در غفلت ارشاد، همجنسبازان به سینمای ایران آمدند؟
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۷۳۸۸۸
سازمان سینمایی باید تکلیف خود را با معاونت نظارت و ارزشیابی و شورای پروانه نمایش خویش مشخص کند که چگونه آثاری با محتوای همجنسگرایانه و یا ضدنظام از مجاری قانونی عبور کرده و مجوز اکران و نمایش می یابند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چندی است اتفاقات عجیب و ناخوشایندی در سینمای ایران در حال روی دادن است، اتفاقاتی که از زمان مدیریت نابخردانه ایوبی بر سینمای کشور آغاز شد و امروز در مدیریت حیدریان بر مسند ریاست سازمان سینمای در حال ادامه یافتن است!
از آشفتگی مدیریتی، تصمیمات غلط، عدم تولید آثار راهبردی و بلاتکلیفی نهادهایی همچون فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوان تا بی اعتبار و خنثی کردن جشنواره فیلم فجر و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از موضوعات اساسی در هر ساختاری تاکید بر قانون مداری است که امری ضروری به نظر می رسد، اما در کنار این موضوع وظیفه محوری مسئولان برای ایجاد چارچوب های لازم برای اجرای صحیح قانون نیز امری ضروری است تا اجرای هر قانونی نگاهبان قوانین بالادستی خود باشد. در صورت عدم توجه به این وظیفه محوری، در همان مجاری قانونی انحرافاتی روی خواهد داد که در چارچوب های به اصطلاح قانونی، نقض کننده ی قوانین بالادستی و به تعبیری قانون اساسی آن ساختار خواهد بود!
یکی ازین ساختارهای قانونی، معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش است که نقش کلیدی در بررسی آثار سینمایی و محصولات فرهنگی را برعهده دارد. این شورا باید بتواند آثار سینمایی را بفهمد و با دقت ارزیابی نماید تا مبادا غذایی مسموم به روان جامعه تزریق گردد و این مهم در دورانی که از آن به ولنگاری فرهنگی یاد می شود، بیش از پیش اهمیت می یابد. این شورا همان ساختار قانونی است که باید حقوق فرهنگی مردم را رعایت کند و در سایه نظام فعالیت نماید و تصمیمات آن در تضاد با رویکرد فرهنگی کلان حکومت واقع نشود.
هفته گذشته خبری منتشر شد که به هیچ عنوان نمی توان از کنار آن به راحتی عبور کرد، باید درنگی جدی نمود و بارها آن را مرور کرد؛ فیلم «هجوم» نامزد بخش تدی جشنواره برلین شد، بخشی که از فیلم هایی با رویکرد همجنسگرایانه تقدیر می کند! نکته مهم آنکه این فیلم دارای پروانه نمایش از سازمان سینمایی جمهوری اسلامی ایران بوده است و در گروه «هنر و تجربه» آبان ماه سال جاری اکران شده است!
موضوع به همین جا ختم نمی شود! امسال در جشنواره ۳۶ فیلم فجر، فیلمی با عنوان «عرق سرد» به نمایش درآمد. فیلمی که اتفاقا موفق شد سه سیمرغ بلورین دریافت کند. جالب است که بسیاری از رسانه ها اذعان داشتند رویکرد همجنسگرایانه در این فیلم مشهود است، البته فراتر از آن، این فیلم در راستای اهداف شبکه های معاند و برانداز نظام ساخته شده و این موضوع نیز به وضوح در آن قابل رؤیت است. اتفاقا این فیلم نیز پروانه نمایش سازمان سینمایی جمهوری اسلامی ایران را قبل از جشنواره اخذ نموده است. البته رییس سازمان سینمایی در مصاحبه ای زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر هم اذعان داشت کلیه فیلم های حاضر در جشنواره امکان اکران دارند!
به نظر می رسد نیاز به توضیح بیشتر و آوردن فکت های بیشتر نباشد. امروز مدیریت سینمای کشور در حال رقم زدن شرایطی در عرصه سینماست که میزان اسفباری آن را نمی توان به راحتی ترسیم نمود. ظهور و بروز فیلم های ضدنظام، ضد ارزش های اسلامی، اعتقادی، اجتماعی و حتی بومی در تولیدات سینمای کشور، فزونی وصف ناپذیری یافته، در شرایطی که این آثار به راحتی از چشم های ناظر بر عملکرد مدیران مخفی نگاه داشته می شوند و با ارایه مجوز اکران و نمایش به جامعه عرضه می شوند و حتی بودجه بیت المال نیز از طریق گروهی منحوس به نام «هنر و تجربه» برای اکران و نمایش آنها خرج می شود!
نمونه این رفتار به نحوی آشکار در جشنواره سی و ششم روی داد که با همه پنهان کاری مدیران سینمایی و ارایه تنها ۲۲ فیلم از تولیدات یک سال سینمای کشور، بازهم بدل به تابلویی از سینمای اروتیک شد.
اگر مدیران سینمایی تصور می کنند می توانند با بازی رسانه ای و پنهای کاری، مدیریت ده شصتی و داروغه ای بر سینمای ایران داشته باشند، بس در اشتباهند، امروز فهم و آگاهی در جامعه فزونی یافته و گسترش رسانه ها در کنار آرمانخواهی نسل جوان انقلابی فضایی بوجود آورده است که دیگر نمی توان با مدل های ناکارآمد مدیریت پستونشین، عرصه ای همچون سینما را که مبتنی بر فناوری های روز دنیاست مدیریت کرد!
سازمان سینمایی باید تکلیف خود را با معاونت نظارت و ارزشیابی و شورای پروانه نمایش خویش مشخص کند که چگونه آثاری با محتوای همجنسگرایانه و یا ضدنظام از مجاری قانونی عبور کرده و مجوز اکران و نمایش می یابند و به عنوان خوراک فرهنگی به جامعه عرضه می شوند!؟
باید سازمان سینمایی و مدیران آن، نسبت خود را با نظام و انقلاب به صورت حقیقی مشخص نماید و صراحتا از سوء مدیریتی که منجر به چنین فضاحتی در همین مدت کوتاه حضور در مدیریت سینما شده، عذرخواهی نموده و نسبت به اصلاح فرآیندهایی که باعث چنین خروجی هایی شده است، اقدام عاجل نمایند.
موضوعی که اگر تحقق نیابد، صبر و سکوت آرمانخواهان انقلابی را به انتها خواهد رساند.
***محمدرسول محمدی
منبع: سینما پرسمنبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۷۳۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
رییس سازمان سینمایی اولویتهای تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، با اشاره به شعار محوری سال گفت: سینما در سال گذشته موفق شد با عبور از چالشها و حواشی گوناگون، بار دیگر جایگاه خود را ارتقا دهد و در حوزههای مختلفی چون توسعه زیرساخت، رونق اقتصادی، اعتمادسازی عمومی، برگزاری رویدادهای سینمایی، جریان کشف استعدادهای انسانی و رشد سرمایه اجتماعی، موفقیتهای قابل اعتنایی را به دست آورد.
وی افزود: در کنار این توفیقات و دستاوردهایی که در حوزههای مختلف سینما شکل گرفته در سالجاری با عنایت به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» ضروری است با اهتمام ویژهتری با مشارکت خانواده سینما به سوی تحقق این مساله مهم گام برداریم.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان ساخت: علاوه بر ظرفیتها و منابع موجود در سازمان سینمایی، خوشبختانه امسال با مساعدت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب دکتر اسماعیلی، اعتبار ویژهای به منظور تقویت تولید آثار با اولویت های موضوعی مشخص در نظر گرفته شده که نشاندهنده جایگاه و قابلیتهای خاص سینمای ایران در طرح مضامین گوناگون و تبیین گفتمانی در عرصه فرهنگ عمومی است.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید گفت: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی، اخلاقی، امسال در زمینه، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسائل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است.
خزاعی با تاکید بر شاخصهای موثر در رونق سالنهای سینما خاطرنشان ساخت: محور رونق سینما مخاطب است؛ از نظر سازمان سینمایی تنوعی که روی پرده سینماها از لحاظ گونههای مختلف سینمایی وجود دارد، قابل اعتنا است. این تنوع هم در تولیدات بنیاد فارابی در ویترین فجر چهل و دوم و هم در برخی موسسات تولیدی دیده میشود و یکی از سیاستهای سازمان سینمایی در سال جدید حفظ تنوع ژانرهای فیلم های روی پرده اکران خواهد بود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مطلب که سال گذشته شاهد رکوردهای تاریخی فیلمهای کمدی و کودک و نوجوان در حوزه اقتصاد سینما بودهایم افزود: با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به آثار گفتمانی تولیدات سینمای ایران در جامعه گفت: بسیاری از مسایل و چالشهای فرهنگی و اجتماعی را میتوان با زبان هنر بیان کرد و سینما میتواند بستر و ویترین گفتمان جدی اندیشهها و مفاهیم گوناگون جامعه باشد. همچنین سینما میتواند بسیار بیش از اینها به طرح دغدغهها و مسایل مهم جامعه بپردازد.
در این نشست، معاونان، مدیران و روسای موسسات سینمایی نقطه نظرات خود را درباره مسائل جاری مدیریت سینما مطرح ساختند.
گفتنی است: جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی، سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد که در آن اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، مجید زین العابدین، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری خلیلی حضور داشتند.
انتهای پیام/