار در استان همدان است که به‌عنوان مرکز تولید سفال خاورمیانه شناخته‌شده و با بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد خرد، کوچک و متوسط تولید، تکمیل و فروش سفال و سرامیک را با اشتغالی افزون بر ۵ هزار نفر، در خود جای‌داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آخرین آمار اعلام‌شده بیش از ۶۰ درصد مردم این شهر با صنعت سفال و سرامیک اعم از تولید، تکمیل، فروش، صادرات، حمل‌ونقل مرتبط‌ هستند و در حال حاضر سفال‌گری این منطقه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی استان همدان شهرت جهانی دارد.

لالجین مرکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان

لالجین از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان به شمار می‌رود و محصولات هنرمندان آن علاوه بر شهرهای دور و نزدیک ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌شود.

ظرفیت‌های صنایع‌دستی شهر لالجین به حدی است که لالجین سال گذشته از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان شهر جهانی سفال برگزیده شد چراکه این شهر با دارا بودن بیش از ۷۰۰ کارگاه در داخل شهر و ۳۰۰ کارگاه در شهرک صنایع‌دستی سبب پویایی منطقه شده است.

قریب به ۲ سال از جهانی شدن شهر لالجین می‌گذرد

اما اگر از امتیازی که به‌واسطه خاص بودن حرفه مردم شهر لالجین به این منطقه اختصاص‌یافته است بگذریم و نگاه را کمی فراتر ببریم مشاهده می‌کنیم که باوجود گذشت نزدیک به دو سال از جهانی‌شدن لالجین همچنان برخی مشکلات پابرجاست.

از سوی دیگر اخیراً با مطرح‌شدن همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و میزبانی رویداد «همدان ۲۰۱۸» آنچه مورد تأکید قرار می‌گیرد لزوم تلاش برای رفع ایراداتی است که در شهر جهانی لالجین مشهود است.

مشکلات تا حدی است که از همان بدو ورود به شهر جهانی سفال در استان همدان وضعیت نامناسب ورودی شهر حس ناخوشایندی به مسافر القا می‌کند درحالی‌که انتظار هر گردشگری در ورود به این سفال دیدن مناظر چشم‌نواز است.

رویداد «همدان ۲۰۱۸» فرصتی برای شهر جهانی لالجین

لزوم توجه به رفع مشکلات بارها مورد تأکید قرارگرفته و مسئولان استان همدان هر یک به‌نوعی رفع آن‌ها را در اسرع وقت متذکر شده‌اند به‌طوری‌که استاندار همدان در آخرین نشست خود با اعضای شورای شهر و شهردار لالجین رویداد «همدان ۲۰۱۸» را فرصتی برای شهر جهانی لالجین عنوان کرد.

محمدناصر نیکبخت بابیان اینکه شورای شهر لالجین باید در شان شهر جهانی لالجین عمل کند و توسعه‌یافته باشد چراکه لالجین دیگر یک شهر معمولی نیست و شهری جهانی است، گفت: میزبانی همدان از رویداد بین‌المللی برای تمام شهرستان‌های استان همدان یک فرصت است که باید از آن برای جذب گردشگر بهره برد.

وی با تأکید بر اینکه باید هزینه لازم برای زیباسازی شهر تأمین شود، گفت: همدان در سال ۹۷ میزبانی این رویداد بین‌المللی را عهده‌دار است و باید تا آبان ماه سال ۹۷ لالجین بهترین شرایط گردشگری را داشته باشد.

اختلاف و حاشیه‌سازی توسعه را به جلو نمی‌برد

استاندار همدان بابیان اینکه اختلاف و حاشیه‌سازی توسعه را به جلو نمی‌برد و برای توسعه شهر همه باید کمک و همکاری کرده و اختلافات را دور بریزند، گفت: توسعه شهر جهانی لالجین نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد.

استاندار همدان با تاکید براینکه سفال لالجین در دنیا حرف برای گفتن دارد و این شهر جهانی باید تغییر کند و زمینه را برای جذب گردشگر فراهم کند، عنوان کرد: مسئولان شهر لالجین باید در هماهنگی با صنایع و سازمان‌های مربوطه کاری کنند که لالجین هم سفال داشته باشد و هم سفال عرضه کند.

اهالی و مسئولان شهر جهانی لالجین باید یک‌صدا و همدل قدم درراه آبادانی این شهر بگذارند تا زمینه برای حضور حداکثری گردشگران در شهر جهانی لالجین فراهم شود طبق تأکید استاندار همدان اهالی و مسئولان شهر جهانی لالجین باید یک‌صدا و همدل قدم درراه آبادانی این شهر بگذارند تا زمینه برای حضور حداکثری گردشگران در شهر جهانی لالجین فراهم شود.

در همین راستا برای بررسی اقدامات انجام‌شده در این شهر به سراغ مسئولان رفتیم و در گفتگویی کوتاه از روند اجرای برنامه‌ها در این شهر مطلع شدیم.

شهردار لالجین در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در راستای تأمین زیرساخت‌های گردشگری لالجین برنامه‌هایی در دست اقدام است، گفت: توسعه فضای سبز در شهر لالجین ضروری است و طراحی و ایجاد فضای سبز به دنبال ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در دستور کار قرار دارد.

حمید محبی بابیان اینکه اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ تأمین زیرساخت‌های گردشگری مانند هتل و یا اماکن تفریحی گردشگری در لالجین آن‌طور که باید قابل‌توجه نیست، گفت: رایزنی برای ساخت هتل در لالجین انجام‌شده است.

برنامه‌ریزی برای ساخت دهکده سفال

وی از برنامه‌ریزی برای ساخت دهکده سفال خبر داد و بابیان اینکه باید طرحی تهیه و با همکاری سازمان شهرداری‌ها برای ساخت آن اقدام شود، عنوان کرد: متأسفانه فضای ورودی شهر لالجین مناسب نیست و برای ساماندهی فضای ورودی شهر باید پیاده‌روسازی خیابان‌های ورودی، آسفالت بلوار ورودی، زیباسازی شهری و سایر اقدامات انجام شود.

محبی بابیان اینکه توسعه فضای سبز، ساماندهی ورودی‌ها، زیباسازی شهر و درمجموع فراهم کردن شرایط برای میزبانی از گردشگران نیازمند تأمین اعتبارات مالی است، گفت: این اقدامات به‌تنهایی از عهده شهرداری برنمی‌آید و سازمان میراث فرهنگی باید در این زمینه کمک‌حال باشد.

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد شهر جهانی سفال تنها در حد یک نام و عنوان است و کاری برای دوام آن انجام‌نشده است، گفت: توسعه و زیباسازی شهر لالجین نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

شهردارلالجین بابیان اینکه متاسفانه لالجین باتوجه به نام و آوازه آن هنوز نتوانسته سیما ومنظر خود را زیبنده نام شهر جهانی کند، گفت: تغییر چهره لالجین نیازمن همت همگانی است.

لالجین فراتر از مرزها تبلیغ شود

بخشدار لالجین نیز در این خصوص بابیان اینکه باید کلان نگر بود، گفت: باید لالجین را فراتر از مرزها تبلیغ کرده و با استفاده از روش‌های نوین و با ایجاد ظرفیت‌های جدید ازجمله سمن‌ها؛ این شهر را به جهانیان بشناسانیم.

رضا حاکمی به وضعیت اوقافی بودن زمین‌های لالجین اشاره کرد و بابیان اینکه این موضوع برجذب سرمایه‌گذار در لالجین مؤثر است، گفت: وسعت قابل‌توجهی از زمین‌های شهر لالجین وقفی است و سرمایه‌گذار رغبتی به هزینه کرد در آن ندارد.

وی بابیان اینکه در لالجین باید نگاه مشارکتی و داوطلبانه افزایش یابد و مردم پای‌کار باشند تا فعالیت‌های اثربخش باشد، گفت: همکاری و همراهی در هر برنامه زودتر به نتیجه می‌رسد.

حاکمی رویداد «همدان ۲۰۱۸» را فرصتی برای معرفی بهتر شهر لالجین دانست و تأکید کرد: باید از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را داشت.

متولیان و هنرمندان شهر لالجین باید از رویداد «همدان» ۲۰۱۸ بهره لازم را ببرند مدیرکل میراث فرهنگی همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه عنوان شهر جهانی برای لالجین بهانه‌ای برای شروع کارهای بزرگ‌تر است، گفت: متولیان و هنرمندان شهر لالجین باید از رویداد «همدان» ۲۰۱۸ بهره لازم را ببرند.

علی مالمیر با تأکید بر اینکه باید برنامه‌هایی برای افزایش ماندگاری گردشگر در لالجین مدنظر قرار گیرد، گفت: متأسفانه پیش‌بینی مناسبی در طرح تفصیلی برای شهر جهانی لالجین لحاظ نشده و باید تجدیدنظر صورت گیرد و ساماندهی و زیباسازی شهر سرعت بگیرد.

وی بابیان اینکه با جهانی‌شدن لالجین وظیفه مسئولین و مردم در قبال نام جهانی لالجین چند برابر شده و انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی نیز آن را دوچندان کرده است، گفت: مهم‌ترین دستاورد این رویداد اعتمادبه‌نفس و مطالبه گرشدن مردم بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان با تأکید بر تلاش برای برخورداری از مشارکت و همیاری مردم، گفت: امیدواریم با کمک مردم و مسئولان میزبان شایسته‌ای برای میهمان‌های خارجی باشیم و زمینه را برای حضور برگزاری رویدادهای بیشتر گردشگری در استان رقم بزنیم.

مالمیر با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری رویداد «همدان ۲۰۱۸» معرفی جاذبه‌ها و تسهیلات گردشگری استان همدان است، افزود: شهر لالجین باید از این فرصت حداکثر استفاده را داشته باشد.

وی با بیان اینکه این فرصت و امتیاز نباید از دست برود، گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که تمام شهرستان های استان همدان ظرفیت های خود را تقویت و معرفی کنند تا زمینه جذب گردشگر در استان همدان بش از پیش فراهم شود.

۴ شهر ایران جهانی هستند

طبق آنچه عنوان‌شده در ایران ۴ شهر شامل اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، تبریز به‌عنوان شهر جهانی فرش، مشهد به‌عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال، در فهرست جهانی سازمان فرهنگی تربیتی یونسکو ثبت‌شده‌اند.

در این میان شهر جهانی لالجین با ۱۷ هزار نفر جمعیت که ۸۰ درصد آن به پیشه سفالگری، سرامیک کاری و شغل‌های وابسته همچون نقاشی سفالینه‌ها، بسته‌بندی، خریدوفروش محصولات سفالی اشتغال دارند، ظرفیتی عظیم در استان همدان است.

همین آمار تأکید می‌کند که بخش عمده‌ای از زندگی مردم شهر جهانی لالجین با گل و خاک عجین شده و چرخ زندگی آن‌ها سالیان سال است با چرخ کوزه‌گری می‌چرخد و با ثبت جهانی این شهر، یک برند بین‌المللی در ایران افزوده‌شده که باید کاری کنیم آوازه و غوغای این شکوه در جهان متبلور شود.

در همین راستا برگزاری رویداد «همدان۲۰۱۸» که کمتر از ۱۰ ماه تا کلید خوردن آن باقی‌مانده فرصتی است تا لالجین را در جهان بشناسانیم اما باید قبل از آن برای خاص شدن و زیبایی این شهر تلاش کرد و همکاری و همدلی را اولویت قرارداد تا کارها سریع‌تر پیش برود.

طبق مستندات تاریخی قدمت سفالینه‌های لالجین به ۷۰۰ سال می‌رسد و شاید همین فاکتور آن را به یکی از قطب‌های گردشگری همدان تبدیل کرده و همین امر تأمین زیرساخت‌های مناسب در این شهر را مورد تأکید قرار می‌دهد تا شاید با فراهم شدن امکانات و جذب حداکثری گردشگر به توسعه پایدار شهری برسد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۱۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در عملیات «وعده صادق» قصد انتقال پیام قدرت بازدارندگی به استکبار جهانی را داشت

به گزارش جام جم آنلاین همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد در دیدار با جانبازان سرافراز ۷۰ درصد شهرستان همدان، اظهار داشت: جانبازان سرافراز سلامتی خود را برای اعتلای ارزش‌های قرآنی و دینی و مانایی این سرزمین هدیه کردند و سال‌ها در معرکه‌های سخت حضور پیدا کردند تا عزت ایران‌اسلامی حفظ شود.

استاندار همدان با بیان اینکه سختی‌ها و مشکلات زندگی، جانبازان سرافراز را از مسیر خود منحرف نکرده و همچنان پایبند به اصول اعتقادی خود هستند، افزود: اجر‌ و پاداش الهی خانواده‌های جانبازان کمتر از خود ایثارگران نیست چرا که سختی‌ها برای رضای خدا تحمل کردند.

وی با اشاره به اینکه بحمدالله پیروزی بزرگی در مقابل صهیونیست جنایتکار به دست آوردیم و اقدام دلاورمردان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه بود، بیان کرد: رژیم جعلی صهیونیستی و جنایتکار انسان‌های بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشد و پاسخگو نیست اما بزرگ مردان جبهه مقاومت این هیمنه‌ی پوشالی را شکستند.

قاسمی‌فرزاد در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در عملیات «وعده صادق» قصد کشتار مردم و تخریب خانه‌ها را نداشت و فقط قصد انتقال پیام قدرت بازدارندگی به استکبار جهانی را داشت.

دیگر خبرها

  • یکصد داور جهانی و آسیایی قضاوت مسابقات کاراته را برعهده دارند
  • تجلیل از هنرمندان بسیجی استان همدان
  • گفتمان سازی برای محوری شدن مدارس در جامعه
  • ایران در عملیات «وعده صادق» قصد انتقال پیام قدرت بازدارندگی به استکبار جهانی را داشت
  • کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند 
  • تجلیل از دست‌اندرکاران رویداد کشوری جامعه پرداز در همدان
  • همدان میزبان بزرگترین رویداد کاراته کشور است/ نمره عالی میزبانی
  • رقابت‌های کسب سهمیه المپیک؛ نوروزیان به خط آتش پاریس نرسید
  • سفال‌منش: جام ملت‌های آسیا محل جدال مربیان و سبک‌هاست
  • آمادگی مشهد برای راه اندازی شهرجهانی نوآوری و فناوری‌های صنایع فرهنگی کشور