Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه در خبری اعلام کرد که نتایج نظرسنجی شرکت پیار نشان می دهد که ائتلاف احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی ترکیه در انتخابات آینده، شانس کمتری برای کسب اکثریت کرسی های مجلس را دارند و کمتر از 50 درصد کرسی های مجلس را تصاحب خواهند کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از روزنامه جمهوریت، موسسه نظر سنجی پیار ترکیه با انتشار گزارش تحقیقات و نظرسنجی های صورت گرفته، ضمن اشاره به افزایش 2 درصدی آرای حزب دموکراتیک خلق ها(ح.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

د.پ) اعلام کرد که ائتلاف احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی ترکیه با کسب 45.2 درصد آراء نمی تواند نیمی از 600 کرسی مجلس ملی ترکیه را تصاحب کند.
به نوشته این رسانه، بر اساس نتایج به دست آمده از آخرین نظرسنجی موسسه معتبر پیار، حزب عدالت و توسعه با 28 درصد آراء، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با 17.8 درصد آراء، حزب نیک ترکیه با 9.3 درصد آراء و حزب دموکراتیک خلق ها با 8.4 درصد آراء و حزب حرکت ملی ترکیه با 5.1 درصد در عرصه رقابت حزبی ترکیه حضور دارند که در این میان، 18 درصد از پاسخگویان هنوز حزب مورد نظر خود را انتخاب نکرده اند و مابقی افراد نیز در انتخابات شرکت نمی کنند.
جمهوریت نوشت: با توزیع آرای افرادی که هنوز در انتخاب حزب متبوع خود تصمیم نگرفته اند، به نسبت محبوبیت تشکیلات سیاسی، حزب حاکم ترکیه 40.2، حزب جمهوری خواه خلق 25.5، حزب نیک 13.3، حزب دموکراتیک خلق ها 12 و حزب حرکت ملی 7.3 و سایز احزاب 1.7 درصد آراء را کسب خواهند کرد.
جمهوریت افزود: این نتایج نشان می دهد که حزب عدالت و توسعه فقط 275 کرسی از 600 کرسی مجلس ملی را تصاحب می کند و حتی در صورت وارد شدن حزب حاکم و حزب حرکت ملی ترکیه در قالب ائتلاف به انتخابات پارلمانی، این احزاب در مجموع 45.2 درصد آراء و 290 کرسی پارلمان را کسب خواهند کرد و این امر نیز به معنی عدم دستیابی به اقتدار لازم در پارلمان این کشور خواهد بود.
به نوشته جمهوریت، این نظر سنجی نشان می دهد که در حدود 2 درصد آرای حزب حرکت ملی در صورت ائتلاف با حزب حاکم ریزش داشته و به سبد آراء حزب نیک و دموکراتیک خلق ها ریخته خواهد شد.
با تکیه به نتایج این نظرسنجی، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه دارای 145 کرسی، حزب خوب 85 کرسی و حزب دموکراتیک خلق ها 95 کرسی را در پارلمان ترکیه به خود اختصاص خواهند داد که از نظر تعداد کرسی های نمایندگی نیز حزب دموکراتیک خلق ها با افزایش قابل توجهی رو به رو خواهد شد و در صورت ائتلاف این سه حزب، لابی قدرتمندی را در مجلس مقابل حزب حاکم ترکیه تشکیل خواهند داد.
به گزارش ایرنا، نتایج نظرسنجی های صورت گرفته توسط موسسات تحقیقاتی معتبر ترکیه و انتشار آن در رسانه های این کشور در ماه های اخیر حاکی از کاهش شدید آرای حزب حاکم و همچنین ریزش آرای حزب حرکت ملی به زیر 10 درصد بود.
به باور کارشناسان امنیتی ـ سیاسی ترک، تقابل حزب حاکم و حزب حرکت ملی با حزب دموکراتیک خلق ها و تروریست نامیدن این تشکیلات سیاسی، دستگیری و اخراج نمایندگان این حزب در مجلس موجب افزایش حامیان حزب دموکراتیک خلق ها در میان جمعیت کُرد ترکیه و حتی در میان جامعه ترکیه شده است.
حزب حاکم ترکیه نیز به دلیل نارضایتی مردم از وضعیت بد اقتصادی و بیکاری دچار کاهش محبوبیت شده، خوب می داند که نمی تواند در جلب آراء 51 درصدی به منظور تشکیل دولت موفق باشد و به همین علت، چاره کار را در قبول درخواست ائتلاف با حزب حرکت ملی دید و این دو جزب ائتلافی را به نام ائتلاف جمهور شکل دادند.
چهارشنبه گذشته رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه پس از نشست گروه با اعضای حزب عدالت و توسعه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی در انتخابات سال 2019 با هم ائتلاف خواهند کرد و نام آن ائتلاف جمهور خواهد بود.
در همین ارتباط روزنامه سوزجو در گزارشی نوشت: ائتلاف حزب حرکت ملی و حزب عدالت و توسعه در آستانه همه پرسی قانون اساسی ترکیه آغاز شد و بعد از چندین مذاکره دو جانبه میان رجب طیب اردوغان رئیس حزب عدالت و توسعه با دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی، ائتلاف این دو رهبر حزب به صورت رسمی برای انتخابات 2019 میلادی ترکیه نیز اعلام و نام ائتلاف جمهور را به خود گرفت.
به نوشته این رسانه، ائتلافی که پیش از این تحت عناوینی مانند ائتلاف ملی – میهنی، ائتلاف ماه و ستاره از آن یاد می شد، بعد از سه دور مذاکره اردوغان با باغچه لی و 9 دور مذاکرات مختلف میان سران احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی، روز گذشته در نهایت ائتلاف به صورت رسمی اعلام و نام جمهور بر آن نهاده شد.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۷۳۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود

سخنگوی شورای ائتلاف گفت که جلسه منتخبان مجلس دوازدهم امروز برگزار می‌شود. - اخبار سیاسی -

امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با اعلام خبر برگزاری نشست منتخبان مجلس دوازدهم به دعوت شورای ائتلاف به خبرنگار سیاسی تسنیم گفت: این نشست امروز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

اختصاصی| لیست 16نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود

 

وی افزود: این روزها نشست‌های مختلفی توسط گروه‌های سیاسی و صنفی یا توسط افراد برگزار میشود، ائتلاف با احترام به همه سلایق نشست منتخبان مجلس دوازدهم رابه جهت همدلی و همفکری برگزار میکند و امیدواریم مجلس آتی بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

رسولی در پایان با اشاره به برخی تخریب‌ها گفت: برخی روشی جز بی‌اخلاقی و تخریب ندارند، بی‌محلی سیاست ما به این قلیل افراد است. مسئله ما مردم و کشور است و با عنایت به رهنمودهای رهبرانقلاب در باب وحدت و پرهیز از مجادلات بیهوده سیاسی ازآنها و رفتارشان عبور میکنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست منتخبان مجلس توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد
  • ۱۰۰نفر از منتخبان مجلس دوازدهم خواهان تشکیل فراکسیون اکثریت
  • تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی
  • جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • صهیونیست‌ها خواهان استعفای فرماندهان رده بالا شدند