Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-03@14:48:46 GMT

تیغ دولبه سکونتگاه‌های غیررسمی

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۶۴۱۴۵

تیغ دولبه سکونتگاه‌های غیررسمی

به گزارش جهان نيوز، ارائه راهکار حتی به سازمان ملل متحد و برپایی همایش‌ها و ایجاد سازمان‌ها نیز انجامیده است، ولی این معضل همچنان پابرجاست و حتی می‌توان گفت هر روز بر عمق این معضل در کشورها افزوده می‌شود.

سکونتگاه‌های غیرمجاز از ابتدایی ترین ضروریات زندگی تهی هستند و می‌توانند خطرات بزرگی را ایجاد کنند و این اتفاقی است که تقریبا برای همه شهرهای بزرگ و حتی متوسط ما رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ساختار این سکونتگاه‌ها هیچ قانون و برنامه‌ای وجود ندارد و مردم در آنها زندگی توام با ناهنجاری را تجربه می‌کنند.

این درحالی است که رفاه و آسایش نسبی مردم در شهرها در کنار حلبی‌آبادها و خانه‌های ریزدانه ناپایدار که به دور از آسایش و امکانات زیستی است، اختلاف طبقاتی خطرناکی را به وجود می‌آورد که موجب رشد در ریشه گرفتن ناهنجاری‌های اجتماعی و سیاسی می‌شود.

این پدیده موضوع جدیدی نیست و از سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی نیز وجود داشته و یکی از علل گسترش شهر تهران نیز همین است که مهاجرانی از شهرهای مختلف در اطراف تهران ساکن شدند و در بدترین شرایط شهرسازی، یعنی بدون زیر ساخت‌های لازم و کمترین امکانات رفاهی سکونتگاه‌های غیراستاندارد را ایجاد کردند؛ ساختمان‌هایی که اگرچه مردم درآنها با سختی زندگی می‌کردند ولی سازندگان و فروشندگان آنها به سودهای سرشاری دست یافتند.

این سکونتگاه‌ها که بعضی هم در روستاهای معروف اطراف تهران بود، کم کم به محدوده شهر پیوستند و از امکانات شهرها برخوردار شدند و در نتیجه شهر بتدریج گسترش ناموزون و برنامه ریزی نشده‌ای را تجربه کرد تا به وسعت کنونی رسید.

مشکل اینجاست که اگر به این مناطق یا سکونتگاه‌های غیرمجاز غیررسمی و بدون امکانات اولیه شهرها با نگاه حذفی و منفی نگریسته شود و خدمات مورد نیاز در اختیار آنها قرار نگیرد بر معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی آنان افزوده می‌شود. بنابراین وظیفه انسانی حکم می‌کند به رفاه این مناطق نیز پرداخته شود چرا که در غیر این صورت زمانی فرا می‌رسد که دیگر قابل کنترل نخواهند بود البته اگر این سکونتگاه‌ها از خدمات شهری برخوردار شوند به میزان برخورداری از امکانات به تعداد مهاجران در آنها نیز افزوده می‌شود، ضمن این‌که بسرعت بر بهای همین خانه‌های ناپایدار غیرقانونی نیز افزوده می‌شود. این موضوع قطعا دلیلی خواهد شد بر این که کشاورزان، دامداران و باغداران کم درآمد سرزمین خود را رها کنند و به مناطق حاشیه شهرها روی بیاورند و مشکلات فعلی تشدید شود.

بنابراین در موضوع سکونتگاه‌های غیررسمی، مسئولان با یک پارادوکس مواجهند و هر یک از این دو راه را که طی کنند در نهایت مشکل حل نمی‌شود، چه بسا که بیشتر می‌شود.

اما این که چاره نهایی چیست و راه حل درست کدام است را نمی‌توان به صورت یک نسخه کلی توضیح داد، چرا که هر جغرافیا، هر زمان و هر مکان به راه حل‌های مخصوص به خود نیاز دارد، ولی آنچه مسلم است این که باید آنقدر کشاورزی درآمدزا و سود آور باشد که روستاییان حاضر نباشند بساط کشاورزی را برچینند و به سوی شهرها بیایند و به مشاغل کاذب بپردازند.

بنابراین وظیفه همه مسئولان در دولت و ارگان‌های مختلف آن است که با برنامه‌ای منطقی، موضوع خودکفایی و درآمد زایی کشاورزان و زندگی آبرومندانه آنان را نه از طریق کمک‌های مالی بلکه از طریق افزایش محصولات و در نتیجه افزایش درآمد آنها محقق کنند، چون فقط در این صورت است که روستاییان، هویت و استقلال ارزشمند خود را برای رسیدن به شهرها از دست نمی‌دهند.

منبع:جام جم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۴۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مجموعه موج‌های آبی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، مراسم افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مجموعه موج‌های آبی مشهد عصر دیروز (سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت) در محل این مجتمع با حضور یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، علیرضا تاج‌فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان استان، محسن داوری، فرماندار مشهد و علیزاده، مالک مجموعه‌ موج‌های آبی مشهد برگزار شد.

محمدرضا علیزاده، مدیر مجموعه ورزشی موج‌های آبی مشهد در این مراسم اظهار کرد: بزرگ‌ترین جکوزی کشور را براساس نیازسنجی های موجود در مجموعه موج‌های آبی ایجاد کردیم. باتوجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد مخاطب ما را زائران و مسافران تشکیل می‌دهند، به همین منظور یک نیازسنجی دقیق انجام شد و متوجه شدیم قشر بالای ۴۵ سال ما که از این مجموعه استفاده می کنند نیاز به فضایی برای تفریح و البته ورزش دارند، به همین منظور تصمیم گرفتیم بزرگ‌ترین جکوزی کشور را هم در مجموعه آبی خودمان راه اندازی کنیم و خدمات جدیدی را به علاقه مندان ارائه دهیم.

وی افزود: این مجموعه افزون بر ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه داشت که باتوجه به شرایط موجود امیدواریم پاسخگوی نیاز مراجعان محترم باشیم.  به طور متوسط ۶ ساعت و نیم میزبان هر فرد هستیم و تمام تلاش و امکانات خود را به کار می‌گیریم که بهترین امکانات را با بهترین شرایط در اختیار مراجعین بگذاریم.

نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در بخشی از این مراسم گفت: این پروژه که توسط موج‌های آبی بنا شده، نماد مشارکت مردم در حل مسائل کشور از جمله مسئله کمبود برق و استفاده از حداقل امکانات است. به عنوان مثال پشت بام‌ها فضاهایی هستند که کمترین استفاده را از آن‌ها می‌کنیم و به نوعی جزو فضای پرت مجموعه‌ها محسوب می‌شوند اما دوستان در مجموعه موج‌های آبی نشان دادند با برنامه‌ریزی و کار کارشناسی شده می‌توان از همین فضا هم بهترین استفاده‌های درآمدی را داشت.

حمیدرضا خداشناس

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از بلندترین آسمان‌خراش مسکونی جهان در سال ۲۰۲۸
  • خوزستان نیازمند بیمارستان تخصصی چشم و قلب
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • عشق معلمی دَربیابان
  • بسیج امکانات برای جمع آوری و انتقال گندم کشاورزان خوزستان
  • افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مجموعه موج‌های آبی مشهد
  • فراهم شدن همه امکانات برای برگزاری دور دوم انتخابات