Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@23:10:36 GMT

فعالیت صیادان چینی در کانون آلودگی نفتی سانچی

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۶۸۵۲۴

فعالیت صیادان چینی در کانون آلودگی نفتی سانچی

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ماهیگیری در محل آلودگی نفتی ناشی از غرق شدن نفتکش سانچی در دریای چین شرقی، روزها پس از این حادثه ادامه داشت.

به گزارش ایسنا، اکثر کشتی‌های ماهیگیری که در منطقه آلوده حضور داشتند به عنوان کشتی‌های چینی شناسایی شدند.

نگرانی‌های عمده‌ای نسبت به احتمال آلودگی غذای دریایی و زندگی دریایی در پیرامون محل غرق شدن نفتکش سانچی وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفتکش سانچی که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات – نفت فوق سبک – از ایران به مقصد کره جنوبی بود، ششم ژانویه با کشتی باری چینی "سی اف کریستال" در دریای چین شرقی برخورد کرد و بلافاصله آتش گرفت. تلاش‌های گسترده برای اطفای آتش این نفتکش به دلیل شرایط جوی نامساعد، موج‌های بلند، بادهای شدید و دود سمی ناشی از سوختن محموله نفتی آن و همچنین یافتن خدمه و جلوگیری از یک فاجعه محیط زیستی گسترده بی‌نتیجه ماند و این نفتکش پس از گذشت بیش از یک هفته سوختن در آتش، غرق شد.

نفت فوق سبک برخلاف آلودگی‌های نفتی که پیش از این اتفاق افتاده بود، فوق‌العاده سمی بوده و قابل مشاهده نیست.

کارشناسان می‌گویند برای نخستین بار است که محصول نفتی از این نوع در ابعاد گسترده سطح آب را آلوده کرده است.

یک لکه نفتی همچنان نزدیک به محل غرق شدن سانچی مشاهده می شود. این لکه در حدود ۷۰۰ متر طول و ۲۰ متر پهنا دارد.

به گفته کارشناسان مستقل، ماهیگیری تا مدت‌ها بعد از این حادثه متوقف نشد و گزارش رسانه‌های چینی نیز چنین مساله‌ای را تایید می‌کند.

آمار و تصاویر ماهواره‌ای که به دست شبکه خبری بی بی سی رسیده است، نشان می‌دهد قایق‌های ماهگیری پس از این حادثه در منطقه حضور داشتند.

چین صادرکننده بزرگ غذای دریایی بوده و منطقه آلوده به عنوان محل غنی از گونه‌های دریایی مختلف شناخته شده است.

طبق اعلام وزارت کشاورزی چین، منطقه‌ای به شعاع ۳۰ مایل دریایی از محل حادثه پس از این اتفاق به عنوان منطقه ممنوعه اعلام شد.

به گفته برد سول، تحلیلگر "اوشن مایند" که سازمان متخصص در رهگیری فعالیت‌های ماهیگیری است، تحلیل‌ها این سازمان نشان می‌دهد فعالیت‌های ماهیگیری در منطقه از زمانی که حادثه اتفاق افتاد در شعاع ۶۰ مایل دریایی محل ادامه داشته است.

طبق برآورد این گروه، بیش از ۴۰۰ کشتی ماهیگیری در این منطقه در فاصله ششم ژانویه تا ۲۵ ژانویه فعالیت کردند در حالی که ۱۳ کشتی در شعاع ۶۰ مایل دریایی محل غرق شدن سانچی شناسایی شدند.

سانچی پس از برخورد با کشتی باری و پیش از غرق شدن، بین ۵۰ تا ۱۰۰ مایل دریایی به سمت جنوب جابه‌جا شد. این مساله به معنای آلوده شدن دریا به میعانات این نفتکش در طول مسیر بوده است.

وزارت حمل و نقل چین اعلام کرده است تیم نجات محل کشتی غرق شده را در عمق ۱۱۵ متری دریا مکان‌یابی کرده است.

"اوشن مایند" در تحلیل خود اعلام کرد در فاصله ۲۶ ژانویه تا ۱۴ فوریه، تعداد ۱۴۶ کشتی ماهیگیری در منطقه فعال بودند و دو کشتی ماهیگیری نیز در شعاع ۶۰ مایل دریایی محل غرق شدن سانچی حضور داشتند.

یافته‌های سازمان بین‌المللی "دیده‌بان صید جهانی" که کشتی‌های ماهیگیری را رصد می‌کند نیز مشابه تحلیل‌های انجام شده از سوی "اوشن مایند" است.

طبق گزارش خبرگزاری شینهوا، اقدام دولت برای دور نگه داشتن کشتی‌های ماهیگیری از محل غرق شدن سانچی دو روز پس از غرق شدن این کشتی و ۱۰ روز پس از برخورد آن روی داد.

کارشناسان آلودگی نفتی بین‌المللی می‌گویند که این مداخله بسیار کند بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۸۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ساخت داروی درمان دیسک کمر تا تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک

ایمنا از عبور شناور ایرانی از خط استوا، ساخت داروی درمان دیسک کمر با استفاده از سلول‌های بنیادین، تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت، تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک و اعزام ۶۲۲ کاروان به سرزمین وحی در بسته خبر خوش می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبر خوش به سراغ عبور شناور ایرانی از خط استوا برای انجام اولین مأموریت در نیمکره جنوبی زمین می‌رویم، در ادامه نیز خبری از دستاوردهای حوزه پزشکی در خصوص ساخت داروی درمان دیسک کمر با استفاده از سلول‌های بنیادین مطرح شده است، همچنین تصویب لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت که یکی اقدام‌های مهم برای حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکوهای بومی است و تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک و اعزام ۶۲۲ کاروان به سرزمین وحی هم از جمله موضوعاتی است که نوید امنیت و پیروزی را می‌دهد و در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» سپاه از خط استوا عبور کرد / اولین مأموریت در نیمکره جنوبی

ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفر درجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد، این اولین مأموریت دوربُرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع مأموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود، همچنین ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد، طول آن ۲۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر است.

به گفته سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، بر روی این ناو، موشک‌های بالستیک برد بلند، موشک‌های کروز ۷۵۰ کیلومتری و دو هزار کیلومتری با نام «قدر ۴۷۴» نصب شده است، علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربُرد بوده و مهم‌ترین مأموریت نیروی دریایی سپاه در آب‌های دوردست، ایجاد و حفظ سیادت دریایی و تأمین امنیت خطوط کشتیرانی است.

ساخت داروی درمان «دیسک کمر» با استفاده از سلول‌های بنیادین

مرحله اول ساخت داروی درمان دیسک کمر با استفاده از سلول‌های بنیادین در پژوهشگاه رویان انجام شده و نتایج آزمایش آن روی شش بیمار موفقیت‌آمیز بوده است، همچنین این دارو بدون نیاز به تطابق ژنتیکی برای تمام بیماران قابل استفاده است.

به گفته انسیه حاجی‌زاده، مدیر مرکز توسعه محصولات پیشرفته سلولی، این دارو بدون نیاز به تطابق ژنتیکی برای تمام افراد قابل استفاده است، تا قبل از این در پژوهشگاه رویان سلول‌هایی را از خود فرد می‌گرفتند و فرآیندهایی را روی آن انجام می‌دادند و سپس مفصل تزریق می‌کردند؛ شانس بهبودی بیمار با این روش خیلی بالا نبود، اما با روش جدید که نتایج و مستندات علمی آن در ژورنال‌های معتبر علمی هم چاپ شده است، مشکل بیماران با سلول‌های بنیادین یک فرد دیگر نیز برطرف می‌شود.

تصویب لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت

با حضور وزرای دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون حقوقی و برخی دیگر از معاونان رئیس جمهور و اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی دولت، با مشارکت رئیس مرکز ملی فضای مجازی و با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و برگزاری ٨ جلسه سه ساعته در ایام تعطیلات رسمی، لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» به تصویب این کمیسیون رسید.

این لایحه یکی اقدام‌های مهم برای حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکوهای بومی است، بر اساس این گزارش، این لایحه بعد از تصویب در هیئت دولت برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.


‬ ‏تیم ملی کشتی فرنگی کشور تمام سهمیه‌های المپیک را به دست آورده است / حسن یزدانی خود را برای طلای المپیک آماده می‌کند

مسعود اسماعیل‌پور، عنوان‌دار کشتی آزاد جهان درباره وضعیت تیم ملی کشتی آزاد در آستانه بازی‌های المپیک با بیان اینکه کشتی‌گیران در المپیک نتایج خوبی را کسب خواهند کرد، اظهار کرد: کشتی آزاد یکی از سهمیه‌های المپیک را هنوز کسب نکرده، اما تیم ملی کشتی فرنگی تمام سهمیه‌ها را به دست آورده است.

وی افزود: حسن یزدانی در حال آماده‌سازی خود برای حضور در رقابت‌های المپیک است و شرایطش روز به روز در حال بهتر شدن است، با شناختی که از او و شرایطش دارم، می‌دانم خود را برای کسب مدال طلای رقابت‌های المپیک و نه مسابقات انتخابی، آماده کرده است.

دارنده دو مدال نقره و برنز جهان خاطرنشان کرد: در المپیک لندن که رسول خادم همراه تیم بود، سه طلا در رشته فرنگی و یک مدال طلا توسط کمیل قاسمی در کشتی آزاد کسب کردیم و پس از آن نیز بازی‌های المپیک ریو و توکیو را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، امیدوار هستم در این المپیک شاهد سرافرازی کشتی‌گیرانمان باشیم.

۶۲۲ کاروان عازم سرزمین وحی می‌شوند

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج و زیارت، سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در همایش آموزشی - توجیهی زائران حج تمتع ۱۴۰۳ استان تهران با بیان اینکه در موسم حج تمتع امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر و عوامل از کشورمان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند، گفت: زائران حج تمتع سال جاری در قالب ۶۲۲ کاروان سازماندهی شده‌اند که از این تعداد ۱۰۶ کاروان با ظرفیت ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر متعلق به استان تهران است.

وی در خصوص امکانات سفر حجاج افزود: در بخش مسکن تلاش شد در رقابت با سایر کشورهای اسلامی، هتل‌های باکیفیت بهتری برای زائران اجاره کنیم و در همین خصوص ۱۹ هتل در مدینه منوره و ۶۲ هتل در مکه پذیرای زائران خواهد بود، در موضوع بهداشت و درمان نیز ۳۸۰ نفر کادر پزشکی و درمان فعالیت خواهند داشت و دو بیمارستان در مکه مکرمه، مدینه منوره و مطب‌های ۱۶ و ۲۴ ساعته خدمات درمانی مورد نیاز را ارائه می‌دهند، همچنین در مکه مکرمه اتوبوس‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته زائران را در مسیر هتل به حرم منتقل می‌کنند.

کد خبر 750569

دیگر خبرها

  • ائتلاف دریایی اروپا در دریای سرخ با کمبود کشتی جنگی مواجه شده است
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • هشدار سطح زرد دریایی برای گیلان
  • از ساخت داروی درمان دیسک کمر تا تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک
  • تکمیل ساختمان کانون پرورش فکری خمام نیازمند حمایت مسوولان است
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه / وزیر کشور: قوه قضائیه مسئول است
  • محاصره اقتصادی اسرائیل در مدیترانه تکمیل می شود؟
  • مشکل سرایت بنزین به آب‌های سطحی اهواز در حال رفع است
  • بیانیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز در خصوص سرایت بنزین به آب‌های سطحی