Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@02:19:22 GMT

افت یک متری سفره های آب زیرزمینی در دشت های خاتم

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۷۲۲۹۲

افت یک متری سفره های آب زیرزمینی در دشت های خاتم

مجتبی آغاز گفت: خشکسالی های پی در پی سالهای اخیر در شهرستان باعث افت سالانه بیش از یک متر سطح سفره های آب زیر زمینی در دشت های خاتم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم اظهار داشت: بر طبق گزارش اداره آب، متوسط بارندگی 10 سال گذشته در خاتم 96 میلیمتر بوده که نسبت به ده سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجتبی آغاز گفت: خشکسالی های پی در پی سالهای اخیر در شهرستان باعث افت سالانه بیش از یک متر سطح سفره های آب زیر زمینی در دشت های خاتم شده است.

آغاز افزود: کاهش آب های زیر زمینی باعث خشک شدن 30 حلقه قنات ،چشمه، کاهش 241 لیتر در ثانیه آب و کاهش 5000 هکتار از محصولات زراعی و باغی طی چند سال اخیر در شهرستان شده و در پی آن تعداد هزار خانوار روستایی و عشایری نیز با مشکل اقتصادی مواجه شده اند.

وی خاطر نشان کرد: کاهش بارندگی و شرایط ابرناکی در بهار سالجاری ضمن تنش فیزیولوژیک شدید به سطح 7000 هکتار از درختان پسته مثمر،3 تا 40 درصد محصول را از بین برد و موجب طغیان آفاتی از قبیل پسیل پسته شده و خسارت جبران ناپذیری مالی به کشاورزان وارده کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم اظهار داشت:  با توجه به اینکه کشاورزی و دامپروری چند سالی است که درگیر خشکسالی بوده و شرایط منطقه از نظر خشکسالی بحرانی است امیدواریم به منظور تولید توسعه پایدار روستایی و جلوگیری از مهاجرت کشاورزان، خاتم نیز از مزایای امهال تسهیلات از محل اعتبارات مدیریت بحران بهره مند شود.

مجتبی آغاز آبیاری تحت فشار، اصلاح بافت خاک، جا به جایی زمین های مشاع کشاورزی، کشت گیاهان کم آبخواه، افزایش سطح مجتمع های گلخانه ای و خاموشی چاه های کشاورزی را از مهمترین راهکارهای مقابله با خشکسالی در خاتم عنوان کرد.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۷۲۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر طی ۲۰ سال گذشته

سعید کیاکجوری در گفت وگوبا خبرنگار مهر در حاشیه بازدید استاندار مازندران از بندر اظهار کرد: تراز آب دریای خزر طی حدود دو دهه گذشته دو متر کاهش یافته است.

وی از تامین لایروبی برای لایروبی حوضچه بندر نوشهر خبر داد و گفت: کاهش تراز آب دریای خزر از جمله دغدغه ها است و در تلاش هستیم تا کاهش تراز آب دریا را با لایروبی حوضچه و اسکله جبران کنیم.

وی به محدودیت های فراروی لایروبی اسکله اشاره واضافه کرد: از نظر فنی با چالش هایی روبرو هستیم و نمی توانیم زیاد در عمق لایروبی انجام دهیم و به فوندانسیون اسکله آسیب می زند.

مدیرکل بنادر دریانوردی مازندران گفت: مطالعات مربوط به کاهش تراز آب دریای خزر توسط موسسات مربوط در حال انجام است و اکنون تراز آب دریای خزر در سطح پایینی قرار دارد.

مازندران سه بندر در نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار دارد.

کد خبر 6093299

دیگر خبرها

  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • کاهش ۲ متری تراز آب دریای خزر طی ۲۰ سال گذشته
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • احداث بوستان ۲۲۰۰۰ متری در منطقه ۱۶
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا