Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-06@11:24:09 GMT

مسئله آب کشور با سدسازی حل نخواهد شد

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۶۴۶۲۱

مسئله آب کشور با سدسازی حل نخواهد شد

مسعود تجریشی گفت: هر جایی که نیاز باشد قطعا باید سدسازی صورت گیرد اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که مسئله آب کشور صرفا با سدسازی حل نخواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در حال حاضر برای مقابله با بحران آب سدهای زیادی در کشور ساخته شده اما همچنان این بحران رخ‌نمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گزارش «انرژی امروز» عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی، حمید ظهرابی سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی و کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش از نمایشگاه بین المللی «محیط زیست و انرژی های تجدیدپذیر» بازدید کردند.

حمید ظهرابی سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه بازدید از نمایشگاه با اشاره به اینکه تفاوت نمایشگاه محیط زیست امسال با سال‌های گذشته این بود که انرژی‌های تجدیدپذیر نیز به موضوع نمایشگاه اضافه شد، تصریح کرد: این موضوع برای نگاه جدید به انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار امیدوار کننده است.

وی با بیان اینکه امسال سازمان حفاظت محیط زیست دخالت مستقیمی در برپایی نمایشگاه نداشت، گفت: این نمایشگاه کار مشارکتی و داوطلبانه توسط واحدهای صنعتی و گروه‌های مردمی است.

وی افزود: نمایشگاه محیط زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر فرصتی است که واحدهای صنعتی و تولید کننده بتوانند اقدامات خود در زمینه محیط زیست را ارائه دهند. همچنین فرصتی است که شرکت‌هایی تکنولوژی کاهش آلودگی و تکنولوژی‌های مرتبط با محیط زیست را دارند بتوانند فناوری‌های جدید خود را ارائه دهند.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه گستردگی و تنوع نمایشگاه می‌تواند سبب تقویت آن شود اظهار کرد: هرچقدر نمایشگاه به سمت بخش خصوصی سوق داده شود و حضور دولت در آن کم رنگ شود در تقویت نمایشگاه و پایداری آن تاثیر بیشتری دارد.

لزوما سازمان حفاظت محیط زیست نباید متولی نمایشگاه محیط زیست باشد

کاوه مدنی معاون آموزش سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه اظهار کرد: در کشور ظرفیت‌های زیادی برای مدیریت محیط زیست وجود دارد ولی عدم برنامه‌ریزی صحیح به ویژه در زمینه اقتصاد محیط زیست، سبب می‌شود که نتوانیم از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نمایشگاه محیط زیست اگر برنامه ریزی درستی داشته باشد و از نظر هزینه‌ای آزاردهنده نباشد می‌تواند خود را عرضه کرده و با دستگاه‌های دولتی همکاری‌های خوبی داشته باشد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لزوما برای اینکه نمایشگاه محیط زیست داشته باشیم سازمان نباید متولی آن باشد گفت: در این دوره از نمایشگاه شاهد تغییراتی بودیم و به گفته مسئولان نمایشگاه تعداد شرکت‌کننده‌های بخش خصوصی به نسبت سال‌های قبل تغییر زیادی نداشته و تنها حضور برخی از بخش‌های دولتی و سمن‌ها در نمایشگاه کمتر شده است.

مدنی با اشاره به اینکه شاید این مساله اتفاق خوبی برای نمایشگاه باشد که بتواند آن را تخصصی تر کند، گفت: البته این مساله به معنای آن نیست که سمن‌ها در نمایشگاه حضور نداشته باشند بلکه باید محفل درست تری برای حضور سمن‌ها تعریف کنیم.

ایجاد مدیریت سبز در ساختمان‌های دولتی/ شرط محیط زیست برای صدور مجوز برای کارخانه‌های جدید

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان حاکمیتی موظف است تا دستورالعمل‌ها و اقداماتی که می‌تواند منجر به توسعه تجدیدپذیرها شود را در دستور کار خود قرار دهد.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به برنامه‌های سازمان برای کمک به توسعه انرژی های تجدیدپذیر، گفت: یکی از این برنامه‌ها الزام سازمان در ارائه مجوز برای کارخانه‌هایی که به تازگی می‌خواهند شکل بگیرند، این است که این صنایع ۲۰ درصد از انرژی مصرفی خود را به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دهند.

وی اظهار کرد: یکی از مباحثی که این سازمان برای این هدف مهم در نظر گرفته ایجاد مدیریت سبز در ساختمان‌های دولتی است. البته وزارت نیرو در این حوزه نقش مهمی ایفا می‌کند، اما سازمان حفاظت محیط زیست نیز در بخش شرکت‌های صنعتی جدید مدیریت سبز را یکی از پارامترهای اصلی خود تعریف کرده است.

مسئله آب کشور با سدسازی حل نخواهد شد

وی با اشاره به بحران آب و رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه سدسازی گفت: هر جایی که نیاز باشد و بهترین گزینه ایجاد سد باشد، قطعا باید سدسازی صورت گیرد اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که مسئله آب کشور صرفا با سدسازی حل نخواهد شد، چرا که در حال حاضر نیز سدهای زیادی در کشور ساخته شده اما همچنان این بحران رخ‌نمایی می‌کند.

تجریشی تصریح کرد: حذف کردن یک روش برای حل مشکلات راه چاره نیست و به اعتقاد من بهترین راهکار حل مشکل آب کاهش مصرف و به عبارت بهتر اجرای الگوی بهینه مصرف در تمام بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا راهکارهای وزارت نیرو برای مقابله با بحران آب درست و عملیاتی بوده؟ گفت: به اعتقاد من تاکنون راهکار اساسی در حوزه منابع آب صورت نگرفته و باید قاطعانه اعلام کرد که هنوز بحث آب جدی گرفته نشده است و جا دارد که وزارت نیرو و دولت توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد.

وی در خصوص رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست درباره طرح‌های انتقال آب نیز اظهار کرد: در هر منطقه‌ای که وزارت نیرو تنها راهکار را انتقال آب در نظر بگیرد، لازم است که آن طرح عملیاتی شود، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که طرح‌هایی همچون انتقال آب باید در آخرین مرحله و راهکار قرار گیرد.

ستاد مقابله با آلودگی هوا در داخل سازمان محیط زیست

تجریشی با اشاره به برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با آلودگی هوا نیز گفت: در حال حاضر ستاد مقابله با آلودگی هوا در داخل سازمان ایجاد شده و برنامه شناسایی کانون‌های داخلی و خارجی را آغاز کرده‌ایم. بر همین اساس نیز در استان خوزستان و دو استان دیگر برنامه‌های عملیاتی برای همین مسئله آغاز شده است.

به گفته وی، براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته با توجه به اینکه بیش از دو دهه است که کشور با مشکل خشکسالی و استفاده نادرست منابع آب دست و پنجه نرم می‌کند، بیش از چهار سال زمان لازم است تا در استان خوزستان و بیش از یک دهه در کل کشور مشکل آلودگی هوا برطرف شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آلودگی‌های پایتخت نیز گفت: برخی از مناطقی که در تهران تولید ریزگرد صورت می‌گیرد در اولویت کاری ما قرار گرفته اما در تابستان نزدیک ۶۰ درصد ریزگردها از خارج کشور وارد می‌شود. به همین دلیل باید تدابیر گسترده‌تری برای این مهم در نظر گرفته شود.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۴۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری از مشاهده یک نفر پلنگ برای دومین بار در منطقه حفاظت شده سبزکوه خبر داد.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال وبختیاری با اشاره به مشاهده یک نفر پلنگ در منطقه سبزکوه، اظهار کرد: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی افزود: این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و دومین ثبت پلنگ در منطقه حفاظت شده سبزکوه و اولین ثبت در سال‌جاری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی، گونه در خطر انقراض جهانی است، افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

یوسف‌پور تصریح کرد: در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده است که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به منطقه حفاظت شده سبزکوه، تاکید کرد: منطقه حفاظت‌شده سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

یوسف‌پور گفت: زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و شش منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۵ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال‌جاری ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

کد خبر 751110

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم