Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-07@11:49:39 GMT

تصویب ارتقا سطح۲میلیون هکتار منطقه حفاظت شده

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۷۷۶۶۰

تصویب ارتقا سطح۲میلیون هکتار منطقه حفاظت شده

ظهرابی با اعلام اینکه مجموع ارتقای سطح مناطق فوق۲میلیون هکتار است، گفت: این مناطق، بخش عمده‌ای از زیستگاه‌های مهم گیاهی و جانوری کشور را در بر می‌گیرند.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بازبینی در ۲۸ منطقه از ۱۲ استان به مساحت حدود ۷۷ هزار هکتار و تصویب ارتقای سطح ۲ میلیون هکتار از مساحت کشور از جمله مصوبات جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، حمید ظهرابی سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در روز چهارشنبه ۲ اسفندماه و مصوبه این جلسه مبنی بر تجدید نظر در برخی مناطق حفاظت شده، گفت: تصویب ۱۱ منطقه تحت حفاظت فعلی و بازنگری در ۲۸ منطقه از مجموع ۲۸۲ مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست از جمله دستور کارهای این جلسه بود.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در راستای رفع ایراد بازرسی کل کشور در خصوص چگونگی ارتقای سطح برخی مناطق و لزوم تایید ارتقا این مناطق در شورای عالی حفاظت محیط زیست، مستندات و مدارک مربوطه به ۱۱ منطقه دارای اشکال شامل مناطق حفاظت شده جوپار، دهج، کوه شیر، کوه آسیاب، دربندراور، سنگ مس، چاه کوچه، بحر آسمان، سعدی و پناهگاه حیات وحش زریاب در استان کرمان و منطقه حفاظت شده آق داغ در استان اردبیل تهیه و پس از کسب مجوز های مربوطه، در جلسه موصوف مطرح و به تصویب رسید.

تصویب ارتقای سطح ۲ میلیون هکتار از مساحت کشور در شورای عالی محیط زیست

ظهرابی با اعلام اینکه مجموع ارتقای سطح مناطق فوق الاشاره حدود ۲ میلیون هکتار است، خاطرنشان کرد: این مناطق، بخش عمده ای از زیستگاه های مهم گیاهی و جانوری کشور را در بر می گیرند.

وی در خصوص یکی دیگر از دستور کارهای جلسه روز چهارشنبه ۲ اسفندماه شورای عالی محیط زیست مبنی بر تجدید نظر در برخی مناطق حفاظت شده، اظهار کرد: به استناد بند ظ ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر بازنگری در محدوده مناطق چهارگانه محیط زیست و همچنین تعریف و تقسیم بندی جدید مناطق با توجه به تقسیمات نوین اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) توسط سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین تقاضای مکرر مسئولان محلی و ادارات کل تابعه از سنوات گذشته، از مجموع مناطق پیشنهادی برای بازنگری که عمدتاً از نظر توسعه شهری و روستایی پیرامون مناطق و تغییر سیمای طبیعی، ارزش زیستگاهی چندانی نداشته ولی منجر به ایجاد مشکلات اقتصادی- اجتماعی فراوان برای مردم شده بودند، ۲۸ منطقه مورد بازبینی قرار گرفت.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مناطق سهند و کیامکی در آذربایجان شرقی، میرآباد و مراکان در آذربایجان غربی، موته، قمصر و برزک در اصفهان، هلن، شیدا، تنگ صیاد، قیصری، شیدا، سبزکوه و شیرستان در چهارمحال و بختیاری، شاسکوه و درمیان- سربیشه در خراسان جنوبی، قرخود در خراسان شمالی، پوزک و گاندو در سیستان و بلوچستان، ماله گاله، میانجنگل و آبشار مارگون در فارس، کوسالان و شاهو در کردستان، روچون در کرمان، لیسار، لونویل و چوکام در گیلان، هرمد در هرمزگان و کالمند در یزد، ۲۸منطقه مورد بازبینی واقع شده در ۱۲ استان به مساحت حدود ۷۷ هزار هکتار است.

وی یادآور شد: در فرآیند بازنگری برای تعدادی از مناطق از جمله منطقه حفاظت شده قرخود در استان خراسان شمالی، منطقه حفاظت شده لیسار و پناهگاه حیات وحش چوکام در استان گیلان، مجموعاً حدود ۵ هزار هکتار افزایش سطح وجود داشت.

ظهرابی با اعلام اینکه مستندات مربوط به ارتقا سطح ۳۰ منطقه جدید نیز تهیه شده و در حال رایزنی برای اخذ مجوز از دستگاه های مرتبط برای ارتقا سطح این مناطق هستیم، گفت: بررسی ارتقا سطح این مناطق جدید از جمله دستور کارهای جلسه آتی شورای عالی محیط زیست است.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۷۷۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد

اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری تالاب گرده‌قیت از مدتی قبل و با استفاده از آب رودخانه «گدار» شروع شده و هم اکنون با ورود ۲ میلیون مترمکعب آب، بیش از ۵۰ درصد از این مساحت این تالاب احیا شده است.

وی اضافه کرد: احیای این تالاب در این فصل که پرندگان مشغول لانه‌سازی و جوجه‌آوری هستند، از اهمیت ویژه‌ای برای میزبان از پرندگان مهاجر و بومی برخوردار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری این تالاب تا اوسط خرداد‌ماه که رودخانه «گادر» در این منطقه جریان داشته باشد، ادامه دارد و پیش بینی می‌شود بیش از ۲ میلیون مترمکعب دیگر آب وارد تالاب شود.

وی از همراهی و همکاری جوامع محلی پیرامون این تالاب به ویژه کشاورزان و باغداران در احیای این تالاب قدردانی کرد و افزود: تالاب‌ها نقش مهمی در حفاظت از منابع آب، خاک و هوا دارند و برای حفاظت از آنها با همه عوامل همکاری لازم را داشته باشند.

تالاب گرده‌قیت و میمند یکی از تالاب‌های جنوب دریاچه ارومیه است که با وسعتی حدود ۶۰۰ هکتار در ۷ کیلومتری شمال نقده از جاده ارومیه -مهاباد قرار دارد از ۲۵ سال قبل خشک شده بود، این تالاب از سوی سازمان محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • شکارچی کل وحشی در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش