Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@04:30:05 GMT

امپراطوری اوراق ۲۰ درصدی در بانک‌ها

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۶۴۶۱۵

امپراطوری اوراق ۲۰ درصدی در بانک‌ها

ایران اکونومیست - یک هفته از اجرای بسته سیاستی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز گذشته است. در این بسته انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد به مدت دو هفته، یکی از گزینه‌های مدنظر برای جذب نقدینگی به سمت شبکه بانکی بود. بر این اساس مشتری می‌توانست با خرید اوراق گواهی سپرده به طور سالانه ۲۰ درصد سود دریافت کند که هر ماه به حساب وی واریز شده و در صورت ابطال به آن سود ۱۴ درصد تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش‌های میدانی حاکی از آن بود که گرچه منابع جدید قابل توجهی طی هفته اول وارد شبکه بانکی نشده و تمایل مشتریان بیشتر برای بستن حساب‌های مدت‌دار ۱۵ درصد و تبدیل آن به گواهی سپرده بود ولی جالب اینجاست که تازه‌ترین سرکشی به شعب بانک‌ها از این حکایت دارد که شعب مشتریان را که حتی برای باز کردن سپرده ۱۵ درصدی به بانک می‌آیند به خرید اوراق گواهی ۲۰ درصد تشویق می‌کنند. در یکی از بانک‌ها وقتی در مورد شرایط حساب سپرده سالانه ۱۵ درصد سوال می‌شود، این گونه پاسخ می‌دهند که فعلا گواهی سپرده ۲۰ درصدی داریم و حساب سپرده ۱۵ درصد در این حالت معنایی ندارد و نفع مشتری با اوراق خواهد بود.

این در حالی است که بنابر تاکید مدیران بانکی پرداخت سود ۲۰ درصد بابت پرداخت این گواهی سپرده موجب بالا رفتن هزینه بانک‌ها و بقای تمام شده پول برای آنها خواهد شد، آن هم در شرایطی که سود تسهیلات ۱۸ درصد بوده و هیچ تغییری نکرده است و پایین‌تر از سود سپرده ۲۰ درصد قرار دارد که خود موجب زیاندهی بانک‌ها می‌شود. در این حالت اینکه باز هم بانک‌ها مردم را تشویق به خرید اوراق گواهی ۲۰ درصد می‌کنند جای سوال دارد که پشتوانه آنها برای این تغییرات چیست؟  

 باید یادآور شد که اکنون با رقابتی که در بانک‌ها برای انتشار اوراق گواهی سپرده وجود دارد، هراس از خروج منابع از یک بانک و رفتن به بانک دیگر نیز یکی از عواملی است که باعث تشویق مشتریان برای خرید اوراق گواهی می‌شود. در عین حال که در مواردی بانک‌ها در مورد نرخ سود ابطال گواهی با یکدیگر رقابت کرده و از نرخ قانونی ۱۴ درصد تعیین شده برای گواهی سپرده، تا ۱۶ درصد و حتی بالاتر هم پرداخت می‌کنند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۴۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته

ایسنا/قم مدیر عامل شرکت گاز استان قم گفت: مصرف گاز طبیعی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با صرفه جویی ۳.۹ همراه بوده است.

مرتضی خوش لهجه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این مقدار صرفه‌جویی در حالی است که طی سال گذشته ۲۰۸ مشترک صنعتی و همچنین ۱۰هزار و ۹۸۴ مشترک در دیگر بخش‌ها به شمار مشترکین استان اضافه شده است.

مدیر عامل شرکت گاز استان قم با بیان اینکه این میزان صرفه‌جویی یک دستاورد برای استان قم محسوب می‌شود، تصریح کرد: همچنین میزان گاز مصرفی صنایع نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر با ۴.۴ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه به صورت کلی یک سوم مصرف سالانه گاز استان به مشترکین خانگی تجاری، آموزشی و عمومی اختصاص دارد، عنوان کرد: این رقم در فصل سرد سال حدود ۷۰ درصد مصرف گاز طبیعی استان را شامل می‌شود.

خوش لهجه بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد و ۶۴۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در بخش‌های مختلف استان قم مصرف شد که این مقدار برای سال ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیارد و ۷۵۸ میلیون متر مکعب بوده است.

وی در پایان با بیان اینکه استان قم دارای ۴۵۸ هزار و ۲۶۱ مشترک است که از این مقدار ۴ هزار و ۵۸۶ مشترک متعلق به بخش صنعتی و کشاورزی است، یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز، مصرف گاز در بخش خانگی، بیش از ۳.۳ درصد صرفه جویی به ثبت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام نتیجه اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی و برگزاری حراج دوم در سال ۱۴۰۳
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • انتقال ۲۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخش‌های مختلف
  • مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخش های مختلف