Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- هانیه سلطانپور- درهفته ایی که گذشت شبکه مستند، فیلمی با نام «رقص بر سیم خاردار» از پروژه های ساخت جزایر مصنوعی توسط امارات در خلیچ فارس پخش کرد. مستندی که برای نخستین بار بر گزارشات آمده در خبرگزاری ها در سال‌های گذشته مبنی برقاچاق و صادرات خاک از ایران صحه گذاشت. پرونده‌ای که بازخوانی آن در هرزمانی حایز اهمیت ست:

جزیره سازی‌های امارات متحده عربی از سال ۲۰۰۱ آغاز شده ست و چیز جدیدی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروژه های  نخل جمیرا، جمیرا، نخل جبل علی و مجمع الجزایر جهان مهمترین این پروژه‌ها هستند. اهمیت موضوع از آن جهت است که این کشور تمام جزایر مصنوعی ساخته شده و درحال ساخت خود را برخلاف رژیم حقوقی حاکم بر دریاها آپارتمان سازی و مسکونی کرده ست. به عبارتی امارات پروژه اسکان و «مردم سازی» را در جزایر مصنوعی دنبال می‌کند.

همزمان با ساخت جزایر مصنوعی امارات متحده عربی در سواحل خود سدهایی با هدف توسعه ساحل به سمت آب و کشاندن هرچه بیشتر سواحل به سمت جلو را هم پیگیری کرده ست. اهمیت ساخت این جزایر  و توسعه سواحل به سمت آب زمانی بیشتر نمایان می‌شود که مساله تعیین مرزهای دریایی و منطقه انحصاری-اقتصادی مطرح پیش بیاید. مرز دریایی در آبهای آزاد به خط فرضی با حداکثر فاصله دوازده مایل از خط مبدا در سواحل هر کشور گفته می‌شود که امکان دسترسی به آبهای آزاد و منابع استراتژیک زیر آب را به آن سرزمین می‌دهد. و منطقه انحصاری اقتصادی نیز به فضای حداکثر ۲۰۰ مایل از خط مبدا ساحلی گفته می‌شود. دولتها در این منطقه از حق حاکمیتی به منطور بهره برداری از منابع طبیعی دریا برخوردار هستند.

اهمیت موضوع زمانی روشن تر می‌شود که درمیابیم کشورهای حاشیه خلیج فارس اهداف سیاسی نیز در پس این پروژه‌ها دارند. سلطان بن سلیم از مدیران پروژه جمیرا در مصاحبه‌ای که سال ۱۳۹۰ منتشر شد می‌گوید سهم امارات در مقایسه با بعضی کشورها به سواحل خلیج فارس کم ست که باساخت این جزایر حالا امارات به ۱۲۰۰ کیلومتر ساحل دسترسی  دارد که اهرم فشار خوبی علیه ایران است. امارات متحده عربی با ساخت جزایر مصنوعی توانسته فاصله خود را با آخرین جزایر ایران در خلیج فارس یعنی جزیره ابوموسی کیلومترها کم کند!

و اما نکته تاسف برانگیز، آمار سازمان گمرک کشور و بررسی میزان صادرات خاک از ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس ست. امارات و کشورهای دیگر برای ساخت این جزایر که مسکونی نیز هستند نیاز به خاک مرغوب دارند چرا که امارات از نعمت خاک مناسب بی بهره ست. آمارهای رسمی گمرگ می‌گوید که درسال ۱۳۹۰، ۷۵ هزارتن خاک به ارزش ۷.۵ میلیون دلار ودرسال ۱۳۹۱،  ۱۴۰ هزارتن خاک به ارزش ۲۳ میلیون دلار با کد تعرفه ۲۵۰۸ تحت عنوان صادرات غیرنفتی صادرشده است. اوج صادارت خاک به امارات تحت عنوان صادارت غیرنفتی در سالهای ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد اتفاق افتاد. موضوعی که در آن زمان توسط مدیرکل دفترتوسعه تجارت کشاورزی قویا تکذیب شد اما همزمان سفیر ایران در قطر خبراز انعقاد قرارداد صادرات خاک از ایران به دو حه داد.

تاسف آورتر آنکه می‌بینیم بخش عمده این خاک از روستاهای استان خوزستان  برداشت شده ست. استانی که حالا مردمش به دلایل مختلف از جمله فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی  از پدیده گردوغبار در رنج هستند.

از هر سو که به مساله ساخت جزایر توسط شیوخ خلیج فارس می‌نگریم بازنده اصلی ایران است. تغییر خطوط مرزهای دریایی، کم شدن فاصله  میان جزایر امارات و جزایر ایرانی (که امارات ادعای مالکیت بر آن را دارد)، خاکی که از سوی ایران دودستی تقدیم امارات برای تکمیل این پروژه ها شده ست و همچنین خروج هنگفت ارز جهت خرید املاک در امارات توسط ایرانیان، از نتایج چند سال پیاده سازی پروژه های هدفمند جزیره سازی اماراتی ست.

صادرات خاک غنی زاگرس، استان خوزستان و بنادر جنوبی در سالهای تحریم توسط مسئولان به امارات برای ساخت جزایر مصنوعی با هدف فشار بر ایران اگر خیانت و بلاهت نیست پس چه چیزی ست؟! آنهم زمانی که این کشور در حال خرج میلیونها دلار برای حذف نام خلیج فارس از کتب درسی، نقشه های جهان و حتی گفتمان مقامات سیاسی جهان  بوده، هست و خواهد بود!

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۴۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام ایرانی به رویترز: هیچگونه حمله موشکی به خاک ایران صورت نگرفته /المیادین: چیزی جز یک حباب رسانه ای نبود /تمسخر اسرائیل از سوی رسانه های عربی 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح امروز خبری درباره وقوع انفجار در آسمان اصفهان و تبریز به گوش رسید که بلافاصله منتسب کردن آن به حمله موشکی اسرائیل از سوی منابع آگاه تکذیب شد. در این میان، خبرگزاری مهر، به نقل از یک منبع آگاه نوشت: صدای انفجار شنیده شده در اصفهان ناشی از انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند غیرعامل بوده است. سه ریزپرنده حوالی ساعت ۴ بامداد در آسمان اصفهان و در اطراف منطقه زردنجان مشاهده شده است.

همچنین این منبع آگاه گفته است: به دنبال مشاهده این ریزپرنده‌ها پدافند غیرعامل عمل کرده و این ریزپرنده‌ها را در آسمان منهدم کرده‌اند. هنوز در خصوص این ریزپرنده‌ها اطلاعی در دست نیست و در حال پیدا کردن پوکه‌های آن هستیم. در پایگاه هشتم شکاری اصفهان حادثه‌ای رخ نداده است.

از سوی دیگر، العربیه هم نوشت که یک مقام ایرانی به«رویترز» گفته است: هیچ گونه حمله موشکی به خاک ایران صورت نگرفته است.

فرهیختگان نیز نوشت که با وجود گذشت حدود دو ساعت از خبر ABC آمریکا درباره «حمله موشکی اسرائیل به داخل ایران»، هنوز هیچ نشانه واقعی از این خبر دیده نشده است. حتی رسانه‌های صهیونیستی هم آن را به نقل از مقام‌های رسمی تأیید نکردند. با این حال، رسانه‌های داخلی ایران به نقل از مقام‌های مطلع می‌گویند احتمالاً پدافند اصفهان و تبریز به چند ریزپرنده واکنش نشان داده‌اند.

المیادین هم نوشت، به نظر می‌رسد آنچه شاهد بودیم چیزی جز یک حباب رسانه ای برای گمراه کردن افکار عمومی ایران و جهان نبود.

اما، با توجه به سطح اتفاقات رخ داده، موج پرداختن طنز به خرابکاری رژیم صهیونیستی در بین کاربران داخلی و خارجی در فضای مجازی آغاز شده است و رسانه‌های عربی با تمسخر رژیم صهیونیستی نوشتند: پاسخ قدرتمند اسرائیل به ایران!

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896920

دیگر خبرها

  • ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار
  • تاکید ایران و امارات بر توقف جنایت اسرائیل در غزه
  • مقام ایرانی به رویترز: هیچگونه حمله موشکی به خاک ایران صورت نگرفته /المیادین: چیزی جز یک حباب رسانه ای نبود /تمسخر اسرائیل از سوی رسانه های عربی 
  • تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه
  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • لغو در حدود ۳۰۰ پرواز در فرودگاه دبی در پی سیل
  • سیل و طوفان امارات نتیجه بارورسازی ابرها بود؟ + عکس
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • سیل و طوفان امارات و عمان را زیر آب برد + عکس
  • سیل امارات و عمان را زیر آب برد + عکس