Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@10:40:40 GMT

سرطان خاموش در کمين مردان ايراني

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۶۳۵۸۴

سرطان خاموش در کمين مردان ايراني

خبرگزاري آريا -

سوزش شديد ادرار در مردان يکي از علائم سرطان پروستات است.
شايد يکي از تفاوت‌هاي مهم کشورهاي توسعه يافته با کشورهاي در حال توسعه ميزان آگاهي جوامع پيشرفته نسبت به علائم بيماري‌هاست.
در اين جوامع، بسياري از مردم بيماري‌هايي را که ممکن است به آن مبتلا شوند، مي‌شناسند و مطالب مختلفي به آنها درباره بيماري‌ها اطلاع و آموزش داده مي‌شود، به همين خاطر آنها با بروز و مشاهده نخستين علائم به پزشک مراجعه و براي ادامه درمان مشورت مي‌کنند ولي کشورهاي درحال توسعه با مراجعه ديررس بيماران بويژه بيماران مرد مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر مي‌رسد در اين جوامع، مردان کمتر به سلامتي خود بها مي‌دهند.
سرطان پروستات به عنوان سومين سرطان کشنده در کشور ما اعلام شده است و با توجه به مشکلات زيادي که هر روزه در حال افزايش است، آمار آن نيز بيشتر مي‌شود و به عنوان يکي از بدترين انواع بيماري‌هاي غيرواگير است به طوري که حتي در کشورهاي اروپايي که در بهترين شرايط از لحاظ درماني به سر مي‌برند، سالانه حدود 40 هزار مورد مبتلا به اين بيماري، تنها در انگلستان تشخيص داده مي‌شود که عوامل مختلفي مانند شرايط زندگي، وضع خورد و خوراک و ژنتيک و حتي گروه خوني در آن مؤثر است.
سرطان خاص آقايان
به طور کلي سرطان پروستات سومين سرطان شايع در دنياست و در کشور ما مرگ‌آورترين سرطان، پس از سرطان ريه است ولي متأسفانه در ايران، آمار دقيقي از سرطان پروستات در دست نداريم. سير سرطاني شدن اين بيماري بسيار کند است و ممکن است حتي تا 10 سال نيز طول بکشد و از نظر خطر نمي‌توان آن را با سرطان مري و ريه و گوارش مقايسه کرد و به طور کلي هر نوعي از سرطان، نسخه مربوط به خودش را دارد و درمان عمومي براي همه سرطان‌ها وجود ندارد.
سرطان در کمين بيشتر مردان ايراني است
تمام مردان از سنين حدود 40 سال به بالا، بزرگي خوش‌خيم پروستات را پيدا مي‌كنند اما برخي از آنان دچار علائم اين بيماري مي‌شوند. از سن 50 سال به بالا مردان با علائم كاهش فشار، كاهش جهش و وجود خون در ادرار، بلند شدن شبانه به‌منظور ادرار و تكرر ادرار روزانه و عدم‌تخليه كامل مواجه مي‌شوند كه اين علائم موجب ناراحتي و اختلال دفع ادرار مي‌شود.» بزرگي خوش‌خيم پروستات با سرطان پروستات كاملا متفاوت است.بزرگي غده پروستات از قسمت مركزي پروستات منشا مي‌گيرد و بيشتر علائم ادراري دارد ولي سرطان پروستات به‌عنوان يكي از بيماري‌هاي شايع پروستات از قسمت محيطي منشا مي‌گيرد و گاه بسيار بي‌علامت است.
سرطان هميشه هست
سرطان پروستات شايع‌ترين مورد در ايراني‌ها باشد يا نه، به هر حال در صدر اين جدول است.با يك پله پس و پيش، سرطان معده در ابتلا رتبه بعدي را دارد.‌پس از آن هم صحبت از سرطان‌هاي ريه، مثانه، روده بزرگ، دستگاه خونساز، مري، دستگاه اعصاب مركزي و غدد لنفاوي بيشترين شيوع را در بين مردان كشورمان دارند. دبير انجمن اورولوژي كشور هشدار مي‌دهد كه آمارهاي بين‌المللي نشان مي‌دهد كه دركشور ما مردان آخرين افرادي هستند كه براي پيگيري مشكلات پزشكي و درماني خود مراجعه مي‌كنند. دلسوزي آنها براي افراد خانواده و فرزندان خيلي بيشتر از خودشان است.سانحه، سكته يا سرطان هر كدام مهم‌ترين بيماري و جدي‌ترين عامل مرگ مردان ايراني است و وقتي مراجعه به پزشك جدي گرفته شود، كم‌خطر‌تر خواهند بود.

انجام تست غربالگري بهترين راه براي جلوگيري از ابتلا به سرطان پروستات است.
علائم سرطان پروستات چيست؟
احساس درد طولاني مدت در شکم، عدم توانايي در دفع ادرار، قطع شدن ناگهاني ادرار و سوزش شديد ادرار و همچنين عدم توانايي در عملکرد جنسي مهمترين علائم اين بيماري هستند که در موارد حاد مشکلات بسياري را پديد مي‌آورد.
درمان قطعي پروستات
نوع درمان به سن بيمار و ميزان افزايش مراحل سرطان و همچنين نوع ابتلا به آن بستگي دارد و اگر سرطان تنها محدود به پروستات باشد و وضع بيمار مناسب باشد غده پروستات را به طور کامل،‌ همراه با قسمتي از بافت‌هاي اطراف به کمک جراحي خارج مي‌کند که معمولا بيمار يک هفته در بيمارستان بستري مي‌شود و از عوارض اين نوع درمان مي‌توان به اين اشاره کرد که برخي افراد دچار بي‌اختياري ادرار خواهند شد و بعضي افراد نيز توانايي جنسي خود را به طور کامل از دست خواهند داد.
تست غربالگري بهترين راه براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري است و چکاپ هر ساله، براي افراد بالاي پنجاه سال توصيه مي‌شود.
درمان پروستات با طب گياهي
مصرف فيبر، علاوه بر بهبود عملکرد روده و جلوگيري از سرطان روده، در جلوگيري از پيشرفت سرطان پروستات نيز تا حد زيادي مؤثر است.
خوردن سبزيجاتي مانند اسفناج و کاهو و به طور کلي، مواد طبيعي که ساختار سبز رنگي دارند، علاوه بر خاصيت آنتي‌اکسيداني که نقش به سزايي در جلوگيري از سرطاني شدن سلول‌ها برعهده دارد، با داشتن فيبرهايي مانند اينوزيتول هگزا فسفات، حجم تومورها را به طور چشم‌گيري‌ کاهش مي‌دهد و جلوي انرژي گرفتن براي سرطاني‌ شدن سلول‌ها را مي‌گيرد.
موادي که حاوي روي هستند، نقش مهمي در کاهش احتمال بروز سرطان پروستات دارد که به عنوان مثال مي‌توان به گوجه‌فرنگي اشاره کرد که با داشتن پيگمان‌هاي معدني از بروز اين بيماري مهلک جلوگيري مي‌کند.
براي جلوگيري از سرطان پروستات خوردن جگرگوساله، گوشت گوساله و همچنين فرآورد‌ه‌هاي غلات توصيه مي‌شود.
منبع:yjc.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۳۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟

ایتنا - محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق شدند مکانیسمی را شناسایی کنند که ممکن است توضیح دهد چرا یک رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
ارتباط بین تغذیه ضعیف و بیماری هایی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ از قبل ثابت شده بود، اما آنچه رژیم غذایی را به سرطان مرتبط می کند، تا حد زیادی ناشناخته مانده بود.

در این تحقیق جدید که نتایج آن در مجله Cell منتشر شده، محققان دریافتند که ماده ای به نام متیل گلیوکسال، که از تجزیه گلوکز برای آزادسازی انرژی تولید می شود، می تواند ژن هایی را که از سرطان محافظت می کنند، مهار کند.

آنها می گویند که یک رژیم غذایی نامناسب منجر به تولید سطوح بالاتری از متیل گلیوکسال می شود که این امر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

متیل گلیوکسال یک مولکول کوچک واکنش پذیر است که می تواند عملکرد سلولی را مختل کند. این مطالعه نشان می دهد که اگر بیش از حد تولید شود، می تواند به DNA آسیب برساند.

رژیم های غذایی سرشار از مواد غذایی ناسالم فرآوری شده، گوشت قرمز، قندهای اضافه شده و غلات تصفیه شده، ممکن است به دلیل اختلال متابولیسم در بدن منجر به افزایش سطح متیل گلیوکسال شود. این امر خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

از طرف دیگر، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر و سبزیجات تولید متیل گلیوکسال را کاهش می دهد و به سلامت متابولیسم، میکروبیوم و سلامت کلی بدن کمک می کند.

محققان می گویند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند سطوح متیل گلیوکسال را پایین نگه دارد.

این یافته ها حاکی از آن است که انتخاب‌های غذایی سالم و اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری‌شده، گوشت قرمز و شکر می تواند از طریق کاهش تولید متیل گلیوکسال، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

محققان امیدوارند این کشف بتواند به درک بهتر ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان کمک کند و زمینه را برای راهکارهای پیشگیرانه جدید در آینده فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • توصیه‌هایی برای مقابله با بیماری آسم
  • علائم خاموش استرس را بدانید
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟