Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، محسن جوادی، درباره نقش برنامه‌هایی مانند پایتخت کتاب، بر ترویج کتابخوانی به‌ویژه در حوزه استان‌ها اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اهدافی که برنامه‌هایی همچون پایتخت کتاب دنبال می‌کنند، هماهنگ‌کردن ظرفیت‌ها و امکانات در شهرهای مختلف است.

وی افزود: رویداد انتخاب پایتخت کتاب، رقابت بین شهرداران و مسئولان اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها را به وجود می آورد و باعث ارتقای ظرفیت‌ها و امکانات هر استان در مسیر هم‌افزایی و ارتقای سرانه کتابخوانی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوادی ادامه داد: گاهی اوقات فعالیت‌های موردی در برخی شهرها صورت می‌گیرد، اما چون با بقیه اجزای نهادهای شهری هماهنگ نشده است، قطعاً نمی‌تواند آنچنان نتیجه‌بخش باشد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هدف اصلی از انتخاب پایتخت کتاب ایران استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات بومی است. البته وقتی یک شهر به ‎عنوان پایتخت کتاب انتخاب می‌شود، طبیعتاً برنامه‌های آن از سوی ارشاد و نهادهای فرهنگی پایتخت هم حمایت می‌شود.

جوادی با بیان این‌که هدف اصلی معاونت امور فرهنگی از برگزاری رویدادهای ترویج کتابخوانی، بسط امکانات در جهت افزایش کتابخوانی است، توضیح داد: اگر با برگزاری این نوع جشنواره‌ها، توجه مسئولان به ترویج کتابخوانی معطوف شود، می‌توان گفت که به بخشی از اهداف خود دست پیدا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: گاهی پیش می‌آید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از لحاظ امکانات، با محدودیت‌هایی روبه‌رو است، بنابراین اگر همه نهادها با یکدیگر همگرا نباشند، شاید این برنامه‌های فرهنگی، نتیجه خوبی نداشته باشد. اما اگر بتوانیم آموزش و پرورش، دانشگاه، مراکز خدمات عمومی را به سوی تقویت کتابخوانی هدایت کنیم، می‌تواند بهتر نتیجه بدهد. بنابراین همگرایی نهادهای شهری و خصوصی، هدف اصلی ما از برگزاری این رویدادهای فرهنگی است.

وی ادامه داد: داوری‌های انتخاب پایتخت کتاب، بر اساس ایده‌ها و عملکردهایی که وجود داشت، انجام شد و ظرفیت‌ها و فعالیت‌های صورت‌گرفته در شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی، مورد ارزیابی قرار گرفت.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در ارزیابی پرونده‌ها ایده‌های بسیار خوب و خلاقی وجود داشت و تأکید شهرها درباره بخش خصوصی با یکدیگر تفاوت داشت اما از آنجا‌ که یکی از اهداف اصلی ما، استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی است، توجه به بخش خصوصی مهم‌تر است که برخی شهرها در این زمینه موفق‌تر بودند.

جوادی با بیان این‌که به طور کلی مجموعه پرونده‌ها نویدبخش بود، گفت: گرچه هنوز در مرحله تجربه‌های آغازین پایتخت کتاب هستیم، اما انشاءالله در آینده بتوانیم درباره انتخاب‌ها و آیین‌نامه‌ها، بازنگری‎هایی انجام دهیم کما این‌ که در جلسه نهایی داوری در این‌باره صحبت شد در این باره آنچه اهمیت زیادی دارد، تأکید بیشتر بر بازدیدهای میدانی در روند داوری است.

وی درباره برنامه‌های معاونت فرهنگی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در سال آینده، توضیح داد: مهم‌ترین مسأله این است که نقاط ضعف کتابخوانی کشور را شناسایی کنیم و بعد به سراغ علاج آن برویم! جهات مختلفی برای این نقاط ضعف وجود دارد که کتاب در کشور ما کم خوانده می‌شود و سرانۀ مطالعه پایین است.

جوادی افزود: آنچه در ابتدا به ذهن می‌رسد، این است که کتاب گران است و فکرها به این سمت می‌رود که حمایت‌هایی برای جلوگیری از گران‌تر شدن آن در نظر گرفته شود. سرانه مطالعه برخی کشورها مانند هند بسیار بالاتر از سرانه مطالعه در کشور ماست، در نتیجه به نظر می‌رسد مشکل فقط قیمت کتاب نباشد. اما به نظرم این‌ها نقاط ضعف دم‌دستی است و باید یک مقدار ریشه‌ای‌تر به سراغ عواملی برویم که جلوی رشد سرانه مطالعه در کشور را گرفته است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شاید لایه‌های عمیق‌تر آن به محتوای کتاب‌ها بازگردد، یعنی گویی در انتشار کتاب، کمتر به موضوعات مورد علاقه مردم پرداخته می‌شود. کم‌عمق بودن مطالب و کتاب‌سازی‌هایی که وجود دارد هم در عدم اقبال مردم به کتابخوانی مؤثر است. لایه‌های دیگری هم در این زمینه وجود دارد که آنچنان مستقیم به کار ما مربوط نمی‌شود مانند اقتصاد جامعه که آیا کتابخوانی جزء اولویت‌های اقتصادی هست یا خیر.

وی افزود: مسأله دیگر ریشه‌های ترویج کتابخوانی در آموزش و پرورش است و باید توجه ما به دوره ابتدایی معطوف شود، چون نمی‌توان عادت به مطالعه را به‌طور مقطعی ایجاد کرد در این رابطه دانش‌آموزی را که در طول 12 سال، جز کتاب درسی چیزی نخوانده است، نمی‌توان کتابخوان کرد!

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بخشی از آنچه که برای آن برنامه داریم، مانند برگزاری جشنواره‌های ترویج کتابخوانی که در سال‌های گذشته برگزار شده‌اند توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی انجام می‌شود که برگزاری آنها ادامه دارد. بخش دیگر نیز به تسهیلات در نشر کتاب، فرهنگ‌سازی و غیره برمی‌گردد که در معاونت فرهنگی در حال پیگیری است و ان‌شاءالله که به نتیجه برسد.

براساس این گزارش، مراسم پایانی انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب، سه شنبه 8 اسفندماه با حضور مسئولان کشوری و فرهیختگان حوزه فرهنگ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

اخبار رویدادهای ترویج کتابخوانی را در bookpromotion.ir بخوانید.

502

محسن جوادی پایتخت کتاب ترویج کتابخوانی معاون امور فرهنگی عشایر دوست‌دار کتاب

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۷۱۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند

استاندار کردستان گفت: کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها، مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، بر حمایت از این نهاد تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

وی برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان را در راستای رفع مسائل و مشکلات این نهاد مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتباط مؤثر رؤسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در کردستان

معصومه حسنی‌خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، تاکید کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

وی افزود: هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی را در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

حسنی‌خونسار با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، تصریح کرد: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضا و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد که این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: حمایت‌های جنابعالی به عنوان استاندار کردستان از مقوله کتاب و کتابخوانی مایه دلگرمی برای فعالان این حوزه است و بدون شک در ارتقای شاخص‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 746838

دیگر خبرها

  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • فرهنگ کتابخوانی را بین پیشکسوتان جهاد و مقاومت ترویج دهیم
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند