Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@14:45:42 GMT

آموزش و فرهنگ‌سازی راهکار کاهش مرگ و میر کودکان

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۶۵۵۸۲

آموزش و فرهنگ‌سازی راهکار کاهش مرگ و میر کودکان

لنجان-رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان گفت:آموزش و فرهنگ‌سازی بهترین راهکار کاهش مرگ و میر کودکان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، علی وحدتی در نشست کارگروه جامعه ایمن شهرستان لنجان با اشاره به وضعیت مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سال ۹۵ اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های ارایه شده سالانه در دنیا ده‌ها میلیون کودک زیر پنج سال در اثر حادثه و بیماری جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۹۹ درصد این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نسبت مرگ و میر کودکان از مهمترین شاخص‌هایی است که نشان دهنده توسعه کشورها بوده و علت انتخاب این شاخص به عنوان نمایه توسعه، تاثیر عوامل مختلف اجتماعی و اقتصادی در کاهش یا افزایش آن به شمار می‌آید.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان تصریح کرد: این شاخص تابعی از وضعیت سواد، شبکه راه‌های روستایی، دسترسی به فوریت‌های پزشکی، هزینه خدمات درمانی، وجود شبکه‌های ارتباطی مخابراتی، درآمد خانوار و... است.

وی ادامه داد: کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به دو سوم بین سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۵ هدف چهارم به شمار می‌آید و دنیا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته، به طوری که میزان مرگ کودک زیر پنج سال ۴۷ درصد کاهش نشان می‌دهد، اما با این حال این پیشرفت کافی نبوده و دستیابی به هدف در سطح جهان میسر نشده است.

وحدتی اضافه کرد: بررسی مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث طی سال‌های ۹۵-۱۳۹۳ نشان می‌دهد که حوادث ترافیکی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص می‌دهد و متاسفانه این مهم سیر صعودی نیز داشته است.

وی عنوان کرد: ۸۸ درصد مرگ‌ها طی سه سال گذشته در مناطق شهری و ۱۲ درصد در مناطق روستایی اتفاق افتاده است، در سال ۱۳۹۵ مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی در مناطق روستایی افزایش داشته است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان با اشاره به بار اقتصادی سوانح و حوادث گفت: باید توجه داشت حوادث ترافیکی کودکان هزینه‌های مستقیم وغیر مستقیم فراوانی را براقتصاد ملی کشور و قربانیان حادثه تحمیل می‌کند که این هزینه‌ها شامل هزینه معلولیت‌های دایمی، هزینه محرومیت از فرصت‌های آموزشی، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی ومرگ زود هنگام، توان بخشی، از دست رفتن سال‌های زندگی توام با ناتوانی برای کار را نیز باید اضاف کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت ۲۱ درصد از کودکان قربانی مرگ‌های جاده‌ای هستند و ۵۰ درصد از مرگ کودکان نیز ناشی از حوادث ترافیکی بوده که سرنشین خودروهای سواری بوده‌اند.

وحدتی افزود: بررسی نشان می‌دهد به ازای یک کودکی که در نتیجه حوادث ترافیکی فوت می‌کند، ۲۵۴ کودک به علت حادثه ترافیکی به بیمارستان مراجعه می‌کنند که چهار کودک با معلولیت دایمی مرخص می‌شوند از این رو باید گفت حوادث ترافیکی یکی از پنج علت اصلی ناتوانی کودکان است.

وی تصریح کرد: با این بررسی می‌توان نتیجه گیری کرد آسیب‌های وارده و مرگ‌های اتفاق افتاده، تمامی قابل پیشگیری بوده و همواره پیشگیری از ایجاد حادثه بسیار کارآمدتر و ضروری‌تر از درمان عوارض آن بوده بر همین اساس در راستای رسالت نظام بهداشتی کشور در خصوص ارتقاء سواد بهداشتی جامعه و تاکید بر اصل خود مراقبتی سعی بر این شده است تا آحاد جامعه و به ویژه والدین کودکان را با اهمیت پیشگیری از سوانح و حوادث، عواقب وقوع حوادث و ساده‌ترین راه‌های پیشگیری از سوانح  وحوادث آشنا کنیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان ادامه داد: راهکارهایی که عوامل عمده خطرساز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پیشگیری از حوادث عمدی و غیر عمدی شامل ضرورت استفاده از کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان و استفاده از صندلی مخصوص استقرار کودکان در اتومبیل است.

وی اضافه کرد: استفاده از کلاه ایمنی برای راکبان موتورسوار، لزوم رعایت و اجرای دقیق قوانین راهنمایی رانندگی و برخورد قانونی با متخلفان، مدیریت فرا سازمانی اصلاح ساختار جاده، افزایش ایمنی وسایل نقلیه، آموزش مهارت عملی به کودکان از طریق نمایش تصاویر و ذکر مثال و تهیه محیط‌های شبیه سازی شده برای آموزش می‌تواند در این خصوص کارساز باشد.

وحدتی تاکید کرد: از سوی دیگر ارتقاء آگاهی خانواده‌ها در خصوص عدم استفاده از موتور سیکلت جهت حمل و نقل کودکان، حساس سازی خانواده‌ها در زمینه مراقبت بیشتر از کودکان عدم حضور کودک به تنهایی در محدوده منزل، همراهی کودکان هنگام عبور از خیابان، خودداری از نشستن کودکان زیر ۱۲ سال در صندلی جلو باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد کاهش سوانح و حوادث برای کودکان باشیم.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۵۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصدومیت ۷۸۵ نفر در حوادث ترافیکی طرح نوروزی در آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس اورژانس آذربایجان غربی گفت: از زمان شروع طرح نوروزی ۷۸۵ نفر در حوادث ترافیکی سطح استان مصدوم شده اند.

فرزین رضازاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از زمان شروع طرح نوروزی تا پایان روز هفتم فروردین تعداد ۲۰۳۲۰ تماس در مرکز پیام اورژانس استان ثبت  شده است که در حدود ۵ هزار تماس منجر به انجام عملیات شده است.

وی افزود: از این تعداد در حدود ۷۵۹ مورد عملیات مربوط به حوادث ترافیکی بوده است که منجر به مصدومیت ۷۸۵ نفر از هموطنان شده است.

دبیر طرح سلامت نوروزی استان تصریح کرد: در حوادث ترافیکی طرح نوروزی امسال حدود ۶۸۱ مصدوم به مراکز درمانی سطح استان منتقل و مابقی بصورت سرپایی درمان شده اند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به اینکه در هفته پیش رو تعطیلات سیزده بدر و سپس عید فطر آغاز می‌شود از مسافران نوروزی درخواست می‌شود حتما نکات ایمنی حین رانندگی را رعایت کرده و به توصیه های پلیس راهنمایی و رانندگی توجه کنند.

وی خاطر نشان کرد: اورژانس آذربایجان غربی با ۱۱۰ پایگاه اورژانس زمینی، هوایی، موتورلانس و اتوبوس آمبولانس از آغاز طرح نوروزی در حالت آماده باش است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برقراری ۱۷ هزار و ۹۲۷ تماس با اورژانس کرمانشاه در طرح نوروزی
  • لزوم فرهنگ‌سازی قوانین راهنمایی و رانندگی برای کاهش وقایع ناگوار ترافیکی
  • کاهش میزان حوادث ترافیکی در تیران و کرون
  • کاهش ۱۵درصدی تصادفات و سوانح رانندگی در شیروان
  • شش هزارو ۲۲۰ هزار مسافر در سیستان و بلوچستان متعهد به بهبود رفتار‌های ترافیکی شدند
  • مصدومان حوادث ترافیکی در سیستان و بلوچستان ۲۳ درصد کاهش یافت
  • کاهش ۱۰ درصدی حوادث ترافیکی نوروزی قم نسبت به سال گذشته
  • مصدومیت ۷۸۵ نفر در حوادث ترافیکی طرح نوروزی در آذربایجان‌غربی
  • کاهش ۴۸ درصدی موارد فوتی حوادث ترافیکی در سیستان و بلوچستان
  • کاهش ۴۸ درصدی فوتی در حوادث ترافیکی شهری و جاده‌ای در سیستان و بلوچستان