Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@09:34:18 GMT

تفکر قرآنی، بن‌مایه شعر و اندیشه مولاناست

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۶۸۰۸۷

تفکر قرآنی، بن‌مایه شعر و اندیشه مولاناست

علی‌اصغر باباصفری، استاد ادبیات دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در خصوص شعر و اندیشه مولانا، اظهار کرد: اندیشه و تفکر مولانا انسانی است و در ادبیات جهان هیچ شاعری به اندیشه‌ورزی مولانا وجود ندارد و حقیقتا می‌توان گفت که مولانا اندیشه‌ورزترین شاعر جهان بود.
وی با بیان اینکه قرآن خمیر مایه شعر و اندیشه مولانا را تشکیل می‌دهد، افزود: اگر قرآن را از شعر و اندیشه او بگیریم، چیزی از آن باقی نمی‌ماند و در واقع، اساس تفکر مولانا، قرآنی و برگرفته از قرآن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد بسیاری از آیات سخن گفته و مضمون بسیاری از ابیاتش، آیات قرآن و تعبیر عرفانی آنهاست.
باباصفری بیان کرد: نکته حائز اهمیت در رابطه با مولانا این است که وی نگرش عرفانی نسبت به قرآن داشته و مطابق با ذوق و مشرب عرفانی خود، تعبیرات عرفانی از آیات قرآن به عمل آورده و در واقع، قرآن را وسیله‌ای در خدمت ترویج اندیشه عرفانی خود قرار می‌دهد، از این رو برای به کار بردن آیات قرآنی در شعر، مقید به ظاهر آیات نیست.
وی خاطر نشان کرد: برخی این ایراد را به اشعار مولانا وارد کرده‌اند که چرا ظاهر آیات قرآن را بر اساس قواعد شعری نظیر ردیف، قافیه و وزن تغییر داده  و یا قسمتی از آیه را استفاده کرده است، اما به عقیده من آنچه حائز اهمیت به شمار می‌رود، اندیشه و تفکری می‌باشد که مولانا به دنبال طرح آن بوده که منظور، همان تفکر انسانیِ برگرفته از اندیشه دینی است و در این میان، قرآن نقش بسیار اساسی و محوری در کلام مولانا دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به تأثیر شگرف و گسترده مولانا بر اندیشه اسلامی شاعران بعد از خود گفت: اشعار فردسی، سعدی، حافظ، نظامی و مولانا در عرصه بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است. شعر مولانا در حقیقت برآمده و عصاره تفکر و عرفان اسلامی محسوب شده و به خصوص شاخه خراسانی عرفان اسلامی در شعر و اندیشه مولانا مشاهده می‌شود. مولوی بر شعرای بعد از خود نیز بسیار تأثیرگذار بوده و بسیاری از مضامینی که در اشعار وی آمده، در اشعار دوره‌های بعد از جمله مثنوی‌ها نیز آمده است.
وی با بیان اینکه مولانا شاعر تراز اول ایران و جهان و اشعار او اشعار بین‌المللی است، تصریح کرد: توصیه من به جامعه و نسل جوان این است که با اندیشه عرفانی و انسانی مولانا انس بگیرند.

 

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۸۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، حجت‌الاسلام علی عزیزی افزود: طرح "مسجد، پایگاه قرآن" از ابتدای امسال در استان همدان اجرا شد و هم اکنون در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری مساجد استان در حال اجراست.

او تصریح کرد: ترویج فعالیت‌های قرآنی، انس جوانان و نوجوانان با قرآن، ترویج معارف قرآنی، ترویج سبک زندگی قرآنی و عمل به دستورات قرآن از اهداف اجرای این طرح است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان استعدادیابی قرآنی و هدایت نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت‌های قرآنی را از دیگر اهداف طرح برشمرد و گفت: برنامه‌های مختلفی همچون کلاس‌های قرآنی، محافل سنتی قرآنی و طرح تلاوت نور اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • قرآن همه چیز ماست
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است