Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-19@11:16:25 GMT

نگاهی کوتاه به حضور 43 ساله تویوتا در ایران

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۶۴۱۴۹

نگاهی کوتاه به حضور 43 ساله تویوتا در ایران

پول‌نیوز -تویوتا نامی آشنا برای بیش از 170 کشور جهان که محصولاتش در آنها حضور دارند محسوب می شود. شرکتی چند ملیتی که در ژاپن و در سال 1933 طرح ریزی، در 1935 تاسیس و در سال 1937 با نام تویوتاموتور به طور رسمی افتتاح شد. پیشینه مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینوموتورز به کارخانه ریسندگی بازمی گردد که توسط ساکیشی تویودا در اوایل قرن بیستم راه اندازی شد و در سال 1926 با نام صنایع تویوتا مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما خودروسازی تویوتا، با پا فشاری کیشیرو تویودا فرزند ساکیشی، و بصورت دپارتمانی در کارخانه ریسندگی پدری آغاز به فعالیت کرد. این مجموعه در سال 1935 اولین کارخانه خود را راه اندازی و در سال 1937 بصورت شرکت مستقل با نام Toyota Motors ثبت شد. اولین خودروی این تویوتا موتور کامیون 5/1 تنی جی-1 بود که در طول جنگ جهانی نیز برای ارتش ژاپن تولید می شد.

با مرگ کیشیرو؛ تغییرات مدیریتی و بهسازی در تویوتا، آن را به یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان تبدیل کرد. تاریخ های مهمی در روند شکل گیری شرکت تویوتا وجود دارد که از جمله آنها سال ۱۹۵۱ آغاز فعالیت سیستم پیشنهاد ایده‌های خلاق در تویوتا، سال 1977 مقارن با افتتاح مرکز فنی تویوتا در ایالات متحده آمریکا، سال 1984 همکاری تویوتا با جنرال موتورز در ایالات متحده بوده است.

خودروسازی تویوتا که به تولید خودروهای با کیفیت و مقرون به صرفه مشهور است، یکی از پرچم داران فناوری های نوین در عرصه خودروست، بطوریکه با عرضه تویوتا پریوس هیبرید در سال 1997 انقلابی در عرصه محرکه خودرو ایجاد کرد. از شرکت‌های تابعه تویوتا می‌توان به: دنسو، آیسین سیکو، هینو موتورز، تسلا موتورز، صنایع سنگین فوجی، ایسوزو، تویوتا بوشوکا، خدمات مالی تویوتا و دایهاتسو اشاره نمود.




تویوتا با داشتن 12 کارخانه تولیدی در ژاپن و 52 شرکت در 27 کشور جهان، محصولات خود را به 170 کشور جهان عرضه می کند. این غول صنعت خودرو عنوان بزرگترین شرکت تولیدی جهان در سال 2014 را دارد بطوریکه از تولید 20 خودرو در سال 1935 به رقم حدود 10 میلیون خودرو در سال 2014 رسیده و از هر 9 خودروی تولید شده در جهان یکی متعلق به تویوتا بوده است.

بررسی آمارها نشان می دهد تویوتا کرولا با آمار فروش نزدیک 400 هزار دستگاه رتبه یک فروش جهان را در اختیار دارد. تویوتا هایلوکس جایگاه هشتم فروش جهانی و رتبه دوم محصولات تویوتا و راو4 جایگاه نهم فروش جهانی و رتبه سوم فروش تویوتا را به خود اختصاص داده اند.

موفقیت کرولا را باید یک مسیر مستمر و نه اتفاقی دانست. تویوتا کرولا، به عنوان یک اتومبیل شهری نیمه‌لوکس با امکانات رفاهی مطلوب و قیمتی مناسب، یکی از موفق ترین مدل های تاریخ
اتومبیل‌سازی جهان است که از سال ۱۹۶۶ تاکنون در ۱۵۰ کشور عرضه می‌شود. این خودرو سه سال پس از تولید، به پرفروش‌ترین خودروی ژاپن تبدیل شد. برنامه تویوتا در ابتدا تولید تنها ۳۰ هزار دستگاه از این مدل بود اما فروش یکماهه این خودرو این رقم را رد کرد، این در حالی بود که کل فروش محصولات این کمپانی در یک ماه، فقط به 50 هزار دستگاه می‌رسید.

 معجزه موفقیت این خودرو کماکان ادامه دارد و پرچم تویوتا را بعنوان پرفروش ترین خودروی جهان برافراشته است. این خودرو در حال حاضر یازدهمین نسل طراحی خود را تجربه می کند و در 13 کشور جهان تولید و عرضه می گردد.

اما حضور تویوتا در ایران با فعالیت شرکت ایرتویا، نمایندگی انحصاری فروش محصولات تویوتا در کشور و سال 1352 رقم خورد. بعد از ورود ۴ دستگاه تویوتا سیلیکا در سال ۱۳۵۳ به عنوان نمونه، واردات خودرو‌ تویوتا به ایران رسما آغاز شد. در فاصله سال های 55 تا 58 سالانه حدود 40 هزار خودرو تویوتا توسط ایرتویا وارد کشور گردید. سال 59 تا 69 به علت محدودیت های واردات خودرو به کشور، ایرتویوتا صرفا به تامین قطعات خودروهای موجود و خدمات فنی پرداخت.

با رفع ممنوعیت واردات اتوموبیل های خارجی طی سال های ۷۰ تا ۷۴، مجددا واردات از سر گرفته شد که با مشروط شدن ورود خودرو به ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان واردات به کشور در سال 74، مجدداً فعالیت ایرتویا به تامین درخواست های مناطق آزاد و سفارتخانه های خارجی در ایران و همچنین تامین نیازهای عمومی و موسسات محدود گردید.

 تا اینکه با صدور مجوز صنفی برای واردات دوباره خودرو‌، در سال ۸۳ بار دیگر واردات رسمی خودرو‌ تویوتا آغاز شد که تا به امروز نیز ادامه دارد. هر چند این روند نیز یکنواخت نبوده و در بخشی از سالهای تحریم واردات بخشی از محصولات تویوتا به ایران متوقف گردید و اگر بهتر بگوییم تویوتا نیز ایران را تحریم کرد!

رجوع به آمار گمرک نشان می دهد با توجه به حجم خودروهای تویوتا وارد شده به ایران، حدود 16 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار این خودروساز است بطوریکه پریوس با حدود 2500 دستگاه، راو4 با 2129 دستگاه و کرولا با 1691 دستگاه رتبه های یک تا سه واردات تویوتا را از آن خود کرده اند.

 البته این روند کمی عکس آمار جهانی است که دلیل آن را باید ناشی از سیاست های وارداتی و قیمت بالای خودروهای تویوتا در ایران در قیاس با بازار جهانی دانست به طوری که هایلوکس را با قیمت نزدیک به 280 میلیون تومان عملا به مرز خودروهای لوکس نزدیک کرده است. لذا نمی توان انتظار آمار فروش بالا برای آن در بازار ایران را داشت. این سیاست هر از چندگاهی تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی قرار گرفته و همواره پر فراز و نشیب بوده است که مانع از یک بازار هدفمند و یکنواخت برای خودروهای وارداتی می گردد.

اما از مهمترین محصولات تویوتا در ایران می توان به لندکروزر، پرادو، راو4، فورچونر، هایس، CHR، FJ کروزر، هایلوکس، پریوس، کمری، آریون، کرولا، یاریس و کمری هیبریدی اشاره نمود. اغلب این مدل ها در تیپ های مختلفی عرضه می شوند که تشخیص تفاوت های آنها و تاثیری که بر قیمت خودرو می گذارند به آسانی امکان پذیر نمی باشد. به عنوان مثال اختلاف قیمت بین تیپ های مختلف تویوتا کمری هیبرید در سال 2016 تا حدود 30 میلیون تومان نیز می رسد.

سایت همراه مکانیک به عنوان مرجع ارائه قیمت خودروی دست دوم تنها سایتی است که قیمت انواع محصولات تویوتا را به تفکیک ارائه می کند. برای مشاهده قیمت محصولات تویوتا در ایران و آگاهی از قیمت انواع مدل ها کافی است به آدرس www.hamrah-mechanic.com/carprice/toyota/ مراجعه نمائید. در این پایگاه با انتخاب مدل های مختلف قادر خواهید بود به قیمت محصولات تویوتا به ازای سالها و تیپ های مختلف دسترسی داشته باشید.




منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۴۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش واردات ۲۸۰۰ تاکسی برقی بستیون، دانگ‌فنگ و لونا برای تهران انجام شد

معاون حمل‌ونقل شهردار تهران گفت: قرار است ۶ هزار دستگاه تاکسی توسط ایران‌خودرو از طریق واردات به شهرداری تهران تحویل داده شود که در مرحله نخست، سفارش برای ۱۰۰۰ دستگاه لونا، ۸۰۰ دستگاه بستیون و ۱۰۰۰ دستگاه دانگ‌فنگ ای۷۰ ثبت و انجام شد. - اخبار اجتماعی -

محسن هرمزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ورود تاکسی‌های برقی به شهر تهران اظهار کرد: وزارت سمت به 11 خودروساز اجازه واردات 27500 دستگاه "تاکسی برقی" داده و تعیین کرده که سهم هر خودروساز چه تعداد تاکسی و با چه برندی است. 

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران نیز به صورت مجزا برای واردات تاکسی‌های برقی اقدام کرده است، گفت: طبق آنچه وزارت صمت تعیین کرده، این خودروها طی عقد قرارداد با شهرداری به عنوان تاکسی در اختیار شهر تهران قرار خواهد گرفت. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: فعلاً با 4 خودروساز برای عقد قرارداد اقدام کرده‌ایم و پیش‌نویس قرارداد دریافت 1000 دستگاه "خودروی برقی لونا" از ایران‌خودرو تنظیم شده است. 

هرمزی گفت: قرار است 6 هزار دستگاه تاکسی از سوی ایران‌خودرو به شهرداری تهران تحویل داده شود که در مرحله نخست، ثبت سفارش برای 1000 دستگاه لونا، 800 دستگاه بستیون و 1000 دستگاه دانگ‌فنگ ای70 شده است.

به گفته وی، زمان تحویل این خودروها نیز در قرارداد نهایی مشخص خواهد شد.

نخستین نمونه "اتوبوس و تاکسی‌های برقی" چینی رونمایی شد/ آغاز فعالیت تاکسی‌ها بعد از پلاک‌گذاری

به گزارش تسنیم، لونا GRE محصول جدید وارداتی ایران خودرو قرار است که به زودی در ناوگان تاکسیرانی کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

طبق تصمیم مدیران دولتی، شرکت‌های خصوصی خودروساز هم باید خودشان را آماده کنند که حداقل 30 درصد تولیدشان را تا 5 سال آینده برقی کنند چون در غیر این صورت از بازار جهانی عقب می‌مانند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف یک دستگاه تویوتا قاچاق در کرمانشاه
  • کشف یک دستگاه خودروی تویوتا قاچاق در شهرستان کرمانشاه
  • ۱۴۰۲، پر افت و خیز‌ترین سال صنعت و بازار خودرو/ واردات اتومبیل دست دوم تحقیر سال بود
  • ارسال فیلم کوتاه از ۲۰ کشور جهان به جشنواره بین‌المللی «پنج»
  • ثبت سفارش واردات ۲۸۰۰ تاکسی برقی بستیون، دانگ فنگ و لونا برای تهران انجام شد
  • ارسال فیلم کوتاه از ۲۰ کشور جهان به جشنواره بین المللی فیلم و عکس «پنج»
  • هیبریدی‌ها؛ برگ برنده تویوتا
  • شهر ۹ میلیارد دلاری تویوتا با اتومبیل‌های خودران؛ مدرن‌ترین شهر هوشمند جهان
  • ثبت سفارش واردات ۲۸۰۰ تاکسی برقی بستیون، دانگ‌فنگ و لونا برای تهران انجام شد
  • اجازه واردات شارژر خودرو‌های برقی به صورت نامحدود صادر شود