Web Analytics Made Easy - Statcounter

داریوش نظری، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با سیره اقتصادی امام علی(ع)، یکی‌از وجوه تمایز و برتری برخی انسان‌ها بر بعضی دیگر را در کار و تلاش دانست و گفت: مهم‌ترین عوامل سعادت و فلاح یک جامعه، کار و تلاش است کمااینکه دراسلام به مقوله کار و تلاش اهمیت بسیاری داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: امام علی(ع) نه‌تنها در گفتار بلکه در میدان عمل نیز الگو برای پیروان خویش هستند. حضرت با کار خستگی‌ناپذیر و طاقت‌فرسا می‌خواستند جامعه اسلامی را از رکود، فقر، تنبلی و تن‌پروری که در اثر فاصله‌ طبقاتی ایجاد شده بود، نجات دهند.
عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان تصریح کرد: پس اهمیت، ضرورت و جایگاه تلاش و کار، با توجه به سفارش‌های دین مبین اسلام و سلوک آن حضرت، صدچندان آشکار می‌شود.

کار؛ جوهرآدمی

نظری با بیان این‌که کار، جوهرآدمی است، افزود: با کارکردن، استعدادها و ظرفیت‌های وجودی انسان شکوفا می‌شود. تمدن‌های عظیم بشری نیز باهمه تنوع و تفاوت‌شان، حاصل کار و تلاش بی‌امان و خستگی‌ناپذیر آدمیان است.
وی اضافه کرد: بنابراین، کار را می‌توان از دو جنبه شخصی و تأثیرهایی که بر روان و جسم فرد می‌گذارد و دیگر، از جنبه اجتماعی و اثرپذیری متقابل فرد و جامعه بررسی کرد.
استادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستان بیان کرد: کار ممکن است تأثیر مثبت یا منفی بر جسم و جان انسان بگذارد و می‌تواند به فرد منزلت اجتماعی ببخشد و توازن را میان فرد انسانی و جامعه برقرار سازد.
نظری ادامه داد: اگرچه تنها کار و فعالیت جسمی مصداق انحصاری کار نیست و در مواردی کار فکری و طرح و برنامه و... نیز کار قلمداد شده و یا مهم‌تر از کار جسمانی به شمار می‌رود.
وی اظهارکرد: امیرالمؤمنین علی(ع) انسان را به استفاده از فرصت‌ها تشویق می‌کند و او را به مسیر «عمل» سوق می‌دهد، چون این دنیا محل عمل و جهان آخرت، محل حسابرسی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمود: انسان نباید چنان به دنیا بچسبد که گویی هیچ هدفی جز پرداختن به دنیا ندارد و همچنین نباید آن‌‌چنان تارک ‌دنیا شود که تنها برای آخرت بکوشد و زندگی‌اش دچار اختلال شود.
نظری اضافه کرد: حضرت علی(ع) ضمن دفاع از اصول و موازین دین مبین اسلام از کار و تلاش در مسیر احیا و آبادانی جامعه دریغ نکرد و مزارع و باغ‌های متعددی را احیا و آباد کرد. در مدت خلافت خویش نیز از کار غافل نگشت.

یادآوری آموزه‌های الهی، سیاسی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در نهج‌البلاغه

وی بیان کرد: در طول حیات خود اثری گران‌بها به نام «نهج‌البلاغه» را به یادگار گذاشت. در این اثر جاویدان بسیاری از آموزه‌های الهی، سیاسی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و . . . آمده است.
استادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستان ادامه داد: حضرت علی(ع) با تشویق افراد جامعه به کار و تلاش می‌فرماید: هرگز شما را به عملی دعوت نکردم مگر این‌که خود در آن کار پیش‌قدم بوده‌ام.
نظری گفت: ایشان به کارهای رایج آن زمان می‌پرداخت و با این‌که مسئولیت‌های سنگین‌تری همچون حکومت جامعه اسلامی را به عهده داشت، در زمینه کشورداری، عدالت اجتماعی، قانون‌گرایی، زهد و تقوا و دین‌داری، سرآمد خاص وعام بود.
وی اظهارکرد: در زمینه فعالیت‌های اقتصادی نیز یادگارهای ارزنده‌ای از خود به‌خاطره تاریخ به ودیعه نهادهاست بر این مبنا مشاهده شد که حضرت علی(ع) برای کار و تلاش سفارش زیادی فرموده‌اند و در این زمینه مراتب و شرایط خاصی را وضع کرده‌اند و لزوم دستیابی سعادت در جامعه مسلمین را کار و تلاش و رعایت اعتدال در این زمینه دانسته‌اند.

لزوم پرهیز از افراط و تفریط در کار و تلاش

عضو هیات علمی تصریح کرد: ایشان هرگونه افراط ‌و تفریط را در این زمینه نهی کرده و از گوشه‌نشینی در خانه و دست کشیدن از کار و تلاش و همچنین تلاش و کوشش بیش‌از توان خویش نهی فرموده‌اند. حضرت بیشترین و پرثمرترین کار را، تلاش برای خدا و درراه دین و مسلمین می‌داند و تشویق فراوانی به آن نموده‌اند و کار و تلاش را در راستای دنیا و دین دانسته‌اند.
نظری اضافه کرد: در اندیشه و سیره‌ حضرت علی علیه‌السلام کار و تلاش از مباحث مهم محسوب می‌شود کمااینکه یکی‌از حقوق اولیه‌ مردم آن است که همه حق‌ دارند، شاغل باشند و در برابر کار و کوشش خود مزد و پاداش مناسب دریافت کنند.
وی بیان کرد: حضرت علی(ع) در طول عمر خویش علاوه‌بر حمایت از اسلام و امامت به کارهای زراعت و باغبانی می‌پرداخت و درآمد آن‌را صرف امور مسلمانان به‌ویژه محرومان و یتیمان می‌کرد.
استادیار دانشگاه ادامه داد: یکی‌از وجوه تمایز و برتری برخی انسان‌ها بر بعضی دیگر، کار و تلاش است؛ زیرا کارها آثار دنیوی و اخروی به همراه دارد.
نظری افزود: ملاک‌ها و معیارهای مهم در انتخاب شغل و کار شامل کار توأم با آگاهی(آگاهی و شناخت نسبت به کار)، اخلاص در کارها (هدف‌دار بودن) است.

انتهای پیام

 

 

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۶۸۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    حجت الاسلام بهنام دلریش در همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه با بیان اینکه تامین نان و آب در راس معیشت جامعه قرار دارد، افزود :سلامت جامعه و مردم در گرو تغذیه سالم به ویژه نان است که اگر توجه ویژه ای به آن نشود سلامت جامعه دچار تهدید خواهد شد.

حجت الاسلام دلریش تصریح کرد: نیاز است در جلسات و کارگروه های مختلف که در حوزه آرد و نان برگزار می شود، جایگاه و نقش اساسی این محصول استراتژیک در زندگی مردم بررسی و تبیین شود.

وی در ادامه از همه کسانی که در امر تهیه و تولید نان در استان وظایفی دارند تقدیر و بر لزوم  توجه به تولید و خرید گندم با کیفیت تاکید کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • لزوم بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی حجابی
  • عصبانی رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیسی با بی حجابی
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • لزوم توسعه تعاونی‌ها و ترویج فرهنگ کار در ایلام
  • لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است
  • لزوم تلاش برای افزایش معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان